Opdrachten bij Themakatern Helden.
Afdeling II: D+H
D: Mensen zoals jij en ik: de anti-held.
Opdracht 9: 1. - 2. Nelly Shum glimlacht op dit kunstwerk. Deze glimlach lijkt niet in overeenstemming te zijn met de tekst die ernaast staat. Mensen glimlachen wanneer ze blij of tevreden zijn en niet als ze iets doen waar ze een hekel aan hebben. 3. De kunstenaar probeert duidelijk te maken dat veel mensen ondanks hun vrolijke voorkomen niet altijd blij zijn met hun huidige situatie. 4. Zie achterin dit mapje bij de bijlagen. 5. Dit is in de klas uitgevoerd. De beste tekst die uitgekozen was had te maken met Pim Fortuyn. Deze laat ik hier dus liever achterwege vanwege de gewelddadige moord op deze politicus. 6. www.camarades.com is een van zulke sites. Mensen kijken er graag naar omdat ze zichzelf herkennen in de zichtbare situaties. Bovendien is het spannend om naar iemand te kijken zonder zelf bekeken te worden.
Opdracht 10: 1. - 2. - 3. Het leven van de doorsnee mens. De helden in deze kunstwerken zijn gewone boeren en arbeiders, of jongeren die naar school gaan. Het gaat verder met name om het zware werk dat moet worden uitgevoerd. Ze moeten hard werken voor weinig geld maar klagen bijna nooit. 4. Door hen het object te maken van het kunstwerk worden ze in de spotlights gesteld en tot held gemaakt. 5. In de tijd van Courbet was het niet gebruikelijk arbeiders en boeren op dit formaat weer te geven. Deze mensen fungeerden hooguit als achtergrondfiguren, maar nooit als hoofdpersoon van een kunstwerk. Toch ontstaat er rond 1850 een beweging in de politiek en in de kunst die juist wel aandacht aan deze mensen gaat besteden. Deze stroming wordt ook wel het realisme genoemd. In 1848 braken er in verschillende landen revoluties uit. Gewone burgers, boeren en arbeiders kwamen in opstand tegen de ongelijkheid die de geïndustrialiseerde standenmaatschappij met zich meebracht. Het socialistische gedachtegoed dat tijdens die revoluties naar voren kwam, vormt tevens een belangrijke voedingsbodem voor het realisme in de kunst. John Lennon schreef deze song in de periode van de Flowerpower beweging: de roerige jaren zeventig. Sinds het einde van de jaren 60 werden de toen huidige normen en waarden bijvoorbeeld op het gebied van relaties, seks en het arbeidersethos over boord gezet. Het ene na het andere taboe werd doorbroken. Zo werd ook de verhouding tussen arbeiders en de rijkere burgerbevolking aan de kaak gesteld. Dat laatste doet John Lennon duidelijk in zijn nummer Working Class Hero. 6. Working Class Hero van Joh Lennon vind ik dan ook het mooiste. Om de redenen die hierboven te lezen zijn. Ik houdt bovendien gewoon het meeste van muziek als kunstvorm. 7. Ik zou een liedje schrijven over een doodnormaal persoon dat van tijd tot tijd een heldendaad verricht. Net zoals iedereen dat doet. Je helpt bijvoorbeeld iemand uit de problemen of je red een lammetje uit een sloot. Ik zou met het liedje willen laten zien, dat iedereen van tijd tot tijd zelf ook een held is, misschien niet voor je zelf, maar wel voor anderen.
