Inleiding Iedereen weet waarschijnlijk wel dat men in India een eeuwenoud kastenstelsel hanteert, waarbij mensen in verschillende standen leven. Er is de laatste jaren heel wat ophef over dit kastenstelsel geweest in de media.Wij waren heel erg benieuwd hoe dat kastenstelsel nu precies werkt en wat voor invloed het heeft op de samenleving. Daarom hebben wij het kastenstelsel gekozen als onderwerp voor dit werkstuk om te gaan onderzoeken.
Dit hebben we gedaan aan de hand van de volgende hoofdvraag:
Wat is de rol van het kastenstelsel?
En de volgende deelvragen:
Hoe is het kastenstelsel ontstaan? Hoe is het kastenstelsel opgebouwd? Wat het verband tussen het kastenstelsel en het geloof? Wat is de rol van het kastenstelsel in de samenleving?
We hopen dat we hierdoor een beter beeld krijgen over India en het kastenstelsel dat zij hanteert, want voor veel Westerse mensen lijkt het kastenstelsel een onwaarschijnlijke middeleeuwse manier van leven. Inleiding & Inhoud Deelvraag 1: Hoe is het kastenstelsel ontstaan? Deelvraag 2: Hoe is het kastenstelsel opgebouwd? Deelvraag 3: Wat is het verband tussen het kastenstelsel en het geloof? Deelvraag 4: Wat is de rol van het kastenstelsel in de samenleving? Conclusie Bronnenlijst & Slot Hoe is het kastenstelsel ontstaan? De Indiase beschaving gaat terug tot ongeveer 2500 voor Christus. Deze beschaving, nu bekend als Harappa-cultuur, besloeg een groot deel van Noord- en West-India. Hun opvolgers waren de Indo-ariërs afkomstig uit Centraal-Azië. Zij vielen rond 1500 voor Christus het land binnen en vervingen de toen al vervallen Harappa-cultuur. Tot ongeveer 200 voor Christus beheersten zij het noorden.
Het kastenstelsel heeft zich geleidelijk ontwikkeld na de komst van de Indo-ariërs. Zij woonden vele eeuwen voor Christus als herders- en landbouwersvolk ten noorden van het Himalaja-gebergte. Door drie grote volksverhuizingen verbreidden zij zich over een groot deel van Azië en Europa. Een gedeelte ging naar het Westen en werd de voorvaderen van de Perzen; anderen trokken naar het Zuiden, door de passen van Afghanistan naar Indonesië. In dit land vestigde de immigrerende bevolking der Ariërs zich vrij ongestoord, terwijl in de landen van het voormalige Voor-Indië ook andere rassen kwamen, die met de Ariërs samensmolten.
Het eerste onderscheid werd er gemaakt tussen de Indo-Ariërs en de Sjoedra\'s.
Vroeger gingen kasten totaal niet met elkaar om, dat stond ook in de wet. Werd je geboren in de laatste kaste, dan zou je jouw hele leven in de laagste kaste blijven en nooit enig contact hebben met mensen uit hogere kastes. in 1947 werd deze wet door de Wetgevende Vergadering officieel opgeheven. De praktijk is echter heel anders. Door de economische afhankelijkheid van grootgrondbezitters werken de mensen uit de laagste klasse vaak voor niets of voor een zeer lage loon. In feite hebben ze vooral plichten en nauwelijks rechten.
Op het platteland is de indeling in kasten echter nog wel aanwezig en dat zal verlopig nog wel zo blijven, maar in de stad is het kastenstelsel door het vervallen van die wet steeds minder belangrijk geworden. De indeling in klassen wordt steeds minder gebaseerd op economische verhoudingen en economisch bezit.
oe is het kastenstelsel opgebouwd? De kasten vormen voor de aanhangers van het hindoeïsme een ongeschreven natuurwet. Het kastenstelsel is een strak machtsstructuur. Het heeft alles te maken met het geloof in reïncarnatie. Iedere kaste neemt een speciale plek in de samenleving in. De kaste waarin je terechtkomt heeft alles te maken met hoe je in je vorige leven (karman) hebt geleefd. Als je in een vorig leven goed hebt geleefd keer je terug in een hogere kaste. Volgens de hindoeïstische leer zijn in de oorsprong van het hindoeisme vier kasten (varnas) ontstaan die altijd zullen blijven bestaan. Deze vier kasten geven een globale schets van hoe het kastenstelsel is opgebouwd.
