Inleiding Op school is geregeld dat de leerlingen die zich daarvoor opgaven met een groep naar het muziekballet ‘Het Zwanenmeer’ mocht. Daarvoor had ik me ook opgegeven. We zouden dan een workshop volgen en allemaal leuke dingen doen. Helaas had ik mijn enkel gebroken, met als gevolg dat ik niet kon deelnemen aan de workshop. Ik kon nog wel naar de voorstelling. Op donderdag 16 oktober 2003 ben ik naar de balletvoorstelling ‘Het Zwanenmeer’ geweest. De voorstelling werd gegeven in het muziektheater in Amsterdam. De voorstelling begon om 20.00 uur en eindigde ruim drie uur later. Ik zat vol verwachtingen en had er erg zin in. Ik zat helaas helemaal links op het 2e balkon, daardoor viel een kwart van het toneel weg. Toen er geen mensen meer kwamen en de voorstelling begon, ben ik een aantal plaatsen naar rechts geschoven. Dit scheelde heel erg veel.
Mijn toegangskaartje
De voorstelling is in opdracht van Het Nationale Ballet. Het Nationale Ballet (HNB) is in 1961 opgericht door Sonia Gaskell. Het is het grootste dansgezelschap van Nederland en voert zowel klassieke als hedendaagse werken uit. Sind 1986 is Het Muziektheater de thuisbasis van de veelzijdige, ook in het buitenland beroemde balletgroep. Sinds kort is Ted Brandsen artistiek leider van HNB. HNB bestaat uit tachtig dansers.
Choreografie: Rudi van Dantzig
Muziek: P.I. Tsjaikovski
Choreografie en decor- en kostuumontwerp: Toer van Schayk
Het Nationale Ballet
Muzikale begeleiding: Holland Symfonia
Het Muziektheater Amsterdam
Inhoud/voorstelling
Geschiedenis van choreografie
‘Het Zwanenmeer’ is een klassiek academisch ballet. Het ‘ballet der balletten’. Zo wordt het Zwanenmeer wereldwijd bestempeld. Wonderlijk eigenlijk, want de eerste productie, uit 1877, flopte en verdween. Dat was de versie van Wenzel Reisinger en Tsjaikovski. Maar Het Zwanenmeer keerde terug. Na Tsjaikovski’s dood werd, ter nagedachtenis aan de componist, een voorstelling van het ballet gegeven. Dit was zo’n succes dat besloten werd tot een nieuwe productie ditmaal in de choreografie van Marius Petipa en Lev Ivanov. De nieuwe versie ging in première in 1895 en dat was het begin voor de international zegetocht van het ballet.
In Nederland maakten we kennis met het Zwanenmeer in 1937, maar de eerste Nederlandse versie is uit 1988. De choreograaf Rudi Dantzig liet zich daarbij vooral inspireren door Tsjaikovski; door zijn muziek, maar ook door zijn brieven en dagboeken. Van Dantzig respecteerde de overgeleverde delen van Petipa’s en Ivanovs choreografie, maar voor het overige koos hij voor een minder, meer menselijke interpretatie, waardoor zijn productie uitblinkt in emotionele zeggingskracht en geldt als mijlpaal in de Nederlandse dansgeschiedenis.
Solisten
Voor de voorstelling van Het Zwanenmeer die Het Nationale Ballet in oktober en november 2003 danst, zijn in totaal vijf solistenparen gecast voor de rol van Odette/Odile en Siegfried.
De solisten die ik in het Zwanenmeer heb zien dansen zijn Jahn Johansen en Anna Seidl (en Nicolas Rapaic). Jahn Johansen speelt de rol van Prins Siegfried, Anna Seidl van Odette en Odile en Nicolas Rapaic van Von Rothbart. Verder staan alle namen van de dansers en danseressen op een apart stencil, dat ik erbij heb gestopt.
Jahn Johansen en Anna Seidl Hun rollen leg ik later nog uit, bij de beschrijving van de inhoud.
Titel
De titel van het stuk is ‘het Zwanenmeer’. Ze hebben het zo genoemd, omdat het sprookje gaat over een prinses, Odette, die door de boze tovenaar Von Rothbart in een zwaan is veranderd. Om middernacht krijgen Odette en haar lotgenoten voor enkele uren hun menselijke gedaante terug. Je ziet dat er verschillende aktes bij dit meer waar de zwanen verblijven zich afspeelt. Vandaar dat het stuk ‘het Zwanenmeer’ heet.
