♪ Voorbereiding ♪
Naam van de film: Copying Beethoven
Naam van de regisseur: Agnieszka Holland
Namen van de hoofdrolspelers: Ed Harris als Ludwig van Beethoven en Diana Kruger als Anna Holz
Land van herkomst en jaartal van de film: VS, Duitsland, Hongarije in 2006
Genre: Historisch drama
Zoek informatie over de regisseur en zijn (andere) werk en over de film:
\"Agnieszka Holland was born 28 of November 1948 in Warsaw but went to Czechoslovakia to study film directing at FAMU in Prague. She began her film career working in Poland with Krzysztof Zanussi as assistant director, and Andrzej Wajda as her mentor. She wrote several scripts with Wajda before directing her own films, which were soon winning awards at festivals - [ Cannes (1980), Gdansk, Berlin (1981), Montreal (1985,1987), Golden Globe Award (1991)] - and gaining notoriety as part of the Polish New Wave. Holland is best known in the United States for her Oscar-Nominated \"Angry Harvest\", \"Europa, Europa\", and Warner Bros. fims: \"Olivier, Olivier\" and the \"The Secret Garden\". In 1994 she has directed \"Red Wind\" in the United States, a thriller for television produced by Sydney Pollack, which was aired on Arte in the series Fallen Angels. A year later she made \"Total Eclipse\". In 1996 she has directed \"Washington Square\" in the United States, starring Jennifer Jason Leigh and Albert Finney.\"
\"Copying Beethoven is a period drama about the last year of Beethoven(Ed Harris)\'s life. The opening scene shows a dying Ludwig van Beethoven. Anna Holz (Diane Kruger) is witness to that moment. Immediately the emotional intensity of their relationship becomes clear. The story takes us back to the moment Wenzel Schlemmer (Ralph Riach), Beethoven\'s publisher, is desparate for a good copyist to help Beethoven complete the score in time for the first performance of his Ninth Symphony. Anna Holz (a fictional character, probably named after a good friend of Beethoven at the end of his life: Karl Holz), being the best copyist available is introduced to Beethoven. And although he is shocked at first expecting a male copyist they start working very well together and Anna helps Beethoven to conduct the impressive premiere of his last symphony. Meanwhile Martin Bauer (Matthew Goode), the love interest of Anna, is working on the design of a new bridge. Martin works with his brain. Beethoven is devoted to the human heart and soul. Anna is caught in between. When Beethoven helps Martin to \'improve the design of his bridge\' by smashing the maquette in pieces and comments very rude to one of Anna\'s own compositions she leaves him. He begs her to come back appologising to her. She gives in recognizing that art and love cannot be controlled by ratio. They keep working together on Beethoven\'s as well as on Anna\'s compositons until his death. As a subplot we see Beethoven struggling with his nephew, Karl van Beethoven (Joe Anderson). Karl avoids contact with his uncle because he cannot live up to Ludwig\'s hope for a worthy successor. But he also avoids Beethoven because he steals money to pay off his gambling depts.\"
Is de film gemaakt naar een boek? Zo ja welk boek? Geef beknopte informatie over het boek: Nvt, het is een gedeeltelijk fictieve verslaggeving van het einde van het leven van Beethoven.
♪ Verslaglegging ♪
Inhoud
Geef een beknopte samenvatting van het verhaal in 100 tot 150 woorden:
Het begint met Anna die in een rijtuig zit, ze gaat naar Beethoven, die op sterven ligt. Ze verzorgt hem en koestert hem, maar hij sterft. We gaan terug, Beethoven heeft een kopiër nodig voor zijn 9e symfonie, die bijna af is. Anna wordt gestuurd, waar Beethoven niet blij mee is, want ze is een vrouw. Echter blijkt dat ze het wel kan, en ze helpt hem – Beethoven is gedeeltelijk doof – met het maken en kopiëren van zijn muziekstuk. Bij de uitvoering wil Beethoven dirigeren, en Anna helpt hem daarbij. Haar vriendje, een jongen die zijn tijd ver vooruit is als ingenieur, ziet niets in Beethoven, maar Anna maakt het uit en blijft uiteindelijk bij Beethoven.
Om welk(e) conflict(en) gaat het in de film?
