De Hollywoodfilm

Beoordeling 6
Foto van een scholier
  • Spreekbeurt door een scholier
  • 4e klas vmbo | 2116 woorden
  • 23 mei 2001
  • 306 keer beoordeeld
Cijfer 6
306 keer beoordeeld

DE HOLLYWOOD FILM

INLEIDING Ik zal mijn spreekbeurt doen over de film in hollywood en wat er omheen zit natuurlijk zal ik beginnen met een korte uitleg over de werking van de film maar het grotere gedeelte gaat over hollywood de film in hollywood en welke genres erin hollywood zijn en de prijzen die de films kunnen winnen en wat de waarde van zon ‘award’ is.

DE FILM De film is een serie van op zich zelf staande foto’s op een film die snel achter elkaar worden gedraaid op een scherm met belichting. Omdat de het snel wordt gedraaid word je zicht misleid. Dit geeft dus de illusie van een werkelijke vloeiende en doorgaande beweging.

De film is een opmerkelijk effectief medium in drama en opwekking van emoties. De kunst van de film vraagt om veel medewerking van andere kunsten en ook van vele ontelbare technische vaardigheden. Ondanks dat heeft geen andere kunst zoveel invloed, populariteit en zo’n stempel gedrukt op de 20’ste eeuw.

De film is nieuwste van de in de algemeen ‘fijne kunsten’ bij het begin van de ontwikkeling van de film werd het afgekraakt door critici die de film te commercieel vonden, maar na de 50er jaren werd de film gewaardeerd en kwam veel voor in theaters en bioscopen in de vorm van literatuur, dans, muziek en voor de visuele kunst. Tegenwoordig spreken we hier natuurlijk niet meer van als we naar een film kijken. Maar van drama actie en romantiek.

HOLLYWOOD Hollywood is een district in het midden van Los Angels, California in America. Waarvan de naam een synoniem is aan de filmindustrie. In 1911 kwamen de eerste filmstudio’s naar hollywood en snel waren er zo’n 20 filmstudio’s die in dat gebied films maakten. In 1915 werd hollywood echt het middelpunt van de Amerikaanse filmindustrie toen steeds meer opzichzelf werkende filmmakers van de oostkust naar hollywood trekten. Na een tijd van 30 jaar waren er veel nu nog bekende filmstudio ‘s gevestigd zoals Paramount, Twentieh Century- Fox, Columbia en Warner Brothers. Na de 2e wereld oorlog verhuisden een aantal filmstudio ‘s uit hollywood. En doordat films over de wereld werden opgenomen kwamen veel beroemde filmstudio ‘s leeg te staan en kwamen in de handen van de televisie zenders. Door de komst van de televisie kreeg hollywood meer functies. En in het begin van 1960 werd hollywood ook het centrum van veel van de Amerikaanse televisie netwerken. Hollywood staat ook bekend vanwege de bekende stoep waar allemaal handrukken van filmsterren en ander beroemde mensen in afgedrukt staan. En ook vanwege alle sterren die in Hollywood en de omliggende plaatsen Beverly Hills en Bel Air Wonen

HOLLYWOODGENRES De meeste genres kunnen worden omschreven door hun onderwerp zoals bij: gangster film, politie thriller, sciencefiction film, actie film of romantische film. Andere kan je weer herkennen aan hun verhaal waaruit ze bestaan. De musical bijvoorbeeld is altijd al een thema geweest voor de film en drama is ook een veel voorkomend onderwerp in de film industrie om dat er veel stijlen en verschillende onderwerpen in zitten en omdat het samen kan gaan met andere genres.

De ontwikkeling van genres kan gebruikt worden om de historie van hollywood te ontdekken en de 20ste eeuwse Amerikaanse populaire cultuur. Verschillende genres hebben in verschillende tijden populaire succes behaald. De meeste genres gaan door fases van populariteit. De western film bijvoorbeeld was het belangrijkste genre in jaren 20 maar niet in de jaren 30 en 40 pas weer in 50 groeide de populariteit weer. En zo had de western nog meerdere pieken en dalen.

In elke fase van een genre kan ook een kleine verandering in het genre zitten bijvoorbeeld door sociale, politieke of economische veranderingen in een land in die tijd.

HOLLYWOODFILMS Een speelfilm uit hollywood ontstaat meestal uit een mengeling van meerdere op zich zelf staande ideeën. Alleen voor de productie waarbij de film in handen van de technici is, gelden vaste regels. Het hele proces van het maken van een film bestaat uit 4 stappen: concept, voorbewerking, productie en nabewerking.