Opdracht 11: 1. - 2. Het liedje gaat over een man die van een vrouw houdt, hij wil met haar zijn leven delen. Om haar over te halen, en haar te laten zien dat dat echt het beste is dat ze kunnen doen maakt hij haat allemaal mooie beloftes. Natuurlijk bedoelt hij niet dat deze beloftes letterlijk zullen vervuld worden, maar wel dat hun liefde hier mee te vergelijken zal zijn. Ik ken het liedje niet, maar het is een goede tekst. Ik vind het alleen jammer dat het in 2 talen is geschreven. Dat maakt het een beetje rommelig. Bovendien vind ik Duits gewoon een hele lelijke taal om te horen. Engels klinkt veel poëtischer. 3. - 4. - 5. De spanningsopbouw is beter te horen in het lied. Dat vind ik mooier want je kunt je er dan beter en makkelijker het verhaal achter het lied bij voorstellen. In een symfonie is de tekst weggelaten, en ik vind tekst altijd erg belangrijk bij een lied, je krijgt dan een beter beeld van wat de zanger je met dit lied wil duidelijk maken. Ik vind de stem van Bowie over het algemeen niet zo mooi, maar het past wel goed bij dit lied. Dat komt doordat zijn stem een bepaalde sfeer aan het lied geeft zodat het op de een of andere manier een word met het lied. Dat je dus ook vindt dat iedereen een held kan zijn, al is het maar voor een dag. En dat is iets wat je bij een symfonie niet zult tegenkomen. Ik vind de klankkleur in het lied goed, je kunt het duidelijk horen (de stemmen van ieder instrument zijn niet hetzelfde) en geeft ook een bepaalde sfeer bij een lied, en helpt vaak ook mee om achter de diepere betekenis van het lied te komen. Het accent van het lied ligt op het woord ‘Heroes’. Het tempo en ritme past goed bij het nummer van Bowie, maar ik zou er niet echt lekker op kunnen dansen. Bij de symfonie is de duur van de noten lang en het tempo bouwt zich op. Dat past natuurlijk erg goed bij een symfonie, maar ik vind het niet mooi. Ik vind het nummer van Bowie een vrij normale lengte hebben, daar is dus ook niks mis mee. Maar normaal vind ik de wat langere nummers wat mooier. Dus de symfonie heeft wel een geschikte lengte, maar vind ik toch niet mooi. Het gevoel van het nummer is een saai gevoel, ik vind het namelijk geen mooi nummer, maar het roept ook weer een klein beetje een gevoel van vrijheid bij me op. Hij wil namelijk een dolfijn zijn en dolfijnen beschouw ik als beesten die erg vrij zijn, ze zwemmen namelijk in een heel grote oceaan. 6. Voorbeelden: - All Saints coveren het nummer ‘Under the bridge’ (1998) van the Red Hot Chilli Peppers (1992). - Boyzone covert het nummer ‘Words’, origineel van de Bee Gees. - Een heleboel gebouwen en voorwerpen zijn gebaseerd op gebouwen en voorwerpen uit de Griekse en/of Romeinse architectuur. - A-teens, zij hebben een heleboel nummers van Abba nagedaan
Ik vind dat een kunstenaar wel het werk van een ander mag gebruiken, want dat kan soms wel een mooier geheel geven en het is erg moeilijk om zelf wat goeds te bedenken zonder het werk van een ander te gebruiken. Er is namelijk al zoveel, dat het bijna onmogelijk wordt om zelf nog iets origineels te bedenken. Andere argumenten om een nummer van een ander te gebruiken zijn: - gebrek aan originaliteit. - of je hebt er behoefte aan iets wat je aanspreekt een eigen lading mee te geven. Dat is iets wat Bowie overigens ook zelf heeft gedaan: hij heeft een nieuwe compositie van de melodie gemaakt (waardoor het een stuk soepeler wordt), hij heeft wel hulp gehad van twee mensen die houden van experimenteren.
Extra opdracht 3:
1. -
2. Ik zou het liedje gebruiken als achtergrondmuziek bij een scène waarin een stel samen in een heftig gevecht is. Zon cliché-ruzie waarbij de vrouw de man het huis uit zet. Hij smeekt vanaf beneden of hij bij haar terug mag komen en zij gooit allemaal huisraad naar beneden om duidelijk te maken dat het nu echt over is. De muziek, de tekst, lijkt dan enigszins tegenstrijdig omdat het niet echt een goede timing lijkt om zulke beloftes aan elkaar te maken. Dit geeft juist ook een hoopvol tintje aan de film. Je weet dat het goed zal komen. Enigszins lachwekkend is het misschien ook wel. 2 mensen schreeuwend en met spullen gooiend…..en dan juist deze muziek….. J
3. -
Opdracht 12: 1. - 2. Overeenkomsten: In beide kunstwerken is gebruik gemaakt van glas. Op beide kunstwerken is een persoon te (of personen) te zien. Je hebt bij beide kunstwerken het idee dat er een achterliggende betekenis moet zijn. Verschillen: Afbeelding 9 heeft iets lugubers, iets zieligs. 3. Afbeelding 18: De kunstenaar wil volgens mij met dit beeld laten zien dat een simpel persoon bij de bushalte…..niet zomaar een één of ander beeld is. Het is een ECHT persoon met gevoelens en gedachten. Wat zou zon persoon dan wel denken als hij bij de bushalte staat? Vindt hij het leuk om voor de bus te wachten? Heeft hij net boodschappen gedaan? De levens van mensen zijn zo vreselijk complex. Denk nooit dat je alles van iemand weet door enkel naar hem te kijken. Afbeelding 19: Ik vind de afbeelding een beetje beangstigend. Het meisje omarmd een vrouw….Maar de vrouw is geen vrouw maar een stand beeld. Zo komt het mij in ieder geval voor. Bovendien lijkt het mij niet zomaar een standbeeld van een vrouw, maar het standbeeld van een uitgehongerd lijk. Dat dit meisje dit beeld als haar moeder aanziet is vreemd. Waarom heeft ze geen afkeer van dit beeld? Is dit echte liefde tussen een kind en haar moeder? Of is zij zo in trance dat zij niet ziet wat hier aan de hand is? 4. Afbeelding 19: Ik snap nog niet helemaal wat nu de bedoeling van dit beeld is, maar ik vind er meer diepgang en emoties in.
