Moduul 4 Hoofdstuk 2
Marco Polo (Venetië) eerste Europeaan met verslag over China. Het confucianisme had eindelijk z\'n vrachten afgeworpen; stabiliteit en opbloei van de economie. Van buiten af was er wel dreiging van volken die ook wel wilden delen in die rijkdom. 221 v. C: eerste keizer over heel China. 960: Zhao Kuangyin (militair) greep de macht. Deze Song-dynastie regeerde tot 1279. Onder hen werden de staatsexamens erg belangrijk. De dynastie voor Song was gevallen door teveel macht v.d. militairen. Daarom stelde Song de ambtenaar boven het leger. Zo was mens wel makkelijker aan te vallen, de ambtenaar trok zich liever terug in z\'n villa in de stad. Voor het jaar 1000 was de stad het centrum van militairen; er was een avondklok, wijken werden gescheiden door muren en er waren tijden en plaatsen waar en wanneer er mocht worden gehandeld. Dit werd allemaal afgeschaft onder Song. Zo kwamen er ook handelaren en grootgrondbezitters. Na hen kwamen de bedelaars, prostituees en acteurs. Dit kwam Marco Polo tegen. De wegen werden verbeterd en zo konden producten door het hele land worden vervoerd; specialisatie in zijde/thee. Deze rijkdom trok ander volken aan.
Chinese naam voor China is Zhong-Guo is rijk van het Midden. Allen andere volken zagen zijn als barbaren. Gekookte barbaren waren randvolkeren die iets op de Chinese cultuur leken. Rauwe barbaren gingen hun eigen weg. Tot het imperialisme van het westen kwamen de barbaren vooral uit het noorden. De eerste keizer (Qin-dynastie; 221-206 v. C) liet stukken Muur aan elkaar voegen en versterken. Chinezen waren boeren, één plaats. Ten noorden v.d. muur leefden nomaden op de steppes. ZE trokken tussen winter- en zomerweiden. Ze waren goede ruiters en goed in vechten. Soms gingen ze op rooftocht achter de Muur. Dan bood het Chinese hof bepaalde titels aan een barbaar aan of werd er een prinses weggegeven. Of met schatten probeerde men de vrede te bewaren. Eén van die barbaren warden de Mongolen. 13e eeuw: leider Djengis Chan. Hij zette een efficiënt militair systeem op. IN korte tijd veroverden ze grote delen van Azië. Ook Europa was bang. 1276: heel China. Eerste x dat China werd geregeerde door een niet-Chinese heerser. Na verloop van tijd kreeg het confucianisme weer invloed, de Mongolen waren met veel minder. Hun gevechtstechniek was beter, maar niet hun bestuurssysteem. 1315: herstel confucianistische staatsbestel, invoering staatsexamens. Langzaam werden de Mongolen ook Chinezen: sinificatie. V.a. 14e eeuw: Mongolen kregen hongersnoden, epidemieën. Zhu Yuan Zhang kreeg de Mongolen uit China. 1368: Ming-dynastie. Onder het Mongoolse wereldrijk had men vrij kunnen reizen. Zo kreeg Europa kennis v.d. Chinese boekdrukkunst/buskruit/kompas.
Ming-dynastie in 1644 opgevolgd door Qing die tot 1912. Zij maakten Peking (Beijing) de hoofdstad. Men legde de nadruk op de eigen cultuur en ideologie. De Chinese Muur werd versterkt en contacten met het buiten land onder toezicht. Privé handel was verboden. China was het middelpunt, dit was het juiste bestuur. Burma, Tibet, Korea konden hun onderwerping tonen door gezanten met cadeau\'s te sturen naar de keizer. Dan moesten ze 3x knielen en 9x met het hoofd de grond raken. Ze werden tribuutgezantschappen genoemd. In ruil kregen ze zijde en porselein. Ze werden begeleid bij hun reis door China (vaste route), kregen gratis vervoer en onderhoud. Dit was de enige manier tot handel. Nabij gelegen volken mochten 1x per jaar komen. Verder gelegen: 1x per 7 of 8 jaar. Eén v.d eerste Ned. gezantschappen was de VOC in 1655. Ze hadden weinig/geen succes
Het Rij v/h Midden richtte zich naar binnen. Europa in de Renaissance juist naar buiten, ontdekkingsreizen. Na de kooplieden kwamen de missionarissen. Vooral in Z-Amerkia werden beschavingen weggevaagd en christelijk gemaakt. Maar dat ging niet bij het Rijk v/h Midden. Die zagen de Europeanen als de ergste soort barbaren. Vanuit Macao, het handelssteunpunt van Portugal, ging men China bestuderen. De beste leerlingen/docenten waren jezuïeten, de eerste sinologen. In 1540 ontstonden de jezuïeten en werd de elite in de kerk. In Macao kregen ze les in de Chinese taal en de klassieken. Om de Chinezen tot het christendom te bekeren moesten ze beginnen bij de Mandarijnen. De bekendste jezuïet daar was Matteo Ricci (1552-1610).Accomodatio: zoveel mogelijk aanpassen a/d zeden en gewoonten v.d. Chinese elite. De superieure westerse wetenschap werd als lokmiddel gebruikt. Dat lukte; sommige bekeerden zich openlijk. Het hoogtepunt was rond 1600; 150000. De Duitser Adam Schall von Bell (1592-1666) en de Vlaming Ferdinant Verbiest (1623-1688) kwamen zelfs tot het keizerlijke hof. Ze waren het hoofd v/h bureau voor astronomie; maakten kalenders, wanner zaaien/oogsten. De keizers gebruikten de jezuïeten, maar lieten zich niet inpalmen. Veel bleven diep in hun hart confucianist, het christelijk was een aanvulling. Jezuïeten werden steeds meer technisch specialist. Europa was wel erg in China geïnteresseerd. Ze lieten zich portretteren in Chinese gewaden, er kwamen Chinese theekoepels, stijlkamers, porselein; chinoiserie
REACTIES
1 seconde geleden