Voorwoord
Wij kozen dit onderwerp voor ons werkstuk omdat dit een andere invalshoek is over ethiek dan normaal. Vaak denk je dan aan de doodstraf of martelen, maar daarom is New-Age. Een mooie afwisseling. Want over dit hoor je niet vaak. Hier kan je over heel veel dingen wat vertellen. Zo hebben wij: bijna-dood ervaringen, meditatie, mediumschap, spiritualiteit, yoga, indianen, aboriginals, homeopathie en een klein beetje acupunctuur. Ik vond dat juist mooi om van alles wat te weten te komen. Want sommige stukken schreven we samen, anderen alleen Bernard, en andere door Pascal. Je ziet ook dat je anders schrijft als je samen bent dan alleen. Het is mooi om samen te werken, maar nog makkelijker om af te spreken wie wat doet. We hebben veel informatie van het internet, maar hebben ook wat boeken vooral over homeopathie hadden wij goede boeken gevonden. Over de andere onderwerpen kregen we heel vage boeken over numerologie enz. Dat was het moeilijke deel van ons onderwerp; ook op het internet had je veel onzin staan. Maar als je bepaalde site’s uit de weg gaat, gaat het al een stuk beter. De samenwerking gaat goed verlopen omdat we dit al vaker samen hebben gedaan. U kunt in dit werkstuk veel informatie verwachten met een extra stuk, waarin de ethische aspecten beschreven staan. Soms was dat moeilijk te vinden, maar bij indianen blijft het het makkelijkst. Zij waren ethisch en werden niet ethisch behandeld. Maar we hebben mooie stukken over geesten want dat is ook een deel van New-Age: met geesten “spelen”. Wij hopen dat u dit een mooi werkstuk vind.
New-Age, wat houdt het in?
New-Age is eigenlijk een groep personen die een bepaalde levensfilosofie vormen, maar dan wel iets anders als bijvoorbeeld de Christenen of de Hindoestanen. Het heeft bijvoorbeeld geen centraal geschrift als de Bijbel of de Koran, heeft geen kerngroep, heeft geen geografisch centrum als Mekka bijvoorbeeld, en heeft geen echte ledenschap of een groepsnotering als religie. Toch is het weldegelijk een grote groep mensen die met New-Age te maken hebben. Het is een netwerk van vrije groepjes mensen die hun eigen interesses hebben, het is alles wat met de natuur en met spiritualiteit te maken heeft. Een paar voorbeelden van dingen die met new-age te maken hebben staan hieronder allemaal uitgelegd, dat zijn de belangrijkste aspecten. Maar je hebt ook nog veel andere dingen zoals edelstenentherapie, etherische olien, feng shui, aloe vera, wicca, reiki, shiatsu etc.
Recent onderzoek onder Amerikanen heeft tot enkele interessante cijfers over New-Age geleidt:
8% van de onderzochten gelooft in astrologie om de toekomst te voorspellen
7% gelooft dat kristallen en edelstenen genezende krachten hebben
9% gelooft in de betrouwbaarheid van Tarotkaarten
ongeveer een kwart van de onderzochten gelooft in een andere kant van het geloof in God wat bijvoorbeeld inhoudt:
11% denkt dat God een staat van hoger bewustzijn is die een persoon kan bereiken
8% ziet God als een totaalbeeld van de mensheid
3% denkt dat iedereen God is (waar dat op slaat weet ik ook niet)
New-Age heeft pas veel aanhang gekregen in de 70’er jaren als een reactie op wat sommigen zagen als de mislukking van andere gevestigde godsdiensten. Men kon allerlei nieuwe manieren gebruiken voor spiritueel rust vinden en contact zoeken met het paranormale. Het heeft zijn wortels liggen in dingen als acupunctuur, astrologie en channeling. In de 60’er jaren werden in Engeland al kleine groepjes opgericht die de New-Age therapieen beoefenden en die mensen probeerden te helpen met spirituele begeleiding. Paranormaal begaafden probeerden mensen hun toekomst te voorspellen of probeerden hen te genezen van lelijke kwalen. Er was veel kritiek, bijvoorbeeld op het channeling, waarover de gevaren hieronder ook worden besproken. Veel mensen geloofden niet in de spirituele dingen die New-Age inhield en deed het af als totale onzin en iedereen die New-Age beoefenden waren mensen die in het normale sociale leven mislukt waren en hun heil probeerden te zoeken in iets wat ze niet kunnen verklaren zodat het toch lijkt alsof ze iets voorstellen. Dit is vaak nog erger geworden door wetenschappelijke verklaringen van veel dingen die eerst onverklaarbaar waren, daardoor gaat het spirituele ervan weg. Ook brachten veel mensen verbanden tussen satanisme en New-Age, wat natuurlijk in bijna alle gevallen onzin is. New-Age is bedoeld als iets ethisch, en is juist tegen satanisme. New-Age is het meeste beoefend in de jaren 70, in de hippie tijd enzo, maar ook nu nog heeft New-Age veel aanhang onder mensen die zich geinteresseerd voelen in spiritualiteit en paranormaal begaafden. Iedereen die gelooft in het bovennatuurlijke kan wel iets te maken hebben wat met New-Age te maken heeft, van praten met de doden tot rust vinden in jezelf tot genezen van ziektes door edelstenen. Je kunt wel zien dat er veel geinteresseerden zijn door bijvoorbeeld de vele (meestal magere en amateuristische) sites die op het internet te vinden zijn, die veel bezoekers krijgen ondanks dat ze weinig voorstellen. Er zijn nog steeds veel New-Age artikelen overal te koop, bijvoorbeeld bij het postorderbedrijf de Large waar je allerlei spullen als steentjes, wierook, boeken of kettingen kunt kopen. In de steden zijn ook speciale winkeltjes waar je dat soort dingen kunt kopen. En dan heb je natuurlijk nog de vele verenigingen die Nederland rijk is die dingen beoefenen die met New-Age te maken hebben, en dat hoeven niet alleen meditatie-instellingen te zijn, denk maar eens aan praktijken met acupunctuur, of yogaverenigingen. New-Age is een heel breed onderwerp waar toch niet alles over te vertellen valt, het omvat veel meer dan het lijkt op het eerste gezicht.
Het onderwerp voor dit deel van het werkstuk is: De ethische kant van homeopathie en acupunctuur.
Waarom homeopathie in een werkstuk over New-Age?
Homeopathie is de geneeswijze van de indianen en aboriginals, zie verder in dit hoofdstuk, hierbij leven ze heel dicht bij de natuur, en halen daar ook hun medicijnen vandaan. Eigenlijk is New-Age helemaal gebouwd op het idee van 1 met de natuur zijn. En daar hoort dus ook een eigen medische visie bij. De ethische kanten blijven vaak, vorig jaar nog (of dat jaar daarvoor) met Sylvia Millecam, werkt het wel en worden mensen niet genept, dat ga ik onderzoeken: is homeopathie ethisch verantwoord in een maatschappij met een goed ontwikkelde medische wetenschap.
