4. Breakdance
*De geschiedenis van Breakdance: In de jaren \'50 en \'60 kwamen de meeste immigranten naar New York. Iedereen nam een stukje van zijn eigen cultuur mee.
De afrikanen namen bijvoorbeeld het ritme mee. Maar ook het woord B-Boying stamt af van het Afrikaanse woord boioing, wat zoiets betekent als springen.
In de jaren \'50 ontstond een nieuw soort dans, de \'Lyndi Hop\'. Daarbij laat de man zijn vrouw aan de kant staan en laat op de dansvloer zijn
mooiste dans trucs zien. Zo wisselden ze elkaar af. Misschien deden ze ook wel wat moves op de grond, maar dat is niet zeker.
Zoals je weet breakdance je ook wel eens tegen elkaar. Het idee om dat te doen stamt dus af van de \'Lyndi Hop\'.
Het allereerste begin van het echte breakdancen ontstond in de jaren \'70, in de \'South Bronx\' in New York. De uitvinder was James Brown.
Hij noemde zijn manier van dansen \'The Good Foot\'. Geïnspireerd door het energievol dansen en bijna acrobatische kunsten begonnen de mensen
\'The Good Foot\' te dansen. Breaking, in het begin ook wel rocking genoemd, is dus ook afgeleid van \'The Good Foot\'.
De Good Foot was de eerste dans die ook moves zoals ‘drops’ en ‘spins’ bevatte.
Als snel werd een beweging als op de maat naar de grond vallen en weer opspringen standaard in deze dans zoals nog veel meer moves dat zijn.
‘Footwork’ (moves die alleen uit voetenwerk bestaan) ontstond doordat de breakdancers hun handen gingen gebruiken ter ondersteuning en stapjes,
gymnastische bewegingen en draaiingen maakten. Toen zo de eerste breakmoves waren vastgesteld begon zich een stijl te ontwikkelen.
De beroemde eerste generatie van B-Boys waren de Nigger Twins, Clark Kent en Zulu Kings.
Rond 1977 verloor breakdance zijn populariteit bij zwarte jongeren en dreigde het uit te sterven. Toch kwam het breaken weer terug met de Puerto Rico B-Boys
die het breaken weer leven in bliezen en het naar een hoger niveau brachten.
Zij bedachten veel nieuwe moves en introduceerden bewegingen uit Turnen en Acrobatiek.
De leden van de bekende, inmiddels oude Rocksteady Crew bedachten de nieuwe moves als Backspin en Windmill. Ook mediasterren als Bruce Lee en
andere acteurs uit Kung-Fu films hadden grote invloed op de B-Boy cultuur. Windmills bijvoorbeeld kwamen van een Kung Fu beweging die eigenlijk bedoeld was
om van de vloer op te staan. Door deze opstaan-beweging te herhalen, was de Windmill ontstaan.
B-Boying werd alleen maar populairder in de jaren \'80. Het werd in 1983 gepresenteerd voor de buitenwereld door een dansfilm van Jerry Bruckheimer,
genaamd ‘Flashdance’. Voor Flashdance waren er al films als Wildstyle en Stylewars, maar Flashdance was de eerste film van grote opzet die breakdance bevatte.
Zelfs ook al was het geen breakdance film, een korte scène die breakdance en ’popping’ (een dans met robot bewegingen) bevatte had genoeg inslag om
iedereen over de wereld te inspireren om breakdance te leren.
Na Flashdance werden er meer films gemaakt als Breakin\', Breakin\'n2 en Beat Street.
Beat Street had ook veel inslag door de battle tussen Rock Steady Crew en New York City Breakers. B-Boying werd erg populair onder de naam Breakdance
bij de media.
Electric boogie of Body Popping is geen breakdance ook al wordt het vaak tussen het breaken door uitgevoerd.
Door deze grote media aandacht, kregen de mensen het idee dat breakdance alleen maar een snel overgaande hype was geweest toen al die aandacht opeens stopte.
Velen dachten dat het breakdancen dood was. Sommige breakers stopten met breaken, beïnvloed door de media.