HET CONCEPT (ONTWERP) Een film, of het concept ervan, is vaak gepasseerd op een roman, maar af en toe alleen op een idee dat vaak uit niet meer dan een titel bestaat, soms in combinatie met de naam van een in de film spelende filmster. Het concept bestaat meestal uit niet meer dan een paar bladzijden met daarin hoe de film word gemaakt (de benodigdheden) en de personages en sterkste punten uit de film. Sommige ideeën voor een film worden met het grootste gemak uitgevoerd. Er was een scenario schrijver (dino de laurentis in 1976) die na 10 minuten het idee te hebben aangehoord begon met het maken van de film maar er was ook een scenario schrijver die pas naar 8 jaar lang uitvoerig onderzoek begon aan het scenario->. Het basisscenario blijft altijd de kern van de film en is nooit erg groot, meestal rond de 135 blz’s en bevat alleen de dialoog en enkele aanwijzingen met betrekking tot de rolverdeling en de sfeer.

VOORBEWERKING De voorbewerking kan jaren in beslag nemen, in die periode worden er besprekingen gehouden en worden sterren en regisseurs benaderd. Daarop volgen maanden van herschrijven, zoeken naar locaties, opstelling van een begroting, decoratieontwerp , Regelen van vervoer en proefdraaien. Een vaste afspraak oftewel een contract is van groot belang. Jaren geleden hadden grote filmstudio’s zoals paramount en twentieth century-fox volledige zeggenschap over de ideeën, sterren en geld. Tegenwoordig beperken de filmstudio’s zich tot de financiering en distributie en worden de overige zaken vastgelegd in het contract. Financieel gezien is het maken van een film een grote gok. Want je weet nooit of je film aanslaat bij het grote publiek en of je dus winst of verlies zal gaan draaien.

PRODUKTIE Vooreen grote speelfilm is een legertje van speciale afdelingen nodig. Het belangrijkst zijn geluid, camera, licht, trucage, make-up, kleding en haar, publiciteit en scenario elke film komen weer andere problemen om de hoek kijken. Regisseren word wel met oorlog vergeleken, uren achtereen dodelijke verveling, nu en dan afgewisseld met momenten van gruwelijke ellende. Een opname van een gevechtshandeling in een oorlogsfilm kan miljoenen guldens kosten. Voor de regisseur vormt het feit dat veel mensen onder hem, of haar, de film kunnen maken of breken, en dat is voor hen een bron van stress. Dat geldt met name voor de cameraman. Omdat het camerawerk zo belangrijk en duur is, is het geluid soms een onbelangrijk onderwerp op de set. Dat kan altijd nog achteraf weer worden goed gemaakt: de dialogen kunnen na de opnamen nog worden ingesproken. De locatiemanagers spelen een niet minder belangrijke rol. Want door een verkeerd gekozen locatie kunnen er bijvoorbeeld veel extra kosten bijkomen. Na het draaien moet de gigantische hoeveelheid film zorgvuldig moet worden ontwikkeld het verlies van slechts een van de honderden rollen kan grote gevolgen hebben. In augustus 1978 roofden gemaskerde mannen 15 ongemonteerde rollen van een film (The brinks Job) uit een studio in Boston. Ze eisten een som losgeld van 600.000 dollar, maar dit geld werd niet betaald. De film werd zonder rollen uitgebracht en leverde een verlies van 9 miljoen dollar op.

SPECIAL EFFECTS EN STUNTS De ‘speciale effecten’ vormen een zeer lastig onderdeel van de film, waar de film ook wordt opgenomen. Tegenwoordig wordt er bij de speciale effecten gebruik gemaakt van de allermodernste snufjes. In 1988 waren er bij de film ‘de empire strikes back’ 100 rollen nodig en werden 40 opnames gebruikt voor een scène. Stunts zijn altijd belangrijk geweest bij het maken van films. Het stunten is zeer gevaarlijk een goed betaalt werk. In highpoint een film uit 1984 kreeg Dar Robinson 100.000 dollar om van de 533 meter hoge cn tower te springen waarbij zij val werd gebroken door een stalen kabel. Er komen bij stunts natuurlijk ook veel ongelukken voor. Voor de film ‘steel’ in 1979 sprong een stuntman van een gebouw van 107 meter hoog op enorm luchtkussen; de zak scheurde en de man viel te pletter. Een zeer omstreden onderwerp betreft het stuntwerk met dieren, er is een film bekend ( een van de eerste versies van ben hur) waarbij 100 paarden omkwamen. Ten gevolgen van deze en andere misstanden werden in die tijd controle maatregelen verscherpt.

