Ik doe mijn werkstuk over gamen. Dat vind ik het heel leuk om te doen maar ik hou ook erg van buitenspelen. Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik dit onderwerp interessant vind , ik wil er graag meer over leren en dat zijn de beste ingrediënten om een goede werkstuk te maken.
1. Wat is gamen
Game is het Engelse woord voor computerspel of videospel. Gamen is het spelen van een elektronische spel dat je speelt op een spelconsole, spelcomputer, pc, tablet enz.
Vaak wordt een video spel gezien als computerspel maar niet elk computerspel is een videospel. Een videospel speel je op een computermonitor, tv of andere beeldschermen en heeft bewegende beeld (video). Computerspellen die geen videospel zijn, zijn met geluid, tekst en niet bewegende plaatjes gemaakt. Hieronder zie je hier een voorbeeld van Yahtzee:
Gamen wordt gedaan door mensen van klein tot groot. Volwassen mensen spelen heel vaak gewelddadige spelletjes en kinderen meestal niet. Spellen hebben ook een leeftijdsgrens net als films. Computerspellen kun je spelen tegen elkaar, online via internet of tegen de computer spelen. Als je tegen de computer speelt dan is het vaak makkelijker dan tegen echte personen. Soms is het ook wel moeilijk, dat ligt eraan hoe de game makers dit geprogrammeerd hebben. Dit noemen ze de A.I. dat staat voor Artificiële Intelligente, in het Nederlands heet het kunstmatige intelligentie. Dit betekend dat het zo gemaakt is dat de karakters/tegenstanders in het spel zelf kunnen denken.
2. De geschiedenis
In de eerste spelcomputers werden spelletjes nog in een chip gezet en kon je alleen maar dat spel kiezen. Midden jaren 70 werden de videospelletjes op insteekkaarten gezet, die kon je dan iedere keer verwisselen met andere spelletjes.
Fairchild, de 1ste fabrikant van een spelcomputer, maakte in 1976 de Fairchild VCS. VCS is een afkorting voor "Video Computer System" en dit was de eerste spelcomputer met insteekkaart. De programma's worden gebrand op ROM-chips (Read Only Memory) die in een plastic omhulsel zitten. Als de insteekkaart in de (spel)computer zit dan leest de microprocessor het geheugen van de insteekkaart en voert het programma uit dat daarin is opgeslagen.
Atari maakte 1 jaar later ook zo’n spelcomputer. Tegenwoordig zie je dit nog bij VTECH en Nintendo DS spel computers. In 1977 kwam de Atari 2600 in de winkel . Er werden negen spellen ontworpen en op de markt gebracht tijdens de kerstperiode. Het werd al heel snel de meest populaire spelcomputer van die tijd.
3. Kenmerken van games
Kenmerken van games zijn: Dat je kan winnen of verliezen door bijvoorbeeld andere spelers of teams te verslaan. Games lijken op dingen uit de werkelijkheid maar zijn natuurlijk verzonnen. Games hebben vaak een thema ze gaan bijvoorbeeld over oorlog, een film, autorace of een fantasiewereld.
Leuke aan een game is dat de speler zelf kan kiezen wat hij doet en zo bij sommige spellen het einde kan bepalen. Dat maakt een spel extra leuk. Bij sommigen spellen is er helemaal geen einde bijvoorbeeld bij het spel dat ik vaak speel Minecraft.
Bij de meeste games is toch echt een duidelijk doel, bijvoorbeeld: haal de meeste punten, zet de koning schaakmat, versla de eindbaas, verover de wereld of win de race. Games hebben regels die bepalen wat je wel en niet kan doen, vaak heb je in een game levens. Bij sommigen games kan je ook dingen kopen om het leuker, beter of sneller te maken.
4. Hoe maak je een computerspel
Om te beginnen zijn er veel verschillende manieren om een spel te maken, variërend van eenvoudige programma's waarmee je met wat klikken een heel spel maakt, tot gewone programmeertalen waar je hele spel als code moet opschrijven. Maar het begint altijd met een idee, dan maken ze een schets van het level, het hoofdfiguur (bij voorbeeld: Mario), de vijand, de baas van de vijanden en het spel op de computer.
Als dit goed is wordt het spel met een computerprogramma gemaakt. Dit zijn dan nog lijnfiguurtjes, een soort skelet. De grafische afdeling kleurt deze lijnfiguurtje in, dan lijkt het net echt. De level editor (bewerker) maakt verschillende levels (niveaus) voor de game. Dan wordt door de audio afdeling het geluid erbij gemaakt, voor de geluiden van speciale effecten en muziek.
5. Gameverslaving
Experts zijn het nog niet met elkaar eens of gameverslaving wel bestaat. Er zijn een paar klinieken die verslaafden hulp bieden. In Tiel bestaat er zo’n kliniek voor jongeren die aandacht besteedt aan te veel gamen. In deze kliniek kunnen jongeren uit heel Nederland geholpen worden in de leeftijd van 12 tot 23 jaar. Een paar voorbeelden van gameverslaafdheid is wanneer je niet kan stopen met gamen en daardoor heel vaak je huiswerk niet af hebt, bijna non-stop zit te gamen en het is vooral slecht voor je omgang met andere mensen.
Er zijn kinderen die in een sociaalisolement komen (dit betekend dat je geen vrienden hebt) en dan ben je heel eenzaam en dan is de kans groot dat je depressief of agressief wordt. Als je gameverslaafd bent dan ontstaan er problemen, soms zijn ze onschuldig maar soms kunnen de problemen je hele leven veranderen. De gevolgen van gameverslaving zijn: depressiviteit, slaapproblemen, problemen met anderen mensen in je leef omgeving en ruzie met je ouders. Je kan het oplossen door naar een kliniek te gaan. Die helpen gameverslaafde af te kicken en daardoor een deel van je leven redden (omdat je anders je hele leven depressief bent).
Bronvermelding
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_spelcomputer_(eerste_generatie)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gameverslaving
http://wikikids.nl/Game
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gamen
http://www.nu.nl/binnenland/3703934/aantal-verslaafde-jonge-gamers-stijgt
REACTIES
1 seconde geleden
J.
J.
Leuk werkstuk
8 jaar geleden
Antwoorden