Overzicht Belgische muziek 1959- 2002

Beoordeling 4.6
Foto van een scholier
  • Scriptie door een scholier
  • 6e klas aso | 3528 woorden
  • 27 mei 2004
  • 23 keer beoordeeld
Cijfer 4.6
23 keer beoordeeld

Une petite Histoire Belge

Als we het aandurven om de gehele muziekwereld met al z’n genres eens onder de loep te nemen mogen we zeker onze rijke muzikale roots niet vergeten, BELPOP of Belgische Popmuziek
Een klein overzicht van 1959 tot vandaag!

1959: Rocco Granata verovert de wereld met “Marina”.

Bobejaan Schoepen brengt ‘Cafe zonder bier” uit. En later stampt hij Bobejaanland
uit de grond, nu gekend als Plopsaland.

De Franse Belg Jean-Philippe Smet groeit als Johnny Halliday uit tot de koning van de Franse rock-‘n-roll.

1960:

Will Ferdy zingt “Het schrijverke naar Guido Gezelle. Hij zal later chanson en cabaret vermengen, en zich als een van de eerste artiesten homosexueel outen.

Vlaamse rock-‘n-roll: Burt Blanca met “Oh Carol”

1961:

Grappig bedoelde rockabilly van de The Cousins met “Kili-Watch”.

Ook “Cecilia Rock” van The Jokers kende ongeveer hetzelfde resultaat.

1962:

Will Tura komt op en verwerft de status van succesrijkske Vlaamse zanger van de voorbije 50 jaar! Het begon allemaal met “Eenzaam zonder jou”

Toots Thielemans, Jean Toots Thielemans componeert zijn “Bluesette”.

1963:

Onze “Soeur Sourire” staat aan de top van de Amerikaanse hitlijst met Dominique. 22 jaar later pleegt ze zelfmoord.

1964:

Topjaar voor Adamo, een italiaanse belg, met het aan zijn princes opgedragen Dolce Paola, Les Filles Du Bord Du Mer et Vous Permettez Monsieur.

1965:

De Strangers “scoren” met “J’ai pleuré”.

En toetsenist André Brasseur maakt een intstrumentale classic: Early Bird.

1966:

Eddy Wally, the Voice of Europe schopt het tot wereldburger met zijn kaskraker “Chérie”. Van marktkramer tot wereldreiziger.

Ook de Antwerpse blueszanger Ferre Grinard wordt door liedjes als “Ring, Ring, I’ve got to sing” en ‘Drunken Sailor” buiten zijn geliefde Muze gebracht. 16 jaar later sterft hij eenzaam en verlaten aan keelkanker

1967:

The New Inspiration zorgt voor de eerste tekenen van inlandse sixtiespop.

De aanstekelijke soul van Jess&James culmineert in de internationaal klinkende single “Move” Een van de twee broers van Portugese origine, Fernando Lameirinhas is nog altijd actie.

Miek en Roel tokkelen , geflankeerd door Roland Van Campenhout, de kleinkunstrage op gang met hun eerste album Miek&Roel+Roland.

1968:

“Zo mooi, zo blond, en zo alleen” is een onsterfelijk nummer voor Jimmy Frey. Dankzij de begeleidende J.J. Band (Jess & James) sluipt er een deugdelijke scheut soul in de hit.

The Wallace Collection shrift geschiedenis met “Daydream”. The Wall of sound in België, symfonische rock avant la lettre.

1969:

“Jennifer Jennings” is een onverwoestbaar lied van Louis Neefs. Meer volgt nadien met “Magrietje”, “Laat ons een bloem”, “Benjamin” en “Sixteen Tons”. Op kerstdag1980 verongelukt hij.

The Pebbles schrijven het anthem van de prille Belgische psychedelische rock met “Seven horses in the sky”.

1970:

Jan De Wilde scoort met “Joke” en “Een vrolijk lentelied” spitse kleinkunst.