Nu komen overal breakdancers van alle werelddelen samen om de cultuur levend te houden, en misschien ook het niveau een stap hoger te brengen.
Opvallend is dat respect in de hiphop een grote rol speelt.
*Over Breakdance: Breakdance is een zeer acrobatische vorm van bewegen. Dansers spinnen op hun hoofd, benen draaien snel rond het lichaam en de lucht.
Deze dansvorm is zeker niet voor iedereen weggelegd en is zeer belastend voor het lichaam. Je moet behoorlijk lenig zijn en gevoel voor muziek hebben.
Je moet ook kunnen improviseren en reageren op de beat.
Breakdance kan je niet zomaar, je moet het nooit zomaar doen, anders kan er iets gebeuren wat je niet verwacht.
Breakdance doet je vaak ook samen.
Voordat de dans ‘breakdance’ of ‘breaken’ heette werd het ‘B-boying’ genoemd.
Je kan maar breakdancen tot een zekere leeftijd. Omdat je in breakdance al je spieren in je lichaam gebruikt is het als 30-jarige
niet meer aangeraden om te breakdancen.
Je hebt veel verschillende breaks zoals: de \'backspin\', hierbij draai je op je rug in het rond. Die hebben jullie vast al een keer gezien.
*Kleding: Wijde kleding.
De kleren van een breakdanser(es) hebben vaak wijde kleren. Dat moet want in zo een strak pakje kunnen ze niet goed bewegen.
*De muziek: Bij breakdance hoort Rap & Hip hop, dus iets snels. Anders moet je in slowmotion breakdance en dat is heel moeilijk.
5. Klassiek ballet
*De geschiedenis van het Klassiek ballet: Het ballet ontstond in de 15e eeuw in Italië en het woord ballet is afgeleid van het Italiaanse woord ballare.
Het werd vanuit Italië naar frankrijk gebracht en ontwikkelde zich daar zoals al eerder genoemd in de 16e eeuw aan de franse hoven.
Het hoorde bij het amusement aan het hof. De eerste balletvoorstellingen in theaters dateren van 1669 als onderdeel van de opera.
Er werden in de 15e eeuw ook balletten uitgevoerd met taferelen uit de Romeinse en Griekse mythologie.
Veel elementen van het moderne ballet zijn ontstaan in de 19e eeuw, dat was de tijd van de romantiek.
Wetenschap en industrie ontwikkelde zich in die tijd snel, maar hoe meer de mensen in de wereld ontdekten, des te meer ze ook ontspanden in boeken ,
muziek, beeldende kunst en ballet.
Het einde van de 19e eeuw was een vruchtbare tijd van het ballet.
Nieuwe ontwikkelingen uit de romantiek zoals het dansen op de pointe en hoge sprongen werden in die tijd verder uitgewerkt door onder andere
de Russische choreograaf maries Petipa.
In de 20e eeuw maakte het ballet enorme veranderingen door die werden veroorzaakt door de gebeurtenissen als de franse revolutie,
twee wereld oorlogen en de emancipatie van de vrouw. Dat alles had invloed op de kunst. Het ballet verwerkte die verschillende invloeden en werd internationaal.
*Over Ballet: Ballet komt van het Italiaanse woord ballare, wat dansen betekent.
Onder het woord ballet kan men drie dingen verstaan:
- een gezelschap beroepsdansers
- de klassieke of academische westerse theaterdans
- een danskunstwerk
Een ballet is een danskunstwerk, met of zonder muziekbegeleiding, in een vaste choreografie,
gezet door een choreograaf (de maker van de dans) en uitgevoerd door beroepsdansers.
Balletten worden uitgevoerd in een theater of een aangepaste ruimte, op een toneel of podium en
voorzien van speciaal voor het ballet ontworpen kostuums, decor en belichting.
Een ballet wordt uitgevoerd voor een publiek.
In een zaal waar les wordt gegeven, is altijd een wand helemaal bedekt met spiegels zodat je goed kunt zien wat je doet.