H: Papieren helden.
Opdracht 23: 1. - 2. - 3. Ik vind het een erg leuk fragment. Ik heb het hele boek van de Odyssee gelezen en ik vond het eveneens een erg leuk boek. Fantastisch hoe iemand zon verhaal heeft kunnen verzinnen. Het is niet realistisch maar alles is zo verwoord dat je je de gebeurtenissen levendig kunt voorstellen. Soms zijn de gebeurtenissen echt spannend en kun je je niet meer losrukken van het boek. 4. Odysseus is een dapper man dat met zijn verstand altijd zijn tegenstanders te slim af is. Ik weet niet of je hem hierom een echte held mag noemen. Ik denk het wel. Wat is anders een held? Wat is de definitie van een held? Misschien zou je eerder denken aan iemand die iets voor een ander doet zonder te weten of hij het wel kan, puur om die ander te helpen, zonder er zelf beter van te worden. Maar dit is misschien ook wel gewoon roekeloos te noemen. En op de vraag of ik meer verhalen uit de Odyssee zou willen lezen kan ik alleen maar antwoorden dat ik dat al heb gedaan. 5. - 6. Hartman verteld alsof je er zelf bij betrokken bent. Je bent een van de bemanningsleden van zijn schip. Imme Dros verteld alleen maar over wat er gebeurt, vanuit de gedachten en gevoelens van Odysseus. Hartman citeert ook bemanningsleden en Odysseus. Hartman laat de angsten van de bemanningsleden ook duidelijk zien. (“Het lukt nooit!”zei een van de mannen benauwd, “ Als die cycloop de hitte voelt wordt ‘ie wakker en dan zijn we er allemaal geweest.”) Bij de vertaling van Imme Dros blijft het allemaal wat vager. (“ik sprak mijn vrienden moed in, dat er niet iemand in zijn angst nog terug zou deinzen.”) Het stuk van Hartman bouwt de spanning veel meer op. De angst, de voorbereiding enz. Bij het stuk van Dros is het heel duidelijk dat het om de gevolgen van de list gaat. Doordat de menselijke aspecten bij het verhaal van Hartman veel meer aan bod komen, voel ik mij meer betrokken bij dat fragment. Het stukje van Dros is meer een weergave van feiten. 7. - 8. a: In het stukje van Inge Merkel is Odysseus ook maar een gewoon mens. Hij heeft een meningsverschil, en eigenlijk weet hij ook wel dat zijn vrouw gelijk heeft. In de stukken van Dros en Hartman is hij de slimme held die altijd gelijk heeft, en zijn mannen nemen altijd maar aan dat wat hij zegt, waar is. b: Ik denk dat de bedoeling van de schrijfster is, te laten zien dat het geen supermens is. Dat het leven van Odysseus niet alleen maar bestond uit heldendaden, maar ook uit gewone aspecten. c: Ik denk dat ik de hele roman wel zou willen lezen. Ik denk dat de verschillen tussen ‘thuis’ en ‘op reis’ heel erg groot zijn. De ‘o zo grote held, die helpt met het afwassen’ bijv. Ik denk dat het wel komisch is. d: Ik denk dat ik de versie van Merkel het leukst zou vinden om redenen die ik bij C heb genoemd.