1971:

Irish Coffee dient Led Zeppelin van antwoord met het hitje “Masterpiece”.

“Zeven anjers, zevenn rozen” lanceert de ster van Willy Sommers, de kroonprins van de Vlaamse smartlap
1972:

Samantha brengt de Spaanse zon naar België met “Eviva España”.

1973:

Big Bill vindt met “Eene mee hesp” de op zijn buik geschreven combinatie van estamineeblues en tooghangen uit, onze eigenste Chuck Berry.

1974:

Johan Verminnen maakt indruk met “Laat me nu toch niet alleen”. Met zijn moderne kleinkunst die naar rock neigt, slaat hij de brug tussen de conservatieve oude garde en de vooruitdenkende rockliefhebber.

Het Vlaamse plattelandsleven krijgt een stem: Ivan Heylen krijgt zelfs Nederland Polderland plat met “De wilde boerendochtere”.

Vuile Mong & Zijn Vieze Gasten provoceren de burgerij met “Apekot” en andere schofferende liederen.

Ook Della Bosiers, een van de leading ladies van de Vlaamse kleinkunst maakt indruk met het lieflijke “Jefke”.

En Wannes Van de Velde brengt speciaal voor de film Home sweet home het tweetalige “Ik wil deze nacht in de straten verdwalen” uit.

Jazz nu, Philip Catherine maakt zijn eerste opnames. De Waal groeit uit tot één van de grootste jazzmuzikanten van het land.

1975:

Het humorfestival van Heist lanceert Bert de Coninck. Als Crapule de Luxe maakt hij een samensmelting van rock en kleinkunst.

Ann Christy ontroert met “Gelukkig zijn” op het songfestival. Ze sterft in 1984 aan kanker, haar grote succes kwam maar na haar dood.

Kris De Bruyne gaat solo met het album Ook voor jou, in een nauwe samenwerking met broer en pianist Koen, die enkele jaren later plots overlijdt. “Amsterdam” en “Vilvoorde City” zijn klassiekers. Voordien maakte Kris met Lamp, Lazerus en Kris kleinkunst met een knipoog.

1976:

Wallonië gaat prat op Pierre Rapsat. Met zijn twaalfsnarige gitaar gaat hij naar het eurovisiesongfestival met “Judy & Co”

1977:

Raymond van het Groenewoud bereikt een eerste piek met “Meisjes”. De gekwelde romanticus maakt niet één ontgoochelend album, en levert tal van klassieks af.

1978:

Brussels eendags pretpunktrio Plastic Bertrand maakt in de clip van “ça plane pour moi” van het trampolinespringen een olympische discipline.

Jacques Brel overlijdt. Door velen geprezen als de grootste cabaretier van allen.

1979: Nar, cabaretier, Pajot en gepatenteerd onozelaar Urbanus jaagt katholiek Vlaanderen de kerstboom in met “Bakske vol met stro”. Zijn Waalse tegenhanger Lou De prijck, arrangeur, producer, bricoleur en maskeszot, heeft met zijn “Hollywood Bananas” een zomerse hit met “Kingston, Kingston”.

Synthesizerpaus Dan Lacksman, radiomaker en jazzmuzikant Marc Moulin, en designer Michel Moers vormen Telex. Hun verschijning, artwork en nummers als “Moskow Diskow” en “Neurovision” bezorgen hen het predikaat gimmick. Nu pas blijkt welke voortrekkersrol ze hebben gespeeld in de ontwikkeling van de synth- en elektro-pop.

Met de singel “Bojangle plays tonight” profileren Rick Tubbax & The taxi’s zich als de Leuvense Elvis Costello & The Attractions.

1980:

“I can’t live in a living Room”, prijsbeest op al uw chirofuiven, is het lijflied van het inmiddels al 15 keer gesplitte en heropgerichte Red Zebra.

