Graffiti

Beoordeling 6.7
Foto van een scholier
  • Werkstuk door een scholier
  • Klas onbekend | 1387 woorden
  • 29 juli 2001
  • 617 keer beoordeeld
Cijfer 6.7
617 keer beoordeeld

1 Oorsprong De oorsprong van graffiti gaat terug naar het begin van het menselijk sociaal leven.  Graffiti is teruggevonden op onbeschermende, oude Egyptische monumenten en graffiti was zelfs bewaard gebleven op muren in Pompeii. Graffiti kent  bij ons z\'n oorsprong in de late jaren \'60 en het is geëvolueerd sindsdien. In het begin van het ontstaan van graffiti gaf men drie verschillende termen aan het woord. Men sprak zowel van graffiti art, subway art als van spraycan art. 2. Betekenis van het graffiti Graffiti is de meervoudvorm van het Italiaanse woord \'grafficar\'. In het meervoud betekent grafficar tekeningen, markeringen, patronen, krabbels of boodschappen die geschilderd, geschreven of gegraveerd  zijn op een muur of op een oppervlak. Grafficar betekent ook krabben in referentie tot verschillende muuropschriften van grottekeningen, badkamerkrabbels of een andere boodschap dat gekrast is op muren. In referentie tot hedendaagse graffiti, de definitie is bevoegd tot het toevoegen dat graffiti alsook betekent het ongevraagd plaatsen van een tekening op een privaat of publiek eigendom. Graffiti is een kunstvorm. Het is een kunstvorm die meer betekend dan enkel het kritiek geven op de illegaliteit, het niet samenhangen en de niet gestandaardiseerde presentatie. 3. Verschillende vormen van graffiti Er zijn verschillende vormen van graffiti: ten eerste is er de simpelste vorm van individuele markeringen zoals slogans, beklading of politieke uitspraken. Voorbeelden van dit type van graffiti worden vaak teruggevonden in openbare toiletten of op buitenmuren en deze graffiti is ook meestal handgeschreven. Een andere simpele vorm is dat van de \'tag\' die grappig is, het is het schrijven van één of ander naam of schuilnaam in een krabbelgeschrift. Zowel de \'tag\' als de individuele markeringen hebben weinig of geen esthetisch uitzicht. Terwijl ze misschien een stijl van schrijven zijn, zijn deze vormen niet bevoegd als een voorbeeld van de prachtige graffitikunst omwille van om een tekort aan esthetische kwaliteiten en een onbekwaamheid om een maximale esthetisch gevoel in de kijker te produceren. Eigenlijk is de tag of de individuele tekening niet geproduceerd voor artistieke doeleinden. Het is fundamenteel de bedoeling om de schrijvers aanwezigheid aan te duiden. De laatste vorm van graffiti is graffiti die creatief gebruik van spuitbussen om een kunstwerk te produceren dat voldoet aan de normen van de graffitistijl. Moderne graffitikunst is ontstaan in New York City  en het was eerst gekend als New York Style Graffiti. Deze kunstvorm begon in de late jaren 60. Tagging bekwam snel als een manier om een naam bekent te maken over de gehele stad. Het voordeel van de spuitbussenverf is dat men in grootte en kleuren kan evolueren. Het was niet enkel genoeg om iemands naam gekrabbeld te hebben op een beschikbaar en zichtbare oppervlakte, want iedereen deed dat. Door het gebruik van de spuitbus kon men de tagger onderscheiden van de kunstenaar door middel van kleur vorm en stijl. Door middel van het gebruik van de spuitbus bracht men nu ook bij de artistieke creatie een tag aan. De tag is eenkleurig en is geschreven in een stijl die iedereen kan hanteren. Deze tag gaf aanleiding tot de throw-up. Dit is een tweekleurige tag die meestal in omlijnde of bolachtige letters gemaakt is. Deze stijl is ook niet zo moeilijk maar evolueerde tot meer gecompliceerde stijlen zoals de stamp. Deze stijl maakt gebruik van letters die een driedimensioneel effect veroorzaken. Het stuk dat kort na het meesterwerk verscheen is een groot veelkleurig werk. Een stuk is meestal op een wand aangebracht en het betreft originele en bekende tekenfilmfiguren in tegenstelling tot de naam van de graffitikunstenaar. In het midden van de late jaren 70 startte men met het schilderen op ondergrondse treinen, vandaar de naam \'subway art\'. Stijl en artistic talent waren en bleven zeer belangrijk. Het doel was om uitschieters te creëren. Dit waren werken die uitsprongen omwille van hun creativiteit, kleur en krulachtige omlijning, dat betekent geen druipers en overal artistiek uitzicht. Het is de herkenbaarheid van de artistieke talenten van de graffitikunstenaar die een stempel drukte op de subway art, en niet enkel de verschijning van hun naam op duizend verschillende plaatsen. Deze stijl maakt gebruik van bolvormige letters die verwarrend zijn en van een in elkaar sluitend type kalligrafie dat bijna onmogelijk is om te lezen. De mogelijkheid om ingewikkelde stukken te produceren maakt het onderscheid tussen de tagger en de graffitikunstenaar. Taggers krabben en graffitikunstenaars doen aan kunst. In het verleden werkten graffitikunstenaars vaak alleen, maar de grootte en complexiteit van de werken alsook wat de veiligheid betreft, werken gemotiveerde kunstenaars tezamen in groepen. Deze groepen van graffitikunstenaars bestaan uit 3 à 10 groepsleden. De productie van graffiti houdt gevestigde technieken en stijlen in en de kunstvorm is gekarakteriseerd door een standaardmedium, spuitbussenverf. Graffiti is geen spontane activiteit zoals tagging in de vorm van een leuke krabbel. De afwerking van een stuk of een productie houdt een groot deel in van de inbeelding, planning en inspanning. 4. Hoe gaat de graffitispuiter te werk? De graffitikunstenaar maakt eerst een schets. Dan maakt hij of zij plannen van figuren en selecteert de kleuren. Vervolgens selecteert de artiest zijn of haar doek of oppervlak en doet een voorgetekende omlijning op de oppervlakte. Vervolgens vult men de kleuren en voegt men versieringen er aan toe. Dan is de laatste omlijning uitgevoerd. Graffiti kan ook geanalyseerd worden naar gelang de elementen van lijnen, kleur en structuren die in het werk aanwezig zijn met de bedoeling om een verhaal te produceren.