Er is ook altijd een soort lange stok langs de wanden van de studio. Dat heet de barre. Dat helpt je je evenwicht te houden.
Bij klassiek ballet tel je altijd tot acht. Dan heb je een maat.
*Kleding: Een docent(e) kan alleen goede aanwijzingen geven als hij of zij de spieren en het lichaam goed kan zien.
Vandaar dat bij balletlessen strakke kleding gedragen wordt.
Een voorbeeld van hoe een meisje van 7 eruit kan zien in een balletles:
roze strak pakje, witte ballet panty (om de spieren warm te houden), roze ballet schoentjes, roze beenwarmers. Het haar moet meestal vast in een knot.
Als je wat ouder bent, en je spieren zijn stevig genoeg, dan kun je in plaats van ballet schoentjes ook spitzen dragen.
Spitzen zijn balletschoenen met een stevige neus, zodat je goed op je tenen kan dansen en dus mooiere pirouettes kan draaien.
Je mag nooit te lang op spitzen lopen, want dat is niet goed voor je voeten.
*Muziek: Bij ballet is meestal rustige muziek, zoals klassiek opera dat soort muziek.
6. Streetdance
*De geschiedenis: De dansstijl is ontstaan begin jaren ’80 in New York. Vooral in de achterbuurten werd er veel op straat gedanst: streetdance.
Hier waren drie belangrijk redenen voor:
Op de eerste plaats door de oude Afrikaanse traditie waar op een ritmische manier gepraat, gezongen en zaken op orde worden gesteld.
Ten tweede was er in de jaren ’30 in Haarlem de ontdekking van de zogenaamde ‘acrobatic jazz’.
Ten derde ontstond er door de enorme technisch ontwikkeling van de afspeelapparatuur die een nieuwe manier van muziek afspelen teweeg bracht.
Ook wel ‘scratchen’ genoemd. Hierbij ontwikkelde een bijpassende dansstijl.
Begin jaren ’80 maakte de streetdance-cultuur internationale opgang.
Ook in Europa doken groepjes jongeren op in baggy kleding (dat is ruim en dansbaar zittende kleding) die verschillende soorten van streetdance beoefenden.
De definitieve doorbraak in Europa kwam er pas echt in de jaren ’90.
De dansstijl had invloed op mode, videoclips, graffiti, DJ’s, scratchers, rappers en nog veel meer. Ook op films had het veel invloed.
De ene film na de andere kwam uit met daarin veel aandacht voor de streetdance-cultuur.
Dit alles heeft zich ontwikkeld tot de streetdance die wij nu kennen.
*Over streetdance: Streetdance is de nieuwe rage op dansgebied die steeds populairder wordt, vooral onder de jongeren.
Het is een mix tussen jazz, funk en hiphop, die op moderne muziek gedanst wordt.
Doordat hier een andere stijl van lesgeven gebruikt wordt kan bijna constant worden ingestroomd.
Ook ben je niet afhankelijk van een partner. Er wordt immers solo gedanst.
Het is een actieve manier van dansen die door zowel jongeren als volwassen bijzonder gewaardeerd wordt.
Mannen zowel als vrouwen vinden het een heerlijke manier van dansen.
Vaak wordt zogenaamde \"club\" muziek gebruikt. Sommige noemen dit dan ook club dance.
Naast street-club dance worden ook diverse dansen gedaan die in video clips te zien zijn.
De streetdance cursussen zijn daardoor afwisselend en interessant.
Op dit moment wordt aerobic (lichte dansbewegingen op muziek wat niet tot een dans wordt samengebracht) steeds minder populair.
Dit heeft tot gevolg dat streetdance dus veel populairder wordt en ook steeds meer uitgeoefend wordt.
*Muziek: Bij streetdance heb je ook soorten muziek nodig het is een beetje gek om klasieke muziek bij streetdance te zetten.
Dit zijn de soorten muziek die erbij horen: Pop muziek, Trance, House, Hip hop, R & B, Rock, Swing. Eigenlijk alle soorten muziek waar een goed ritme in zit.