“Amoureux solitaires” en “La banana split” zijn twee bubblegumpop-bommetjes van het onschuldig ogende meisjes van Portugese origine Lio. Schijn bedriegt.

Wanneer niemand nog geeft om Nederlandse rock lossen de Kreuners hun eerste single,”Nummer 1”. De elpees “s’Nachts kouder dan buiten”, “Er sterft een beer in de Taiga” en “Natuurlijk zijn er geen Alpen in de Pyreneeën” volgen. Later wordt de schots-en-scheve rock ’n roll ingeruild voor traditionele, melodieuze rock. Zanger Walter Grootaers is intussen met geen stokken van de televisie weg te slaan. Hij is vooral bekend van de spelshow: Wie wordt Euromilionair? En Big Brother.

The Kids van Antwerpenaar Ludo Mariman brengen de rockklasieker “There will be no next Time” uit.

“En toen was er niets meer” van de Limburgse Brassers wordt het volkslied van de troosteloze generatie postpunk- en new wave-groepen.

“Fly” is het bekendste nummer van Machiavel. In Wallonië spreken ze nog altijd in lyrische termen over hun synthesizerrock.

1981:

De gestileerde soulpop van het Antwerpse Scooter krijgt een terechte beloning met van “You”, de zomerhit van BRT2. Later richt gouden stem Piet Van Den Heuvel het funky Catalog of Cool op.

“Oh La LA La” zet TC Matic op de landkaart. Het had gerust een wereldkaart mogen zijn.

Van zanger Arno verschijnt kort na de split, 5jaar later na een tegenvallende tournee met de Simple Minds, al een eerste soloablum. Gitarist Jean-Marie Aerts, nu actief als JMX, blijft nog een tijdnarukkelijk in zijn buurt.

“De Dag dat het zonlicht niet meer scheen” maakt van John Terra een blijver onder de Vlaamse schlagerzangers.

Het “Arbeid Abelt!” van Marcel Van Thilt kan het niet laten er een hilarische persiflage op te maken. De groep is zijn tijd ver vooruit, wat blijkt uit nummers als “Ik sta scherp” en “Lekker Westers”.

“She’s stirring up”, “Allez allez” en “African Queen” zijn veelbelovende singles van Allez Allez. Waalse wave met Britse zangeres Sarah Osbourne, die korte tijd later als een dief in de nacht naar Engeland uitwijkt.

The Bet zijn exponenten van de Belgische softpop. “Don’t talk to the Liar” blijft 20 jaar later nog overeind.

“African Queen” is meesterlijke klasse van Luna Twist, groep rond zanger Alain Tant en multi-instrumentalist Dirk Blanchart, die meteen na het eerste en enige album A different Smell from the same Perfume een interessante solocarrière uitbouwt.

Folk- en skifflegroep De Snaar wordt De Nieuwe Snaar. Humor, gimmics , visuele effecten en popinvloeden uit de fifties en de sixties maken het grote verschil.

1982:

De Waalse Jo Lemaire brengt met Flouze frisse pop van eigen makelij. Toch is het de Serge Gainsbourg-cover “Je suis venue te dire que je m’en vais” die haar algemene herkenning brengt.

Met “I see the Lies in your Eyes”, opgenomen in de Abbey Road Studio, winden The Machines er helemaal geen doekjes meer om dat ze de Vlaamse Beatles (willen) zijn.

“Victoria” van Lavvi Ebbel, het gezelschap rond Cas Van der Taelen, komt uit. Hij gedraagt zich op podium gelijk een geëlektrocuteerd konijn. Hun carrière was kort maar krachtig. Cas, nu europarlementslid voor Agalev, vormde nadien La Cosa Nostra. 1983:

“Here’s to you,gang” is de eerste mini-lp van The Scabs, tenoren van de Belgische postpunk. Aanvankelijk en verkeerdelijk bij de new wave geklasseerd, zijn het de de Vlaamse Stones.

