De meeste thema ‘s in dit boek zijn vrij duidelijk te herkennen. Het eerste waar de lezer mee geconfronteerd wordt is het overspel. Terwijl Thomas’ vrouw een week bij haar moeder intrekt, leert hij Jenny kennen, een meisje dat in de bibliotheek werkt. De dag voor de terugkomst van Leonie –Thomas’ vrouw – wil Thomas dat Jenny met hem mee naar huis gaat, maar ze wil niet. Ze kregen een ruzie waarna Jenny wegloopt. In principe heeft hij dus geen overspel gepleegd in de letterlijke zin van het woord, maar hij had wel die bedoelingen.
Ook Leonie heeft te maken gehad met dit thema. Zij werd namelijk benaderd door Lambert, de inspecteur. Het was duidelijk dat ze voor hem iets voelde en dat ze heel goed met overeenkwam, maar toch wees ze hem af. Leonie wordt hier afgeschilderd als de brave huisvrouw die als moeder aan de haard zit. Dit is dan weer in strijd met de manier waarop ze zich in het onderzoek werpt. Zo gaat ze bijvoorbeeld eens naar een feministische beweging, zij het met een zekere afkeer. Dit is geheel in de stijl van `t Hart, die een grondige hekel heeft aan deze bewegingen.
En op Jenny is dit thema zeker van toepassing. Zij maakt gebruik van de geilheid van de mannen om haar heen om overal haar willetje door te drijven. Zo had Thomas nooit gedacht dat Jenny hem niet graag zag, maar hem slechts gebruikte om een manier te hebben om het lijk te bergen, en om van de gelegenheid gebruik te maken en voor een paar miljoen gulden drugs te stelen.
Dit leidt dan naar het volgende thema. Het zou voor de hand liggen moest een detectiveroman als belangrijkste thema dat van de criminaliteit hebben. Vooral als je weet dat aan dit boek drie jaar van research heeft voorafgegaan om toch maar niets over het hoofd te zien. Maar dit thema wordt eigenlijk slechts gebruikt als ondergrond voor de andere thema `s. Persoonlijk vind ik de verhaallijn die we achter dit thema kunnen zoeken niet eens zo slecht voor iets dat slechts op de achtergrond gebeurt, zelfs beter dan de bovenliggende verhaallijn die de auteur belangrijker inschat.
Het volgende thema dat we bespreken is twijfel. In het begin van het verhaal is Leonie vast overtuigd van Thomas’ onschuld, maar naarmate ze dieper in het onderzoek verwikkeld raakt, twijfelt ze meer en meer. Op het moment dat ze een lijk tussen een bende zeekoeien vindt, is ze er zelfs vast van overtuigd dat hij schuldig is. Een ander item is de twijfel die Thomas zaait door in een brief een muziekstuk te noemen. Leonie weet niet of ze hier een speciale betekenis moet achter zoeken.
Die twijfel wordt gevoed door het huwelijk dat al een tijdje op de klippen aan het lopen was. Leonie is namelijk onvruchtbaar, iets dat doorheen het verhaal de jaloezie van Leonie opwakkert en haar de moed geeft haar onderzoek verder te zetten. Ze heeft namelijk ontdekt dat Jenny al twee keer abortus gepleegd heeft, en dus wel vruchtbaar is. De eigenlijke bedoeling van Thomas’ escapade was gewoon eens seks hebben voor het plezier en wanneer hij dat wou, niet als de gynaecoloog zei dat hij het moest doen. Op de lange duur was het voor hem soms zwaarder dan werken.
Dit bewijst eigenlijk een van de conservatieve trekjes van Maarten ‘t Hart. Volgens hem moet iedereen maar met de massa mee doen. Vanaf het moment dat men bijvoorbeeld een slippertje maakt, raakt men in direct betrokken in moeilijkheden, in dit boek een moord. Nu is Maarten ‘t Hart met de jaren toch ook wel een beetje eigenaardig aan het doen, hij is namelijk een travestiet.
Het boek drukt ook de idee uit dat de meeste mensen voor hun omgeving een raadsel zijn. Zo is er bijvoorbeeld Leonie die bewust voor het huishoudleven gekozen heeft, ook al had ze Frans gestudeerd, die zich plots aan het werk zet voor het onderzoek. En dan heb je Thomas die een vluggertje wil na jaren lang de saaie wetenschapper uit te hangen en zeer verlegen te zijn tegenover vrouwen.
REACTIES
1 seconde geleden