Euthanasie Onder euthanasie verstaan we iedere vorm van levensbeëindigend handelen door een arts met het doel een einde te maken aan het uitzichtloos en ondraaglijk lijden van een patiënt. Euthanasie kan alleen toegepast worden op uitdrukkelijk verzoek van de patiënt. Iemand die lijdt, wil graag uit zijn lijden verlost worden. Dat is altijd al zo geweest. Het lijden dat we in verband brengen met euthanasie is bijna altijd van lichamelijke aard, bijvoorbeeld een ongeneeslijke ziekte of onherstelbare schade na een ernstig ongeluk. Soms hebben zulke mensen geen zin meer in het leven en houden het lijden niet langer vol. De dood is dan voor sommigen als een bevrijding, ze zouden het liefst zo snel mogelijk sterven.
Wat is het probleem? Onder euthanasie wordt verstaan: “een opzettelijk levensbeëindigend handelen door een ander dan de betrokkene, op diens verzoek.” Letterlijk betekent het woord euthanasie echter ‘een goede dood’, deze betekenis stamt af van het Grieks. De definitie van euthanasie zoals wij die kennen, bestaat nog niet zo lang. Pas in 1985 kwam er duidelijkheid over het onderwerp euthanasie. Tot die tijd werd er gesproken van actieve en passieve euthanasie. Bij actieve euthanasie krijgt de patiënt een stof (euthanaticum) toegediend, daarmee wordt het leven van een patiënt ‘’actief beëindigd’’. Bij passieve euthanasie krijgt de patiënt geen behandeling (meer), waardoor de patiënt op natuurlijke wijze komt te overlijden. In de jaren ’70 werd er ook nog onderscheid gemaakt tussen directe en indirecte euthanasie. Bij de directe vorm heeft de arts duidelijk de bedoeling om de patiënt dood te laten gaan. De indirecte vorm is ongeveer hetzelfde als passieve euthanasie. Veel mensen denken dat euthanasie en hulp bij zelfdoding hetzelfde is, maar dat is niet zo. Wanneer de arts een euthanaticum (dodelijke stof)aan de patiënt geeft die dit vervolgens zelf inneemt, is de arts niet schuldig aan de dood van de patiënt, maar heeft hij hem alleen de middelen gegeven.
Er zijn nog wel meer gevallen waarbij wel een leven beëindigd wordt, maar waarbij toch niet van euthanasie wordt gesproken, namelijk: - het stoppen van een medisch zinloze behandeling; - wanneer een patiënt geen behandeling krijgt op zijn eigen verzoek. - verlichten van het lijden, met als bijwerking levensverkorting;
In sommige gevallen kan de patiënt zelf niet meer duidelijk maken dat hij niet meer verder wil leven. In dit geval heeft die persoon in een schriftelijke wilsverklaring vast kunnen leggen in welke gevallen euthanasie bij hem moet worden toegepast.
Ethische optieken
Medische kant:
Voor de artsen van het ziekenhuis is het natuurlijk vervelend om patiënten voorgoed in te laten slapen. Als een arts het vind dat een patiënt er niet zo erg aan toe is kan hij dit verzoek weigeren. De arts hoeft euthanasie niet toe te passen als hij dit zelf niet wil. Dit kan een religieuze kant hebben of
een psychische kant. (gezondheid)
De patiënt: Een patiënt kan een arts verzoeken euthanasie toe te passen als de patiënt het niet meer ziet zitten om verder te leven. Dit kan de patiënt verzoeken van psychische kant omdat de patiënt denkt het geestelijk niet aan te kunnen om zo verder te leven. (welzijn, gezondheid)
De nabestaanden: Familieleden kunnen voor euthanasie zijn, als zij zien dat de persoon die euthanasie wilt toepassen ernstig lijdt, dan zullen zij begrijpen dat hun familielid dit wil. Familieleden kunnen ook tegen euthanasie zijn, omdat het natuurlijk altijd vervelend is om een familielid kwijt te raken. Ook kan het zijn dat de Godsdienst het niet toelaat, of omdat ze het psychisch niet aankunnen. (geluk, welzijn, familie)
De betrokkenen hierbij zijn: - De arts - De patiënt - De nabestaanden
Onze eigen mening Wij zijn voor euthanasie, onder andere omdat wij vinden dat iedereen zijn eigen keuze moet kunnen maken als daarvoor de mogelijkheid is. Als iemand niet meer wil leven en daar goede redenen voor heeft, vinden wij dat je die persoon de vrijheid moet geven om ook daadwerkelijk dood te gaan. Volgens ons hoef je ook niet bang te zijn dat tegen je wil je leven wordt beëindigd, omdat er hele strenge regels voor euthanasie zijn en er ook goed gecontroleerd wordt. Er wordt alleen euthanasie gepleegd als jij daar om gevraagd hebt. Niet als je familie dat wil of een ander, het is je eigen keuze. Sommige mensen zijn ook bang dat men door euthanasie legaal te maken, men in een later stadium een perfect ras wil gaan creëren, dat als een baby net geboren is en het heeft bijvoorbeeld flapoortjes, gelijk wordt gedood. Euthanasie wordt alleen uitgevoerd als er ondraaglijk wordt geleden en de persoon in kwestie moet het zelf willen. In het geval van de baby met flaporen wordt er dus onder geen beding gedood. Geen mens is perfect, dat is toch heel natuurlijk, en bovendien kunnen ze nooit het perfecte ras creëren, dat zullen de meeste toch ook wel snappen.