Het gaat om verschillende conflicten, waarvan het voornamelijk de relatie is tussen Anna en Beethoven. In hoeverre hij een vrouw kan vertrouwen, in hoeverre zij een onhandelbare man kan vertrouwen, in hoeverre ze samen kunnen zijn. Ook gaat het om het conflict dat Beethoven met zijn werk heeft, hij is gedeeltelijk doof en kan de orkesten nog maar moeilijk horen. Dat is natuurlijk erg lastig als koppig componist. En ten slotte is het ook belangrijk dat het gaat om wat belangrijker is, realistisch denken of je gevoel. Moet muziek je gevoel prikkelen en daarmee emoties geven, of moet muziek informatie verzenden?
Beschrijf de karakters van min. 3 hoofdpersonen (verwerk daarin of ze echte karakters zijn of alleen typetjes):
Hoofdpersoon 1: Anna Holz is een intelligente jonge vrouw van 23. Ze is muzikaal begaafd en schrijft haar eigen composities, maar houdt zichzelf ook niet tegen om die van Beethoven te kopiëren of te bewerken. In het begin is ze nog een beetje een watje. Een echt rijkeluiskindje dat nieuw is in de grote boze wereld. Maar langzamerhand krijgt ze steeds meer morele kennis en krijgt ze een grotere mond, wat ook nodig blijkt te zijn om met Beethoven om te kunnen gaan. Ze is voornamelijk rustig en elegant, maar kan af en toe compleet uitflippen als het echt tegen haar zin in gaat.
Hoofdpersoon 2: Ludwig van Beethoven is een oudere dove man, die wellicht al bekend is... Hij is enorm koppig en eigenwijs en wil altijd dat zijn zin doorgedreven wordt. Daardoor komt hij nogal vaak in conflicten met andere mensen. Hij heeft ook wel zijn aardige en gevoelige kant, maar die zit diep weggedoken, verborgen voor de mensheid. Ergens kan ik wel zeggen dat Anna volwassener is dan Beethoven. Zij wil tenminste de wereld confronteren, maar Beethoven verschuilt zich achter kinderachtige driftbuien en ikke-ikke-ikke-gedrag. Later in de film leert hij echter wel van Anna te houden en zich meer open te stellen voor anderen.
Hoofdpersoon 3: Karl van Beethoven is de neef van Beethoven. Die is er heilig van overtuigd dat Karl over erg veel muzikale talenten beschikt, Karl is het hier echter niet mee eens, wat niet door Beethoven schijnt door te dringen. Hij is volgens mij ongeveer even oud als Anna. Omdat hij gokt, heeft hij geld nodig, wat hij makkelijk van zijn oom kan krijgen. Hierdoor is Karl erg afhankelijk van Beethoven. Hij is erg manipulerend en laat Beethoven denken dat hij zijn enige vriend is. Vervolgens probeert hij Anna ervan te overtuigen niets te zeggen over dat hij van zijn oom steelt. Ergens is Karl wel een goede jongen, maar dat zit ook maar heel diep.
Beschrijf de onderlinge relaties:
De echte hoofdpersoon is Beethoven. Dat is de oom van Karl. Anna is diegene die Beethovens werk kopieert en kent Karl via hem.
Vorm
Op welke locatie(s) speelt het verhaal zich af?
Wenen, voornamelijk in het huis van Beethoven, maar ook in de plaatselijke pub, de plek waar Anna woont en de straat.
Hoe waren de hoofdpersonen gekleed en gegrimeerd?
Zoals iedereen er in die tijd bijliep, hierbij sprekend over 1827. De kostuums waren voor zover ik weet realistisch en zoals ze in die tijd waren.
In hoeverre bepalen locaties en kleding de sfeer van de film?
Aangezien de film zich in het verleden afspeelde, was het erg belangrijk. Als ze in spijkerbroek rondliepen, was er niks overtuigends aan. Het hielp dus heel erg mee aan de sfeer en het zou zelfs een flutfilm zijn als het zonder was, naar mijn mening.
Had de muziek een opvallende rol in de film of diende hij vooral als achtergrond? Geef voorbeelden.
De muziek had zeker een belangrijke rol. Sowieso al in het verhaal zelf kwam het thema muziek erg aan de orde. Op de achtergrond hoorde je stukken uit muziek van Beethoven, wat natuurlijk erg goed paste bij de film. Wat ook erg opvallend was, was het tien minuten durende concert wat Beethoven en Anna dirigeerden.
Was er sprake van speciale effecten? Geef een toelichting:
Er was vrijwel geen sprake van special effect, alleen af en toe vervaging van bepaalde delen van het beeld, om het idee op te wekken dat je in een soort psychose zit of zoiets.
Op welke manier werd het verhaal verteld:
chronologische volgorde – veel verspringen van plaats en tijd door flashbacks, flash forwards en montage – anders:
Het verhaal begon met het einde, waarnaar naar het begin gesprongen werd. Vanaf toen werd er alleen chronologisch verteld.
