M. C. ESCHER
Gemaakt door: Marc B1f
Inhoudsopgave
Voorwoord
Maurits Cornelis Escher zijn leven
Biografie
Tentoonstellingen
Verschillende schilderijen
techniek
Voorwoord
Waarom heb ik dit onderwerp gekozen?: Ik heb dit onder werp gekozen omdat ik bij tekenen van meneer steen onder de indruk raakte van M .C. ESCHER zijn werken ik had toen nog niet in mijn hoofd om het dit onder werp te gebruiken voor mijn werkstuk. Ik had toen nog maar een paar werken van hem gezien zoals de Waterval en de Drawing hands. daarom wou ik er graag een werkstuk over maken. Ik had mazzel want toen wij bij u een werkstuk moesten maken had ik meteen Escher in mijn hoofd. En daarom heb ik het onderwerp gekozen.
Wat verwacht je van zijn tekeningen?: Ik verwacht dat veel van zijn tekeningen niet kloppen die in werkelijkheid niet kunnen zoals de Belvedere (zie plaatje). Als u goed kijkt ziet u dat de ladder die er staat werkelijk niet schuin zou kunnen lopen want de verdiepingen staan boven elkaar. De bovenverdieping is 90 graden gedraaid ten opzichte van de onderverdieping, maar de pilaren lopen recht maar ook weer niet goed. Hij maakt vaak tekeningen met dit soort ruimte figuren.
Het lijkt mij leuk om aan dit werkstuk te werken omdat ik het een interessant onderwerp vind en ik hoop er wat van te leren en u het zo goed mogelijk uit te leggen.
Belvedere
Wat is m.c escher nou?
Hoe zou je Maurits Escher nou moeten noemen? Een kunstenaar, een tovenaar, een puzzelaar of een architect. Hij voelde zichzelf een ambachtsman. Dit is iemand die een ambacht, een vak, uitoefent. Hij vond het werk dat hij deed erg leuk, maar niet zo heel erg bijzonder. Hij snapte niet dat niet veel meer mensen hetzelfde werk gingen doen. Toch kun je Maurits Escher beter een kunstenaar noemen. Voor het maken van al zijn tekeningen is veel fantasie en vakmanschap nodig. Maurits Escher begon beroemd te worden nadat een paar van zijn tekeningen in een Amerikaans tijdschrift verschenen. Dit was in 1951. Een stroom van bestellingen volgde. Hij kreeg heel vaak de vraag of zijn tekeningen gebruikt mochten worden voor boekomslagen, platenhoezen en posters. Vooral in Amerika en Japan werd Maurits Escher heel beroemd.
Maurits Cornelis Escher zijn leven
M. C. Escher is de afkorting van Maurits Cornelis Escher (vroeger ook wel mauk genoemd). Hij leefde van 1898 tot 1972. Hij was een van ’s werelds meest beroemde grafici. Zijn kunst wordt bewonderd over de hele wereld zowel op internet als in museums. Hij werd geboren in Leeuwarden 17 juni 7:15 uur als de vierde en jongste zoon. Naar vijf jaar verhuisde de familie naar Arnhem, waar hij het grootste deel van zijn jeugd heeft geleefd. Na dat hij gezakt was voor het eindexamen, begon Escher met zijn lessen bouwkunde aan de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten in Haarlem. Al na een week zij hij tegen zijn vader dat hij wilde ophouden met zijn lessen bouwkunde en dat hij wilde beginnen aan een studie in grafische kunsten. Hij werd hierbij geholpen door zijn leraar Samuel Jesserun de Mesquita, aan wie hij zijn tekeningen en linoleumsnedes had laten zien. Nadat hij klaar was met zijn school, reisde hij heel lang naar onder andere Italië. Later heeft hij daar zijn toekomstige vrouw ontmoet: Jetta Umiker. In 1924 trouwde hij met haar en samen reisden ze naar Rome. Daar bleven ze wonen tot in 1935. In die 11 jaar reisde Escher door heel Italië heen. Hij maakte onder het reizen tekeningen die hij, als hij weer thuis was in zijn anderen portretten zou verwerken.