“IS HOMEOPATHIE ETHISCH VERANTWOORD IN EEN MAATSCHAPPIJ MET EEN GOED ONTWIKKELDE MEDISCHE WETENSCHAP?”
Wat is het idee achter homeopathie?
Inleiding in de homeopathie: het woord homeopathie is afgeleid van de Griekse woorden homoeos = gelijksoortigheid en pathos = lijden. Bij homeopathie gaat men uit van de basiswet, de Wet van de Gelijksoortigheid. Samuel Hahnemann ontdekte dit principe. De Wet van Gelijksoortigheid houdt in dat een stof die klachten kan genezen, ook in hoge doseringen de klachten kan veroorzaken. Dat hebben we bij ANW bij van Wijck gehad, daar had hij het ook over Paracelsus, een oude geneesheer die een bron was van Hahnemann en hij vond als eerste dat alles en niets giftig was. Alles is giftig als je er te veel van neemt, maar er zijn wel gradaties daarvan. De toxinen zijn het ergst, en gewoon water en lucht het minst. Homeopathie is dus eigenlijk het bestrijden van een ziekte met een middel in zo’n mate dat bij de gezonde mensen verschijnselen veroorzaken die op de ziekte lijken. Het lichaam wordt hierdoor eigenlijk aangespoord om zich tegen de ziekte af te weren. De homeopathische geneesmiddelen worden bereid uit natuurlijke producten, met name planten en mineralen. Om de geneeskracht van de middelen te versterken en ervoor te zorgen dat het geneesmiddel niet schadelijk is, worden de producten sterk verdund en geschud. Dat heet potientiëren: krachtiger maken. Het geneesmiddel stimuleert het eigen herstelvermogen om de ziekte(n) te overwinnen, het lichaam geneest in feite zichzelf. En omdat de patiënt zelf de ziekte overwint, heeft het lichaam een grotere weerstand opgebouwd. Dat is bijna hetzelfde als met vaccinatie, wij moesten vorig jaar in Oirschot ingeënt worden tegen meningokokken, dat is het zelfde idee maar dan met virussen en bacteriën. Maar dat valt onder de gewone medische wetenschap. Homeopathie kan op elke leeftijd en bij bijna alle ziekten worden toegepast. Als genezing niet mogelijk is, brengt homeopathie meestal verlichting, ook bij ernstige aandoeningen als kanker. In het algemeen kan de patiënt medicijnen die door huisarts of specialist zijn voorgeschreven, naast de homeopathische geneesmiddelen blijven gebruiken. Wat ik zeker ook zou blijven doen anders gaat het netzo als met Sylvia Millecam, en vele andere voorbeelden van mensen die alleen homeopathie gebruikten. Maar nu homeopathie, voor kleine pijntjes in is, gebruiken steeds meer mensen het, maar waarom ook niet homeopathische middelen zijn eigenlijk gewoon de voorganger van chemische medicijnen zonder bijwerkingen. De meeste chemische medicijen zijn gebaseerd op homeopathische middelen. Zo is aspirine kunstmatig gemaakt wilgensap. Alleen is het tegenwoordig sver om weer homeopathie te gebruiken, zeker omdat men steeds meer weet over de natuur, en de werkingen van de stoffen in de natuur.
Maar hoe gaat een homeopathiebehandeling in zijn werk? In Nederland wordt de therapie zowel door artsen als niet-artsen gegeven. Daarnaast zijn er ook bij de apotheek, drogist en reformwinkel een aantal homeopathische middelen te koop. Zoals een middel tegen verkoudheid. Zoals dingen van “A Vogel” Je hebt drie vormen van homeopathie:
1. De klassieke homeopathie
2. De klinische homeopathie
3. De complexhomeopathie
De klassieke homeopathie is de beoefening van de homeopathie zoals het oorspronkelijk ontwikkeld is door de indianen en de aboriginals, het is de puurste vorm van homeopathie en het was, vind ik, de beste medische ontwikkeling van die tijd. In ieder geval een stuk zachtzinniger dan alles te amputeren zoals in het oude Europa.
De andere twee soorten van homeopathie zijn wat minder zeker omdat ze in een heel andere tijdsgeest staan. Het begin van die moderne homeopathie is als volgt, de oude homeopathie van de indianen en aboriginals vind je in het hoofdstuk van de Indianen. Dankzij Vogel is dit nog steeds gangbaar en niet alleen in geschiedenis boeken te vinden. Homeopathie zoals wij die nu kennen is ongeveer 200 jaar oud. De Duitse arts Samuel Hahnemann ontdekte toen de Wet van de Gelijksoortigheid. Voor Hahnemann\'s tijd hadden ook andere artsen ditzelfde principe ontdekt en er mee gewerkt, zoals bijvoorbeeld de ‘vader’ van de Griekse geneeskunde Hippocrates en de middeleeuwse arts Paracelsus. Zie hierboven. Maar het is in de eerste plaats de verdienste van Hahnemann geweest om de homeopathie systematisch en praktisch uit te werken. In de afgelopen 200 jaar heeft de homeopathie zich natuurlijk wel verder ontwikkeld, maar elke echte homeopaat erkent de richtlijnen, die Hahnemann indertijd ontwikkeld heet, nog steeds als basis voor zijn methode. In 1886 werd de vereniging tot bevordering van de Homeopathie opgericht. Alfred Vogel was eigenlijk de ‘herontdekker’ van de natuurgeneeskunde. Planten en kruiden die al eeuwen lang overal ter wereld werden gebruikt bij ziekte, dreigden in de moderne tijd in het vergeetboek te raken. Alfred Vogel spoorde deze traditionele en beproefde recepten op en ‘vertaalde’ ze in moderne effectieve geneesmiddelen. Tegenwoordig is het weer in om homeopathie te verkiezen boven chemische medicijnen. Zo staan tegenwoordig de homeopathidche middelen naast de chemische bij drogist en apotheker.
Het onderwerp voor dit deel van het werkstuk is: De ethische kant van het leven van aboriginals.
Waarom aboriginals in een werkstuk over New-Age Omdat zoals al eerder vermeldt, de aboriginals de inspiratiebron waren van de aanhangers van New-Age. Zij waren een van de eersten, en nu nog een van de laatste die heel dicht bij de natuur leefden, en dat nu nog steeds vol houden volgens oude principes. Hoe communiceerden ze, en hoe overleefden ze dat ga ik nu vertellen. En natuurlijk de geschiedenis van dit miskende ras.
