The Prince of Egypt (1998)

Beoordeling 6.6
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • 2e klas havo/vwo | 3017 woorden
  • 16 oktober 2004
  • 220 keer beoordeeld
Cijfer 6.6
220 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Een rechtenstudie met betekenis, waar wil jij je hart voor inzetten?

Bij de bacheloropleiding Law in Society aan de VU ontdek je hoe je actuele maatschappelijke thema’s kunt aanpakken met een juridische bril.

Dit is mijn verslag over de film “ the Prince of Egypt” het is een opdracht voor godsdienst. We hebben de film in de klas gekeken en nu is het de bedoeling dat we er een nauwkeurig verslag van maken. Dus dit is mijn verslag:

De film begint bij het te voldeling leggen van Mozes. De moeder van Mozes heeft geen andere keus dan hem te vondeling leggen en ze is er van overtuigd dan haar zoon hun volk ooit komt bevrijden. Ze maakt een mooi rieten mandje en loopt met haar 2 andere kinderen ( een jongen en een meisje) naar het water kant daar laat ze het mandje voorzichtig in het water zakken en ze zingt nog een mooi afscheids liedje terwijl de baby weg dobbert.

Na een lange tocht komt het mandje met de baby aan bij het paleis van de farao. De vrouw van de farao was daar net langs de waterkant aan het lopen toen ze opeens het mandje zag drijven, ze liep het water in en pakte het mandje. Ze zag een lieve kleine baby en noemde hem Mozes. Onder tussen staat het zusje van Mozes aan de kant te kijken en zingt nog een mooi laatste liedje voor hem.

Mozes is nu opgegroeid als zoon van de farao hij is met zijn broer Rameses aan het paarden racen, maar dan gaat het verkeerd het wort veel te gewelddadig en ze slopen een heel groot beeld. D e farao is natuurlijk erg boos maar vooral op Rameses want zij moet de opvolger van z`n vader worden en dan kan hij niet als hij zo blijft doen dus zijn vader noemt hem ook de zwakkenschakel.

Er is een heel groot feest voor Rameses want hij wort benoemt tot op zicht houder van alle tempels. Hij is er zo blij mee dat hij zijn broer Mozes benoemt tot zijn koninklijke opperbouwmeester. De farao laat de slavin komen die hij voor Rameses heeft laten komen het is een heel mooi meisje en ze heet Sippora. Ze moet voor iedereen gaan dansen, maar dat durft en wil ze niet dan laat Mozes haar in het water vallen en is ze kletsnat
De bediende helpen haar overeind, ze kijkt Mozes met afschuw aan en Mozes krijgt daardoor toch wel spijt van wat hij heeft gedaan.

Hij gaat Sippora zoeken na afloop van had feest want hij heeft er wel veel spijt van hij rent achter haar aan naar een waterput
Dan begint een van de vrouwen tegen hem te praten ze heet Mirjam, maar Mozes wil niet met haar praten want het is een gewone slaaf maar Mirjam geeft niet op en praat zo lang tegen hem tot hij stopt en naar haar luistert.ze verteld hem dat hij haar broer is maar Mozes geloofd er niets van want hij is en zal geen familie zijn van een slaaf Mirjam probeert hem te over tuigen maar de man die der naast staat houd der tegen (die man is der broer). Als Miriam het slaapliedje begint te zingen dat zijn moeder altijd zong wort het Mozes te veel hij rent verward weg wat moet hij nou denken? Wat is de waarheid? Dan staat hij stil voor een grote muur en heeft hij een hele rare soort droom hij ziet zijn leven voor dat hij is gevonden voor zich, hoe zijn moeder hem in haar armen heeft. Nu weet hij al helemaal niet meer wat hij moet denken en hij rent hart terug naar het paleis.

De volgende dag lopen Rameses en Mozes lang de tempel die nieuw word gebouwd overal zij slaven hard aan het werk in de hitte lopen ze met grote rots blokken op hun rug en ze worden continu geslagen als ze even niet voor lopen. Rameses verteld Mozes hele verhalen over hoe zijn paleis gaat worden, maar Mozes is er niet bij met zijn gedachten, hij denkt er alleen maar aan dat Mirjam heeft gezegd tegen hem en dat hij dus misschien wel familie was van deze arme mensen.dam ziet hij dat een stokoude man word geslagen door een grote man met een zweep en Mozes vind dat zo erg dat hij besluit er wat aan te doen hij rent naar de steigers toe en klimt omhoog als hij bij de oude man aan komt wort hij nog steeds geslagen en Mozes heeft de grote man zo harde duw dat hij van de rand af valt. Dan rent Mozes hard weg en Rameses probeert hem nog tegen te houden maar dat heeft geen zin.

