Waarom vaccinatie? Het Rijksvaccinatieprogramma is ingevoerd met het doel de volksgezondheid te bevorderen en te beschermen. Nu wordt ongeveer 95% van de Nederlandse kinderen ingeënt volgens dit programma. Dat zijn 2 miljoen vaccinaties per jaar. Sinds het programma is ingevoerd is het regelmatig veranderd, want het wordt samengesteld door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hij/zij wordt daarbij geadviseerd door de gezondheidsraad en die baseert zich weer op resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Die resultaten veranderen ook regelmatig. Nog steeds meer mensen vragen zich af waarom kinderen nog worden gevaccineerd, want veel van deze ziektes komen in Nederland niet meer voor. (stelling (dus…vaccinatie niet meer nodig???) verschijnt op PowerPoint) Jawel, inenten is nog steeds nodig want de virussen zijn nu niet meer in staat om iemand ziek te maken, en verdwijnen dus wat naar de achtergrond, maar als wij daar op zouden reageren door minder kinderen in te gaan enten komen de virussen vanzelf weer terug. Het doel van de Wereldgezondheidsorganisatie is dan ook om de virussen (bof, polio en mazelen) wereldwijd uit te roeien, net als met het pokkenvirus is gedaan.
Hoe denken christenen over vaccinatie? Binnen het christendom zijn er verschillende visies te onderscheiden. Zo zijn er mensen die zeggen dat inenten verkeerde is, omdat alles al vast ligt in Gods plan en dat als daar in besloten ligt dat we ziek worden, we dat toch wel worden. Het maakt dan niet uit of we ingeënt zijn of niet. Er zijn echter ook mensen die zeggen dat inenten wel goed is, omdat God ons de middelen heeft gegeven en dat we die ook mogen gebruiken.
Bezwaren vanuit de historie • Door complicaties bij de koepokinjecties (begin 19e eeuw) stierven mensen. • Inenting moest worden gezien als teken van menselijke hoogmoed en stond op gespannen voet met het geloof in de voorzienigheid van God en moest daarom afgewezen worden. Bezwaren vanuit het geloof in Gods voorzienigheid • Als gezondheid en ziekte in Gods plan vast ligt, mag een mens dan middelen gebruiken om te herstellen van een ziekte of middelen om zijn gezondheid te bevorderen. De hele geneeskunde is een gave van God. • Als God wil dat we ziek worden, worden we dat toch wel. (wantrouwen tegen Gods beleid.) (zie Ps. 37:5, Ps. 32:10, zondag 10) • Ziekte wordt gezien als een straf van God, daaronder moet je bukken in plaats van die hand afweren door in te enten. • Wie gezond is heeft de Medicijnmeester niet van node.
Waarom wel vaccineren? • Andere voorzorgsmaatregelen worden ook genomen. Bijvoorbeeld deur op slot doen om te voorkomen dat er inbrekers binnenkomen, meewerken aan het ophogen van dijken en kunstmatige besproeiingen in land- en tuinbouw. Waarom wel deze maatregelen en geen vaccinatie? Mogen we het oordeel van een inbraak, dijkdoorbraak of een mislukte oogst wel voorkomen en het oordeel polio niet? • God heeft de middelen gegeven en dan mogen we ze ook gebruiken. • Veel voorzorgsmaatregelen zouden gewoon zijn en vaccinatie zou een ongewoon middel zijn. Je handen wassen, vroeg naar bed gaan, je niet te veel inspannen en niet van de wc op school gebruik maken zijn allemaal ‘gewone’ natuurlijke middelen. Is vaccinatie dan een ‘ongewoon’ middel omdat het kunstmatig is? • Wel vaccineren omdat niet vaccineren niet gemotiveerd kan worden tegen over de kinderen. Regeninstallaties zijn ook niet natuurlijk, maar worden ook gebruikt. Als we ziek zijn, krijgen we spuitjes en medicijnen die ook niet natuurlijk zijn. Toch maken we er gebruik van. Waarom dan niet vaccineren terwijl je wel allerlei andere voorzorgsmaatregelen neemt?
Nemen mensen die hun kinderen om religieuze redenen niet laten inenten ook geen andere voorzorgsmaatregelen? Jawel, dat doen ze zeker. Ze nemen bijvoorbeeld de volgende maatregelen: • Ze vermijden zware lichamelijke inspanningen zoals zwemmen en lange fiets- en wandeltochten. • Ze wassen hun handen zorgvuldig met water en zeep nà elk toiletbezoek, vóór het klaarmaken van eten en vóór elke maaltijd. De nagels van handen worden schoon gehouden en kort geknipt. • Ze houden het toilet zorgvuldig schoon met speciale schoonmaakmiddelen. • Ze houden bij hoesten of niesen de hand voor de mond of een schóne zakdoek voor de neus. • Ze zorgen dat ze ruim voldoende nachtrust krijgen. • Ze ondergaan geen operatieve ingrepen in het keel-, neus- en oorgebied tijdens een epidemie.
Hoe denken niet-christenen over vaccinatie?
Als je denkt dat alleen christenen de vaccinatie zouden weigeren heb je het mis. Tijdens de epidemie in 1978 bedroeg het aantal gevaccineerde mensen onder de 27 jaar uit christelijke kringen die vaccinatie om godsdienstige redenen afwezen ongeveer 70.000. Het totaal van de niet-gevaccineerde bedroeg toen zo’n 450.000. Dat zijn dus zo’n 380.000 mensen die zich om niet-religieuze redenen niet hebben laten inenten. Daarvoor zijn bijvoorbeeld de volgende argumenten te geven: • Hoogopgeleide mensen zijn bang voor de mogelijke bijwerkingen van vaccinaties. Zo zouden kinderen autistisch kunnen worden en het afweersysteem zou uitgeput kunnen worden. • De prik tegen kinkhoest zou ernstige hersenbeschadigingen kunnen veroorzaken. Deze twee punten zijn echter niet wetenschappelijk bewezen. • Wel vaccineren omdat niet vaccineren niet gemotiveerd kan worden tegen over de kinderen.
Hoe denken de moslims/rooms-katholieken/joden over vaccinatie?
Moslims: Omdat we geen informatie konden vinden zijn we naar de moskee geweest. Daar hebben we gevraagd hoe zij over vaccinatie denken en waarom. Als antwoord kregen wij dat zij het goed vonden, want je moet goed voor je lichaam zorgen. Als je ziekte kan voorkomen moet je dat doen. Zij zien het als een soort zelfmoordpoging als je de dood tegemoet gaat. Op de vraag of dat er binnen de verschillende stromingen van de islam nog verschillend over werd gedacht wist hij geen antwoord. Hij dacht persoonlijk dat dat niet het geval was.
Rooms-katholieken: We hebben aan verschillende rooms-katholieken gevraagd hoe zij over vaccinatie denken. Daaruit konden wij opmaken dat zij bijna dezelfde gedachten hebben als de moslims. Ze zijn er dus niet op tegen. Ze vinden ook dat als je een ziekte kan voorkomen dat je dat ook moet doen, maar ze zien het niet als een zelfmoordpoging als je het niet doet. Het wordt daar ook bijna van zelfsprekend gedaan, er wordt verder niet over gediscussieerd. De ondervraagden kenden dan ook geen van allen iemand uit hun kerkgenootschap (RK-kerk) die niet gevaccineerd was.
Het werkstuk gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
1 seconde geleden
B.
B.
Orthodoxe joden zien vaccinatie als een verplichting. Dit omdat er geschreven staat: 'Kies voor het leven, voor uw eigen toekomst en die van uw nakomelingen
15 jaar geleden
Antwoorden