Het grote gebeuren - Belcampo ©1959
Titel
Het grote gebeuren. In het rustige dorpje Rijssen gebeuren opeens onverklaarbare dingen. Het grote gebeuren wijst naar het aanbreken van de dag des oordeels in het boek.
Genre
Novelle
Subgenre
Thema
het Laatste Oordeel
Motief
De dag des oordeels.
Fantasiewezens, duivels en engelen.
Wereldbeeld
Belcampo gelooft niet in een absolute waarheid
Indeling
Er is geen indeling in hoofdstukken, het is één lange tekst.
Symbolen
Duivels, engelen, apocalyptische ruiters.
Spanning
De spanningsboog duurt vrijwel het hele boek, vanaf de komst van de fantasiewezens tot het einde, waar Belcampo door engelen naar de hemel wordt gebracht.
Climax
Wanneer Belcampo naar de hemel wordt gebracht door engelen.
Motorisch moment
De komst van de fantasiewezens.
Begin en eind van het verhaal
Het begin is ab ovo, het eind gesloten. Het centrale probleem wordt namelijk opgelost.
Personages
Belcampo, de hoofdpersoon.
Periode waarin het verhaal zich afspeelt
De tijd waarin Belcampo het geschreven heeft, in zijn heden, dus rond \'59.
Vertelde tijd
2 dagen.
Verteltijd
63 bladzijdes, of ongeveer 1 uur.
Verhouding tussen verteltijd en vertelde tijd
De verteltijd is korter dan de vertelde tijd. Dit wordt vooral veroorzaakt door tijdsprongen.
Tijdvolgorde
Er komen tijdsprongen in voor, flash-backs. Ik heb geen anticipaties of retroversies gevonden, flashback blz. 38 \"Als er vroeger een kermis was en je begon het feestterrein te naderen, die lawaaizuil van gejoel en getoeter, gebel, getsjingel en draaiorgelspel, dan kwam in je wezen een machtig aandrijvend ritme, je diepste diepte kwam in deining en de drang om ook zelf je te storten in die opgewonden massa werd onweerhoudbaar.\"
Tijdsperspectief
Vision avec.
Perspectief
Ik-perspectief vanuit Belcampo.
Ruimte
Het verhaal speelt zich voor een groot deel buiten af en voor een deel in het huis van Belcampo, in Rijssen.
Taalgebruik en stijl
Het taalgebruik is vol, afwisselend en fantastisch. Ik vond het wat overdreven. Het is niet ingewikkeld. De zinnen zijn niet te lang. Belcampo gebruikt wel veel metaforen.
Het Verhaal
De hoofdpersoon, Belcampo, woont in Rijsen waar iedereen iedere dag hetzelfde doet. Rijsen is bijna een autarkie. Op een dag ziet hij overal rare wezens. Als hij ontdekt dat ze overal zijn probeert hij het dorp te verlaten, maar dan komen de apocalyptische ruiters langs. De dag des oordeels is aangebroken. Uit de lucht komen engelen en duivels. Die nemen mensen mee, naar de hemel of naar de hel. Belcampo probeert aan de duivels te ontkomen door zich te verkleden als duivel en ze mee te helpen. Als de aarde leeg is blijft Belcampo achter. Later komt hij een paar engelen tegen. Het blijkt dat ze hem zoeken. Belcampo trekt zijn duivelspak uit en wordt naar de hemel gebracht. Een boek met veel fantasie. In het begin vond ik het erg saai en overdreven, maar het is op zich wel aardig om te zien hoe Belcampo zich de dag des oordeels voorstelt.
Bibliografie
1936 Verhalen
1938 De zwerftochten van Belcampo (reisbeschrijving)
1947 Nieuwe verhalen
1950 Sprongen in de branding (verhalen)
1953 Liefde\'s verbijstering (verhalen)
1958 Het grote gebeuren, bibliofiele uitgave
1958 De fantasieën van Belcampo (verzamelbundel)
1959 Tussen hemel en afgrond (verzamelbundel)
1962 Bevroren vuurwerk (bloemlezing)
1963 Luchtspiegelingen van Belcampo (verzamelbundel)
1964 Verborgenheden (verhalen)
1968 De ideale dahlia (verhalen)
1972 De filosofie van het belcampisme
1974 Kruis of munt (bundeling wijsgerige verhalen)
1974 Het woeste paard (bundeling wijsgerige verhalen)
1974 Het grote gebeuren (bundeling verhalen van Amsterdam en Overijssel)
1975 De toverlantaarn van het christendom (verhalen)
1976 De dingen de baas
1979 Rozen op de rails (verhalen)
1979 Al zijn fantasieën (verzamelbundel)
1982 De drie liefdes van tante Bertha
1984 St. Joris
1989 Pandora\'s album
Over Belcampo
Belcampo is een pseudoniem voor Herman Pieter Schönfeld Wichers. Het is dus een Latijnse vertaling voor een gedeelte van zijn naam. Hij spiegelde zich ook aan \'Het Duivelselixer\' van E.T.A. Hoffmann, waarin ene Schönfeld zich Pietro Belcampo laat noemen. Belcampo werd in Naarden in 1902 geboren en stierf in 1990 in Groningen.
Al in zijn studententijd schreef hij humoristische verhalen. Bijvoorbeeld \'het Oleografisch testament\' en \'Het grote gebeuren\'. \'Het grote gebeuren\' speelt in de strenge geloofsgemeenschap in Rijsen, waar Belcampo zijn jeugd doorbracht
Zijn vader wilde dat hij notaris zou worden, maar dit zag hij niet zitten. Hij trekt maandenlang te voet door Europa, hij verdient zijn geld als portret-tekenaar. Op zijn 35ste gaat hij geneeskunde studeren. Tot aan zijn pensioen is hij studentenarts in Groningen.
Ook na zijn 80ste maakt Belcampo veel voetreizen.
REACTIES
1 seconde geleden
B.
B.
Rijssen is geen dorpje, maar sinds 1243 een stad, dus behoord het bij de oudere steden in nederland. Belkampo is begraven in Rijssen
19 jaar geleden
AntwoordenK.
K.
Moeilijk, Thanx!!!!! :)
22 jaar geleden
AntwoordenP.
P.
Hallo.Je hebt een leuke uitreksel gemaakt.
Ik heb moeite met een andere einde te verzinnen van 250 woorden.Kan je voor mij een andere einde verzinnen en het typen.Als je het doet ben ik je heel bedankbaar.Een andere einde voor:Belcampo het grote gebeuren
21 jaar geleden
AntwoordenR.
R.
Rijssen is een stad geen dorpje
20 jaar geleden
Antwoorden