Biografie
Klimmen en dalen
M. C. Escher is de afkorting van Maurits Cornelis Escher (vroeger ook wel mauk genoemd). Hij leefde van 1898 tot 1972. Hij was een van ’s werelds meest beroemde grafici. Zijn kunst wordt bewonderd over de hele wereld zowel op internet als in museums. Hij werd geboren in Leeuwarden 17 juni 7:15 uur als de vierde en jongste zoon. Naar vijf jaar verhuisde de familie naar Arnhem, waar hij het grootste deel van zijn jeugd heeft geleefd. Na dat hij gezakt was voor het eindexamen, begon Escher met zijn lessen bouwkunde aan de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten in Haarlem. Al na een week zij hij tegen zijn vader dat hij wilde ophouden met zijn lessen bouwkunde en dat hij wilde beginnen aan een studie in grafische kunsten. Hij werd hierbij geholpen door zijn leraar Samuel Jesserun de Mesquita, aan wie hij zijn tekeningen en linoleumsnedes had laten zien. Nadat hij klaar was met zijn school, reisde hij heel lang naar onder andere Italië. Later heeft hij daar zijn toekomstige vrouw ontmoet: Jetta Umiker. In 1924 trouwde hij met haar en samen reisden ze naar Rome. Daar bleven ze wonen tot in 1935. In die 11 jaar reisde Escher door heel Italië heen. Hij maakte onder het reizen tekeningen die hij, als hij weer thuis was in zijn anderen portretten zou verwerken. Hij is het meest beroemd om zijn onmogelijke tekeningen, zoals Klimmen en Dalen ( zie plaatje) en Relativiteit, maar ook om zijn metamorphoses, zoals Metamorphose I, II en III, Lucht en Water I en Reptielen. Maar hij maakte ook prachtige, meer echte werken in de tijd dat hij in Italië woonde. Bijvoorbeeld de litho Castrovalva (een geschilderde berg met een dorpje in het dal en op de berg), waarin iedereen al M.C. Escher’s talent kan zien. De litho Atrani (zie plaatje), een klein plaatsje aan de Amalfitaanse kust in Italië, maakte hij in 1931, maar komt weer terug in zijn meesterstukken Metamorphose I en II. In heel zijn leven maakte M.C. Escher 448 litho\'s, houtsnedes en houtgravures en meer dan 2000 tekeningen en schetsen. Net zoals sommige van zijn beroemde voorgangers - Michelangelo, Leonardo da Vinci, Dürer en Holbein was M.C. Escher linkshandig.
Tentoonstellingen
M.C. ESCHER heeft een eigen musa met veel verschillende zalen. Elke zaal had zijn eigen thema. Door vragen stond je even stil bij één of meerder schilderijen. Niet elke zaal was interessant, maar hier over de meeste een korte samenvatting:
Landschappen:plaatsje staat waardoor het lijkt alsof het beneden wel erg diep is in werkelijkheid ligt Bonifacio niet zo hoog.
Eschers manier van kijken:
Stilleven met Spiegel en Stilleven en Straat, resp. 1934 en1937: Het lijkt niet te kunnen, maar de spiegel staat wat gekanteld waardoor het wel kan. Je ziet in de spiegel wat er achter je zou moeten zijn, als je heel goed kijkt zie je dan dat het een verlaten straat is.
Vervorming:
Dag en Nacht, 1938: het blad is helemaal vol. Horizontaal, maar ook verticaal vult de ene vorm de andere aan. Horizontaal loopt het van licht naar donker.
Spiegeling:
Hand met Spiegelende Bol, 1935: in dit schilderij zie je Escher met zijn hele wereld in de bol.
Drie Werelden, 1955: je ziet drie \'echte\' dingen; de bladeren op het water, weerspiegeling van de bomen op het water en de onderwaterwereld door een vis.
Grapjes:
Draak, 1952: dit schilderij is heel erg grappig. De draak bijt in zijn eigen staart, maar om dat te kunnen moet hij door zijn eigen lijf heen. Dat heb je helemaal niet door als je er even snel naar kijkt.
Verschillende schilderijen
Droom
Hij maakte ook de droom, hier droomt de bisschop van een biddende roofsprinkhaan. Dat hij tijdens zijn studie op de School van Bouwkunde en Sierende Kunsten in Haarlem al vaak vlakverdelingen maakte kun je zien aan zijn werken van toen. Je ziet dan ook op zijn schilderijen bijna nooit een leeg vlak zit, hij past zijn tekeningen dan ook altijd aan. Een van zijn werken was een uit hout gesneden werk. Hij maakte acht verschillende koppen . Vier mannelijke en vier vrouwelijke. Het kon uitgebreid worden, omdat alles precies op elkaar aan sloot.
Toren van babel
Ook maakte hij een portret van zijn vader op 92 jarige leeftijd. Zijn vader had sterke asymmetrische gelaatstrekken, en daardoor gaat de gelijkenis voor een deel verloren op de afdruk die het spiegelbeeld is van het originele werk. Daarom maakte hij een ‘tegendruk’. Hierdoor komt het er hetzelfde uit te zien als het origineel. Je kan dit ook zien aan zijn naam die dus ook twee keer gespiegeld is.
Belvedere in vogelvlucht
Dit is een bewerkt schilderij van de Belvedère (zie plaatje voorwoord) de tekening is in principe het zelfde als het schilderij alleen ze hebben een andere ondergrond gebruik en modernere mensen. In dit geval ziet u dat de ondergrond waar mensen op staan tegelijkertijd een plafond is en voor de mensen boven bij de reling een vloer is.
