Inleiding
Ik heb de Sagrada Familia gekozen omdat het me een hele mooie kerk leek. Ook had ik al veel gehoord over de ontwerper ervan, Antonio Gaudi. Nadat ik het museum van Gaudi had bezocht, verheugde ik me op het bezoek aan de Sagrada Familia. Ik hoop dat ik u iets kan bijleren of in ieder geval kan vermaken met dit verslag. De ontwikkeling van de Sagrada Familia De Sagrada Familia, ‘de boete-tempel van de heilige familie’, is Gaudi’s meest bekende werk en een wereldwijd symbool voor Barcelona. In 2022, zo’n 120 jaar na het leggen van de eerste steen, zal deze kathedraal dan toch voltooid worden. Althans, dat is de verwachting. De Sagrada Familia is, mede dankzij de grote bedragen die met de bouw gemoeid zijn, altijd een omstreden project geweest. Waarom is deze kerk nooit eerder afgemaakt en waarom is er nu wel een voltooiingsdatum vastgesteld? Om achter het verhaal van deze kathedraal te komen om te beginnen een kennismaking met zijn schepper, architect Antoni Gaudi. Op 25 juni 1852 werd Antoni Gaudi geboren in het Catalaanse plaatsje Reus. Hij groeide op tot een van de meest bekende architecten ter wereld. In 1878 haalde Gaudi in Barcelona zijn diploma. Barcelona werd toen het centrum van zijn activiteiten. Op dat moment was er een politieke en culturele herleving aan de gang. Het was een tijd van economische voorspoed en stedelijke groei. Gaudi werd onder meer beïnvloed door de ideeën van de ‘modernista’, een Catalaanse reactie op de Art Nouveau. Hij zou later het meest prestigieuze figuur in de Catalaanse architectuur worden. Gaudi was een ontdekker op het gebied van kleurgebruik, textuur en beweging. Hij was de voorman van het modernisme, dat zich baseerde op het gebruik van natuurlijke vormen. In 1883 kreeg Gaudi zijn eerste belangrijke opdracht, namelijk de bouw van de Casa Vicens. De meeste van zijn daaropvolgende opdrachten vergaarde hij via de familie Güell. Hij maakte voor hen onder andere Park Güell, Palau Güell en Pavellons Güell. Andere bekende werken van Gaudi zijn Casa Calvet, Villa Bellesguard en natuurlijk de Sagrada Familia. Gaudi wilde van de Sagrada Familia een kathedraal van de twintigste eeuw maken, een vereniging van al zijn kennis en symboliek die onder andere is terug te zien in het gebruik van kleuren en licht. De kerk moest niet alleen een huis van God worden, maar ook een soort ’boek’ dat door de bezoeker ‘gelezen’ kon worden. Gaudi raakte geobsedeerd door de kathedraal en accepteerde vanaf 1908 geen andere opdrachten meer. Hij besloot zelfs op de bouwplaats van de kathedraal te gaan wonen en hield zich tot zijn dood alleen nog maar bezig met de Sagrada Familia. Op 7 juni 1926 werd Antoni Gaudi tijdens een wandeling aangereden door een tram. Hij kwam niet meer bij bewustzijn en stierf drie dagen later op 10 juni 1926. Het werk aan de boete-tempel werd rustig voortgezet. Gaudi was niet de eerste architect die benaderd werd voor de bouw van de Sagrada Familia. Toen Gaudi als architect werd aangenomen, was er reeds met de bouw van de kerk begonnen. De ontstaansgeschiedenis van de kathedraal begint feitelijk in 1866 toen Josep Bocabelli i Verdaguer de Vereniging van Vereerders van de Heilige Josef stichtte. In 1869 richtten zij een commissie op voor de bouw van de Sagrada Familia, de ‘boete-tempel’. Francisco de Paula de Villar vervaardigde een ontwerp en de eerste steen werd gelegd op 19 maart 1882. Een jaar later stapte Villar op na een meningsverschil met zijn opdrachtgever. Het werk werd via Juan Martorell overgedragen aan Antoni Gaudi. In de kathedraal is de invloed van de opdrachtgever duidelijk terug te zien. Jozef is neergezet als de beschermheer van de kerk. De hoofdkapel in de grafkelder is aan Jozef gewijd, en in veel afbeeldingen loopt Jozef voorop. Dit in tegenstelling tot de meeste bijbelse voorstellingen, waarin Jozef veelal een ondergeschikte rol heeft. In 1906 ontstond er oponthoud bij de bouw van de kerk door een tekort aan financiële middelen. Acht jaar later werd de bouw, door diezelfde reden, zelfs voor een bepaalde periode gestaakt. Gaudi stierf terwijl de kerk nog volledig in aanbouw was. Er werd stug doorgewerkt aan de kathedraal, maar het pad naar voltooiing was niet zonder hindernissen. Zo bleef geld lange tijd een probleem. In 