Hoofdstuk 5 De Bespiegeling
Eindeloze televisie
De populaire videoclip maakt gebruik van veel experimentele en avant-gardische filmtechnieken. Supersnelle montages, ‘surrealistische’ beelden, vorm en kleurexperimenten worden opeens gebruikt voor populaire doeleinden. Per clip kan een artiest een andere kant van zichzelf laten zien: stoer, romantisch, verleidelijk of kwetsbaar. Ook in de beeldende kunst duiken elementen uit de clipcultuur op.
Thriller
De succesvolle clip Thriller van Michael Jackson betekent een doorbraak voor zwarte artiesten. In de clip zien we hem tot een wolf transformeren. Thriller is niet alleen vanwege de inhoud een monsterproductie. Het is een minispeelfilm, compleet met huiveringwekkende special effects en massale dansscènes.
Like a Virgin
In de videoclip Like a Virgin zien we Madonna wulps kronkelend in een gondel door Venetië varen. In andere clips verleidt ze een zwarte Christus in een kerk of zien we haar een gewapende overval plegen. Sex, religie en geweld, Madonna weet hoe ze moet shockeren.
Pipilotti rist (1962)
Zelf hoofdrolspeelster, betoverend en kleurrijk, onschuldig meisje, - onschuld is bedrieglijk ( ever is over all) elke x als ze langs geparkeerde auto loopt slaat ze de zijruit kapot met een lange stengel.
Muziek uit het getto
Hiphop en house worden niet commercieel gepromoot, maar klimmen zelfstandig op vanuit de underground. Hiphop ontstaat op straat. Zwarte jongeren in de New Yorkse wijk The Bronx gaan straatfeesten organiseren. Deze blockparties worden al snel een verzamelplaats voor allerlei activiteiten. De dj staat centraal. Door het herhalen van instrumentale tussenstukken (breaks) ontstaat er een nieuwe sound. Een Master of Ceremony (mc) moedigt het publiek aan bij het dansen. Er worden nieuwe dansstijlen ontwikkeld, waarvan de acrobatische breakdance de opvallendste is. Graffiti is de beeldende variant van hiphop. De zwarte hiphopjeugd draagt wijde (sport)kleding en gymschoenen. Naarmate de hiphop zich verder ontwikkelt, ontstaan er varianten als de gangsterrap en R&B.
Public enemy= chaotisch, rauw en opzwepend oude grammofoonplaten die door computer allerlei lagen over elkaar.--> dreigende hiphop
La soul - opgewekt, positivisme
Keith haring - graffiti - witte krijtjes op zwarte vellen
Dance
Dance is een paraplubegrip voor alle verschillende stromingen die vanuit de house zijn voortgekomen. House ontstaat in 1980 in Amerika en is een combinatie van disco en elektronische synthesizermuziek. In de zomer van ’88 waait de house over naar Europa. House ontketent de grootste dansrage sinds de disco. Het verschil met de andere nieuwe dansmuziek, hiphop, wordt steeds groter. Hiphop is relatief traag, en door de centrale rol die de rapper speelt, meer gericht op live optredens. House daarentegen is snelle feestmuziek, met de dj als entertainer. Love and peace is het uitgangspunt van de house, terwijl er in de hiphop altijd een dreigende ondertoon van het ruige straatleven zit.
House ontstaat rond 1980 in zwarte homodiscotheek=the warehouseclub in chicago.
Ambient= vorm van house waarin ritme nauwelijks een rol speelt.
Kraftwerk - elektronische muziek
Postmodernisme
Langzamerhand worden de architecten het modernisme beu. Alles ziet er hetzelfde uit: platte daken, beton en glas, enz. In gokstad Las Vegas, is het anders. Glitter en glamour, oude architectuurstijlen worden hergebruikt, verschillende stijlen lopen door elkaar: het postmodernisme. In het postmodernisme is citeren uit oude stijlen toegestaan en vergroten ornamenten de herkenbaarheid van een gebouw.
Celebration - stadje valkbij disney world, ontworpen door moderne architecten= venturi en rossie - gebouwen moeten weer voeldoen aan hun ‘oertype’
Groninger museum - typisch voorbeeld postmodernisme
Kunst/kermis:
• Het postmodernisme typeert het einde van de 20ste eeuw idealisme verdwijnt naar de achtergrond.
• We kiezen gedachten niet meer op grond van vaststaande normen, ideologie, politiek of religie, maar op hun directe bruikbaarheid.
• Er is niet meer een waarheid een werkelijkheid of een kunsttheorie, maar veel kunstenaars realiseren zich dat het vernieuwen van de kunst nauwelijks meer mogelijk is alles is immers al eens gedaan, alle idealen zijn al bereikt.
Het is geen diepte punt maar juist een begin punt, kunstenaars gaan bewust spelen met verschillende stijlen.
Stijlenstamppot:
Popmuziek is eigenlijk altijd al postmodern geweest. Veel nieuwe nummers zijn bewerkingen van oudere nummers.
Het is vaak de andere sound die een nummer plotseling laat uitstijgen boven andere nummers.
De meest voorkomende vorm van postmodernisme van de pop is de cross-over: het combineren van verschillende stijlen.
wanneer stijlen uit verschillende culturen duidelijk hoorbaar blijven is dat een etnische cross-over.
• Een gereedschap van de postmoderne popartiest is de Sampler, een apparaat waarmee je allerlei geluiden en muziekfragmenten kunt hergebruiken.
