A. Voorbereiding
Ik heb voor deze culturele activiteit gekozen voor de film Unbreakable. Ik had een recensie gelezen van de film Unbreakable. Het verhaal trok mij zeer aan, omdat ik nieuwsgierig was naar de man die onbreekbaar zou zijn en naar de man die altijd alle botten brak. Ik ben naar deze film geweest samen met een vriendin in de bioscoop. Hieronder vindt u het bioscoopkaartje. Op de volgende pagina staat de recensie die ik had gelezen waardoor ik besloten had om naar de film te gaan.
Recensie Unbreakable
Uitgegeven: 11-1-2001 13:37
Hoe volg je het wereldsucces van The Sixth Sense op? Door het publiek nog meer van hetzelfde te geven. Unbreakable, met opnieuw Bruce Willis, heet nog net niet The Seventh Sense, maar de overeenkomsten zijn te groot om te negeren.
Ook nu speelt Willis weer een ingetogen, licht depressief personage (een bewaker met huwelijksproblemen) dat niet precies begrijpt wat er met hem aan de hand is. Net als in The Sixth Sense heeft hij een speciale band met een jongetje, in dit geval zijn zoontje. En ook dit keer komt er een opzienbarende onthulling aan het eind, maar die kan na het slot van The Sixth Sense, waarin zo\'n beetje de bioscoopstoel onder de toeschouwer vandaan werd getrokken, alleen maar tegenvallen.
Dat alles is niet eens zo\'n bezwaar, aangezien Shyamalan een begenadigd regisseur is en meer in petto heeft dan een handvol trucjes. Uiteraard is Samuel L. Jackson, als de mysterieuze stripverzamelaar die contact zoekt met Willis, een welkome aanvulling op het koppel Shyamalan/Willis.
Ook visueel gaat Shyamalan verder. Was The Sixth Sense al sober en aan de trage kant, in Unbreakable kiest hij voor lange instellingen, hetgeen de beklemmende sfeer van de film versterkt. Aan het begin van de film tracht Willis in een trein (die later zal ontsporen) een medepassagier te versieren, een mislukte flirt die geheel van achter de stoelen voor hen is gefilmd. Een eigenaardig perspectief, dat bij menig ander regisseur een belachelijk effect zou opleveren, maar die je in dit geval op het puntje van je stoel doet zitten.
Dat Shyamalan er vervolgens voor kiest het ongeluk geheel buiten beeld te laten getuigt ook van lef. Zeker wanneer hij de kijker vervolgens tot het slot laat gissen hoe het toch kan dat Willis als enige een treinongeluk overleeft, zonder zelfs maar een schrammetje op te lopen. Het zal niet iedereen aanstaan dat de opbouw traag is. En ook de ontknoping zal menigeen verder gezocht overkomen dan de verrassing van The Sixth Sense.
Desondanks valt Unbreakable niet tegen en dat is een prestatie op zich. De volgende keer zal Shyamalan echter toch een geheel andere film moeten maken om te bewijzen dat hij meer trucs beheerst.
B. Motivatie
1. Datum: 20 Januari 2001
Plaats: H5 Theaters Heerlen
Titel: Unbreakable
Onderwerp: Het gaat over 2 mannen. David Dunne; de
man die onbreekbaar blijkt te zijn en de
andere man, Elijah, breekt heel vaak al
zijn botten. Elijah is op zoek naar David
Dunne.