We moeten eerst weten wie de Aboriginals zijn: De aboriginals zijn oorspronkelijk kolonisten, zij zijn ongeveer 40.000 jaar geleden vanuit Azië via New-Guinea naar Australië gegaan. De aboriginals zijn niet als een volk gekomen, men vermoet dat er zo\'n 600 verschillende stammen waren. Het zijn de tegenhangers van de indianen en bosnegers. Toen waren de eilanden nog verbonden. Door het smelten van het ijs na de ijstijden en dus het stijgen van de zeespiegel verdween de eilandenboog langzaam. Daardoor moesten ze op het eiland (dat nu Australië heet) blijven. Contact met de buitenwereld was niet meer mogelijk, alleen nog maar met New-Guinea. Pas met de komst van de Europeanen kwam er verandering in de leefwijze van de aboriginals.
De onethische kant van de westerse mens die de aboriginals dwong te veranderen. Toen Australië in de 17e eeuw ontdekt werd door de Europeanen woonden de Aboriginals er al vele eeuwen. Australië werd door de Britse regering uitgeroepen tot “Terra Nullis”, wat zoveel betekent als “leeg land”. Dat werd gezien als een rechtvaardiging om te doen met het land wat ze wilden. Aan de Aboriginals werd niks gevraagd. Ze werden van hun land verdrongen en het werd afgepakt door de blanke kolonisten. Velen stierven door de introductie van nieuwe ziekten, die onder de traditionele bewoners tot dan toe onbekend waren. Ze werden verdrongen naar de slechte delen van het land, en op die manier beroofd van hun levenswijze. Hun jachtgebieden en drinkplaatsen waren nu van de blanken. De blanken zagen de Aboriginals als wild en onbeschaafd en ze probeerden hen te bekeren tot het christendom. Daarvoor werden gezinnen uit elkaar gehaald, de kinderen van de Aboriginals werden door de blanken meegenomen om ze zoals westerse kinderen op te voeden. Deze kinderen zouden vele jaren later bekend komen staan dan de “stolen generation”. Daar waar de Aboriginals in opstand kwamen werden ze meestal vermoord. Het heeft tot in de jaren zestig geduurd dat de Aboriginals werden beschouwd als tweederangsburgers. Zo kregen zij bijvoorbeeld pas in 1967 stemrecht. Het aantal aboriginals bedroeg rond 1970 ongeveer 300.000, dat aantal is terug gelopen tot nog maar circa 130.000. De laatste jaren doet de Australische regering haar best de fouten uit het verleden zoveel mogelijk recht te zetten. De opbloei van de Aboriginal cultuur wordt door de regering eindelijk gestimuleerd. Dit onder andere door de Olympische Spelen in 2000 waar ze de hele openingsceremonie mochten opvoeren.
Cultuur: Voor de aboriginals zijn respect voor en kennis van de natuurlijke wereld heel erg belangrijk. Vaak wordt de aboriginal cultuur een primitieve cultuur genoemd. Basis voor de cultuur is de eenheid met de leefomgeving. De aboriginals leven nomadisch. Ze hadden weinig bezit, enkel wat basisgereedschappen, wapens voor de jacht en dergelijke. Ze leefden van wat ze tegenkwamen op hun weg, afhankelijk van het seizoen. Die seizoenen waren heel belangrijk: daar hing vanaf welk dier of planten er gegeten konden worden. De aboriginals zien de mens als onderdeel van de natuur. De natuur zien zij niet als hun bezit. In veel stammen was er een duidelijke scheiding tussen de taken van de mannen en van de vrouwen. De mannen jaagden en de vrouwen zochten knollen en vruchten. Jagen en verzamelen doen ze in kleine groepen, bestaande uit een aantal gezinnen, waarvan de geboren mannen en vrouwen aan elkaar verwant waren. De vrouwen kwamen wel ergens anders vandaan, zo voorkwam men inteelt. Zo’n groep bestond uit ongeveer 35 mensen, elke groep had zijn eigen territoir. De speer was het voornaamste jacht- en oorlogswapen, daar waren ze het behendigst mee. Als bescherming werden vaak stokvormige schilden gebruikt. De boemerang wordt wel beschouwd als iets heel Australisch, maar dat wapen werd veel minder gebruikt (en is ook in andere werelddelen aangetroffen). Het vlees maakte men in een kuil op hete stenen klaar. Aarden potten waren toen nog niet bekend. De voedselsituatie bij de stammen was niet slecht. Bij veel stammen hing het ook van allerlei factoren als geslacht, leeftijd en totem af wat er wel en niet gegeten werd. Net zoals pottenbakkers waren metalen, metaalbewerking en de weeftechnieken niet tot Australië doorgedrongen. Kleding droegen ze niet, de rest van de spullen werden van steen, schelpen of beenderen gemaakt. De sieraden bijvoorbeeld werden van steen gemaakt. Ook kennen ze het schrift niet. Kennis werd doorgegeven via dans, zang, ceremonies en afbeeldingen. Elke stam had zijn eigen taal. Er waren wel zo\'n 250 verschillende talen. De verschillende stammen handelden in vorm van ruilhandel. Geld of zoiets kenden ze niet. Handel speelde wel een belangrijke rol in het leven van de Aboriginals, over het hele continent liep een netwerk van handelswegen. Ze verruilden niet alleen rode, gele oker, hangers schelpen en steen, maar ook immateriële zaken zoals dansen, liedjes en rituelen.
Waarom indianen in een werkstuk over New-Age? Indianen zijn samen met de aboriginals de inspiratiebron van de “oprichters” van de New-Age leefwijze. De Indianen leefden goed met de natuur samen maar werden wreed verdreven door de Westerlingen. Je kent Indianen vooral uit de strips en verhalen uit het Wilde Westen. Ze hebben altijd geleden onder de nieuwe westerlingen. Er kwam een Indianen versus Cowboys oorlog die de westerlingen veel te dik wonnen. En dat is onethisch: de originele bewoners verjagen uit hun leefgebied om er zelf te gaan wonen. Bij meneer van Geffen hebben we het over de indianen gehad, en zelfs over het ethische aspect. Maar hier gaan we er dieper op in.
De geschiedenis van de Indianen
In 1492 werd Columbus gezien als de ontdekker van Amerika. Dit was inderdaad zo voor de rest van de wereld, maar niet voor de mensen die eigenlijk 31.000 jaar geleden al het land hadden ontdekt. Dit waren de indianen. Zij zijn de genen die de meest nadelige gevolgen van deze “ontdekking van de Nieuwe Wereld” hebben mogen incasseren. Vooral de oorlogen hebben veel teweeggebracht. De indianenoorlogen met Frankrijk en Engeland hebben gezorgd voor grote machtsverschuivingen voor de koloniale mogendheden. Ook de “meningsverschillen” met de Amerikaanse regering hebben veel reacties uitgelokt. Niet alleen van de regering en de indianen, maar ook de burgerbevolking ging protesteren op de manier waarop de indianen werden behandeld: zeer onethisch dus. Dit deel gaat over de geschiedenis van het volk dat te vreedzaam was voor de “Nieuwe Wereld”. Want het is niet alleen goed om over de oorlogen te vertellen maar ook over hun eigen leefwijze. Want hoe konden ze een tot 1500 een goed bloeiende beschaving opbouwen.