• Met een sampler kun je een geluid in stukken hakken en zo vaak herhalen als je maar wilt.Bovendien is het heel makkelijk om een loop(kort fragment dat oneindig kan worden herhaald) te maken.
Triphop: combinatie tussen trage hiphop en reggae en allerlei vreemde geluiden.
Grenzeloos:
• Ook op het gebied van theater worden er grenzen overschreden.
• Ook hier lopen de hoge en de lage kunst door elkaar, het klassieke theater disciplines vervagen.
•de dogtroep lijkt door het tv en film verwende publiek weer te willen overdonderen, Hun multimedia spektakel spreekt het publiek op al zijn zintuigen gelijk aan.
• Net zoals in de massamedia wordt de taal vaak vervangen door het beeld.
• Uit het samengaan van een aantal disciplines ontstaat iets nieuws. Dit geldt ook voor de mengvorm van videoclip en moderne dans: Videodans.
Dogtroep: combinatie van circus, straattheater, musical, cabaret en beeldendekunst.
Op de rand:
• De taal van de massacultuur wordt steeds sneller en extremer om de aandacht maar vast te houden.
• Een ander kenmerk van deze tijd is de zoektocht naar extremen.
• Een goed voorbeeld is de Heavy metal. Vermenigvuldig een aantal kenmerken van de vroegere rock en roll keer tien en je komt uit bij Heavy metal.
• Alles in de metal is extreem: het volume, de snelheid en de vaak gewelddadige teksten.
• heavy metal ontstaat aan het einde van de jaren 70 uit de iets mildere hardrock en is stoere typisch blanke gitaarmuziek.
• In de bioscoop wordt het cultureel verantwoorde filmhuispubliek geconfronteerd met expliciete geweldsscènes.
• De vraag is of het een functie heeft of dat het is om de mensen te shockeren. Daar is geen antwoord op we moeten zelf bepalen waar de grenzen liggen.
Quentin tarantino: tussen trage lange uitgesponnen dialogen monteert tarantino schokkende geweldscenes. Reservoir dogs: oor politie man afgesneden.
Hightech:
• Aan het einde van de 20ste eeuw vinden veel kunstenaars dat alles al eens gedaan is in de kunst. Het postmodernisme stoelt op de gedachte dat iets nieuwe bedenken nauwelijks meer mogelijk is.
• In de architectuur is de voorliefde van techniek zichtbaar in de Hightech stijl.
• datgene wat normaal diep in het binnenste van een gebouw wordt verborgen is nu juist de slagroom op de taart.
• Kunstenaars gaan opzoek naar wat de moderne apparatuur hen te beiden heeft. Vaak toen zij zich instaat het medium net even iets anders te gebruiken dan de fabrikant voor ogen had.
• vaak duikt de nieuwste techniek op in installaties, met het gebruik van videoschermen, geluid en computers kan de toeschouwer ondergedompeld worden in een nieuwe wereld waarbij alle zintuigen tegelijk worden aangesproken.
Centre pompidou: ontworpen door :renzo piano en richard rogers
Virtuele Wereld:
• Computers zijn niet meer weg te denken in de hedendaagse kunst.
• Er bestaat internetkunst, maar als je op het net rondsurft, word duidelijk dat net-art moeilijk te omschrijven is.
• Wat op het internet te zien is wordt gemaakt door schilders, ontwerpers, animatoren, communicatiedeskundigen, muziekanten of amateurs.
• het toverwoord voor vele die computertechnologie een warm hart toedragen is viritual reality.
• Bij deze techniek word er een wereld geschapen die niet echt (virtueel) is, maar waar je wel doorheen kunt wandelen, dingen kunt oppakken en zelfs mensen kunt ontmoeten.
tomb raider.
Dansvoorstelling : lara van krisztina de chatel.--> dansers reageren op een in het decor opgenomen metersgrote projectie van tomb raider.
Begrippen hoofdstuk 5
Hiphop: cultuur van zwarte stadsjeugd in VS. Dansstijl, rap, graffiti zijn een uiting van deze cultuur, zoals ook bepaalde gedragscodes en voorkeur voor stijl van kleden.
- House: muziekstijl ontstaan vanuit de disco met een meer mechanische en snellere beat. Het remixen van nummers is in de housemuziek niet ongebruikelijk.
- Underground: culturele tegenbeweging die zich ontwikkeld buiten de gevestigde instituten
- Eind jaren 70: verzet tegen modernistische architectuur: willen terug naar betekenisvolle architectuur
- Postmodernisme: gaat uit van de onmogelijkheid grote utopieën te verwezenlijken. Benadrukt dat maatschappelijke en persoonlijke ontwikkelingen instabiel zijn en door veel culturele factoren wordt bepaald. Veelheid van stijlen en uitgangspunten gecombineerd in één kunstwerk.
- Cross-over: het combineren van verschillende stijlen. Etnische cross-over: wanneer stijlen uit verschillende culturen duidelijk hoorbaar blijven.
- Multimedia: het gebruik maken van verschillende technische mogelijkheden, waaronder computertechnieken, om beeld en geluid een rol te laten spelen in een kunstwerk (digitale media)
- High and Low: een begrippenpaar dat de invloed van de populaire en triviale cultuur (low art) op de moderne kunst (high art) omschrijft.
- Virtual reality: met de computer gemaakte (computeranimatie) gemaakte kunstmatige wereld.
REACTIES
1 seconde geleden
M.
M.
rossi is zonder e
12 jaar geleden
AntwoordenM.
M.
in 2006 hadden ze zeker geen spellingscontrole want er klopt echt helemaal niks van
12 jaar geleden
Antwoorden