Personen: De hoofdpersonen in deze film zijn Bruce Willis en Samuel L. Jackson
Bruce Willis als David Dunne: Bruce Willis is de oudste zoon van een Amerikaanse militair en een Duitse moeder. Hij werd geboren op de Amerikaanse legerbasis in het Duitse Idar-Oberstein. Toen zijn vader in 1957 het leger verliet, verhuisde het gezin naar de Verenigde Staten. Ze vestigden zich in het plaatsje Carneys Point, New Jersey. Zijn bijnaam luidt Bruce of Bruno. Hij ontwikkelde zich tot een mannetje dat niet op zijn mondje gevallen was en zijn handen wist te gebruiken. Op de middelbare school wist hij het zelfs tot president van de leerlingenraad te schoppen. Hij had maar één handicap: hij stotterde. Dat die handicap hem nu een dikke bankrekening en de status van filmster heeft opgeleverd, had hij destijds vast nooit durven dromen. Het was namelijk het acteren dat hem van zijn gestotter afhielp. Hij leerde rustig te praten en goed adem te halen. Na de middelbare school vond Willis werk als chauffeur bij een chemische fabriek. Hij moest arbeiders rondrijden. Toen een collega-chauffeur bij een bedrijfsongeval het leven liet, stopte hij met zijn baantje. Werkloos en ongemotiveerd hing hij maanden rond in bars en speelde mondharmonica in de plaatselijke band. Niet tevreden met zijn leven, schreef hij zich in voor lessen dramaturgie op het Montclair State College. Hij had talent en speelde mee in uitvoeringen van de toneelschool. Overtuigd van zijn eigen kwaliteiten, miste hij regelmatig lessen om auditie te doen in New York. Het heen en weer reizen kostte veel tijd. Omdat hij meer audities zou kunnen doen, als hij in New York woonde, stopte hij met school en betrok een appartementje in een armoedige buurt van Manhattan. Werk vinden als acteur in New York is zo ongeveer het moeilijkste wat er is. De stad zit vol met want-to-be-acteurs. Slim als Willis is, ging hij aan de slag in een trendy café, waar veel beroemdheden kwamen. Ook het bezoeken van audities hield hij stug vol. Met succes. Hij stond hij voor het eerst op de planken in een productie genaamd \"Heaven and Earth\". In 1984 werd hij uitgekozen als vervanger van Will Patton in \"Fool for Love\". Het toneelstuk was niet de grote doorbraak, de gevolgen wel. Het bezorgde hem een gastrolletje in \"Miami Vice\". De overstap naar het grote werk was toen snel gemaakt. Na twee minder geslaagde films kreeg Willis lucht van een auditie voor een nieuwe televisieserie op ABC. De televisiebonzen zagen niets in deze totaal onbekende acteur uit New York, maar op voorspraak van de producent kreeg hij uiteindelijk toch de rol. Hij speelde David Addisson in \"Moonlightning\". De kijkcijfers rezen de pan uit en voor Willis was zijn kostje gekocht.
Bruce Willis was nu een ster en leefde ernaar. De roddelbladen grossierden in verhalen over hem. De aandacht werd bepaald niet minder toen hij in 1987 in Las Vegas trouwde met Demi Moore. Naast persoonlijk geluk, ging het ook met zijn carrière op het witte doek bergopwaarts. De actiefilms \"Die Hard\" en \"Die Hard 2\" waren gigantisch succesvol. Maar het gaf Willis niet de voldoening waar hij naar op zoek was. Hij kon meer, daar was hij van overtuigd. In films als \"Bonfire of the Vanities\" en het min of meer autobiografische \"Hudson Hawk\" probeerde hij af te komen van zijn imago als actieheld. Het publiek kon het niet waarderen en de films flopten. Willis begreep de boodschap. Met \"The Last Boyscout\", \"Pulp Fiction\", \"Die Hard With a Vengeance\" en \"Armageddon\" gaf hij de fans weer wat ze wilden. De lange lijst van successen deden hem in 1997 op de 22ste plaats van \'The Top 100 Movie Stars of All Time-list\' van het Britse tijdschrift Empire belanden. In 1998 hielden Willis en Moore hun relatie voor gezien en gingen uit elkaar, alhoewel ze officieel nooit gescheiden zijn. De laatste tijd houdt Willis het actiegenre weer even voor gezien. In korte tijd speelde hij in drie films. Groot succes had hij in Amerika met de thriller \"The Sixth Sense\", waarin hij als psycholoog een bezeten meisje helpt. De film leverde vijf weekenden lang 20 miljoen dollar op en evenaarde daarmee \"Titanic\". Tevens speelde hij in \"Breakfast of Champions\" en samen met Michelle Pfeiffer in de romantische dramedy (kruising tussen een drama en comedy) \"The Story of Us\". En als laatste in de rij volgt nu de film “Unbreakable”.