Gouden handen
Hiernaast ziet u twee handen die elkaar aan het tekenen zijn. Je kunt er niet achter komen welke de echte hand is en welke de getekende hand. Ze maken zich allebei los van het tekenpapier dat met punaises is vast gezet. Het zijn de handen van Maurits Escher, of liever: twee keer de rechterhand van Maurits Escher. Toen hij in 1950 deze tekening maakte, wist hij nog niet dat het ‘gouden handen’ waren die hem uit zijn financiële problemen zouden helpen en hem zelfs rijk zouden maken. Al kon hem dat nooit iets schelen. Hij wilde tekeningen maken die de mensen zouden verbazen, zoals hier. Twee handen die elkaar tekenen, dat kan toch niet.
Techniek
Escher had een sterke voorkeur voor technieken waarbij hij met een zwart vlak begint en zwart weghaalt net als bij de meeste schetsen. Escher gebruikte dan ook houtsnede, houtgravure, lithografie en mezzotint. Tijdens zijn HVS-opleiding ( maakte hij ook enkele lino\'s.
Escher erfde van Jessurun de Mesquita een voorliefde voor houtsnede op lang hout, maar later (vanaf 1931) gebruikt Escher ook houtgravure (op kops hout), omdat men hiermee gedetailleerder kan werken. Houtsnede zou echter voor Escher een veelgebruikte techniek blijven.
In 1929 maakte Escher zijn eerste lithografie. Met lithografie kan men ook grijstinten gebruiken, maar het contrast is beperkt. In 1946 waagt Escher zich dan ook aan mezzotint, ook wel \'zwarte kunst\' genoemd, omdat hiermee sterker contrast mogelijk is. Mezzotint vergde echter te veel geduld, en Escher zou in totaal slechts zeven mezzotinten maken.
Escher bezat een grote technische vaardigheid. Een voorbeeld hiervan is de prent Draaikolken, waarin afbeeldingen van rode en groene vissen het vlak vullen. Beide kleuren werden afgedrukt met hetzelfde blok hout, maar bij het afdrukken van de ene kleur was het blok 180 graden gedraaid t.o.v. het afdrukken van de andere kleur.
In het begin was techniek belangrijk voor Escher (en dat zou ook zo blijven), maar op een gegeven ogenblik was technische vaardigheid niet meer het hoofddoel. Escher wil dan de wonderlijke ideeën in zijn hoofd uitdrukken in prenten, en techniek is hiervoor (slechts) een middel.
Bekende uitspraken van m.c escher
\"Ik geloof dat het maken van prenten, zoals ik dat doe, bijna alleen een kwestie is van: het zo verschrikkelijk graag goed willen doen\"
\"Ik zou een heel tweede leven kunnen vullen met het werken aan mijn prenten\"
\"Om vrede te hebben met dit rare leven; om te aanvaarden wat wij niet begrijpen; om rustig af te wachten wat ons te wachten staat; moet je wijzer zijn dan ik ben\"
\"Op momenten van groot enthousiasme schijnt het mij toe dat er nooit op de wereld, door niemand, zó iets moois en belangrijks gemaakt is\"
\"Ik word niet volwassen. In mij is het kleine kind van vroeger\"
\"Ik speel een vermoeiend spel\"
\"Ik wandel steeds in raadselen. Er komen telkens jongelui die zeggen: u maakt ook opart. Ik weet helemaal niet wat dat is, opart. Dit werk maak ik al dertig jaar lang\"
\"De dingen die ik wil uiten zijn zo prachtig en zuiver\"
\"Zo laat ons dan proberen om de berg op te klimmen, niet door te trappen op wat er onder ons ligt, maar door ons op te trekken aan wat zich boven ons bevindt, voor mijn part aan de sterren; amen\"
M. C. escher
6- Biografie door een scholier
- 1e klas havo/vwo | 1942 woorden
- 29 juli 2008
- 77 keer beoordeeld
6
77
keer beoordeeld
Bewaar of download dit verslag!
Om dit verslag toe te voegen aan je persoonlijke leeslijsten of te downloaden moet je geregisteerd zijn bij Scholieren.com.
26.750 scholieren gingen je al voor!
Ook lezen of kijken
Zo wordt kerst op andere plekken in de wereld gevierd
Naïm won twee keer de Nederlandse Wiskunde Olympiade: ‘Het is echt mijn passie’
Kerstgala: expectations vs reality
REACTIES
1 seconde geleden
J.
J.
saai werkstuk
13 jaar geleden
AntwoordenS.
S.
GOED WERKSTUK MAAR JE WEET DEZE SITE IS BEEST
13 jaar geleden
Antwoorden