Hij gaat naar de farao en naar zijn moeder om te vragen of hij niet hun zoon is en of die allemaal maar leugens zijn. Zijn moeder vertelt het verhaal en zegt dat hij altijd haar zoon is geweest en zal blijven. Mozes wil weggaan en hij komt zijn broer nog tegen. Ramses vraagt waarvoor hij weg wilt gaan en zegt dat alles niet zo is zoals het lijkt. Dat het allemaal een leugen is. Ramses begrijpt hem niet en Mozes gaat weg

Mozes zit alleen in de woestijn en denkt dan staat hij op en gooit al zijn sieraden en zijn pruik af en hij begint te lopen door de woestijn dan komt hij bij een heel klein dorpje waar plunderaars net aan het stalen waren van kinderen maar dan valt hij in de put die daar gemaakt is de kinderen proberen hem der uit te halen maar dat lukt niet echt tot dat hum grote zus komt en dat is toevallig het meisje Sippora dat voor schut werd gezet door Mozes in het paleis, eerst probeert ze hem te helpen maar zodra ze hem herkent laat ze ham vallen. De vader van de kinderen haalt hem uit eigenlijk uit de put. Eerst wil Sippora niets van hem weten maar uit eindelijk worden ze toch verliefd en trouwen ze.

Er loopt een schaap weg en Mozes gaat erachteraan het schaap loopt een grot in en Mozes volgt het schaap als hij in de grot is ziet hij een raar soort licht dan hoort hij zacht zijn naam roepen door iemand Mozes kan er niet achter komen wie het is dan zegt de stam dat hij zijn sandalen uit moet doen, de stam die hij hoort blijkt de stem van god te zijn.god wil dat Mozes naar de farao gaat en de boodschap door geeft het volk te verlossen.dan moet hij een stok in zijn handen nemen en daar zal hij steun aan hebben. Mozes gaat meteen terug naar zijn vrouw om te vertellen wat er is gebeurd en wat voor boodschap hij heeft gekregen. Maar Sippora vind het helemaal geen goed idee ze vindt het veel te gevaarlijk. Maar na een dag heeft ze zich bedacht en gaat ze toch naar mee om haar man te steunen.

Na een lange rijs komen ze aan in het paleis van de farao als ze binnen stappen staan er heel veel mensen Mozes loopt er door heen en gaat naar de farao tot zijn verbazing is Rameses nu de farao van het land. Mozes verteld wat hem is overkomen en wat zijn missie is maar Rameses vindt het een belachelijk idee en wil niet meer luisteren maar uiteindelijk geeft hij Mozes toch een kans om te bewijzen dat zij echt door een god is gestuurd. Mozes hoort weer de stem van god die zegt steek de stok in de grond en dat doet Mozes dus ook en tot ieders verbazing veranderd de stok in een slang. Maar Rameses is er niet echt van onder de indruk.dan komen er 2 bediende en die laten al hun goden zien en ze zingen” you playing whit the big boys now”. Na afloop van de ceremonie staan Mozes en Rameses te praten, Mozes doet zijn ring af die hij al bijna zijn hele leven heeft als teken dat hij bij de familie hoort Rameses wort woedend op hem en loopt weg.

Als Mozes wat rond loopt komt hij zijn broer en zus tegen, zijn zus zegt tegen hem dat het haar heel erg spijt dat ze het heeft verteld maar ze zegt dat Mozes hun volk niet in de steek mag laten. Op dat moment vaart er een boot langs met Rameses en heel veel wachten Mozes doet nog 1 poging dat Rameses luistert maar dat doet hij niet in plaats daar van stuurt hij wachten het water in om Mozes op te pakken dan hoort Mozes de stam van god weer en die stem zegt dat hij ze stok in het water moet steken en dat doet Mozes dus ook en al het water verandert op eens ik bloed. De wachten weten niet hoe snel ze uit het water moeten komen.

Een raapt dagen later raapt Mozes al zijn moet bij elkaar en gaat maar Rameses toe om toch nog een keer te vragen of hij het volk echt niet wil los laten. Maar Rameses heeft er nu echt genoeg van en wordt woest hij zegt dat hij de slaven nooit zal los laten zo lang deze familie regeert. En hij zal al de baby’s van de slaven doden zo dat het volk zich niet meer kan uitbreiden.