Pas de Deux, trio met Walter Verdin (met singles als:”Er is iets” en “Storingen”) gaat tot afgrijzen van de X-side van Bart Kaëll, naar het songfestival met het atypische liedje “Rendez-vous”. Close cover maakt van radiomaker en minimalistisch pianist Wim Mertens, onder de naam van Soft Verdict, een vaste waarde.

1984:

Twee belgen is een prettig gestoord duo dat toch functioneert in tijden van zwarte new wave. Opération Coup de poing wordt hun handelsmerk. Met een geflipte mix van blues en noise, groeit het Brusselse combo La Muerte uit tot een van de geheimzinnigste undergroundbands van het land.

1985:

De multifunctionele en eindeloos uitvouwbare Luc Van Acker brengt zijn tweede
Solo album The Ship uit. Het met de half New Yorkse, half Belgische Anna Domino gezongen “Zanna” is een hoogtepunt in de Belgische popgeschiedenis.

Jo Casters maakt met Poesie Noire het album The Gioconda Smile. Dromerige wave evolueert later naar elektronische dance. Casters wordt één van de speerpunten van de new beat.

Het Brugse trio Elisa Waut met de feeërieke Els Helewaut, brengt een eerste titelloze mini-lp uit. Van Front 242, uitvinders van de electronic body music, verschijnt de dubbele 12 No Comment. De loeiharde shows, in paramilitaire outfit, zorgen voor een harde kern onvoorwaardelijke fans, ook in Duitsland en in de Vs.

Een mix van new wave, industrial,synthesizerpop en techno maken van het Leuvense duo The Neon Judgement een toonaangevende undergroundband. Vaak omschreven als de Vlaamse tegenhanger van Front 242.

1986:

Jah leeft nu ook in Vlaanderen. The skyblasters, met zanger Eduard Buadee, en drummer-oprichter Patrick Spike De Witte bouwen overal feestjes.

Patrick Nebel overlijdt. Hij was de zanger van Nacht und Nebel, een synth-art-collectief, met prachtig bevreemdende songs als “Beasts of Love”, “Movoco Syntaca” en “Etoile du Nord”.

Sandra Kim schrijft geschiedenis met “J’aime la vie”. België wint voor het eerst het Eurovisiesongfestival.

Een bonte mengeling van jazz, variété en big band music maken van podiumbeest Maurane ten zuiden van het land een grote ster. “Danser” is haar doorbraak.

1987:

“I lie and I cheat” is het commerciële hoogtepunt van Won Ton Ton, de groep rond Bea Van Der Maat, die voordien bij Chow Chow zong.

Liliane St. Pierre, in de jaren zestig nog stevig aan het handje van Claude François, maar gezien diens spijtige einde gelukkig tijdig losgelaten, neemt in gastland België deel aan het Eurovisiesongfestival met “Soldiers of Love”.

De zwoele exotische schoonheid van Viktor Lazlo blijkt overmatig in “Breathless”.

Clouseau scoort voor het eerst met “Brandweer”, het eerste in een reeks commerciële successen ( zoals Anne,Nobelprijs,...), die algauw uitmonden in Clouseau-mania. De wisselende bezettingen hebben veel weg van een afvallingskoers. Broers Koen en Kris blijven over en dat blijkt te volstaan.

1988:

“The Way to your heart” moet Soulsister, voorheen The Soul Sisters, nadien Leyers, Michiels and Soulsister, lanceren in Amerika. Dat lukt gedeeltelijk. Het duo rond Jan Leyers en Paul Michiels heerst tot begin jaren ’90 over de Belgische popmuziek.

The Confetti’s introduceren “The sound of C”, en plakken een gezicht op new beat. In hun zog volgen Amnesia, Erotic Dissidents en nog een hoop vreemde vogels. Wat aanvankelijk wordt beschouwd als commerciële flutmuziek, wordt dan serieus genomen en een bepaald mee de sleutelrol van België in de ontwikkeling van de dance.