Hoe was de cultuur van de indianen?
Woningen
De meeste mensen denken dat indianententen wigwams heten. Toch is dit niet zo. Wigwams zijn koepelvormige hutten, bedekt met matten van stro. Ze zijn veel moeilijker te bouwen en te verplaatsen dan de Tipi’s. De Tipi’s zijn tenten die snel afgebroken en opgezet kunnen worden. Het zijn perfecte woningen voor nomadische indianen, zij trokken met het wild mee om zo heel het jaar eten te hebben. Dit waren dan ook zeer goede jagers, maar met veel respect voor de natuur. Ook bekend van onder andere Hiawatha. Wigwams werden wèl gebruikt door de indianen van de oostkust, zij bleven een lange tijd op dezelfde plaats.
In de Tipi zaten de mannen meestal aan de noordkant en de vrouwen aan de zuidkant. Voor feesten en ceremonies werden de Tipi’s in cirkels gezet, daarbinnen vond het feest plaats. Om een groot vuur, waar naar verhalen verluid, de vredespijp werd gerookt.
Samenlevingsvormen
De indianen kenden veel samenlevingsvormen, er waren ook indianen die op zichzelf leefden. Hieraan kan je zien dat het niet 1 volk was!!!
Enkele voorbeelden:
•De stam: bijvoorbeeld de Pueblo’s en de Irokezen leefden in stammen. Ze waren afhankelijk van landbouw, sterk gebonden aan de plaats waar ze woonden (oostkust) en het belang van de groep stond voorop. Verschillende Irokese stammen hebben zich verenigd in de statenbond. Als de blanken in de 18e eeuw niet zo talrijk waren geworden, had het zich kunnen ontwikkelen tot een echte staat, toch jammer!
•Bazen en slaven: gemeenschappen met klassen: iedere indiaan had een plaats in een rangorde (gebaseerd op bezit). De gemeenschappen werden geleid door hoofden, deze hadden meer macht dan de opperhoofden van de stammen zelf.
•De ‘band’: bijvoorbeeld de Shoshone in Californië. Zij waren van oorsprong voedselverzamelaars en leefden in gezinsverband. Als het moeilijk was om voedsel te vinden splitsten zij zich in verschillende groepen en gingen op jacht. Na verloop van tijd kwamen ze weer bij elkaar terecht.
•De clan: de clanleden beschouwen elkaar als familieleden, ook al hebben ze niet dezelfde voorouders. Clans hadden vaak dierennamen, dat dier was de bovennatuurlijke vertegenwoordiger van de voorouders, een soort beschermengel: de totem (betekent ‘broer’). Een indiaan moest zijn huwelijkspartner buiten de clan zoeken, daarom waren de clanleden vaak uit verschillende stammen afkomstig. Clans hadden hun eigen geheime rituelen, hun eigen symbolen en afbeeldingen.
•Het individu: het individu is bij de indianen heel belangrijk. Dit komt onder andere tot uiting in de namen. Het individu krijgt bij zijn geboorte een naam, later door speelkameraden een bijnaam en later door gebeurtenissen weer een naam. De naam werd gegeven door het stamhoofd en als de gebeurtenis een overwinning was, werd het een positieve naam en andersom negatief. Ook speciale dromen konden leiden tot een extra naam (aan dromen werd veel betekenis gegeven). Zij waren ook de ontdekkers van de droomenvangers.
Jacht
De bekendste jagers waren de indianen van de vlakten. Hun leven stond in het teken van de jacht. Vooral de bizonjacht was belangrijk. Voordat de indianen in de 18e eeuw de beschikking kregen over paarden, kregen ze van de Engelsen, deden ze de jacht te voet. Door de ‘komst’ van paarden in ongeveer 1640 kon men veel effectiever gaan jager. Een paard was ook een belangrijk privé-bezit (het verwierf status). Met rooksignalen werd er met de stamgenoten gecommuniceerd. Elke stam had zijn eigen soort rooksignalen. Vooral de jacht in het najaar was belangrijk, want dan werd de voorraad voor de winter aangelegd.
Alleen de mannen jaagden, als ze met de dieren thuis kwamen, was het de taak van de vrouwen om alles te bereiden. Alles van de bizons werd gebruikt (vlees, huid, botten, tong, pezen, enz.) ook werd er niet meer geslacht dan nodig was.
Geloof
De indianen geloofden in bovennatuurlijke wezens. Volgens de indianen was de wereld bevolkt met wezens die niet-indianen niet konden zien of ervaren. Alle levende wezens (en ook vele niet-levende dingen) hadden volgens de indianen een soort ziel. Het bovennatuurlijke vormde een enorme kracht. Deze kracht werd door onder andere de Sioux (indianen van de vlakte) ‘wakan’ genoemd. De gezamenlijke wakanmacht was de Wakan Tanka. Een indiaan kon zelf wakan verkrijgen door één te worden met de natuurkrachten. Dat zochten ze in rituelen, ceremoniën en dromen. Eenheid is het belangrijkste in de Indiaanse religie. Het symbool voor eenheid is een cirkel. Alle belangrijke dingen werden in cirkels afgebeeld. Het leven zelf was ook een cirkel van leven en dood.
Mensen die er aanleg voor hadden, konden zich opleiden tot sjamaan. Sjamanen gebruikten rituelen om invloed uit te oefenen op bepaalde gebeurtenissen, zoals oorlog, regen, leven en dood. Ze hadden veel aanzien in de stam. Omdat ze veel zieken geneesden werden ze ook wel eens medicijnmannen genoemd.
Met elke ceremonie werd ook de heilige pijp (medicijnpijp) gerookt. Met het roken van de pijp werd bijvoorbeeld een vriendschap gesloten of een overeenkomst bezegeld. Voorbeelden van ceremonies zijn: de Zonnedans, Zuiveringsceremonie, genezingsceremonies en ceremonies om de natuurlijke cyclus in stand te houden.
Mythen gingen vooral over contact leggen met het bovennatuurlijke. Ook zijn veel indiaanse mythen scheppingsverhalen.