Geef een beschrijving van de cameravoering bij drie scenes (camera-afstand, camerabeweging, camerastandpunt zie ook p. 37-38 van het Informatieboek) Beschrijf de scène in één zin en daarna de cameravoering.
Scène 1: Beethoven zit in een bar met wat mensen te praten. De man is een beetje down, dat laat de camera goed zien, die een beetje van boven staat en zich alleen centreert op Beethoven – niet op de omgeving. Er zijn een aantal wisselingen van standpunt, maar de camera blijft de hele tijd schuin boven Beethoven staan. Je ziet weinig anders.
Scène 2: Beethoven heeft net de 9e symfonie goed gedirigeerd en de hele zaal applaudisseert. In tegenstelling tot de rest van de film, komen er bij deze scène veel shots van veraf. Het zijn voornamelijk korte stilstaande shots van de zaal, applaudisserende mensen, een blij orkest en een gelukkige Beethoven.
Scène 3: Anna was bang het huis van Beethoven uitgevlucht voor een rat en staat op straat, terwijl Beethoven thuiskomt van de pub. De scène is een realistische straatscène, alsof je recht toeschouwer bent en tussen de mensen staat. De camera is dan ook op ooghoogte en op een afstand waarbij je normaal als toevallige voorbijganger bent.
Functie
Wat is het doel van de film?: amusement – een mening of boodschap overbrengen – informatie geven over. Geef een korte toelichting: Het is een voornamelijk fictief verhaal, in de vorm van een speelfilm, dus het doel is amuseren.
♪ Beoordeling ♪
Schrijf hier een recensie van minimaal 250 woorden.
Ondersteun je oordeel over de film met goede argumenten. Lees Palet Informatieboek, p. 119-123 en p. 139-140 over het beoordelen van kunst. Bij een film kun je o.a. het volgende beoordelen:
1. Uitwerking van het thema door de regisseur.
2. Locatiekeuze.
3. Acteerprestaties van de hoofdrolspelers
4. Camerawerk, belichting, muziek, geluidseffecten, special effects.
5. Ben je het eens met de visie/mening van de regisseur? Waarom wel of niet?
6. Reactie op recensies uit kranten of tijdschriften.
De voornaamste reden waarom ik Copying Beethoven ben gaan kijken in het filmhuis, is omdat mijn ouders er ook heen gingen. Het is niet dat ik een hekel aan klassieke muziek of Beethoven heb, integendeel, ik zou alleen niet weten wat ik bij zo\'n film moet. Voor de film wist ik nog niets over Beethoven, maar ik ben na wat zoeken op internet te weten gekomen dat de feitjes in de film niet altijd overeenkomen met de werkelijkheid. Dit vind ik wel jammer, hoewel ik natuurlijk ook wel begrijp dat de film niets zou zijn geworden als er niet wat gewijzigd zou zijn in het concept. Anna Holz is bijvoorbeeld een geheel fictief personage, en het is moeilijk om een waargebeurde film te maken met een fictief personage erin, lijkt me.
Wat ik verder van de film vond? Het was een goede film. Ik vond het prettig om ernaar te kijken, doordat de camerabeelden vaak in close-ups waren, had ik het idee dicht bij de personages te zijn. De beelden waren verder niet storend.
De muziek vond ik een beetje tegenvallen. Voor zover ik muziek van hem gehoord heb, vind ik Beethoven een goede componist, maar er was niet al te veel muziek in te horen. Het verhaal focuste zich meer op zijn relatie met Anna. Dat vond ik jammer, want ik vind dat een film over Beethoven ook over zijn muziek zou moeten gaan... Dat is in ieder geval wat ik verwacht. De muziek die er wél was, was echter goed. Het beste vond ik nog de lange scène waarbij symfonie no. 9 gespeeld werd (Natuurlijk niet de hele symfonie.)
Het verhaal was goed, maar zoals ik al gezegd heb niet op mijn prioriteiten gefocust. Al met al heb ik me wel erg vermaakt met de film en ben ik blij dat ik hem gezien heb.
♪ Bronvermelding ♪
www.imdb.com delen: Copying Beethoven, Agnieszka Holland
www.wikipedia.org artikels: Copying Beethoven, Symphony no. 9, Ludwig van Beethoven
voorkant: google afbeeldingen
Copying Beethoven (2006)
6.7
ADVERTENTIE
REACTIES
1 seconde geleden