UNBREAKABLE (2001)
THE WHOLE NINE YARDS (2000)
THE SIXTH SENSE (1999)
BREAKFAST OF CHAMPIONS (1999)
THE STORY OF US (1999)
THE SIEGE (1998)
ARMAGEDDON (1998)
APOCALYPSE (1998)
MERCURY RISING (1998)
THE JACKAL (1997)
THE FIFTH ELEMENT (1997)
LAST MAN STANDING (1996)
BRUNO THE KID (1996) - TV
BEAVIS AND BUTT-HEAD DO AMERICA (1996)
DIE HARD: WITH A VENGEANCE (1995)
FOUR ROOMS (1995)
TWELVE MONKEYS (1995)
PULP FICTION (1994)
COLOR OF NIGHT (1994)
NORTH (1994)
NOBODY\'S FOOL (1994)
LOADED WEAPON 1 (1993)
STRIKING DISTANCE (1993)
DEATH BECOMES HER (1992)
THE PLAYER (1992)
THE LAST BOY SCOUT (1991)
MORTAL THOUGHTS (1991)
HUDSON HAWK (1991)
THE BONFIRE OF VANITIES (1990)
DIE HARD 2 (1990)
IN COUNTRY (1989)
LOOK WHO\'S TALKING (1989)
SUNSET (1988)
DIE HARD (1988)
THE RETURN OF BRUNO (1988)
BLIND DATE (1987)
MOONLIGHTING (1985) - TV
THE VERDICT (1982)
THE FIRST DEADLY SIN (1980)
Samuel L. Jackson als Elijah
Hij is geboren op 21 december 1948 in Washington D.C., Columbia, USA. Samuel L. Jackson begon zijn carrière om een heel andere reden. De meeste mensen beginnen om de uiteenlopendste redenen met acteren: omdat ze het leuk vinden, omdat het in de familie zit, op aanraden van vrienden, maar Samuel begon op advies van zijn logopedist. Die dacht dat acteren Jackson wel eens van zijn stotterproblemen af zou kunnen helpen. Dat werkte zo goed dat Jackson er zijn hoofdvak aan de universiteit van maakte. Eenmaal afgestudeerd reisde hij af naar New York en kwam daar terecht in het off-Broadway circuit. Een grote naam was Jackson daar allerminst, maar hij kon rondkomen van zijn acteerprestaties. Af en toe deed hij er ook een filmrol bij, zoals zijn debuut in \"The displaced Person\", een tv-film uit 1976. Daarna speelde Jackson af en toe kleine rollen in speelfilms, maar hield zich vooral bezig met theater. Begin jaren \'80 kreeg hij een baan aangeboden bij de Cosby-show die toen mateloos populair was. Toch kent het grote publiek hem daar niet van. Dat heeft alles te maken met zijn functie: Jackson was de stand-in van Bill Cosby bij de repetities met publiek.
Bekend was Jackson dus nog niet toen hij in 1989 in contact kwam met Spike Lee, die toen aan het begin van zijn regisseursloopbaan stond. Lee vroeg Jackson voor de hoofdrol in \"Do the Right Thing\" (1989). Dat betekende het begin van de grote naam die Jackson uiteindelijk op zou bouwen. De hoofdrol in het Broadway toneelstuk \"\"Two trains running\" had daar ook een belangrijk steentje aan bij kunnen dragen. Het toneelpubliek heeft Samuel L. Jackson echter nooit in die rol gezien omdat producent August Wilson hem de rol afnam vanwege zijn drugs- en alcoholverslaving.
Dit deed Jackson inzien dat hij zijn carrière naar de kloten aan het helpen was en hij kickte volledig af. De eerste rol die hij daarna speelde was die van een junkie in \"Jungle Fever\" (1991) van wederom Spike Lee. Daarna bleek de nuchtere Jackson een harde werker en hij produceerde een waslijst aan films waar hij op de een of andere manier aan meegewerkt had, zoals \"Patriot Games\" (1992), \"Menace II Society\" (1993) en \"Jurassic Park\" (1993).