Extra opdracht 4:
De cycloop is een held te noemen omdat hij zijn schapen beschermd, wat er ook gebeurd. Toch vind ik dat Odysseus zelf in dit verhaal meer als held wordt beschreven. Al zijn ze nog zoveel kleiner als de cycloop, ze weten hem te verslaan door een brandende paal in het enige oog van de cycloop te jagen en te ontsnappen door onder de schapen van de cycloop te gaan hangen als deze s ochtends naar buiten moeten worden gelaten om te grazen in het gras. Daarnaast waren er nog een aantal slimme listen van Odysseus. Odysseus gaf vaten wijn als geschenk en stelde zich voor als \'niemand\' Polyfemus betoonde zijn dank en beloofde Odysseus als laatste op te eten. Toen ze uiteindelijk ontsnapt waren uit de handen van de cycloop snelden andere cyclopen Polyfemus te hulp en lagen in een deuk toen ze hoorden dat Polyfemus blind was gemaakt door \'niemand\'. Het was overigens net als de ander verhalen van Odysseus een spannend verhaal. Het enige jammer is dat het nogal voorspelbaar is: Je weet van tevoren al dat Odysseus zich ook weer uit dit avontuur zal weten te redden.
Opdracht 24: 1. - 2. a: Afbeelding 20: de mannen vluchten onder de schapen de grot uit. Dat zie je aan de mannen die onder de schapen de grot uitkruipen. Afbeelding 21: de Cycloop vraagt aan de ram waarom hij nog in de grot is. En of dat misschien komt doordat hij het oog van zijn baasje mist. Dat zie je aan de aaiende Polyfemos. Afbeelding 22: (ik denk) de terugtocht van Odysseus. Ik denk dat hij op deze afbeelding bijna thuis is. Dat is te zie aan de huiselijke omgeving die er afgebeeld is, en het bootje waar Odysseus nog in zit. Afbeelding 23: de mannen zijn net aangekomen bij de grot van de Cycloop, de Cycloop is nog in afwachting. Hij praat nog met ze. Odysseus stelt zich voor als Niemand, en bied Polyfemos zoete wijn aan. b: In afbeelding 20 is Polyfemos afgebeeld als een grote gespierde man, die ook redelijk goede proporties bezit. In vergelijking met afbeelding 20, is de Cycloop in 21 afgebeeld als echte (lelijke) reus. Groot en onhandig. In afbeelding 23 is hij maar iets groter dan de mannen en draagt hij net zulke kleding. In alle afbeeldingen waarop de ‘held’ te zien is, draagt hij andere kleding. In afbeelding 22 is de kleding zelfs nog redelijk schoon, en is heeft hij zelfs nog niet eens een baard! (na een lange reis???) c: Hij neemt het verhaal niet aan als waar. Hij beeld het verhaal onwerkelijk af. d: Ik vind afbeelding 20 het best bij de held passen, hij heeft kleding aan die het ‘wekelijks’ overkomt. Op je blote voeten een gevecht aangaan met iedereen die je tegenkomt lijkt mij nou niet het toppunt van praktisch. e: Afbeelding 21 vind ik het beste bij de Cycloop Polyfemos passen. Dit beeld vind ik het beste bij de beschrijvingen in de tekst passen. f: Ik zou de Cycloop iets groter maken, maar voor de rest ongeveer net zo afbeelden als op afbeelding 21. De held had ik iets eenvoudiger kleding ‘gegeven’. Niet al te veel poespas. Met veel extra attributen lijkt het verhaal minder geloofwaardig. Niemand gelooft toch dat je de hele reis die kleding volledig compleet draagt en houdt. 3. De bedoeling van dit gedicht is (volgens mij) een beetje ‘belachelijk’ maken van de avonturen van Odysseus. De schrijver zegt, dat je geen vijanden tegenkomt wanneer je dat niet wilt. (“De Cyclopen en de Laistrygonen , de woedende Poseidon, je zult hen niet ontmoeten als je ze niet in je eigen geest meedraagt.”) Hij schildert Odysseus af als een mannetje dat doet alsof hij wel moest, terwijl hij het in de ogen van de dichter alle problemen zelf uitgelokt heeft. 4. - 5. a: De choreografe ziet de held als een persoon die niet meer weet wat hij wil, en wat hij wel en niet moet doen. Dat maakt ze duidelijk door Odysseus onhandig met grote passen en molenwiekende armen over het toneel te laten snellen. b: Calypso: wordt niet echt heel erg duidelijk, maar ik denk dat de choreografe haar ziet als een elegante vrouw. Kirke: een grillige, mysterieuze vrouw, die op een veel dubbelzinniger wijze Odysseus probeert te verleiden. Nausikaä: het onschuldige meisje. Onschuld en puurheid. Verlegen en teder ook. c: Er is muziek toegevoegd aan het stuk. Muziek kan veel stemmingen en sferen goed weergeven. 6. Ballet (klassiek) 7. Ik vind het een goede recensie. De inhoud en de thematiek is duidelijk beschreven. Er wordt een interpretatie gegeven van de voorstelling en er is bovendien veel duidelijke informatie over het gezelschapen dergelijke. Ze geeft ook min of meer een waardeoordeel, want in principe negatief is voor een recensies. Die behoren een neutrale houding aan te nemen. 8. Ja. Ik heb zelf op ballet gezeten en vind het altijd erg mooi om naar dit soort voorstellingen te kijken. Of uiteindelijk het stuk mij erg heeft kunnen boeien is nog maar de vraag want wat ik er tot nu toe van heb gelezen spreekt me niet bijster veel aan.