7. Jazz-dance
Als laatste ga ik vertellen over jazz-dance, omdat ik dat zelf ook doe en het heel erg leuk vind.
*De geschiedenis van jazz-dance: Het ritme van jazzdans vindt zijn oorsprong in Afrikaanse dansen.
De periode op tijd van de Amerikaanse slavernij en de geschiedenis van jazzdans zijn verbonden aan elkaar, voor jazz is de dans een mengeling van Afrikaanse en Europese tradities in een Amerikaans milieu.
De verplichting van de Afrikaanse mensen werd verscheurd wegens de slavernij.
Zij werden niet alleen gebracht in een situatie van onderdrukking, maar ook werden hun essentiële manieren van samenwerking genomen uit hen.
In hun cultuur waren de dans en de muziek belangrijke aspecten. Het dansen hielp veilig en sterk hen te voelen.
Zij geloofden dat u aan spoken en God door te dansen voor hen kon spreken. Het zou hen overwinning moeten brengen, macht, geluk en gezondheid.
Afrikanen dansten in viering van geboorte, puberty, huwelijk, en dood. Er waren ook dansen om concurrerende vaardigheden aan te tonen.
De Afrikaanse muziek had ritmen gecompliceerd. Zij maakten gebruik van diverse types van trommels, evenals koordinstrumenten, klokkengelui, riet pijpen,
en andere instrumenten. De verschillende ritmen worden gebruikt en zij kunnen in zowel bewegingen als muzikale elementen worden gevonden.
De termijn die voor dit wordt gebruikt is polyrhythmic. De isolatie toont een duidelijk beeld van polyrhythmic:
de individuele bewegingen van bijvoorbeeld het hoofd, schouders, heupen, enz.
Sommige belangrijke kenmerken van de Afrikaanse manier van dans buigen knieën, gebruik makend van de gehele voet enige enz.
Tijdens de eerste periode van de slavernij in Amerika, de slaven slaagden in het overbruggen van de vijandigheid tussen stammen.
In hun onderdrukking die zij erin om zijn geslaagd om hun cultuur te houden.
De afhankelijkheid van dansbeweging om het leven te interpreteren dat aan de cultuur van de Afro-Amerikaan tijdens de tijd van de slavernij wordt overgebracht.
Zij pasten hun Afrikaanse cultuur aan de nieuwe omgeving aan. Spoedig Europees,
De Amerikaanse en Afrikaanse manieren om uit te drukken werden samen gemengd. De Afrikaanse manier van jazzdans bleef intact voor a great deal.
Nochtans beïnvloedden sommige veranderingen en verbeteringen de manier om te dansen.
Op tijd de (populaire) veranderde cultuur, welke wat invloed op manieren had om te dansen. Deze veranderingen maakten kleine verbeteringen aan jazzdans.
*Over jazz-dance: Je danst meestal alleen, en je hebt geen barre nodig, zoals bij klassiek ballet. Het zijn allemaal vlotte pasjes, die verzonnen worden door
de leraar/lerares. Je hebt een heleboel pasjes, zoals de Kick-ball-change.
(daarbij schop je met een voet naar voor, zet hem weer neer en schopt je andere voet naar achter, die daar dan blijft staan.) Dit pasje gebruik je heel vaak.
Je hebt in een les verschillende onderdelen. Ik noem er nu een paar uit mijn lessen:
-Je begint met een warming up. Dat is een dans, wat langzamer dan de andere, waar je hele lichaam warm wordt.
-Dan doe je vaak een kick-dansje. Daar wordt vooral gelet op je voeten. Je moet veel schoppen en kicken. Een lerares kan dat moeilijker maken door er ook nog
armen bij te doen. Dan moet je je concentreren op je voeten, en je armen. Dat is echt heel lastig!
-Ook doen we vaak nog een dansje vanuit de hoek. Dan moet je van de ene hoek naar de andere dansen. Je moet dus vooruit komen. Dat is erg leuk.