Het bleef voor Jackson echter bij kleine en onopvallende rollen totdat een andere jonge talentvolle regisseur zijn pad kruiste. Quentin Tarantino castte Jackson voor de rol van de bijbelteksten citerende gangster Jules in zijn succesfilm \"Pulp Fiction\" (1994). Dat leverde Samuel L. Jackson, naast een Oscarnominatie voor \'best supporting actor\', aanbiedingen voor de meest uiteenlopende rollen op.
Zijn fans zouden Jackson onder meer in \"Losing Isaiah\" (1995), de keiharde actiefilm \"Die Hard with a Vengeance\" (1995), het Grisham-verhaal \"A Time to Kill\" (1996) en de derde Tarantino-film \"Jackie Brown\" (1997) zien. Na deze succesfilms had Jackson zo\'n faam opgebouwd dat hij kieskeuriger kon worden in de rollen die hij aannam. Op het geld (zijn honorarium was inmiddels opgelopen tot zo\'n 5 miljoen dollar) hoefde hij ook niet meer te letten. De keuze van Jackson leverde hem vorig jaar onder meer rollen in \"The Negotiator\", \"Out of Sight\" en \"Sphere\" (allen 1998) op.
In 1999 zagen we hem in de thriller \"Deep Blue Sea\" en
degenen die goed opgelet hebben ook in \"Star Wars Episode I: The phantom menace\". Gevraagd naar een uitleg over zijn karakter Mace Windu antwoordde Jackson: \"He\'s black\". Een antwoord even kort en veelzeggend als zijn rol in de film. Ingewijden zeggen echter dat Mace Windu in Episode II en III een grotere rol zal gaan spelen. Verder stond er voor Jackson een rol in \"Shaft\" op het programma in 2000 en in 2001 natuurlijk “Unbreakable”
2. Waarom heb je voor deze activiteit gekozen? * Ik heb voor deze activiteit gekozen, omdat het verhaal van deze film mij zeer aansprak en ik wilde weten of Elijah uiteindelijk David Dunne zou vinden en hoe die erop zou reageren.
3. Bij welk thema (uit het boek) sluit deze activiteit aan en waarom vind je dit thema er bij passen? * Ik vind deze film passen bij het thema “De Schreeuw”, want in de film gaat het over Leven en Dood. Een normaal mens zou bij een zeer tragische ramp de ramp niet overleven, maar David Dunne blijkt alles te overleven zonder maar een schrammetje op te lopen. Terwijl de Elijah altijd alles breekt. Het gaat dus om het overleven.
4. Omschrijf je verwachtingen. * Ik verwacht dat Elijah David Dunne uiteindelijk zal ontmoeten. Ik denk dat David het eerst niet zal kunnen geloven, maar naderhand toch gaat nadenken erover.
5. Geef de inhoud van de voorstelling in je eigen woorden
weer.
In 1961 wordt er een zwart kind geboren met verbrijzelde ledematen. Elijah. In de hedendaagse tijd gebeurt er een vreselijk treinongeluk. Van de twee overlevenden is er slechts 1 die niet bijna dood is. Erger nog, hij heeft niet eens een krasje....David Dunne. Als de inmiddels volwassen Elijah hoort van het enorme geluk dat David heeft gehad, neemt hij contact met hem op, en begint een vriendschap. Elijah heeft zijn botten al vaker gebroken dan hij kan tellen. Hij heeft een ziekte waardoor zijn botten erg poreus zijn, en zijn lichaam zal nooit helemaal helen. In David ziet hij het andere uiterste van het spectrum. Een mogelijke oplossing voor zijn lijden. Zijn levenslange verslaving aan stripboeken hebben Elijah hongerig gemaakt naar een levensechte held. Iemand die net zo sterk is als hij breekbaar is. Hij denkt dat David die man is, en hij is vastbesloten om hem dat te laten weten. Maar is David wel die \"held\"? Hij heeft niet zo\'n gelukkig gezinsleven, en een verleden dat hem achtervolgt. Hij is niet het plaatje van perfectie. Bovendien zit hij vol met vragen en is hij op zoek naar de antwoorden. Hoe heeft hij dat ongeluk kunnen overleven? En waarom heeft hij zijn hele leven nog nooit een dag ziek hoeven vieren? De cijfers van het ongeluk: 131 doden en 1 overlevende. Wat heeft dit allemaal te betekenen? Hij vindt het allemaal heel raar. Hij weet niet wat hij ermee aanmoet. Hij besluit Elijah een keer op te zoeken. Hij ontdekt dat Elijah veel rampen in scène heeft gezet, om hem te vinden. Hij is verschrikkelijk verbaasd. David en Elijah geven elkaar op het einde een hand. David wil niks meer met Elijah te maken hebben.