Niet zo disco-achtig zijn The Paranoiacs, fans van punk en surf. “We’re teenage Lovers” wordt erg gesmaakt.

1989:

Nu de romantische toer op met Guido Belcanto, de man (travestiet en stem van het Antwerpse havenkwartier) bekend van muziek en podium, “Op zoek naar Romantiek” is zijn eerste album, omschreven als levensliederen vol loserslyriek.

“Pump up the Jam” van Technotronic scoort big-time!!! Nochtans is de beat slechts op een klein zolderkamertje uitgevonden door beroepsfilosoof Jo Bogaert.

1990:

Wim de Craene overlijdt. Zijn grootste successen werden twee kleinkunstklassiekers nl: “Rozanne” en “Tim”. Turalura, een album waarin een generatie rockers hulde brengt aan deze ‘grote’ man,Will Tura. (Will Blanquaert)

De Bijdrage van Noordkaap, Arme Joe is de start van hun indrukwekkende loopbaan. Hoogtepunt was tochwel het album Gigant.

X-Legged-Sally, een nogal avant-gardisch ensemble debuteert. Pierre vervloesem en peter vermeersc starten daarna A group en Flat Society op.

1991:

2 Unlimited, één van de groepjes dat grote successen boekt maar niet echt een lang leven is beschoren, startte met “Get Ready for this” weliswaar nederlands dansduo maar met Ijzersterke Belgische producers als Jean-Paul Decoster en Phil Wilde.

Kleinkunst blijft scoren: een nieuwe impuls met “Ebbenhout Blues” van Wigbert.

Yasmine klimt op met “Hoog inde wolken” en “Vraag me niet waarom”

Vaya Con Dios niet meer zo enthousiast na het plotselinge vertrek en de daaropvolgende dood van bassist Dirk Schoufs.

Hoofdzangeres Dani Klein geeft niet op en bereikt veel succes met hun ongelooflijk spetterende mix van pop, rock, flamenco en bohémien-muziek.

Stef Bos en Bob Savenberg doen belgië zinderen door het frêle “Breek de stilte”

Het gevoelige lied slaat aan en dat heeft ook Mama’s Jasje door die doorbreekt met “Zo ver weg”.

Gorky,helemaal niet hetzefde genre, brengt zijn debuutalbum uit. “Anja” en “Lieve kleine Piranha” zijn singles maar het is het albumtrack Mia die zijn doorbraak echt teweegbrengt. Intussen is Gorky Gorki geworden, en Luc de Vos een BV.

In onze heimat-stad Gent, ontstaan de Dinky Toys, met frontman Coco jr. En Geena Lisa. Ze scoren met “My Day will come” en “One more try”

Zap Mama, een van de bands die de tand der tijd moeiteloos doorstaat, met frontVROUW Maria Daulne, brengt muziek op ander niveau, ze spelen een mix van acapella en wereldmuziek.

1992:

Bart Peeters start , maar druipt vroegtijdig af na het niet zo overweldigende succes voor zijn “I’m into Folk”. Het leek heel even op de start van een heuse muziekcarrière.

Khadja Nin, brengt ons moeiteloos in beroering met het wondermooie “Wale Watu”. Scherpe teksten , wondermooie melodieën.

De Mens musiceert zoals Jeroen Brouwers schrijft, en is in de jaren negentig samen met Gorki en Noordkaap de vaandeldrager van een fijne generatie Nederlandstalige rock.

Opkomst van Channel Zero, met messcherpe heavyrock.

1993: Dana Winner start haar carrière met “Woordenloos”, “De oude man en de zee” en “Zeven Regenbogen”.

C.J.Bolland, is een geboren Engelsman maar als sinds zijn derde in België. Techno is zijn ding: met “Camargue” en “Sugar is sweeter” maakt hij naam en faam.