De zoon van Rameses is dood en Mozes krijgt de schuld er van want iedereen denk dat hij een vloek over het kind heeft uitgesproken. En Rameses is zo verdrietig dat hij het hele volk los laat ze mogen alle maal met Mozes mee en Rameses wil nooit meer een van die mensen zien dus ook Mozes niet meer. Nog geen dag later trekt het hele volk weg met Mozes voorop. Als ze al een heel eind weg zijn horen ze op een allen maal paarden en geschreeuw ze kijken om en daar zien ze een heel leger op hen afkomen Rameses heeft zich dus bedacht en wil dat de hele vlok gedood wort Mozes beveelt dat iedereen moet gaan rennen. Maar de paarden halen ze al bijna in dat hoort Mozes de stem van god weer, de stem zegt “steek de stok weer in de grond “en dat doet Mozes dus weer en opeen komt er een vlammenzee uit de grond omhoog die het leger tegen houd.en Mozes en het volk rennen weg maar ze kunnen niet Mozes opnieuw de stem van god die zegt dat hij zijn stok in het water moet steken en dat doe hij dus weer en opnieuw is de stok hun redding want al het water gaat aan de kant en er ontstaat een weg Mozes zet de eerste stap en het volk volgt maar ondertussen is het leger door de vlammen zee heen gekomen en staat ook aan de rand van de zee.het volk is al een heel stuk de zee in maar het leger komt er aan maar dan gebeurt er iets heel bijzonders het water valt weer dicht maar niet het hele water alleen waar het volk met Mozes loopt blijft het water open en het hele leger verdringt dus alleen Rameses overleeft het want hij is op een steen geklommen, Mozes staan nog even stil om te kijken of zijn broer veilig is Maar dat loopt hij ook door. Als het volk aan de andere kant is valt de hele zee weer dicht. Als het volk ieder zijn enige plekje gaat op zoeken staat Mozes op een rots en kijkt trots uit over zijn volk.

Dit zijn de verschillen tussen de film “prince of Egypt” en het deel uit de bijbel ”exodus”.

In exodus zijn de slaven Israëlieten en in de film zijn het herbreeuwen. Het verhaal in de bijbel begint met waarom de Israëlieten als slaaf worden behandeld door de egyptenaren.en in de film begint het meteen met het ter vondeling leggen van Mozes. Mozes wort in de bijbel gevonden door de dochter van de farao maar in de film is dat de vrouw van de farao. En volgens Exodus pakt een van haar bediende het kind uit het water, maar in de film pakt de vrouw het kind zelf. De zus van Mozes gaat kijken waar het kindje terechtkomt en zegt dan tegen de vrouw dat zij wel iemand weet om het kind te voeden en Mozes gaat dus tot hij oud genoeg is terug naar zijn echte moeder verwijl in de film hij wordt opgevoed door de vrouw van de farao zelf. In de film krijgt Mozes van zijn zus te horen dat hij niet de zoon van de farao is maar in de bijbel weet hij dit al door dat hij is opgevoed door zijn echte moeder. Ook word er in de bijbel verteld dat Mozes moest vluchten omdat hij anders vermoord werd door de farao en zo is hij volgens hen bij sippira te recht gekomen maar in de film loopt Mozes weg omdat hij in de war is en dan komt hij bij sippora terecht dus dat is een heel ander verhaal. Ook krijgt hij een zoon tenminste zo staat het in de bijbel maar in de film gaat hij allen met sippora op reis.

Mozes trok met de kudden van zijn schoonvader langs een heilige berg en daar kreeg hij de boodschap te horen maar in de film loopt een dier bij de kudde weg en daar gaat Mozes dan achteraan en dan komt hij in een heilige grot. De heer vertelt Mozes wel dat hij net zo als in de film de stok kan gebruiken als hulp, maar Mozes krijgt in de bijbel nog een hulp en dat is een mantel. Ook vertelt de heer dat hij als ze weg gaan de vrouwen van Egypte moeten beroven en al het goed en zilver mee moeten nemen. Mozes gaat volgens de bijbel niet alleen weg hij neemt zijn broer Aaron ook mee om te spreken. Als Mozes op weg is naar de farao doet god een poging om hem te vermoorden maar sippora red hem met een stuk huid van een van de zonen, in de film komt dit stuk hele maal niet voor. In de film waren de slaven allemaal bezig met het bouwen van een paleis en in de bijbel moeten ze ook nog stenen bakken. Ook heeft Mozes veel vaker contact met god dan in de film
In de bijbel word echt heel precies alle stammen en voor vaderen van Mozes genoemd en in de film is dat niet zo uit gebreid. Mozes was veel jonger in de film dan in de bijbel want daar is hij al 80 jaar voor dat hij zich richt tot de farao. De 10 plagen die worden beschreven in de bijbel zijn in de film beperkt tot 2 plagen die van de kikkers en het water dat in bloed verandert. Ook staat er een heel stuk in de bijbel dat ze ongerezen brood moesten eten en bloed van dieren op hun deur balk moesten smeren en die delen kwamen helemaal niet in de film voor. In de film mogen de slaven weg gaan omdat het zoontje van de farao sterft en in de bijbel sterven alle eerst geborenen. Ook is Rameses een plaats in de bijbel maar in de film heet de broer van Mozes ramses. Toen ze op weg gingen naar het goede land nam Mozes het dode lichaam van jozef mee en in de film wort niet eens verteld wie jozes was.