6. Welke verschillen dringen zich op als je deze voorstelling vergelijkt met een soortgelijke voorstelling op tv? * Het grote verschil tussen de bioscoop en als je een film thuis kijkt is dat je nu het commentaar van andere mensen hoort en ook sommige spanningen merkt. Het geluid is ook anders in de bioscoop als thuis.
7. Geef hoogte- en dieptepunten aan in de voorstelling zoals jij die persoonlijk hebt ervaren. * Hoogtepunt: * Het hoogtepunt vond ik toen Elijah en David elkaar voor de eerste keer ontmoette.
* Dieptepunt: * In de film zitten niet zo veel spannende acties. Er gebeurt niet zo heel veel in de film. 8. Noem de personen die indruk hebben gemaakt en vertel wat dan indruk maakte. * De beide hoofdpersonen maken een indruk op mij. Bruce Willis, omdat hij zich heel goed inleeft in zijn rol. Samuel L. Jackson heeft meer indruk gemaakt bij mij dan Bruce Willis, omdat hij diegene is die altijd zijn botten brak. Als je hem dan ziet zitten in zijn rolstoel is het best zielig. Hij speelt zijn rol erg goed.
Kijkwijzer Film Vraag 1 Wat zie je: fictie of nonfictie? ¨ documentaire: beschrijf onderwerp kort ¨ mengvorm: met welke reden? ¨ speelfilm: beschrijf verhaal kort Vraag 2 Wat zie je: welke filmtechnieken vallen op? (Kies één of meer opties) ¨ montage¨ kadrering ¨ belichting¨ special effects ¨ camerastandpunten/-gebruik¨ miseenscène
Vraag 3 Wat zie je: wat is de verhouding tussen story en plot? ¨ plot volgt chronologie story ¨ plot maakt story spannend: op welke manier? ¨ flashbacks /flashforwards: beschrijf effect op inhoud
Vraag 4 Wat ervaar je: hoe wordt de film vertoond? (Wat is het effect?) ¨ klassieke bioscoopsituatie ¨ televisie/video ¨ interactief of themapark
Vraag 5 Wat hoor je: welke rol speelt muziek in de film? ¨ muziek versterkt inhoud film: op welke manier? ¨ geen, weinig of onopvallende muziek ¨ muziek voegt elementen toe: welke en op welke manier?
Vraag 6 Inhoud: tot welk genre hoort de film? ¨ horror- of science-fictionfilm¨ thriller¨ comedy ¨ (docu)drama¨ avonturenfilm¨ familie/kinderfilm ¨ oorlogsfilm¨ western¨ documentaire Vraag 7 Inhoud: waar ligt de nadruk van het verhaal? ¨ op wat er gebeurt (story) ¨ op de boodschap (thematiek) ¨ op de (psychologische) ontwikkeling van personage(s)
Vraag 8 Inhoud: welke dingen hebben bij het maken van de film een rol gespeeld? ¨ de filmmaker (auteursfilm) ¨ acteurs/filmsterren (acteursfilm) ¨ eerder uitgebrachte films
Vraag 9 Betekenis: wat denk je dat de betekenis van de film is? (Kies één of meer opties) ¨ persoonlijke/autobio-grafische betekenis van de filmmaker¨ bedoeld als (politieke of culturele) provocatie ¨ roept emoties op¨ gemaakt uit commerciële overwegingen ¨ morele boodschap¨ bedoeld als amusement
C. Uitwerking Kijkwijzer
1 Wat zie je: fictie of nonfictie?
* Het is een speelfilm. Het gaat over 2 mannen. David
Dunne; de man die onbreekbaar blijkt te zijn en de
andere man, Elijah, breekt heel vaak al zijn botten. Elijah
is op zoek naar David Dunne.