“Sensualité” maakt van Axelle Red een internationale ster. Haar combinatie van soul en variété bezorgen haar TERECHT een superstatus in Frankrijk.

1994:

Eerste full-album van dEUS, WCS, worst case scenario, is een instant klassieker. Originele rock onstaat bij de versmelting van het talent van Tom Barman, Rudy Trouvé en Stef Kamil Carlens. Successen zijn “In a Bar”, “Under the Sea” en “The Ideal Crash”. Trouvé’s vertrek maakt tijd voor Dead man ray, Gore Slut, Lionel Horowitz&His combo en Kiss my Jazz.

Stef Kamil Carlens verlaat dEUS om zich te concentreren op ZITA SWOON., dat eerst de naam Moondog Jr. had,

Kid Safari ( Jean Bosco Safari) vindt zijn hoogtepunt in de single “Blue”.

Een andere toer op nu DJ Yves De Ruyter kent groot succes met “Rave City”.

1995:

Cpex, de Clement Peerens Explosition, vehikel van Hugo Matthysen krijgt met “Foorwijf” heel veel kritiek van wie anders dan foorkramers. Daarvoor hadden ze, Hugo Matthysen en De Bomen, de Nederlandstalige rock al een nieuwe boost gegeven.

Schaarbeek scoort met De Puta Madre, een frans-spaans gezelschap staat aan de wieg van een opstoot van RAP & HIPHOP.

The Choice, verandert in K’Choice bij hun aanzet tot het grote succes met hun

monsterhit “Paradise in me”.Broer en zus Gert en Sarah Bettens opereren nu vanuit de Vs.

1996:

Popbandjes worden naar ons hoofd gesmeten, maar Get Ready springt er torenhoog bovenuit. Good Shape en Enzo ten spijt. Maar mooie liedjes duren niet lang.

“Bang Bang” van X-Session, een kaskraker voor het populaire dans-duo, na een wissel nu rond Gene en Gina.

2 Fabiola moet het hebben van het instrumentale, nogal commercieel maar het kent zijn publiek. Pat Krimson en Zohra kennen groot succes met “Lift u up”. Pat Krimson voordien bij Blue Garden en Leopold III van Eric Goossens.

Sergio, die ons nu gaat verdedigen op het Eurovisiesongfestival startte toen pas zijn carrière met de naamwissel van Taste of Joy in Touch of Joy. “Don’t give it up” slaat aan , ondertussen naamgemaakte BV, al weet ik niet of de reputatie eervol is.

De stem van Blue Blot , Luke Walter Jr. overlijdt aan leukemie. Hij maakte gepolijste blues, r&b en soul.

1997:

Helmut Lotti goes ... classic, latino, … worldwide!

Fiocco, dance nummers als “Afflitto” en “The Spirit” katapuleren hen naar de hoogste toppen van the charts.

1998:

The Mackenzie feat. Jessy genieten kortstondig van enkele grote discotheekhits.

Starflam, Franstalige rap met internationale uitstraling

Janez Detd doet skaters uit hun dak gaan.

1999:

Hoe commerciëler hoe beter lijkt wel hun motto: Milk inc. breekt door
met “In my eyes”.

K3 gaat niet naar Eurosong maar groeit uit tot een gaarkeuken van kinderliedjes en merchandising.

Praga Khan krijgt megastatus door 21st Century Skin. Maurice Engelen houdt er Lords of Acid op na, waar Nikkie Van Lierop (Jade 4 u en Darling Nikkie) haar talenten etaleert. Ondertussen werd Nikkie al vervangen door Deborah Ostrega.

Novastar, met frontman Joost Zweegers , neemt na de zege in Rock Rally genoeg de tijd alvorens zijn debuut uit te brengen maar het was het wachten waart.