Korte inhoud
1e akte: Het tuinfeest voor Siegfrieds verjaardag
Prins Siegfried wordt op zijn achttiende verjaardag verrast met een tuinfeest dat zijn vriend Alexander met behulp van hovelingen en omwonenden van het kasteel heeft georganiseerd. De opvoeder van de prins, Von Rasposen, ergert zich daarbij aan de vriendschappelijke omgang van Siegfried en ALexander met de boerenbevolking. De komst van de vorstin, Siegfrieds moeder, onderbreekt de feestelijkheden. Zij schenkt haar zoon een ring en wijst hem daarbij op zijn toekomstige taak als opvolger: spoedig zal hij een bruid moeten kiezen. Siegfried raakt neerslachtig bij het vooruitzicht dat hij aan zijn jongensjaren een einde zal komen. Bij het vallen van de avond mijmert hij met ALexander over zijn toekomst. Zij besluiten een zwerftocht te maken in de omringende bossen.
2e akte: De ontmoeting met Odette
Verdwaald in het bos komen Siegfried en Alexander aan de oevers van een uitgestrekt meer. Een grote, rondcirkelende roofvogel jaagt hun angst aan; het is alsof de spiedende gestalte van Von Rasposen hen blijft volgen. De roofvogel, eigenlijk de boze tovenaar Von Rothbart, roept uit het donkere meer een zwaan op die een menselijke gestalte aanneemt. In Odette -de zwanenkoningin- en haar volgelingen meent Siegfried zijn idealen van oprechtheid en eenvoud verwezenlijkt te zien. Omringd door deze zuivere gestalten ondergaat hij een roes van geluk. Hij zweert dat hij zijn idealen eeuwig trouw zal blijven.
3e akte: De verlooching
Tijdens een officiële ontvangst in het kasteel wort een aantal huwelijkskandidaten aan Siegfried voorgesteld. Tot verbazing van de aanwezigen en ongerustheid van zijn moeder weigert Siegfried een keuze te maken; het vertoon van pracht en praal steekt te schril af tegen de eenvoud van de droom die hij bij het meer beleefde. Von Rasposen kondigt de laatste gasten aan: Von Rothbart, diens dochter Odile en hun gevolg. Siegfried meent dat achter de gestalte van de zwarte zwaan Odile de witte zwanenkoningin Odette schuilgaat, maar aarzelt.
Von Rothbart en Odile begoochelen hem met een zinnenstrelend
vertoon van schittering en virtuositeit. Tot ontzetting van
ALexander zwicht Siegfried: hij biedt Odile zijn ring aan.
Te laat beseft hij dat zijn ideaal, Odette, heeft
verloochend. Wanhopig vlucht hij terug naar het meer.
4e akte: De verzoening met Odette
Ontgoocheld en verraden toeven Odette en haar lotgenoten bij het nachtelijke meer, waar Siegfried hen vindt. Odette vergeeft Siegfried zijn dwaling en tracht hem te troosten: hij moet met de werkelijkheid leren leven. Zijzelf zal moeten sterven, omdat hij zijn belofte heeft verbroken. Von Rothbart probeert Siegfried bij het meer te verjagen. Siegfried weet hem te trotseren, maar verdrinkt in het meer en volgt zo Odette in de dood. Terwijl Von Rasposen terugkeert van een vergeefse zoektocht naar de prins, vindt Alexander het ontzielde lichaam van zijn vriend. Eenzaam blijft Alexander achter bij het meer.
Thema
Het thema is liefde en verlooching. Het hele verhaal draait om de liefde tussen Siegfried en Odette. De tovenaar probeert dit kapot te maken en zorgt zo dat Siegfried Odette verloochend, door Siegfried met zijn dochter te laten trouwen.
Abstrahering van het thema
De dansbewegingen zijn verhalend. De lijn van het verhaal wordt gevolgd en de verschillende choreografen veranderden ook steeds de choreografie, naar de herkenbare symboliek van die periode. Over de verschillende choreografen heb ik het al eerder gehad.
Vorm
Het decor
Het decor was prachtig! Je had 2 verschillende decors. De eerste en derde akte hadden een decor van het paleis en de tweede en vierde akte die van bij het meer. Het decor is van Toer van Schayk. Ze waren sfeervol en zeer goed afgewerkt. Aan alle details was gedacht. De voorstelling vond plaats in het Muziektheater in Amsterdam. Het was een heel moderne zaal. Je had verschillende balkons en nog een beneden zaal
Het theaterverslag gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
1 seconde geleden