2 Wat zie je: welke filmtechnieken vallen op? * De belichting: * Die valt op doordat op sommige momenten gespeeld wordt met het licht. Waar de gebeurtenis zich afspeelt is vaak lichter dan de omgeving. * De montage: * Die valt op doordat er soms veel shots heel snel achter elkaar zijn geplaatst. Ze krijgen hierdoor een onderlinge samenhang. 3 Wat zie je: wat is de verhouding tussen story en plot? * Het plot is volgt chronologie story, want de gebeurtenissen zijn volgens chronologische wijze. Hoe de film afloopt wordt pas op het einde duidelijk.
4 Wat ervaar je: hoe wordt de film vertoond? * De film wordt vertoond in de bioscoop. Je merkt de emoties en de reacties van de mensen
5 Wat hoor je: welke rol speelt de muziek? * De muziek versterkt de inhoud van de film doordat in bepaalde situaties de muziek dreigender is dan in ander situaties. Je merkt de spanning dan.
6. Inhoud: tot welk genre hoort de film? * De film behoort tot het genre Thriller
7 Inhoud: waar ligt de nadruk van het verhaal? * Bij deze film ligt de nadruk op de psychologische ontwikkeling van de personages, want de personages zijn eigenlijk de gebeurtenis in dit verhaal. Het gaat er om dat Elijah David vindt en dat David erkent dat hij onbreekbaar is.
8 Inhoud: wat speelt een grote rol bij het maken van de film? * De filmmaker en de acteurs, want \'The Sixth Sense\' was in Nederland de bestbezochte film van 2000 en ook in andere landen was het een doorslaggevend succes. Regisseur M. Night Shyamalan wilde een nieuwe film maken. Geen wonder dat hij weer Bruce Willis wilde en kreeg. Het gaat weer om gewone mensen met een bijzondere eigenschap en dat het een intrigerende verhaal is dat weer vakkundig in beeld is gebracht.
9 Betekenis: wat denk je dat de betekenis van de film is? * Deze film is bedoeld als amusement. Je krijgt er verder geen speciale emoties bij en het heeft verder ook geen boodschappen of enige betekenis.
D. De Vier Invalshoeken.
De Kunstenaar
De kunstenaar van de film Unbreakable is M. Night Shyamalan. Hij is ook de regisseur van de film “The Sixth Sense”. De mysterieuze M. in zijn naam staat niet voor ‘Mystery’ maar gewoon voor de Indiase naam Manoj. Hij werd op zes augustus 1970 geboren in India maar al snel besloten zijn ouders, die beiden dokters waren, te verhuizen naar de Verenigde Staten. Op zijn achtste weet Night wat hij later wil worden: filmregisseur. Hij krijgt een videocamera van zijn vader en schiet er lustig op los, daarbij de stijl van Spielberg imiterend. Tijdens de schoolvakanties is hij steeds bezig met het regisseren van films, altijd met familie en vriendjes in de hoofdrollen.
Tegen de tijd dat hij vijftien is heeft hij al 45 films ‘op zijn naam staan’. Al snel heeft Manoj door dat een goed verhaal de sleutel naar succes is. Zodoende begint hij op veertien jarige leeftijd met het schrijven van scripts. Het aanbieden van de scripts aan producenten loopt echter steeds uit op teleurstellingen. Hij besluit het anders aan te pakken en geeft zich op voor vrijwilligerswerk in de filmindustrie. Dag in, dag uit deelt hij naamplaatjes uit aan bezoekers.