We kunnen ook begrijpen dat mensen met een bepaald geloof erop tegen zijn dat euthanasie wordt toegepast. Bijv.:
- Christendom
Binnen het christelijk geloof is de zelfgekozen dood een onderwerp waarover heel veel verschillende meningen zijn. Het standpunt van de katholieke kerk over euthanasie is nog steeds negatief. Maar binnen de katholieke geloofsgemeenschap is er nu een discussie over euthanasie, ook al heeft de paus gezegd dat dit debat beter niet kan plaatsvinden.
Vanuit het christendom zijn er een aantal argumenten tegen het uitvoeren van euthanasie. In de tien geboden staat: ‘Gij zult niet doden’, dat is het eerste argument tegen euthanasie. Ook is de katholieke geloofsgemeenschap van mening dat het leven heilig is, door God gegeven, en dus altijd beschermwaardig. Ook wordt er gezegd dat het verkeerd is om in te grijpen in het ‘’natuurlijke proces van sterven’’. En er zijn ook christenen die vinden dat het lijden niet verkort mag worden, omdat Jezus immers ook niet wegliep voor het lijden aan het kruis. Het lijden van Jezus is heel erg belangrijk in het christelijk geloof.
Hoewel deze argumenten overtuigend klinken, zijn er ook christenen die over goede tegenargumenten beschikken. Zij vinden bijvoorbeeld aan dat je het zesde gebod niet als een verbod op euthanasiemoet opvatten.
Een ander tegenargument is dat als het leven van God gegeven is, dat dan toch juist ook betekent dat je het terug mag geven wanneer je er niets meer van kan maken. Nog een argument uit het christendom is dat de natuur zeker niet gelijk staat aan het goddelijke. In de natuur gebeurt
heel veel dat zo mooi niet is. De ziekten die ons treffen komen voort uit de natuur, maar dat betekent niet dat ze van God komen.
-Jodendom Het jodendom staat euthanasie ook niet toe. Ze vinden dat het leven heilig is. Discussie is een kenmerk van de joodse traditie. Daardoor kunnen ze vrij flexibel met hun traditie om gaan. Zo kunnen bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen in de technologie een plaats krijgen. Over alles mag gediscussieerd worden, dus ook over euthanasie. Toch staat de uitkomst van die discussie eigenlijk al vast. Het leven is volgens het jodendom immers van God en het dient dus voortgezet te worden, hoe moeilijk de omstandigheden ook zijn. Het standpunt van de joodse gelovigen is vooral gebaseerd op traditionele rabbijnse literatuur. Daarin staat bijvoorbeeld dat men het overlijdensproces niet mag versnellen. Maar om iemands leven te redden, mag men zelfs alle wetten breken. De heiligheid van het leven staat zo centraal, dat er volgens de Joden geen sprake kan zijn van euthanasie. Als de deskundigen op medisch gebied het erover eens zijn dat een behandeling geen zin meer heeft, is euthanasie ook vanuit de joodse traditie toegestaan. - Islam In de afgelopen jaren heeft er een uitgebreide discussie plaatsgevonden over medische ethiek in de wereld van de islam. Er bestaat geen centraal leergedrag binnen de Islam dus zijn er binnen die godsdienst verschillende opvattingen over levensbeëindiging. Alle islamieten zijn het erover eens dat patiënten die kunstmatig in leven worden gehouden en geen kans meer hebben op leven recht hebben op euthanasie. Vanuit een religieuze kijk is het altijd denkbaar dat God alsnog ingrijpt en zorgt dat de patiënt beter wordt. De orthodoxe moslim zal euthanasie dus afkeuren, de meer liberale moslim keurt het al meer goed.