Mauro, winnaar van de ZAMU MUSIC AWARD VOOR ZANG 2001, is na de split van het Zappaëske Evil Superstars het noorden kwijt maar wordt goed opgevangen door Mitsoobishy Jacson en slaat hierdoor terug met de soloplaat Mauro.

Paskal Deweze van Metal Molly, brengt als Chitlin’Fooks samen met Carol Van Dyck, van het Nederlandse Bettie Serveert, hartverscheurende country.

Peter Houben krijgt naambekendheid door Nemo en Ultracowboy. Hetzelfde geldt voor Guy Van Nueten van The Sands.

2000:

The Magnificent Tree, het derde album van Hooverphonic, is terecht 1 van de hoogtepunten van de Belgische popgeschiedenis. Ook het buitenland ligt aan hun voeten en terecht. Deels misschien doordat ze de muziek op de openingsmatch mochten verzorgen . Dat was al eerder wakker gekieteld door de magische triphopsingle “2 wicky” voor de soundtrack van Stealing Beauty, film van Bernardo Bertolucci.

Tom Helsen maakt indruk met het album “Tom is doing great”.

Buscemi scoort met “Our girl in Havana” en is een vernuftige melting pot van modern dance en latino-house.

Das Pop, onconventionele eigenzinnig elektrosuperpop , met charismatisch jonkie Bent Van Looy als boegbeeld.

Split van The Wizards of Ooz , een gruwelijk onderschatte groovy-funky-kinky-shitty band van Europese klasse.

Carlo Mertens wordt een van de initiatiefnemers van El Tatto del tigre, een op hol geslagen megalomaan maffe mambo maffia.

Laïs, folk van de bovenste plank, hun tweede cd Dorothea kent supergroot succes! Laïs wordt door iedereen gesmaakt.

2001:

Belgiës interessantste rootsband El Fish bindt zich aan peetvader Roland Van Campenhout, de nestor van de belgische blues. Hij speelde bij Miek&Roel en Rory Gallagher en alles wat daartussen ligt.

Qua rootsmuziek in België tikken ook de The Seatsniffers aardig aan.

D.A.A.U. (Die Anarchistische Abendunterhaltung) mixen klassiek, avant-garde en pop.

Axl Peleman, vroeger bassist van het aan de Red Hot Chili Peppers referende Ashbury Faith, brengt als Camden een opmerkelijk sobere en gelauwerde popplaat uit.

Millionaire, de roep rond Tim Vanhamel een mix van glitter, greasy funk ’n rock.

Ozark Henry brengt met “Birthmarks” een chef d’oeuvre uit. Kortrijkzaan Piet Goddaer is nu ook actief bij Sunzoo Manley.

Noordkaap bestaat niet meer, maar Stijn Meuris toont zijn talent met Monza.

Rap, in ’t dialect, KIA en Sint-Andries en ABN kenden wel eens een hit maar konden nog nooit tippen aan het niveau van ’t Hof Van Commerce, met frontman Flip Kowlier. Het solo-album Ocharme ik verblufte iedereen.

De pretentieloze popmuziek van Fence nestelt zich tussen The Kinks en Weezer.

2002:

Pieter Jan De Smet profileert zich voortaan als groep, PJDS, en legt met het album Light Sleeper de lat voor de concurrentie meteen al hoog.

Soulwax van Stephen en David Dewaele ( The Flying/Fuckin’ Dewaele Brothers) scoren bigtime met hun album Much Against everyone’s Advice , en dringen het doorgaans hermetisch afgesloten Groot-Brittannië binnen.

Arid is bezig met een vervolg op hun overrompelende debuut Little Things Of Venom.

An Pierlé heeft een nieuwe opvolger voor Mud Stories. Deze poppy groepsplaat noemt Helium Sunset.

Willem Vermandere ,30 jaar op de planken brengt binnenkort een instrumentale plaat uit.

The Place where you will find us is het eerste album van Zornik, groep van Koen Buyse, het nieuwe popidool voor hunkerende meisjes.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.