Voor de rest is het wel allemaal een beetje hetzelfde alleen zijn er in de film veel stukken uit gelaten en word alles veel minder precies beschreven.

Ik vind het een heel mooi en bijzonder verhaal de film is echt heel mooi en bijzonder ook de muziek die in de film is gebruikt is heel mooi. Het was vaak heel zielig en ik heb vaak momenten gehad dat ik medelijden met die mensen had. Het sprak me vooral aan hoe deze mensen worden behandeld en hoe ze leefde. Het is alleen jammer dat er veel best wel belangrijke stukken uit zijn gelaten maar dat kan ik ook wel begrijpen anders word het natuurlijk veel te lang voor een film. Ik wist wel wat van het verhaal maar niet alles dus ik heb er wel wat van geleerd en misschien ga ik de film nog wel een keer kijken.omdat ik in de klas wel veel bezig was met aantekeningen maken en sommige stukjes van de film niet goed heb gezien. Ook de opdracht vond ik leuk het was wel veel werk maar je leert er wel wat van.het was wel leuk om de gedachten achter de film te zien en te lezen.

The Prince of Egypt

De Bijbel blijft filmmakers inspireren. Dat bewijst \'The Prince of Egypt\', gebaseerd op de bijbel Exodus en nu bij ons in de bioscoop te zien. Het is ook de eerste tekenfilm van DreamWorks Studio’s, vijf jaar geleden opgericht door Steven Spielberg, David Geffen en Jeffrey Katzenberg.

In het genre is \'The Prince of Egypt\' een krachttoer. Visueel is de film grensverleggend. Bovendien is hij het werk van een debuterend trio: Steve Hickner, Simon Wells en, een primeur in de Amerikaanse filmgeschiedenis, de regisseuse Brenda Chapman. Vier jaar noeste arbeid van 350 tekenaars en technici mondde uit in een aanstekelijke prent die \'slechts\' 65 miljoen dollar heeft gekost. Het project brandt van ambitie. Want de film moest onderhoudend en authentiek zijn. Het scenario werd door egyptologen uitgevlooid, door bijbeldeskundigen en religieuze leiders van verschillende strekkingen. Punt van onenigheid was bijvoorbeeld het teken dat de joden in Egypte op hun deurposten aanbrachten opdat God hun eerstgeborenen zou sparen. Bloed of verf? Spreekt Exodus over bloed van offerdieren, verf is een stuk kindvriendelijker. De filmmakers lieten zich gelukkig ertoe overhalen te kiezen voor (wrede) authenticiteit. Toch is \'The Prince of Egypt\' allerminst een documentaire. Fantasie en humor spelen evenzeer een rol.

\'The Prince of Egypt\' mikt duidelijk op een zo gemengd mogelijk publiek. Is de weergaloos in beeld gebrachte wedren tussen Ramses en Mozes een knipoogje naar de klassieker \'Ben Hur\', het is ook een beetje spektakel om het \'popcorn-publiek\' mee te krijgen. Daarbij vallen de allerkleinsten uit de boot: te ingewikkeld en gewelddadig verhaal. Voor alle anderen: warm aanbevolen!

REACTIES

P.

P.

goed verslag 100%

12 jaar geleden

H.

H.

echt heel goed verslag

11 jaar geleden

6.

6.

Kijk voortaan naar wat je schrijft! Er zitten behoorlijk veel spel- en nederlandsfouten in.

11 jaar geleden

R.

R.

Ik vind het een goed verslag maar let op je Nederlands want, word is niet met een t zoals wort

9 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "The Prince of Egypt (1998)"