-Als laatste in de les werken we nu aan de uitvoeringsdans. Dat is het leukst, want je hebt er ook een resultaat. Je doet het met de hele groep. Sommige denken
dat zo\'n hele dans moeilijker te leren is dan een kick-dansje bijvoorbeeld, maar dat is niet zo. Omdat je de dans zo vaak doet, weet je alles al, en de lerares maakt
het niet te moeilijk, want de hele groep moet het kunnen. Het is wel vermoeiender om de dans vaak achter elkaar te doen, want het duurt vaak lang.
Wij hebben nu ook zo\'n dans, en het is op een lied van ongeveer 3,5 minuten, en we zijn nu op de helft. Elke les krijgen we er een stukje bij.
*Kleding: Bij jazzballet heb je een lange broek en een shirtje nodig. Het moet gewoon kleding zijn dat fijn zit.
Ook zijn er speciale schoentjes voor jazz-dance, maar die zijn niet verplicht. Meestal zit daar een klein hakje onder, zodat je beter kunt draaien.
Bij jazz-dance draai je meer op de hak dan op de tenen.
*Muziek: Je zou kunnen denken jazzballet op jazzmuziek zou moeten worden gedanst.
Nou, misschien gebeurde dit in het verleden, maar nu wordt het gedanst op pop, rock en top40 muziek. Eigenlijk van alles, behalve klassieke liedjes en opera enz.
Als laatste ga ik vertellen over jazz-dance, omdat ik dat zelf ook doe en het heel erg leuk vind.
*De geschiedenis van jazz-dance: Het ritme van jazzdans vindt zijn oorsprong in Afrikaanse dansen.
De periode op tijd van de Amerikaanse slavernij en de geschiedenis van jazzdans zijn verbonden aan elkaar, voor jazz is de dans een mengeling van Afrikaanse en Europese tradities in een Amerikaans milieu.
De verplichting van de Afrikaanse mensen werd verscheurd wegens de slavernij.
Zij werden niet alleen gebracht in een situatie van onderdrukking, maar ook werden hun essentiële manieren van samenwerking genomen uit hen.
In hun cultuur waren de dans en de muziek belangrijke aspecten. Het dansen hielp veilig en sterk hen te voelen.
Zij geloofden dat u aan spoken en God door te dansen voor hen kon spreken. Het zou hen overwinning moeten brengen, macht, geluk en gezondheid.
Afrikanen dansten in viering van geboorte, puberty, huwelijk, en dood. Er waren ook dansen om concurrerende vaardigheden aan te tonen.
De Afrikaanse muziek had ritmen gecompliceerd. Zij maakten gebruik van diverse types van trommels, evenals koordinstrumenten, klokkengelui, riet pijpen,
en andere instrumenten. De verschillende ritmen worden gebruikt en zij kunnen in zowel bewegingen als muzikale elementen worden gevonden.
De termijn die voor dit wordt gebruikt is polyrhythmic. De isolatie toont een duidelijk beeld van polyrhythmic:
de individuele bewegingen van bijvoorbeeld het hoofd, schouders, heupen, enz.
Sommige belangrijke kenmerken van de Afrikaanse manier van dans buigen knieën, gebruik makend van de gehele voet enige enz.
Tijdens de eerste periode van de slavernij in Amerika, de slaven slaagden in het overbruggen van de vijandigheid tussen stammen.
In hun onderdrukking die zij erin om zijn geslaagd om hun cultuur te houden.
De afhankelijkheid van dansbeweging om het leven te interpreteren dat aan de cultuur van de Afro-Amerikaan tijdens de tijd van de slavernij wordt overgebracht.
Zij pasten hun Afrikaanse cultuur aan de nieuwe omgeving aan. Spoedig Europees,
De Amerikaanse en Afrikaanse manieren om uit te drukken werden samen gemengd. De Afrikaanse manier van jazzdans bleef intact voor a great deal.
Nochtans beïnvloedden sommige veranderingen en verbeteringen de manier om te dansen.
Op tijd de (populaire) veranderde cultuur, welke wat invloed op manieren had om te dansen. Deze veranderingen maakten kleine verbeteringen aan jazzdans.