Het ethisch aspect van de Indianen en de Aboriginals? De vervolging van de indianen was natuurlijk erg onethisch. Daar hadden de Engelsen veel aan gedaan. Zij lieten de indianen creperen in reservaten of zij maaktten ze gewoon af. Er waren lange oorlogen om de Indianen uit hun gebied te verdrijven. Als ze niet vijwillig gingen werden ze gedwongen. Weigerden ze dan weer? Doden die Indianen. En dat terwijl de Indianen heel erg ethisch waren. Als zij bijvoorbeeld gingen jagen namen ze niet meer als ze nodig hadden. Ze lieten ook iets achter voor de goden om hun te bedanken voor de goede jacht. Want alle dieren waren ook een soort goden dus moest je dankbaar zijn. Ze gebruikten ook alles van de dieren. De huid voor kleren, het vlees voor consumtie, en de botten voor knopen en wapens. Ook als een Indiaan dacht dat hij overbodig was, ging hij naar de eeuwige jachtvelden. Hij ging dan in het veld zitten en wacht tot hij dood gaat. Dat is ethisch tegenover de groep. Hij stelt dus het collectieve belang voor op het individuele belang. De Aboriginals deden bijna hetzelfde maar dan zonder tooi op hun hoofd. Zij waren ook respectvolle jagers. Je zal nooit een aboriginal betrappen om te doden voor het plezier, en daarom vind ik dat zij samen met de Indianen de meest ethische rassen zijn die we kennen. Maar ik vind het echt asociaal dat wij westerlingen die rassen zo onethisch behandel(d)en
Het onderwerp voor dit deel van het werkstuk is: Is meditatie een ethische manier van rust vinden en mensen door het dagelijks leven helpen? Een korte beschrijving van meditatie Meditatie is het opdoen van energie. Ga rustig zitten of liggen, denk alleen aan je ademhaling. Haal diep adem en voel hoe de lucht door je lichaam stroomt. Stel je een bol voor zoals de zon, heel fel en krachtig. Het licht hiervan zijn energiestralen. Bij elke ademhaling voel je de energie door je lichaam stromen. Doe dit 10 min lang en je voelt je weer energievol. Dit is een samenvatting van het ritueel meditatie, met als doel in dit geval energie opdoen. Meditatie kan nog veel meer doelen hebben, zoals bijvoorbeeld rust vinden, jterug in de tijd kijken, of om herinneringen op te halen, en voor de gevorderden vooruit kijken in de tijd en het te laten voelen alsof de tijd stilstaat en je in een soort coma laten bewegen. Meditatie kan gezien worden als een manier om even te ontsnappen uit het dagelijks leven en om eventjes rust te krijgen. Men gebruikt het om gevoelens te verwerken en om rust te vinden. Bij de meditatie moet je volledige rust hebben. Je moet op een plek zijn waar je je goed voelt, bijvoorbeeld in je eigen slaapkamer. Het moet rustig zijn, dus zonder bijvoorbeeld geluid van buitenaf, hoewel men wel vaak muziek op zet om nog meer rust te ondervinden. Ook moet je geen strakke kleding aan hebben, dat knelt en dan kun je niet goed rust vinden.
Wie gebruikt meditatie? Meditatie wordt bijna altijd beoefend door mensen die geloven in het bovennatuurlijke, anders vindt men het maar onzin. De mensen die aan meditatie doen hebben vaak problemen in het dagelijks leven en zoeken even een moment van rust. Vaak hebben ze stress op het werk of hebben ze geldproblemen. Dit is echter lang niet altijd zo, in veel gevallen zijn er ook mensen die gewoon even alles van zich af willen laten schudden. Men zegt dat meditatie niet iets is wat je kunt leren. Je hoeft maar gewoon te gaan zitten en volledige rust zoeken, daar valt niks aan te leren. Anderen zeggen juist van wel, want je moet leren hoe je even de wereld kunt vergeten en hoe je jezelf goed moet concentreren terwijl je niks doet.
Verschillende soorten meditatie
Er zijn best veel verschillende soorten meditatie, bijvoorbeeld de Mantra-meditatie of de Christelijke meditatie (die eigenlijk ook een vorm van Mantra-meditatie is.) Christelijke meditatie is een hele simpele vorm van meditatie, waarbij het draait om absolute rust. Hierdoor kan elke Christen doen aan Christelijke meditatie. Het is gebaseerd op een oude Christelijke traditie, en er zijn zelfs verscheidene Christelijke Meditatie Centra.
Ook heb je Mantra-meditatie, hier gaat het ook om totale rust. Een Mantra is is een bewust gekozen bewustzijnskwaliteit waarmee je je gewoonten doorbreekt of een bepaalde beleving onderstreept. Mantra is een soort zingen, waarin je volledige rust ondervindt. Stilte is iets anders dan rust. Hierdoor kun je perfect mediteren en combineer je deze kunst met de Mantra.
Dan heb je nog de Vipassana-meditatie, dit is een Boeddhistische meditatievorm waarbij het draait om het ontwikkelen van opmerkzaamheid. Je leert wat er allemaal hier en nu in je lichaam omgaat, maar je let niet zozeer op het beoordelen of analyseren van wat je waarneemt, je neemt het gewoon in je op om zo beter jezelf leren te kennen. Vipassana meditatie is al heel oud en komt oorspronkelijk uit Nepal omstreeks 500 vc, uit de Boeddhistische kloosters. En zo zijn er nog meer verschillende meditatievormen, maar ze draaien allemaal om een ding: rust.
Het ethische aspect van meditatie
Mensen die de meditatie beoefenen hebben vaak minder stress op het werk, voelen zich thuis veel rustiger en relativeren wat meer over dit leven. Ze zoeken hun heil niet in geld of in een goede carriere, maar ze doen dat met rust en vrede. Daarom is meditatie een goede manier om rust te vinden en om even de wereld te vergeten. Mensen doen niet alleen mediteren om te vergeten, maar bijvoorbeeld ook om te herinneren en om soms vooruit te kijken, dat laatste wordt eigenlijk alleen gedaan door paranormaal begaafden, zij helpen mensen hiermee als ze ergens mee zitten of als ze hun toekomst willen weten. Meditatie kan ook op andere manieren mensen helpen, als ze problemen hebben kunnen ze deze vergeten met de hulp van een paranormaal begaafde, men zegt dat het echt helpt. En dat opzicht is meditatie een ethische manier van spiritueel bezig zijn. Er zijn ook heel veel mensen die er niet in geloven en die het gewoon onzin vinden, zij zullen door meditatie nooit rust vinden omdat ze er niet in geloven en dan heeft het ook geen effect op ze. Als je echt wilt dat je wordt geholpen door meditatie moet je er wel in geloven, anders werkt het zeker niet.