Op een gegeven moment heeft hij het daar zo mee gehad dat hij besluit een naamplaatje voor zichzelf te maken zodat hij kan binnenglippen bij allerlei ‘jonge talenten dagen’ en diners om zodoende een netwerk op te bouwen. Helaas mislukt ook dit. Met zijn film ‘Praying with Anger’ weet hij eindelijk de ogen op zich te vestigen. De film, door hemzelf geregisseerd en geproduceerd, gaat over een Indiase jongen, geboren in Amerika, die zoekt naar zijn wortels in India. Om geld te besparen voor een hoofdrolspeler neemt hij ook deze taak op zich. De film wint de Debut Film Of The Year Award en voor zijn volgende film ‘Labor of Love’ vindt Shyamalan al snel een producent.
Door het succes van ‘Labour of Love’ vindt hij ook voor zijn volgende script ‘The Sixth Sense’ zonder al teveel moeite een producent. De film is een groot succes waarvoor het publiek in grote getale naar de bioscopen komt. ‘The Sixth Sense’ werd genomineerd voor zes Oscars waaronder beste regie. In dat zelfde jaar toont hij ook zijn veelzijdigheid door het script te schrijven van de amusante kinderfilm ‘Stuart Little’.
Daarna ging hij weer direct aan de slag aan zijn volgende film: ‘Unbreakable’. Wederom een thriller met bovennatuurlijke trekjes waarin ook weer Bruce Willis te zien is. Al deze prestaties zijn helemaal opmerkelijk als je je bedenkt dat M. Night Shyamalan nog maar 30 jaar oud is.
Het Kunstwerk
Het kunstwerk is de film Unbreakable. De film is op 11 januari 2001 in premiere gegaan. Wanneer veiligheidsbeamte David Dunne (Willis) niet alleen de enige overlevende blijkt van een catastrofale treinramp maar bovendien geen schrammetje heeft, wekt hij de interesse van de mysterieuze Elijah Price (Samuel L. Jackson), een stripboekenverzamelaar. Price is geboren met zeer broze botten die bij het minste of geringste kunnen breken en ziet in Willis’ miraculeuze onbreekbaarheid een soort ‘Yin’ ten opzichte van zijn eigen ‘Yang’ – twee uiteinden van hetzelfde spectrum. Hij wil Dunne aansporen zijn ‘krachten’ in te zetten om de mensheid in het algemeen tot nut te zijn en te beschermen, als ware hij een real-life superheld uit één van z’n strips. Alhoewel Dunne’s zoontje Joseph wel brood ziet in die theorie doet de veiligheidsbeamte zelf deze in eerste instantie af als onzin, maar de aanwijzingen dat Price toch gelijk heeft beginnen zich al gauw op te stapelen. De film is anders dan andere films, want in de meeste films zijn snelle shots achter elkaar gezet, maar in deze film gaan sommige shots heel traag en dat geeft een ander effect aan de film.
De Cultuurhistorie
Over de cultuurhistorie valt niet zo heel veel te vertellen, want de film is nog niet zo lang uit. De film is op 11 januari 2001 in premiere gegaan. Er waren geen speciale gebeurtenissen toen deze film in premiere ging. Het is ook niet op iets speciaals in de wereld gebaseerd. De film wordt veel vergeleken met “the sixth sense”. Dat komt doordat de beide films dezelfde regisseur hebben gehad. Sommige vinden dat de film een vervolg is op “the Sixth sense”. Er valt verder niet echt veel te vertelen over de cultuurhistorie, want die is er bijna niet.
De Kijker / De Toeschouwer
Het goede eromheen:
* Hoe of via wie/wat werd je op het idee gebracht voor deze activiteit? * Ik heb zelf een recensie gelezen van de film Unbreakable. Het verhaal sprak mij aan en ik heb toen besloten om er met een vriendin heen te gaan. * Hoe kwam je aan de toegangskaart? * Het toegangskaartje heb ik bij de bioscoop aan het loket gekocht. * Heb je je speciaal gekleed voor de gelegenheid? * Ik heb me niet speciaal gekleed voor de film, want dat hoeft niet als je naar de film gaat. * Hoe vond je de schouwburg, het theater, etc.? * De bioscoop is best groot. Er zijn 5 zalen waar tegelijkertijd films gedraaid worden. Wij zaten in de grootste zaal en in die zaal heb je meer beenruimte als in de andere zalen en de zaal is groter. Het is dan niet zo benauwd binnen in de zaal. * Wat voor een publiek zat er in de zaal? * Het publiek was zeer verschillend. Er waren mensen van jong tot oud. De film was vanaf 12 jaar en ouder. Er zat toch de meeste jeugd in de zaal, omdat ik denk dat het verhaal ouderen mensen niet zo zal aantrekken.