*Over jazz-dance: Je danst meestal alleen, en je hebt geen barre nodig, zoals bij klassiek ballet. Het zijn allemaal vlotte pasjes, die verzonnen worden door
de leraar/lerares. Je hebt een heleboel pasjes, zoals de Kick-ball-change.
(daarbij schop je met een voet naar voor, zet hem weer neer en schopt je andere voet naar achter, die daar dan blijft staan.) Dit pasje gebruik je heel vaak.
Je hebt in een les verschillende onderdelen. Ik noem er nu een paar uit mijn lessen:
-Je begint met een warming up. Dat is een dans, wat langzamer dan de andere, waar je hele lichaam warm wordt.
-Dan doe je vaak een kick-dansje. Daar wordt vooral gelet op je voeten. Je moet veel schoppen en kicken. Een lerares kan dat moeilijker maken door er ook nog
armen bij te doen. Dan moet je je concentreren op je voeten, en je armen. Dat is echt heel lastig!
-Ook doen we vaak nog een dansje vanuit de hoek. Dan moet je van de ene hoek naar de andere dansen. Je moet dus vooruit komen. Dat is erg leuk.
-Als laatste in de les werken we nu aan de uitvoeringsdans. Dat is het leukst, want je hebt er ook een resultaat. Je doet het met de hele groep. Sommige denken
dat zo\'n hele dans moeilijker te leren is dan een kick-dansje bijvoorbeeld, maar dat is niet zo. Omdat je de dans zo vaak doet, weet je alles al, en de lerares maakt
het niet te moeilijk, want de hele groep moet het kunnen. Het is wel vermoeiender om de dans vaak achter elkaar te doen, want het duurt vaak lang.
Wij hebben nu ook zo\'n dans, en het is op een lied van ongeveer 3,5 minuten, en we zijn nu op de helft. Elke les krijgen we er een stukje bij.
*Kleding: Bij jazzballet heb je een lange broek en een shirtje nodig. Het moet gewoon kleding zijn dat fijn zit.
Ook zijn er speciale schoentjes voor jazz-dance, maar die zijn niet verplicht. Meestal zit daar een klein hakje onder, zodat je beter kunt draaien.
Bij jazz-dance draai je meer op de hak dan op de tenen.
*Muziek: Je zou kunnen denken jazzballet op jazzmuziek zou moeten worden gedanst.
Nou, misschien gebeurde dit in het verleden, maar nu wordt het gedanst op pop, rock en top40 muziek. Eigenlijk van alles, behalve klassieke liedjes en opera enz.
Dit was mijn spreekbeurt. Ik vond het erg leuk om hierover te vertellen, en ik hoop dat jullie het ook leuk vonden!
REACTIES
1 seconde geleden
A.
A.
ik vind het eeen goede spreekbeurt alleen doe het nioet alleen over soorten maar ook over kleding en zo!!!
13 jaar geleden
AntwoordenE.
E.
goede spreekbeurt over jazzdance maar het gaat eigenlijk bijna allen over de geschiedenis ervan!
12 jaar geleden
AntwoordenP.
P.
ik vind het een goeie spreekbeurt.
er staan veel info. in ,
heeel veel van vroeger .
xx
12 jaar geleden
AntwoordenS.
S.
hooi goede spreekbeurt
ik zit zelf nu al 8 jaar op jazzdance
en doe ongveer nu 3.5 jaar garde en show dans
super leuke en goede informatie
groetjes sanne
11 jaar geleden
AntwoordenK.
K.
Hoi leuke spreekbeurt zelf ga ik m helaas niet gebruiken wel een paar hoofdstukken ik zit al 9 jaar op streetdance
11 jaar geleden
AntwoordenM.
M.
er staat niks in over jazzdance zelf
11 jaar geleden
AntwoordenL.
L.
Er moet hofdansen bij
9 jaar geleden
AntwoordenS.
S.
lange leuke spreekbeurt
9 jaar geleden
Antwoorden