Het onderwerp voor dit deel van het werkstuk is: Het ethische aspect van mediums: goed of slecht? Mediumschap Een Medium krijgt bij een Channeling berichten door van \'gene-zijde\' oftewel overleden mensen of \'hogere wezens\'. Dit kunnen ook buitenaardse leefvormen zijn en in een slecht geval zelfs een onrustige ziel, demoon, iemand die in invloed staat van de duivel of iemand die zich voordoet als een overleden geliefde persoon. De medium werkt op dit moment als \'Channel\' oftewel kanaal voor wezens van de \'andere kant\'. Vandaar de naam Channeling. Soms gaat de Medium in een trance, dwz een andere staat van bewustzijn waarin makkelijker boodschappen ontvangen kunnen worden. Dit hoeft echter niet. Niet alle channeling\'s zijn goed en als een medium erg veel vraagt zit er sowieso iets niet helemaal goed, want een \'channel\' mag nooit teveel voor haar/zijn werk vragen. Zowel Channeling als Automatisch schrift zijn dingen die erg gevaarlijk kunnen zijn, je weet immers nooit wie je treft en personen die echt slecht willen zeggen heus niet vantevoren:\"Hallo, ik ben slecht en kom je even in bezit nemen zonder dat je dat wilt.\" Zelfs mensen die denken dit onder controle te hebben, hebben dit vaak zonder te weten niet. Channels oftwel Mediums worden vaak ook \'bijgestaan\' door een persoonlijke gids, geleide-gids, hoofd-gids of wat zij noemen: engel. Dit is een overgegaan (vaak geliefd) persoon die precies uitmaakt wat er wel en niet gebeurt, de medium of channel gaat blindelings ervanuit dat alles was de gids zegt klopt. Maar zoals ik al eerder noemde: het is bijzonder moeilijk om na te gaan of iets slecht of goed is, zelfs na jaren iemand vertrouwd te hebben kan diegene toch opeens \'slecht\' blijken te zijn en je alsnog in bezit nemen.
Glaasje draaien en de gevaren ervan Glaasje draaien staat bekend als een heel erg gevaarlijke vorm van Channeling. Veel mensen en vaak ook jongeren kennen het en hebben er (meestal geen positieve) ervaringen mee. Glaasje draaien, ook wel glas-op-de-tafel methode genoemd, komt uit de vorige eeuw. De opkomst van het spiritisme leidde tot het zoeken naar diverse methodes om contact te leggen met geesten. Het gebruik van het quija-bord en de verbeteringen daarvan leidde al tot een betere communicatiemiddel. Eerdere methodes zoals de dansende tafel leverden al berichten op. Het gebruik van de omgekeerde glas en ook de kruishout methode kwam door het ontbreken van een quija-bord Waarom gebruik van een glas? Glas is een neutraal materiaal dat geen energie vasthoudt en schijnt beter energie door te geven dan andere materialen.Andere mediums gaven al vroeg de voorkeur om in trance te gaan om zo de geest toegang te geven tot hun lichaam. Hiermee kon de geest gebruik maken van het lichaam en via deze lichaam communiceren door te praten of door automatisch schrift. Deze methodes waren niet zonder gevaren. Contact zoeken met geesten (of zoals vroeger gezegd werd, contact zoeken met de goden) doet de mens al eeuwenlang. Vorig eeuw beschreef dr. Reginald Hegy over zijn experimenten met glaasje draaien. Hij probeerde met een groep vrienden contact te leggen met geesten. Hij ontving een heleboel berichten in het Engels, maar ook in het Frans, Duits en Hongaars. Geen van de aanwezigen kenden de andere talen dus het vertalen van de berichten nam tijd in beslag. De berichten waren de namen van de geesten en bijzonderheden van hun dood. Na controle bleek geen van al deze gegevens juist te zijn. Dit geeft al aan dat deze methode niet deugt voor beginnelingen. De gevaren van glaasje draaien zijn vaak niet te overzien. Het zit namelijk zo: Ergens in een wereld buiten de onze, ook bekend als de hel, duisternis, de benedenwereld, de zeven hellen, het demonenrijk etc. leven geesten die in hun vorige leven slecht geleeft hebben. Bijvoorbeeld door drugsgebruik, alcoholmisbruik, gokverslaving, moord en andere slechte gewoontes, en deze niet willen afzweren of niet de genade wilden aanvaarden om als goed mens verder te leven. Door glaasje draaien schep je een opening waardoor deze geesten naar de aarde komen om hun slechte gewoontes weer op te pikken. Meestal denken mensen dat ze met een goede geest te maken hebben, maar dat is niet zo, de slechte geest zal je eerst op een dwaalspoor brengen door net te doen alsof hij de goede geest is. Daarnaast kunnen ook geesten die overleden zijn en rondzwerven omdat ze niet willen accepteren dat ze overleden zijn via jou laten merken dat ze er nog zijn. Meestal vinden ze andere soortgenoten en de kans is altijd groot dat je met meerdere geesten of demonen te maken krijgt.Glaasje draaien zorgt ervoor dat je contact legt met lagere en negatieve geesten of demonen. Hoe kan iemand weten dat hij te maken heeft met een goede of een slechte geest? Als je echt paranormaal begaafd bent dan hoef je niet eens glaasje te draaien ! Zelfs een medium zal niet met glaasje draaien bezig houden omdat het zelf voor hen gevaarlijk is. Het is ook gevaarlijk als je daarbij zelf ook in trance gaat. Je laat dan slechte geesten in je lichaam toe die er dan niet meer uitwillen. Dit leidt tot dwang stemmetjes in je hoofd en andere nadelige gevolgen. Soms gebeurt er ook niets, het glas wil niet bewegen, maar dan is de geest al aanwezig maar laat zich niet zien of weten dat ie er al is. Deze slechte geesten liggen namelijk op de loer in hun dimensie waar het leven zwaar en duister is. Als ze de kans krijgen dan willen ze dolgraag naar de aarde komen en pakken ze elke kans aan om hier te zijn. Glaasje draaien is dus erg stom en een onethische manier van mediumschap, en de ervaringen met glaasje draaien zijn heel erg vaak negatief, je kunt er dus beter niet aan beginnen.
Het onderwerp voor dit deel van het werkstuk is: De ervaringen en levensbeschouwing van mensen die een Bijna Dood Ervaring gehad hebben.
