Kroller Muller museum

Beoordeling 4.4
Foto van een scholier
  • Praktische opdracht door een scholier
  • 4e klas havo | 711 woorden
  • 6 juli 2004
  • 25 keer beoordeeld
Cijfer 4.4
25 keer beoordeeld

VERSLAG KROLLER MULLER MUSEUM

1.1 Helene schreef aan de hand van haar collectie “Beschouwingen over problemen in de ontwikkeling der moderne schilderkunst.” Ze was niet geïnteresseerd in kunsthistorische feiten. Ze vond het niet van belang om te laten zien welke stijlperioden er geweest waren, en hoe die ontstonden. Het was haar bedoeling duidelijk te maken dat er in de kunst twee opvattingen zijn. Zij vormden een tegenstelling die oeroud is en die altijd bestaan heeft. Er bestaat een idealistische en realistische richting op het gebied der kunst. Realisten en idealisten gingen beiden uit van de waargenomen werkelijkheid. Realisten waren vooral bezig met waarnemen: de lichtval, effecten van kleuren, schaduwwerking, de effecten van perspectief. De idealisten overdreven of verzwakten kleuren en abstraheerden vormen
De afwisseling van het idealisme en realisme in de ontwikkeling van de moderne kunst, waren die twee richtingen. Ze waren helderder dan ooit als tegenstelling. Maar Helene kon de ontwikkeling van de moderne kunst niet zien als een ontwikkeling naar twee verschillende uitersten. Ze geloofde erin dat in de toekomst een synthese zou zij tussen realisme en idealisme.

3.1 Berlage-> Hij kreeg de opdracht tot het bouwen van het jachtslot. De eisen waren hoog en de middelen beperkt. De zaken gingen goed, ondanks de Tweede Wereldoorlog. Het jachtslot werd naar de beschermheilige van de jacht St-hubertus genoemd. Berlage ontworp serviezen, bestekken en meubels voor Kroller-Muller. Heer en mevrouw wilden allebei dat de architecteerde legende van de heilig Hubertus symboliseerde. Vb: donkere, sombere hall, dat was het symbool van de eerste donkere levensperiode van Hubertus. Berlage had in 1916 plannen voor het gebouw aan voet van Franse berg. Maar opgegeven moment wilde Belage zijn vrijheid terug, en maakte de opdracht niet meer af. Hij verbrak het verbande met de heer en mevrouw Kroller-Muller. Henry van de Velde-> vroeger bewonderde Helene zijn werk al bij de verzamelaar Osthaus in hegen. Ze heeft hem haar plannen laten uitvoeren. Hij bouwde een huis voor zichzelf in Wassenaar, en bouwde een boerderij en woning + meubels “Harskamp” . Hij heeft tot 1926 in dienst gezeten bij de Krollers. Brehens-> Hij was een professor in Berlijn. Helene had zijn werk leren kennen uit een tijdschrift voor moderne architectuur. In 1911 accepteerde Brehens de opdracht om een landhuis voor de Krollers te ontwerpen. Hij maakte plannen voor brede, heldere kubistische architectuur. Maar dit was niet wat Helene wilde, en ze voerde zijn plannen dan ook niet uit. Mies van de Rohe -> Zij was een zelfstandige architect. Haar plannen leken oppervlakkig, en ze leken veel op die van Brehens, maar was toch niet zo stijf.

3.2 Helene Muller, was dochter van Wilhelm Heinrich Muller. Hij had een klein hoogovenbedrijf. Maar een korte tijd later had hij een scheepvaart-en handelsonderneming in Dusseldorf, met daarbij een vestiging in Rotterdam. Aan het hoofd van het Rotterdamkantoor stond Willem Kroller, een zoon van een aannemer en compagnon van Wilhelm. Willem stuurde zijn jongere broer Anton naar het kantoor in Dusseldorf, om zaken te doen. Anton leerde daar Helene kennen en in 1888 trouwden ze. Hij was toen net het hoofd van de firma in Rotterdam geworden, alsgevolg van het overlijden van zijn broer Willem. In 1889 stierf ook zijn stiefvader, waardoor Anton aan het hoofd van de firma Wm. H. Muller & Co kwam te staan. Hij was toen 27 jaar oud. Hij was een goede zakenman want in enkele tientallen jaren bouwde hij zijn bedrijf uit tot een machtig internationaal concern, met grote belangen in de scheepsvaart, graanhandel in Amerika en de exploitatie van ertsmijnen in Spanje en Noord-Afrika. Het vele geld dat Kroller hier mee verdiende, was goed bruikbaar voor het ideaal van zijn vrouw: een grote kunstverzameling met vooral eigentijdse kunst.

5.1 Pointillisme is een kunststroming waarbij de schilder een schilderij maakt door het zetten van puntjes en stipjes. Het is een ander soort van schilderen. Lichte kleuren bestaan nu uit allerlei verschillende kleuren stipjes. Je kon lichter delen onderscheiden van donkere. Ook bij donkere kleuren worden lichtere kleuren gebruikt. Vb: Theo van Rijsselberghe, “ De Rotsput Perkiridy by Roscoffin Bretagne.”

6.1 * James Ensor- La vengeance de hop-frog: Mensen verkleden in vuur. * Claude Monet- De schildersboot: Boot op het water. * Vincent van Gogh- Road with cypress end star: Grote boom en kar op het land. * Vincent van Gogh- Sower with setting sun: Man die op het land aan het werken is.

REACTIES

M.

M.

Er staan erg veel fouten in dit verslag! Mies van der Rohe was een man en een leerling van Behrends.De biografie van Anton klopt ook niet

14 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.