Louis ‘Satchmo’ Armstrong
Louis Armstrong, één van de grootste jazzmuzikanten ooit. Op z\'n dertigste al de belangrijkste jazz-trompettist ter wereld. Armstrong is een stukje muziekgeschiedenis, die nooit zal worden vergeten. Hij werd niet alleen beroemd als trompettist, zijn schorre stem zorgde voor wereldberoemdheid.
Daniel Louis Armstrong wordt geboren op 4 juli 1900 in New Orleans. Z’n vader is eenvoudige dagloner. Als hij 5 jaar oud is verlaat z’n vader hem en z’n moeder. Op 13 jarige leeftijd viert hij nieuwjaarsavond iets te enhousiast. Hij wordt opgepakt wegens illegaal wapenbezit en, ondergebracht in een opvoedingsgesticht. Daar leert hij de beginselen van het kornet spelen. Z’n grote voorbeelden zijn trompettisten als Bunk Johnson, Buddy Bolden en vooral Joe ‘King’ Oliver. Op de leeftijd van 15 jaar wordt Louis ontslagen uit het opvoedingsgesticht. Hij gaat meespelen als kornettist in New Orleans waar hij maar kan. In optochten, café’s, clubs, bruiloften en begrafenissen. In 1918 eindigt deze ‘inleiding’ van z’n carriere, die dan pas echt begint…
Louis Armstrong treedt toe in het orkest van trombonist Kid Ory, en doet ervaring op bij ‘Oscar Celestins tuxedo Brass Band’ en in bands die spelen op de Mississipi-stoomboten.
Hij trouwt op 19 jarige leeftijd met Daisy Parker die hem al gauw weer verlaat. In 1922 gaat hij naar Chicago om te werken bij z’n gote jeugdidool Joe ‘King’ Oliver. De pianiste van King Oliver, Lil Hardin, stimuleert Louis om muzikale studies te gaan volgen. En in in 1924 trouwt Armstrong opnieuw, nu met Lil Hardin. Met deze Lil Hardin vertrekt Louis Armstrong naar New York. Daar werkt hij bij de beroemde band van Fletcher Henderson en als begeleider van jazz-zangeressen. Ook voor de wereldberoemde Bessie Smith. Verder maakt hij opnamen met de Clarence Williams blue five. Daarna gaat hij weer terug naar Chicago. Hij stelt daar een studio-orkest van 5 mensen samen, om muziek te maken onder een eigen naam. Deze ‘hot five,’ soms ‘hot seven’ vormen een hoogtepunt in de jazz. In deze band spelen o.a: Kid Ory en Armstrongs vrouw Lil Hardin. Door deze band wordt Armstrong ‘the king of jazz’ genoemd.
Op 1 van de platen van de ‘hot five’ was Armstrong gaan zingen. Hij vond iets bijzonders uit: de scat-vocal. Dat is een zang-solo die wordt opgebouwd uit klanken zonder dat er tekst aan te pas komt. Armstrong heeft een hele hese stem, die in de loop der jaren de ‘grint-stem’ wordt genoemd.
Armstrong wordt steeds meer gevraagd als solist en gaat spelen met grotere orkesten, die in de mode komen. Bij Erskine Tate en Carroll Dickerson, met wie hij in de Savoy Ballroom in Harlem optrad, werd ook z’n comisch talent als acteur ontdekt. Hierdoor komt hij terecht in een wereldje tussen jazz en show-businnes. Dit is hem door de ‘ware’ jazzliefhebbers nogal kwalijk genomen.
In 1930 gaat Armstrong op tournee. Hij begint in Californië om daarweg lange tournees door de VS te maken. In 1932 maakt hij zijn eerste reis naar het buitenland. Naar Londen. In 1933 gaat hij weer naar Londen, hij blijft anderhalf jaar in Europa. In de 2de helft van de jaren ‘30 laat hij zich meestal begeleiden door het orkest van Luis Russel. Hij begint ook met het maken van filmrollen, en hij komt in 1939 zelfs op het toneel terecht.
Na de 2de wereld-oorlog krijgt Armstrongs populairiteit een wereldwijde omvang. Dat dankzij tientallen langere, en kortere, tournees door Europa, Japan, de Sovjet-Unie, Latijns-Amerika en zelfs Afrika, waarin Ghana het slot van de documentaire ‘the Satchmo story’ wordt gefilmd (Satchmo is Armstrongs beroemdste bijnaam, en de bijnaam die hij zelf het liefst gebruikte.) Deze wereldreizen maakte hij als ‘Ambassadeur van de Jazz muziek.’ In deze titel om goede wil te ‘oogsten’ wil de Amerikaanse regering wel investeren. Waar hij komt, overal wordt Armstrong gezien als de beminnelijkste beroemdheid van zijn tijd. Een man waarvan levensblijheid en menselijkheid afstraalt.
In de jaren ’50 zijn Armstrongs concerten muzikaal niet belangrijk meer. Ze zijn wel sensationeel. Armstrong, problemen hebbend met zijn gezondheid, presenteert met enthousiasme en geoefendheid een verfijnde versie van de New Orleans jazz uit zijn vroegere dagen. De opnamen met zangeres Ella Fitzgerald voegen veel goede duetten toe aan Armstrongs ‘erelijst.’ Ook zijn er weer filmsuccesen zoals ‘the Glen Miller story’ en ‘High Society.’ Als man van 70 maakt hij met ‘Hello Dolly’ z’n laatste nummer 1 hit. Dit is geen jazz muziek meer.
Op 6 juli 1971 overlijdt Daniel Louis Armstrong in New York.
REACTIES
1 seconde geleden
L.
L.
Alle muziek van Satch is jazz, iedere improvisatie was een compositie
8 jaar geleden
Antwoorden