NABEWERKING De montage ( waarbij een film op de snijtafel definitief word samen gesteld) kan een film ook maken of breken. De scènes kunnen op diverse manieren zijn opgenomen, zodat er een ruime keuze is. Het gemiddelde aantal scènes zit tussen de 10 en 25. Na het monteren van de film ontbreekt nog een zeer belangrijk ding en dat is de muziek. De muziek versterkt de effecten van de film en kan pas worden geschreven als de montage bijna klaar is. Door de tijdsdruk werkt de componist meestal met assistenten die zijn muzikale hoofdlijnen volgen bij het schrijven van de tientallen orkestpartijen die nodig zijn. Na de montage treed het volgende in werking, De promotie. Deze omvat reclame, kopiëren en distributie. Voor in de film ‘ALIEN’ in 1979 besteedde Twentieth Century-Fox bijvoorbeeld 18 miljoen dollar aan vaste kosten en 15 miljoen aan reclame en 3 miljoen voor kopieën voor de verspreiding over 2000 bioscopen. Een van de redenen dat de aanloopkosten zo hoog zijn en dat de onderhandelingen zo hoog zijn. Is omdat de studio’s er om bekend staan dat ze de sterren, schrijvers, producenten en regisseurs niet snel in de winst laten delen. Ze zetten de opbrengst af tegen de vaste kosten en weigeren te vertellen hoe hoog de winst is. De film ‘alien’ die Twentieh Century-Fox 10,8 miljoen had gekost en bracht in het eerste jaar bijna 50 miljoen op maar Fox sprak nog niet van winst. Een rede waarom er vaak niet over winst word gesproken is omdat films naast erg veel kosten kunnen opbrengen ook grote verliezen kunnen opleveren. In de jaren tachtig leverden slechts drie op de zeven speelfilms geld op een bewijs van de onberekenbaarheid van het publiek.

FILMFESTIVALS Een filmfestival is een verzameling, meestal jaarlijks, van de laatste en bekende films. Vaak gesponsord door de nationale of lokale regering, industrie, service organisaties of door alleenstaande promotors. De filmfestivals geven een kans voor de filmmakers, distributeurs, critici en andere geïnteresseerden mensen om films te zien en om de laatste ontwikkelingen in de film te bespreken. Bij de filmfestivals kunnen filmdistribeurs hun films laten zien waarvan zij denken dat het een groot succes zal worden in hun eigen land.

Het eerste filmfestival werd gehouden in Venetië in 1932. Sinds wereld oorlog 2, hebben de filmfestivals een grote invloed op de ontwikkeling in de filmindustrie gehad in vele landen. De populariteit van de Italiaanse film op de filmfestivals in Cannes en Venetië heeft een grote rol gespeeld in de herleving van de Italiaanse filmindustrie.

Het best bekende en opmerkelijke van de honderden filmfestivals wordt elk jaar gehouden in de lente in Cannes te frankrijk. Sinds 1947, zijn mensen die geïnteresseerd in films zijn samengekomen in het kleine stadje om onofficieel naar films te kijken. Andere belangrijke en bekende festivals worden gehouden in Berlijn, Moskou, Londen, San Fransisco, New York, Chicago en Venetië. Kleinere onderwerpen en documataires vinden plaats in Edingburgh, Mannheim en Oberhousen (duitsland) Het zuidoost Aziatische filmfestival worden films besproken die niet of helemaal niet bekend zijn buiten Azië. Sommige filmfestivals hebben films alleen bekend in het land zelf en sinds 1960 zijn er ook filmfestivals voor beginnende filmmakers. En andere zijn weer hoog gespecialeerd in onderwerpen zoals onderwaterfilms en met onderwerpen die zich op een onderdeel richten zoals sport en cultuur.

Festivals worden geregeld door de FIAPF (Federation Internationale des Associations de Producteurs de Films), dat de toestemming geeft aan de gene wie prijzen willen uitdelen. De competitie die is aangesloten bij de meeste festivals is in vele gevallen alleen een manier om publiciteit te krijgen.

De best bekende van alle competities, is de academy awards, en neemt niet plaats op een festival. De Amerikaanse industrie, met zijn grote indruk op de wereldwijde filmindustrie, had lang geen interesse in filmprijzen oftewel award behalve in de awards die vanaf 1929 elk jaar werden uitgedeeld door de Acedemy of Motion Pictures Arts and Sciences. De academy wou eigenlijk eerst de awards als een kleine prijs in het op dat moment erg strikte en kleine Hollywood industrie. Na veel aandacht van de media kwam er een grote interesse onder de mensen en de betrokkene in de filmindustrie in de prijzen en kwam er een stijging in de opbrengsten van awardwinnende films zo werden de acedemy awards oftewel ‘oscars’ een waardevol bezit omdat de oscars vaak vermeld staan op de omslag van een film zul je toch vaker naar zo’n film gaan omdat je van zo’n film verwacht dat die vanzelf sprekend goed zal zijn. En dus zal zo’n film altijd meer opleveren.

Dat was mijn spreekbeurt ik hoop dat je het niet al te saai vond

REACTIES

L.

L.

best goed maar...
waar haal je al die informatie vandaan?? google??

19 jaar geleden

Y.

Y.

Echt Cool

11 jaar geleden

D.

D.

gave spreekbeurt, alleen jammer dat ik het in het Duits moet doen...

11 jaar geleden

A.

A.

idd waar haal je die info vandaan ? en bedankt

9 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.