Opdracht 25: 1. Listen: Ontsnapping bij Polyfemos, Negeren van gezang van de sirenen, Toverkruid bij Corce, Trojaans paard. 2. Ontsnapping bij Polyfemos: de situatie is gevaarlijk, de vijand wordt afgeschilderd als dom, de list is slim bedacht, de inspanning die er geleverd moet worden is vrij groot, er is geen sprake van hulp van buitenaf, de list is niet echt geloofwaardig en niet herhaalbaar. Negeren gezang van Sirenen: de situatie is niet echt gevaarlijk, de vijand is slim, de list is heel praktisch, (iedereen had het kunnen bedenken) er hoeft maar weinig inspanning geleverd te worden om de list uit te voeren, er is ook hier geen sprake van hulp van buitenaf, de list is (redelijk) geloofwaardig, maar niet herhaalbaar in andere situaties. Toverkruid bij Circe: de situatie is niet echt gevaarlijk, de vijand is een slimme heks, de list is niet echt slim, de inspanning die er geleverd moet worden is weinig, er is hier sprake van hulp van buitenaf, de list is niet geloofwaardig en ook niet herhaalbaar in andere situaties. Trojaans paard: de situatie is (nog) niet echt gevaarlijk, de vijand is naïef, de list is slim, het bouwen van ‘de list’ kostte veel lichamelijke inspanning, er is geen sprake van onverwachte hulp van buitenaf, de list is niet echt geloofwaardig, en ook niet herhaalbaar in andere situaties. 3. Gekeken: Een aantal James-bond films, en nog iets waarvan ik de naam vergeten ben maar wat er op leek. 4. De listen die in dit soort films vaak voorkomen zien er vaak slim uit, omdat de tegenstander zo dom is. De meeste listen zijn vaak zeer ongeloofwaardig, en voor een normaal mens niet te doen. Helden uit films hebben altijd alle geluk van de wereld, en vaak krijgen ze ineens hulp uit een hoek waarvan men het niet verwachtte. 5. De listen uit films zijn vaak ingewikkelder en technischer. De listen van Odysseus zijn vaak listen waar je een beetje hersens voor nodig hebt, en lichamelijke inspanning geen overbodige luxe. In films zijn ze elkaar net altijd te slim af door een of ander technisch foefje. 6. De listen van Odysseus. Is het niet veel mooier en eerlijker voor de vijand om hem te bestrijden met eigen kracht en intelligentie?
Extra opdracht 5:
1. -
2. Ik moet zeggen dat ik voor elk van de daden van Odysseus in zou vullen dat de daad goed in het verhaal past. (nummer 4) In principe vind ik wel dat het echte heldendaden zijn.
