Module 1, Klassiek in de Kunst

Beoordeling 8
Foto van een scholier
  • Opdracht door een scholier
  • 4e klas vwo | 663 woorden
  • 4 november 2006
  • 3 keer beoordeeld
Cijfer 8
3 keer beoordeeld

Module 1: Het klassieke van de oudheid Memo Dossier: Klassiek in de kunst Stap 1: Classicisme; een gelijkende kopie, het maken van een portret en de weg naar het algemene schone daarvan. Het ideale beeld. Het heeft ook een boodschap. Classicistische kunst wordt door een ontwikkelde kunstenaar voor geschoold publiek gemaakt. Stap 2: Periode Kenmerken Bron nr. Middeleeuwen Kerken in Romaanse stijl. Cultuurtaal: Latijn. Mensen van de oudheid waren tijdgenoten. Keizers werden afgebeeld als ridders. 9
Renaissance De Classicistische kunstenaar imiteert vormen van de oudheid. Deze kunst heeft ook een boodschap. 5, 11

Barok Aanduiding van een bepaalde cultuurperiode. De kunst hiervan is dramatisch, pathetisch, vol beweging en spanning. 10
Rococo Stijl die sterk op decoratie is gericht. Kunstwerken behandelen aloude thema’s op een luchtige en erotische manier. 6
Neoclassicisme Dit idealiseert de Griekse kunst (wat vooral komt uit de tijd van Perikles). Het ideale beeld. 4
Nazi-kunst Tegenover ‘entartete Kunst’. Voorbeelden van ‘gezonde’ kunst. Mensen van het Arische ras; blond haar, blauwe ogen. 8
Postmodernisme Het Neoclassicisme is prominent aanwezig. Soms ironiserend, vervreemd, Soms is het ook wat serieuzer. 7, 1
Stap 3: Origineel: Bron 4 Bron 1
Het is een totaal ander iets. Dit is een voorbeeld van Postmodernisme. Bron 4 is een uitbeelding van De Drie Gratiën. Verklaring verschillen: Het zijn 2 verschillende klassieke kunst voorbeelden. Bron 1 komt uit omstreeks 1980. Bron 4 uit de 2e eeuw na Chr. Kenmerk: Bron 1 is modern voor die tijd. Bron 4 meer ‘romantisch’. Bron 5
Er is vooral sprake bij de 3 Gratiën van navolging. Je herkent er nog veel in. De evt. boodschap is hetzelfde. Overeenkomsten: Naakt, 3 vrouwen, 1 met de rug naar ons toe. Verschillen: Appel in de hand. Bron 4 is een beeld, ze staan ook ergens op. Bron 5 is geschilderd, met landschap. Verklaring verschillen: Het is niet in dezelfde tijd gemaakt. Het ene is een beeld, het andere een schilderij. Kenmerk: De houding en de uitdrukking. Bron 6

Er is sprake van navolging. Overeenkomsten: De 3 Gratiën. Verschillen: Vrouwen staan in een andere houding. Ze raken elkaar niet aan en staan op de grond. Er zijn meerdere mensen bij betrokken en ze zijn niet geheel naakt. Verklaring verschillen: Bron 6 komt uit 1632-1635. Bron 4 is een Romeinse kopie naar een Grieks prototype uit de 1e eeuw v. Chr. Kenmerk: Het is luchtig, decoratief en erotisch. Bron 7
Er is weer sprake van navolging. Overeenkomsten: 3 vrouwen. Verschillen: Ze hebben kleren aan, staan nu nergens op. Alle 3 met de rug naar ons toe. Ze dragen het haar los en hebben niet elkaars hand vast. Verklaring verschillen: Deze bron is postmodernistisch. Kenmerk: Het is heel modern voor die tijd (broeken, tassen). Bron 8
Er is weer sprake van navolging; 3 Gratiën, wel een eigen uitwerking ervan. Overeenkomsten: 3 naakte vrouwen. Haren zijn vast. Verschillen: Dit heeft met Nazi-kunst te maken. Het ziet eruit als een keuring. Nu is er een man bij. Verklaring verschillen: Nazisme; het stamt uit 1939. Kenmerk: De “keuring” bij vrouwen. Bron 9
Er is weer sprake van navolging. Overeenkomsten: 3 Gratiën. Ze zijn naakt. Verschillen: Er zijn ridders + paard bij. Ze dragen sieraden, staan in een andere houding en ze staan naar ons toe. Verklaring verschillen: Dit is een mythologisch onderwerp. De mensen van de oudheid waren tijdgenoten. Het stamt uit 1530. Kenmerk: De ridders en sieraden. Bron 10
Er is weer sprake van navolging. Overeenkomsten: 3 vrouwen. Verschillen: Niet geheel naakt. Het is vol spanning en beweging. Er is ook een man bij. Het lijkt wel de hemel (met engelen). Verklaring verschillen: Dit is een voorbeeld van Barok. Geen antieke afbeelding. Kenmerk: Het is absoluut niet saai. Heel veel details. Bron 11
Er is weer sprake van navolging. Overeenkomsten: de 3 Gratiën. Ze zijn geheel naakt. 1 vrouw met de rug naar ons toe. Ze raken elkaar aan. Haren vast. Verschillen: Ze hebben hun hoofd in een andere houding. Verklaring verschillen: Dit stamt uit 1794. En door de navolging imiteert de kunstenaar vormen van de oudheid. Kenmerk: Er zijn niet zoveel verschillen. De vrouwen staan alleen met hun hoofd in een andere houding. Het geeft een saaie indruk. Er zijn niet veel details. Het is wat ‘sober’. Vooral voor die tijd.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.