Wat zijn Bijna Dood Ervaringen? Bijna Dood Ervaringen zijn onverklaarbare verschijnselen die optreden als een persoon klinisch dood, hersendood of helemaal dood is, en daarna weer tot leven komt. De persoon waant zich meestal in een tunnel met een helder licht op het eind, waarna hij in de hemel of de hel komt af en toe, en daarna weer in zijn lichaam terugkeert. De Amerikaanse arts/filosoof dr. Raymond Moody jr. geldt als de \'ontdekker\' van het verschijnsel Bijna Dood Ervaring. In 1975 publiceerde hij een boek waarin hij beschrijft dat patiënten die klinisch dood zijn geweest soms vertellen dat zij buiten zichzelf konden treden en hun leven aan zich voorbij zagen trekken. Ook is er vaak sprake van een tunnel met een prachtig licht aan het eind waar zij naar toe getrokken werden. Tot de artsen hen weer in het leven terugriepen. De geschriften van Moody werden meestal afgedaan als interessant, maar zweverig en onwetenschappelijk. BDE’s zijn veelvoorkomend, en men discussieert dan ook niet meer of ze bestaan, maar hoe ze ontstaan en hoe ze in hun werk gaan, en men zoekt vooral naar een verklaring. De kenmerken van een BDE zijn over het algemeen genomen: • De ervaring dat het \'zelf\' het lichaam verlaten heeft en erboven zweeft. De persoon kan later vertellen wie zich waar bevond en wat er gebeurde, vaak in detail. • Bewegen door een donkere ruimte of door een tunnel. • Het ervaren van intense en krachtige emoties, die gaan van gelukzaligheid tot verschrikking. • Ontmoeten van een licht. Dat wordt meestal beschreven als van goud of wit en als magnetisch en liefdevol; soms wordt het ervaren als de vuren van de hel. • Ontvangen van een variant van de boodschap \"het is nog geen tijd voor jou.\" • Ontmoeting met anderen; dat kunnen overleden dierbaren zijn, die herkend worden of niet; heilige wezens, onbekende wezens en / of \'wezens van licht\'; soms symbolen van de eigen of van andere religieuze tradities. • De film van het leven; het zien en herbeleven van belangrijke en banale momenten van het eigen leven, soms vanuit het perspectief van de andere mensen die daarbij betrokken waren, met een conclusie over de kwaliteit van dat leven en van de veranderingen die nodig zijn. • Een gevoel van begrip voor hoe dit universum in elkaar zit • Het benaderen van een grens - een afgrond, hek, water, een of andere barrière die niet genomen mag worden als je naar het leven terug wil keren • In sommige gevallen, het binnengaan van een stad of een bibliotheek. • Zelden, het ontvangen van tot dan toe onbekende gegevens over het eigen leven, bijvoorbeeld adoptie of ouderschap, overleden broers of zussen. • De beslissing om terug te keren kan vrijwillig genomen worden of gedwongen. Wanneer het vrijwillig is, heeft het vaak te maken met onafgewerkte verantwoordelijkheden. • Het terugkeren in het lichaam. Er zijn veel verklaringen voor de BDE. Je hebt de psychologische, de farmacologische en de neurofysiologische verklaring. Deze lijken kloppend, maar als je alles over het geheel bekijkt dan mist er toch nog iets in de verklaringen, iets dat niet klopt en dat het geheel toch nog open laat.
Een onderzoek naar Bijna Dood Ervaringen
De Arnhemse cardioloog W. van Lommel werkt vanaf 1988 aan een onderzoek naar de ervaringen van 344 volwassen mensen die in tien Nederlandse ziekenhuizen werden opgenomen met een hartstilstand. Bij al deze mensen was er geen hartslag, geen ademhaling en geen hersenactiviteit te meten. Van de mensen meldde er 18 % een bijzondere ervaring meegemaakt te hebben tijdens hun \"dood\".
Deze mensen werden na twee jaar en na acht jaar nogmaals geinterviewd en ze vertelden nog steeds hetzelfde verhaal over hun bijna-dood ervaring. Ze kunnen heel veel vertellen over hun gebeurtenissen terwijl hun \"dood\" maar enkele minuten duurde. De meesten beschreven hun als een gelukzalige gebeurtenis waarbij veel liefde werd gevoeld, overleden mensen werden ontmoet en waar men het leven weer voorbij zag schieten. In het onderzoek kwamen bepaalde zaken naar voren over degenen die een bijna-dood ervaring ondergingen :
- hun leven was positief veranderd, dit leidde in bijna 80 % van de gevallen tot echtscheiding omdat mensen zo veel veranderd waren dat ze onherkenbaar anders waren
- degenen die het bijna-dood zijn intens ervaren waren kort na het verlaten van het ziekenhuis alsnog overleden, schijnbaar accepteert men de dood veel makkelijker en kon men het leven makkelijker loslaten.
- bijna-dood ervaringen worden niet veroorzaakt door afstervende hersencellen of verandering in de bloedtoevoer
- leeftijd, geslacht, opleidingsniveau of religie spelen geen rol
- de angst voor de dood was verdwenen
- materiele zaken zijn niet meer belangrijk in hun leven
De hersenen zijn volgens hem een instrument om het menselijk bewustzijn te ontvangen. Hoe lang het blijft ontvangen als men overlijdt is niet bekend. Ons bewustzijn bevindt zich dan ook niet in onze hersenen bevinden zoals de hedendaagse wetenschap beweerd maar moet ergens anders zijn. Als we klinisch dood zijn is er geen hersenactiviteit maar toch beleven we een bijna-dood ervaring. Feit is ook dat artsen zorgvuldig moeten zijn als iemand overlijdt of klinisch dood is. Bijna-dood personen kunnen namelijk alles meebeleven en vertellen wat er bij hun reanimatie gebeurde. Het onderzoek naar bijna-dood ervaringen loopt verder want er blijven nog veel vragen onbeantwoord.
Het ethische aspect van Bijna Dood Ervaringen
Bijna Dood Ervaringen zijn ethisch gezien wel goed, want mensen gaan hun leven begrijpen. Het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn dat iemand denkt na een BDE dat hel aardse leven minder belangrijk zijn, en niet iedereen voelt zich gelukkiger en minder kwetsbaar na zo’n ervaring. Maar over het algemeen kan het wel gezien worden als een ervaring die je levensbeschouwing duidelijk aanpast in de zin van het belang van het menselijk leven. Sommige mensen worden juist enorm angstig van een Bijna Dood Ervaring omdat ze gezien hebben wat erop zou kunnen volgen, het is ook ooit voorgekomen dat iemand na een BDE heel erg depressief werd. Als men ziet wat erna komt of als men denkt te weten wat er in de hel zoal gebeurt, dan kan dit mensen behoorlijk afschrikken en worden ze bang voor de dood, in tegenstelling tot wat meestal gebeurt dat mensen juist minder bang worden. Gelukkig gebeurt dit maar bij een klein deel, de meesten hebben sterk gemeenschappelijke kenmerken waarbij ze de aarde en het heelal als een deel van het leven gaan zien.
Het onderwerp voor dit deel van het werkstuk is: Wat is het nut van yoga? Wat is yoga en waar komt het vandaan?