3. Aardig 3
Moedig 5
Betrouwbaar 4
Intelligent 5
Zelfvertrouwen 5
Gevoelig 3
Sympathiek 3
Brutaal 4
Gewelddadig 3
Leugenachtig 2
Eerlijk 4
Optimistisch 3
Onbeschoft 2
Origineel 4
Egoïstisch 3
Kinderachtig 1
Onzeker 2
Heldhaftig 5
Edel 3
Onbaatzuchtig 2
Creatief 4
Superieur 3
Meedogenloos 3
Wreed 2
4. Het verhaal van de Odyssee is erg origineel en in zekere mate ook wel spannend. De verhalen zijn erg typisch voor een heldenverhaal (uit de oudheid dan want tegenwoordig worden in helden verhalen vooral technische snufjes gebruikt.) Odysseus zelf verricht zijn heldendaden vooral door middel van zijn fysieke kracht en zijn intelligentie. Hij is een held te noemen omdat hij zo dapper is en onbevreesd zijn vijanden bestrijd. (Een niet-alledaagse eigenschap.)
Opdracht 26:
1. -
2. a: De held zelf vindt deze ervaring heel apart. Hij had het niet verwacht en het is nooit zijn bedoeling geweest om een held te worden.
b: Ik vind het logisch dat hij dit niet had verwacht, eigenlijk was het meer per ongeluk gebeurd dat hij een held was geworden. Zelf zou ik denk ik ook zo reageren, maar dat weet ik niet zeker.
c: Ik weet geen recent voorbeeld waarin mensen letterlijk tot held waren benoemd om een daad. Wel weet ik dat bijvoorbeeld de mensen uit big brother, de bus of starmaker van de een op de andere dag beroemd werden. De media pushte dit alleen maar door…terwijl de mensen niet eens iets gedaan hadden, behalve zichzelf te zijn (of juist niet )
3. MAN PLOTSELING TOT HELD VERKOREN
1955, Van de een op de andere dag is hij held geworden, zonder dat ooit verwacht te hebben. Hij heeft tien dagen op een vlot op het water gezeten zonder eten of drinken. Tien dagen honger, tien dagen dorst. Hoe heeft hij dat uit kunnen houden? Het is nooit zijn bedoeling geweest een held te worden door tien dagen op een vlot te zitten, toch gebeurde het. De naam van de held en de plaats waar het zich heeft afgespeeld is niet bekend.
4. Na deze golf van pers, heb ik nog een paar maanden af en toe een journalist aan de deur gehad. Deze heb ik allemaal de deur gewezen, omdat ik me geen held voel. Toch vindt men dat wel. Af en toe ontvang ik nog briefen, journalisten komen niet meer, ze weten toch al dat ze weggestuurd worden.
5. Ik denk dat deze man er vrij normaal uit ziet. Hij heeft een klein baardje en donker haar. Zijn kleren zijn: een T-shirt en een bermuda. Hij is bruin getint door de zon. De man is best klein zo’n 1.75 m slank van postuur.
6. -
Opdracht 27: 1. - 2. de personen op afbeelding 24, zie ik als drukke personen. Ze reizen door de woestijn maar kunnen zich niet goed rustig houden en schrikken overal van. De man op afbeelding 25 lijkt me een erg rustige man, hij staat rustig op straat naar een kat te kijken, hij lijkt zich nergens druk om te maken. 3. Ze doen allebei hun uiterste best om hun werk goed te doen. Maar de personen van afbeelding 24 zien er toch wat dommer uit. Alsof ze veel blunders maken en kinderachtiger zijn. De persoon van afbeelding 25 lijkt de zaak wat serieuzer in acht te nemen. 4. Kapitein Haddock, Wat gaat er nu door u heen? Schiet op meid, komen er nog boeiende vragen!!! Waarom heeft u dit gedaan? Hoe bedoel je? Deze geweldige heldendaad? Ach dat was niks hoor..gewoon toeval! Wat bent u van plan in de toekomst te gaan doen? Alle 17 bommen en granaten! Daar houdt ik me nog niet mee bezig! NU! Dat is belangrijk! 5. ? Kapitein Haddock is overal te vinden, behalve op zee J
Opdracht 28: 1. - 2. Overeenkomsten: Het is in alle afbeeldingen duidelijk wie de held precies is, en ook DAT het een held is. Verschillen: DE held van afbeelding 26 ziet er stoerder uit, veel zelfverzekerder. Het is bovendien het prototype van een james-bond figuur. Niet zo klunzig als de figuren van afbeelding 24. Het is een echt vrouwenversierder. 3. Ik geef de voorkeur aan Kuifje. Het zijn leuke spontane figuurtjes die niet doen alsof ze grote helden zijn. Ze doen wat ze denken dat goed is en leven verder normaal. Als het gaat om dagelijkse levenspraktijken zijn ze net als ieder ander.
REACTIES
1 seconde geleden