* Was het druk? * Het was heel druk, want de film was uitverkocht. De zaal zat helemaal vol. * Was er een pauze in de film? * Er was een kwartier pauze in de film.
* Vond je het (te) lang duren? * Ik vond het niet te lang duren. De film duurde ongeveer 2 uur met de pauze erbij. Dat is de normale duur van een film met pauze. * Hoe was de reactie van het publiek? * De reacties waren zeer verschillend. De een vond het een geweldige film, maar er waren ook mensen die er niks aan vonden.
Het weergeven van de ervaring:
* Geef weer wat je voelde, dacht en meemaakte tijdens het kijken en luisteren naar deze film. * Ik had bij deze film niet echt emoties. De film maakte niet zo heel veel indruk op mij. Toen ik erachter kwam dat Elijah zoveel rampen had gepleegd alleen maar om die man te vinden dat vond ik wel erg, want er zijn dan zoveel mensen voor niks gestorven. Ook al weet je dat het maar een film is ga je toch nadenken over als het in de werkelijkheid zou gebeuren. Dan zou het ook vreselijk zijn.
* Wat had de film jou te zeggen? * De film had mij niet zoveel te zeggen, alleen dat zoals bijvoorbeeld Elijah altijd alles breekt toch blijft doorgaan om David te vinden terwijl hij aan zoveel mensen het leven schendt. * Welke emoties maakte het bij je los? Denk daarbij aan positieve en negatieve kanten. * De film maakte geen emoties in het bijzonder bij mij los. Dat komt omdat er niet echt veel acties in de film zaten en er eigenlijk een beetje een langdradig verhaal werd verteld. Elijah was op zoek naar David. Alleen als Elijah en David elkaar een hand geven is er een doodse stilte en dat is wel speciaal, maar het maakte bij geen speciale emoties los.
Preciseer deze ervaringen naar het kunstwerk toe:
* Breng accenten aan in de totaalindruk: welke passages sprongen er naar jouw mening uit? * De scène waarbij Elijah en David elkaar ontmoette sprong er voor mij uit, want die scène was eigenlijk de enige scène waarbij er iets speciaals gebeurde. David kreeg voor het eerst te horen van iemand dat hij onbreekbaar was. * Ook de scène2 waarbij Elijah en David elkaar een hand geven is speciaal, want er is dan een totaal stilte in de film en ook in de zaal. Dat is best speciaal.
Verklaren van je ervaringen:
* Hoe komt het dat dit kunstwerk net deze emotie bij je oproept? * De film roept niet veel emoties op en dat komt, omdat ik de film niet echt geweldig vind, omdat er niet zo veel spanning in de film zit. Er gebeurt niet zo heel veel.
* Toets jou mening naar die van andere. * De vriendin waar ik mee ben geweest vond de film ook niet echt geweldig, want zij vond de film ook best langdradig en ze vond het verhaal een beetje wazig. Je moet de film namelijk echt volgen en alles begrijpen, want anders begrijp je de film niet echt.
* Geef aan wat je van deze activiteit geleerd hebt met eventuele suggesties voor een volgende keer. * Ik heb niet zo heel veel geleerd van deze film. Ik denk dat ik de volgende keer alleen op nog meer reacties zal wachten van andere. Ik denk dat als ik later was gegaan en nog andere reacties had gehoord van mensen die naar deze film waren geweest, dan was ik misschien niet naar deze film gegaan.
REACTIES
1 seconde geleden
T.
T.
He bedankt voor je verslag het zal van pas komen,
Mees
23 jaar geleden
AntwoordenP.
P.
Hee een goed verslag.
11 jaar geleden
Antwoorden