- Boeddhisme Het boeddhisme is een geloof zonder persoonlijke God, met een traditie die belangrijker is dan geschreven wetten. In het Boeddhisme is er geen officieel standpunt over euthanasie, maar over het algemeen zijn de boeddhisten van mening dat er geen reden is om euthanasie af te keuren. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn daden en voor de gevolgen in dit leven en de volgende levens. Respect voor het leven is een belangrijk onderwerp binnen het boeddhisme, en dat gaat heel ver. De boeddhisten vinden zelfs dat het verkeerd is zelfs om insecten te doden of om papier te verspillen. Over het algemeen zoeken de mensen binnen het Boeddhisme verlossing van het lijden. Ziekte en pijn horen bij het leven, maar het is absoluut niet nodig om elke vorm van pijn en lijden te aanvaarden. Een boeddhist zal niet snel over een ander oordelen. Als een ander zijn leven beëindigt, moet dit maar dit geaccepteerd worden. Of deze keus goed is voor de patiënt, zal hij zelf uit moeten maken. Boeddhisten geloven dat alles een reden heeft. Of je leven gemakkelijk of moeilijk is, hangt samen met je eigen ontwikkeling en vorige levens. Het kan zijn dat het lijden dat je doormaakt in je ziekte nodig is om de balans van je leven te herstellen. Dan is het misschien niet zo verstandig om je leven eerder te beëindigen.
- Hindoeïsme Het hindoeïsme is de oudste van de wereldreligies. Volgens het hindoeïsme mag er op verschillende manieren ergens over gedacht worden. Er zijn grote verschillen binnen de hindoestaanse gemeenschap in Nederland, dat komt mede tot uiting in de opvattingen over euthanasie.
De hindoeïstische opvattingen over lichaam en ziel kunnen je op verschillende manieren opvatten. Er zijn pandits (Hindoese godsdienst en wetgeleerden) die zich verzetten tegen euthanasie omdat het karma volgens hen niet voldoende doorleeft.
Anderen gaan er vanuit dat de balans van karma in iemands leven bepaald wordt door het geheel van dat leven. Zij zijn er in principe voor, om ondraaglijk lijden te beëindigen door middel van euthanasie. er is eigenlijk al niet eens meer sprake van een natuurlijk sterfproces door alle medische ingrepen van tegenwoordig.
Conclusie: Iedereen moet voor zichzelf kunnen bepalen of hij/zij dit wil. Dit kan verschillende achtergronden hebben, zoals de Godsdienst. Een oplossing voor dit is eigenlijk al gevonden, er is namelijk in de wet vastgelegd dat euthanasie toegepast mag worden.
Planning:
Datum: Tijdsduur: Welke bronnen: Op schema:
onderwerp bedacht: 28-11-02 15 min. Zelf bedacht Ja
Wanneer begonnen met schrijven: 01-12-02 zo. 12.30 tot 15.00 uur. ma. 13.30 tot 16.30 uur.Do. 14.00 tot 16.00 uur.Vr. 13.00 tot 15.00 uur. Wijzelf en Word. Ja
Alles uitprinten en in snelhechter stoppen: 12-12-02 10 minuten Printer. ja
Informatie gezocht: 29-12-02 3 uur Encarta- euthanasie, boeken- bieb, naam: euthanasie, bijbel (oma)
Inleveren: 13-12-02 - - ja
We zijn zeer tevreden over het verloop van de planning, dank zij het behaalde resultaat. We hebben ook nog tijd zat over gehad om andere dingen te doen. We hebben met veel plezier eraan gewerkt.
REACTIES
1 seconde geleden
S.
S.
hey bedankt voor t verslag hij was eg goed
21 jaar geleden
Antwoorden