De kaste van de brahmanen, ofwel de priesters;
De kaste van de kshatriya’s, ofwel de krijgers en vorsten;
De kaste van de vaysha’s, ofwel de boeren en handelaren
De kaste van de sudra’s, de slaven;
Als laatste is er een groep mensen die tot geen enkele kaste behoort, de uitgestotenen. Deze groep wordt ook wel de paria’s genoemd. Paria’s worden door hindoes niet gezien als mensen maar als dieren.
Deze vier hoofdkasten en de groep van de uitgestotenen hebben een aantal taken te vervullen in hun leven op aarde. Iedere kaste heeft verschillende verplichtingen.
De brahmanen moeten de heilige teksten bestuderen en godsdienstige handelingen verrichten. De kshatriya’s moeten het land besturen en verdedigen. De vaysha’s worden geacht bij te dragen aan de economie. De sudra’s zijn in dienst bij de hogere kasten.
De paria’s moeten hun leven beteren om in een volgend leven in een hogere kaste terecht te komen.
Dit systeem bepaalt de gehele maatschappij. Paria’s zijn niet voor niks in zo’n lage kaste terecht gekomen. In hun vorig leven hebben zij waarschijnlijk heel slecht geleefd en daarvoor moeten ze in een volgend leven boeten. Het kastensysteem geldt als maatstaf van de samenleving. Wat is het verband tussen het kastenstelsel en het geloof? Het kastenstelsel kan niet goed begrepen worden zonder de relaties met het hindoeïsme aan te geven. Deze religie geeft het hele systeem van kasten namelijk haar bestaansgrond. Het hindoeïsme is gegrondvest op de Veda\'s. Dit is een verzamelnaam van het oudste deel van de Indiase literatuur. In de Veda\'s vindt men lofzangen, hymnen \'offerspreuken, speciale riten, maar ook regels voor het dagelijks leven. Er zijn twee hoofdgedachten te onderscheiden in het hindoeïsme:
De leer van Atman en Brahman. Brahman is de oergod van alle dingen en Atman is het diepste innerlijk van de menselijke persoon. De hindoe vindt nu dat de oergod van alle dingen hetzelfde is als het diepste innerlijk van de menselijke persoon. Brahman = Atman. De nadruk wordt dus niet gelegd op een God als Heer en de mens als dienaar zoals bijvoorbeeld in het christendom. De hindoe legt vooral de nadruk op de wezenlijke gelijkheid van beiden. De gedachte van zielsverhuizing en verlossing. Wat wordt een hindoe na z\'n dood? Wie in z\'n leven goed was wordt weer als goede herboren, wie kwaad doet zal weer als boosdoener geboren worden. Het streven van de hindoe is er nu op gericht los te komen van het steeds weer herboren worden, van de zielsverhuizing. De verlossing (mooksja) van deze kringloop is het hoogste wat de hindoe wil bereiken.
Het werkstuk gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
1 seconde geleden
L.
L.
deze site is echt oncool zeg!!!!!
waarom hebben julli dit gemaakt???
onvriedelijke groet luke
13 jaar geleden
Antwoorden-.
-.
@ Luke, waarom ga je er dan op? :S
En, al het informatie dat ik nodig heb staat erin.
Handig, moet namelijk een verslag hierover maken. :X
13 jaar geleden
AntwoordenJ.
J.
ik vidt het wel cool :) daardoor hed ik een 8 gergregen dus hou je mond maar met deze site is slecht!!
13 jaar geleden
AntwoordenR.
R.
deze website is leerzaam met veel informatie
12 jaar geleden
Antwoorden