1936 verwoestte een brand in de crypte, een gevolg van de Spaanse burgeroorlog, een groot deel van Gaudi’s archief met tekeningen en modellen. Er ging veel informatie verloren, wat de bouw niet ten goede kwam. In 1952 wordt het werk aan de Sagrada Familia, ondanks heftige discussies, weer hervat. De bouwers maakten hierbij gebruik van enkele ontwerpen en modellen die de brand in de crypte overleefd hadden. Tot 1985 hebben zij zich beziggehouden met de voltooiing van de westgevel. Inmiddels is het reeds voltooide deel opengesteld voor publiek en is er een klein museum met maquettes en tekeningen van het constructieproces te bezichtigen. Ondanks het feit dat de kerk nog steeds niet klaar is, trekt hij veel bezoekers. Toen er met de bouw van de kerk werd begonnen, verwachtten de initiatiefnemers hoogstwaarschijnlijk niet dat het nog minstens honderdtwintig jaar zou duren voor de kathedraal voltooid zou worden. In 1886 was Antoni Gaudi er zelfs nog sterk van overtuigd dat hij de Sagrada Familia in tien jaar af zou kunnen krijgen. De reden dat de kathedraal nog steeds niet voltooid is, is terug te brengen tot een aantal factoren. Gaudi verwachtte zijn werk in tien jaar te kunnen voltooien als hij jaarlijks over zo’n 360.000 peseta’s zou kunnen beschikken. De kerk was echter als verzoeningskerk gepland. Dat betekende dat de bouw alleen gefinancierd mocht worden met behulp van schenkingen. Dit leidde vooral in de eerste wereldoorlog tot grote vertragingen. Gaudi ging zelfs persoonlijk langs de huizen om te collecteren voor zijn kerk. Een andere oorzaak van het oponthoud lag bij Gaudi zelf. De architect was het niet eens met het originele ontwerp van Villar. De bouwers waren echter al een eind gevorderd met de bouw van de grafkelder. Het liefst had Gaudi de as van de kerk iets gedraaid, maar hij zag zelf ook wel in dat dit niet meer mogelijk was. Desondanks werden er enkele wijzigingen aangebracht in het reeds voltooide deel. Ook Gaudi’s werkwijze zorgde voor de nodige vertragingen. Hij ontwikkelde zijn ideeën tijdens de bouw in plaats van gebruik te maken van een vast ontwerp, dus een vast werkplan was er niet.Toch waren het vooral geldproblemen die de meeste vertraging gaven. Het werk lag jaren stil door het uitblijven van donaties. Gelukkig zijn die problemen nu verholpen. Er is zelfs al vastgesteld wanneer de kerk afkomt. Het is de bedoeling dat in 2022 de laatste steen wordt gelegd. Verscheidene ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat deze kathedraal, de kathedraal die nooit af zou komen, nu dan toch voltooid kan worden. Een van de belangrijke oorzaken van de versnelde bouwvorderingen is de toename van het aantal toeristen dat een bezoek brengt aan de Sagrada Familia. De inkomsten zijn inmiddels, dankzij de verkoop van entreebewijzen en gulle donaties aan de kathedraal, behoorlijk hoog opgelopen. Dit jaar, hét jaar van Gaudi, verwacht men zo’n 12 miljoen euro aan entreegelden te ontvangen. Deze inkomstenbron maakt het mogelijk dat er nu dagelijks zo’n honderd mensen bezig zijn met de bouw aan de Sagrada, onder wie 13 architecten. Een hele andere situatie dus dan die in de jaren 50, toen er één timmerman en één metselaar aan de slag gingen met de kathedraal. Ook zij werkten door zolang er donaties binnenkwamen, alleen was de financiële situatie toen heel wat minder hoopvol. Eigen Mening
Ik vond het echt een hele mooie ervaring deze wereldberoemde kathedraal te hebben gezien. Mijn verwachtingen waren al groot maar toen ik er daadwerkelijk was overtrof de kathedraal mijn verwachtingen. Heel groot en prachtige kunstwerken. Het waren allemaal kleine kunstwerken die de binnenwand bestreken. Ik kon het niet geloven dat een man dit allemaal gemaakt had. De kunstwerken waren allemaal op elkaar afgestemd. De trappengangen naar de toppen van de torens waren heel lang (zie foto’s). Maar ik had dit er wel voor over, want je had een prachtig uitzicht op de stad vanaf de toren. Ik vond het bezoek aan La Sagrada Familia het mooiste wat ik in de culturele rei naar Barcelona heb gezien. Ik zou graag nog eens terug willen naar Barcelona en dan zal ik zeker nog een bezoek brengen aan La Sagrada Familia.
REACTIES
1 seconde geleden
O.
O.
ik vont het echt heel leuk
13 jaar geleden
Antwoorden