5. Redenen waarom men graffiti spuit Graffiti is ook een vorm van zelfuiting. De kunst als schrijven is een creatieve methode van communicatie met andere schrijvers en het publiek. Wat het communiceert is de identiteit van de artiest, de uidrukking en de ideeën. Dit type van communicatie is van  waarde omdat het gelinkt wordt aan de mensen hun culturele onverschilligheid of racistische verschillen op een manier dat het niet anders kan. Een andere betekenisvolle reden waarom graffiti kan getoond worden als kunst is bij benadering de bedoeling van de kunstenaar te vatten. Graffitikunstenaars hebben de bedoeling dat hun werk als kunst begrepen te worden en deze kunst communiceert gevoelens en ideeën naar het publiek. Graffitikunst heeft niet alleen de functie om te communiceren met anderen, maar het verfraait de omgeving door het verschijnen van graffiti op gebieden waar het normaal gezien zou beschouwd worden als een belediging voor het oog, zoals op een muur van een vrij of verlaten gebouw. 6. Redenen waarom graffiti niet als kunst aanvaard wordt De locatie en de presentatie is een van de betekenisvolle hindernissen naar een oprechte accentuering van spraycan art naar kunst. Graffiti wordt niet beschouwd als kunst omwille dat het niet gepresenteerd wordt op de conventionele manier en locatie, d.w.z. gekaderd en geplaatst in een museum of een galerij. Spraycan art lijdt onder kritiek omwille van het algemeen karakter van graffiti dat gelinkt wordt aan gangs. Hoewel enkel 20 % van graffiti gelinkt is aan gangs. Graffiti wordt ook bekritiseerd omwille van het feit dat ze te moeilijk begrepen worden. Graffiti art wordt niet enkel om deze reden niet beschouwd als kunst omdat anders om deze reden Picasso\'s kubisme ook geen kunst zou zijn. De mensen zijn niet gewend om kunst te bereiken buiten de conventionele omgeving zoals het museum. Spraycan art is een kunstvorm dat volledig open is voor het publiek omdat het niet omringd is door wetten van het galerijsysteem of museum. De herkenning van graffiti door de kunstwereld is belangrijk voor twee redenen. Ten eerste omwille van de sociale, politieke en economische invloed van de kunstwereld. De herkenning van graffiti als kunst helpt de bewustheid en de algemene verstandhouding van de kunstvorm te doen stijgen. Ten tweede deze herkenning beschermt de algemene generalisatie dat alle graffiti vandalisme is en daarom iets dat altijd zou moeten uitgeroeid worden.

7. Conclusie In samenvatting, sommige vormen van graffiti bekomen kunst naargelang vier criteria. Ten eerste, graffiti is gescheiden van hedendaagse graffitimarkeringen door de kunstenaars bedoeling om een kunstwerk te produceren. Ten tweede, graffiti heeft een geschiedenis van ontwikkeling  in stijl en techniek gevestigd. Ten derde, graffiti is zelfs herkend geworden door de kunstwereld. Een vierde criteria is dat de publieke reactie op graffiti aanduidt dat het kunst is. Meeste van de tegenkantingen van graffiti als kunst is gewijd aan de locatie en aan de stoute, onverwachte en onconventionele presentatie, maar deze presentatie en vaak de illegale locatie zorgen niet noodzakelijk voor het diskwalificeren van graffiti als kunst.

REACTIES

L.

L.

bedankt voor alle informatie!!!!!
Ik heb er een goeie spreekbeurt van kunnen maken mede dankzij jou!!!

21 jaar geleden

H.

H.

Eyyo bedankt he weer een 10 erbij

19 jaar geleden

K.

K.

dankeje deze website is niet goed ik heb een 4- gekreegen ik ga er nooit op deze site

13 jaar geleden

O.

O.

mischien door je spelling

6 jaar geleden

F.

F.

dat is een 9+ waard

11 jaar geleden

D.

D.

hoi ik heb een 10+ gekregen dankje

11 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.