Met yoga bedoelen we oefensystemen waarbij lichaam en geest geoefend worden voor onze geestelijke ontwikkeling en de uitstraling daarvan op anderen. Veel van die systemen hebben gezondheid, ontspanning, vitaliteit, een lang leven enzo als secundair doel of effect. Daarbij hoort vaak het uitgangspunt dat een gezond lichaam een goede basis is voor, of zelfs een onderdeel van, die geestelijke ontwikkeling. In het verschiet van geestelijke ontwikkeling ligt geestelijke verlichting of bevrijding, wat het uiteindelijke doel is van zulke oefensystemen. In het Westen wordt het woord bij het woord yoga meestal gedacht aan een Indiase vorm van yoga die voluit \'hatha yoga\' heet. Er zijn echter alleen in India al tal van andere vormen van yoga en meditatie, evenals in allerlei andere Aziatische landen zoals China, Tibet en Japan. In Tibet wordt het woord \'yoga\' ook gebruikt. Tibetaanse namen voor hun systemen van yoga zijn ondermeer: \'yantra yoga\', \'thrulkor\', \'kum nye\', nangpee yoga\' en \'ngalso\'. In China is yoga vooral bekend onder de naam \'qigong\'. In Japan ondermeer als \'do in\', wat afgeleid is van een oude Chinese naam voor Qigong \'daoyin\'. Japanse vormen van yoga en meditatie zijn minder bekend in het westen. De bekendste systemen zijn do-in en okido yoga. Daarnaast is Zen natuurlijk wel heel bekend. Het Zen zoals we dat uit Japan kennen kent echter geen uitgebreide lichamelijke oefensystemen zoals qigong of hatha yoga. Wel heeft het een grote invloed gehad op allerlei bewegings- en vechtkunsten in Japan en Okinawa, zoals bijvoorbeeld het karate. Uiteraard zijn er nog tal van andere systemen van yoga, meditatie, rituelen en dansen met vergelijkbare effecten en doelstellingen.
Hoe gaat yoga in zijn werk?
Yoga is een verzamelnaam voor vele vormen. Elke vorm is de goede vorm, als hij bij je past, als hij je verder brengt op je weg. yoga is dus een oude wetenschap. De hier in het westen bekendste vorm is Hatha yoga, die uitgaat van het lichaam. Uiteindelijk kunnen alle vormen van yoga je in contact brengen met iets dat groter is dan jezelf. Eigenlijk is dat ook de bedoeling van yoga. Ontspanning kan een doel op zich zijn, jouw bedoeling zijn. Hatha yoga kun je zien als de vorm van yoga die je de kunst van het ontspannen wil leren. Ontspanning is echter niet het uiteindelijk doel van yoga. Via de ontspanning is vereniging met wat de mens als het hoogste ziet mogelijk. Yoga betekent een beetje inspanning, maar bij Yoga gaat het er niet aan toe een prestatie neer te zetten. Het gaat erom, dat je in de oefeningen net zover gaat als nog net goed voelt. Er is in een yogahouding iets van een \'schemergebied\' tussen wat je nog net wel kunt en eigenlijk net niet méér. De kunst is met aandacht dat gebied te verkennen, te ontdekken waar bij jou die grens ligt. Als je dan eenmaal die houding te pakken hebt, ga je met je aandacht naar de plek die je zojuist hebt verkend, en laat je de adem daar zijn werk doen. Dat wil zeggen: je laat hem daar toe, ook juist als er spanning zit. Als je je adem kunt toelaten, kan hij de gespannen plek als het ware van binnenuit masseren. Van je adem hangt je leven af. Spanning, stress en adem hangen nauw samen. Het nut van yoga is dus dat je je hogere zelf vindt. Veel mensen zullen denken dat dit eigenlijk helemaal geen nut is, want wat heb je er aan om je hogere zelf te zoeken? Mensen die niet in spiritualiteit geloven en die sowieso ook niet geloven in alles wat met het bovennatuurlijke te maken hebben zullen niet weten hoe iemand rust kan zoeken in de vorm van yoga, zij kunnen rust vinden door lekker te gaan zitten een boek lezen ofzo, en door te slapen, niet door je te ontspannen terwijl je in een of andere rare houding zit die niet natuurlijk aanvoelt. Maar dat is het hem nou juist, als de houding die je hebt terwijl je aan yoga doet niet natuurlijk is, dan zul je geen rust vinden en zul je je ook niet kunnen verenigen met het hogere wezen dat je eigenlijk zoekt. Men moet geloven in het spirituele en in het bovennatuurlijke, dan zul je zien dat je je beter gaat voelen zeggen de mensen die het beoefenen, en ze hebben blijkbaar wel gelijk aangezien yoga bij veel mensen zo populair is en dat men het blijft doen net zoals in de oudheid.
Nawoord
Wij hebben veel geleerd over New-Age, zeker omdat het er voor onze tijd is. Maar gelukkig zijn er nog velen die er veel over weten zoals onze ouders. Ook zijn er veel boeken te vinden over indianen, aboriginals en homeopathie. De samenwerking verliep ook goed, we hebben de taken eerlijk verdeelt, zodat er geen onenigheid was. Als je de taken goed verdeelt heb je ook even veel gedaan allebei 10 pagina’s. We hebben best lol gehad om de rare verhalen die op de sites staan die mensen hebben meegemaakt met geesten, dat stuk was dan ook het leukst. Wij kijken terug op een geslaagd werkstuk, want we hebben verteld wat we verteld wilden hebben. Wij hebben naast de inhoud ook veel aandacht besteed aan het uiterlijk van de tekst, om het fijner te maken om tot je te nemen. De ethische kanten van de onderwerpen waren soms moeilijk te vinden maar als je ze eenmaal zag, was het leuk om over te schrijven. Wij zijn tevreden over ons werkstuk.
Bronnen:
Boeken:
ACUPUNCTUUR handboek van de praktische acupunctuur. Door Coen van der Molen,
DE HOMEOPATISCHE BEHANDELING. Door Adolf Voegeli.
ANDERS BETER WORDEN volgens de inzichten van Alfred Vogel
DE MEEST GESTELDE VRAGEN AAN ALFRED VOGEL. Door Alfred Vogel.
ONE sanoma uitgevers april 2003
websites:
New-age.pagina.nl
www.avogel.nl
www.bloem-natuurprod.nl/dutch/html/body_acupunctuur.html
www.acupunctuur-vereniging.nl
www.acupunctuur.com
www.xs4all.nl/~apollo/hom.html
www.spiritflame.nl
www.homeopathie.nl
http://home.wanadoo.nl/the_x_files/bijna.htm
www.google.nl en volgpagina’s
http://members.fortunecity.com/hetmysterie/bijna-dood/bijna-dood.html
www.spiritualiteit.nu
http://members.lycos.nl/hetonverklaarbare/
http://www.innerned.com
http://www.religioustolerance.org/newage.htm
REACTIES
1 seconde geleden