De Stier

Beoordeling 6.4
Foto van een scholier
  • Schilderijverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 963 woorden
  • 14 mei 2003
  • 35 keer beoordeeld
Cijfer 6.4
35 keer beoordeeld

1. Vorm- en beeldaspect.

Op het schilderij wat ik gekozen heb zie je een landschap. Links op de voorgrond staan twee scheefgegroeide bomen dicht tegen elkaar. Tegen een van de bomen leunt een herder. Hij heeft een oude bruine hoed op. Verder heeft hij ook nog een oud jasje aan. De herder staat een beetje schuin achter de boom achter een klein hekje. Voor en naast de bomen liggen een koe en twee geiten. Het is een moedergeit met haar kindje. Naast de twee geiten staat een bok. Verder staat naast de koe, die op de grond ligt, nog een andere stier. Ook zie je op de voorgrond nog een kikker. Het tafereel van de twee stieren, de herder, de twee geiten, de bok en de bomen nemen het grootste gedeelte van het doek in beslag. Aan de rechterkant van het schilderij zie je in de lucht wat wolken en een vogel. De vogel is niet zo groot, maar dat kom onder andere omdat de vogel op de achtergrond vliegt. Verder zie je in de verte op de achtergrond van het schilderij nog wat vee in de wij grazen. - De titel van het schilderij is: ‘De stier’. Het is gemaakt door Paulus Potter in 1647. Het schilderij bevindt zich in Het Mauritshuis in Den-Haag. De schilder van het schilderij Paulus Potter leeft van 1625 tot 1654. Paulus Potter werd in Enkhuizen geboren. Al op jonge leeftijd was Paulus werkzaam in het Amsterdamse atelier van zijn vader. Paulus schilderde aanvankelijk vooral historiestukken. Tegen het midden van de jaren 1640 liet hij dit genre voor wat het was en legde zich voortaan vrijwel volledig toe op het maken van schilderijen van dieren in zorgvuldig gearrangeerde, vlakke landschappen. Hij stierf in 1654 in Den-Haag. - De lengte van het schilderij is 235,5 cm en de breedte is 339 cm. - Het schilderij is een doek en er is gebruik gemaakt van olieverf. - De techniek waarmee het werk tot stand is gekomen is met een penseel.

Kleur: De kleuren zijn in het algemeen dof. De kleurhelderheid is dof en de kleuren zijn verzadigd. Er is veel grijsgroen, grijs, bruin en heel lichtblauw gebruikt in het schilderij. Vorm: De vorm is samengesteld. Er zijn verschillende componenten in het schilderij, namelijk: verschillende dieren en een mens. Verder is er ook nog een vogel in de lucht. Lichtval: Door de bewolking op het schilderij is geen zon te zien en is het licht gematigd. Er zijn geen fel gekleurde delen in het schilderij. Compositie: De compositiegrondvorm is horizontaal. Alles is horizontaal afgebeeld
Dieptewerking: In het schilderij is sprake van diepte. Op de voorgrond op een heuvel staat de herder met het vee. Ver op de achtergrond zie je wolken en ander vee grazen. 2. Inhoud.

De schilder heeft geprobeerd het plattelandswerk zo realistisch en harmonieus mogelijk weer te geven: De dieren staan heel vredig te rusten samen met de boer onder de boom. Het schilderij gaat over het leven op het platteland. Er zit echter een diepere betekenis in het schilderij. De dieren en de boer worden als een echte gemeenschap afgebeeld. Ze staan en rusten bij elkaar als een grote familie.

3. Functie.

Het schilderij heeft als functie weer te geven een boer tijdens het werk op het weiland met zijn runderen, maar er zit echter een diepere betekenis in het schilderij. De dieren en de boer worden als een echte gemeenschap afgebeeld. Ze staan en rusten bij elkaar als een grote familie. De schilder wilde duidelijk maken dat hij met zijn runderen een familie was, het was heel harmonieus. Het lammetje ligt vredig te slapen tegen zijn moeder die hem waarschijnlijk warm wil houden. De bok op het schilderij staat dicht bij het schaap en het lam, alsof hij de vader van het lam is. De koe ligt en de jonge stier staat naast de koe. Alle dieren liggen of staan samen onder de boom als een geheel met de boer. Het geeft een goede indruk van de dierengemeenschap met de boer op het weiland. Ik denk niet dat de schilder de bedoeling had, toen hij het schilderij schilderde, om het in een museum te hangen. Misschien later wel, maar het was in ieder geval niet het voornaamste doel. Paulus Potter heeft het schilderij geschilderd in opdracht van rijke mensen. Hij maakte wel meer schilderijen in opdracht van rijke mensen.

4. Beoordeling.

De compositie is afgebeeld op een weiland rondom Den Haag. Het bevindt zich dus in de buitenlucht. De ruimte is met vrijwel geen reliëf gemaakt en ruimte omvattend. Er vindt afsnijding en overlapping plaats, omdat sommige dieren voor of achter andere dieren staan. Er is een kikker perspectief gebruikt: de horizon staat laag aan de grond. Hoewel de horizon laag staat zijn er in de verte toch koeien die onder de horizon staan. De vormen zijn niet geïdealiseerd omdat ze net zo geschilderd zijn als in het echt. Koeien en schapen liggen precies zo onder een boom. Alleen de weilanden zijn een beetje hoger afgebeeld dan ze echt zijn. Dat komt door de diagonale lijnen in het landschap. Ik vind dat de schilder de juiste materialen heeft gebruikt. Het beeld komt erg werkelijk over. Dat komt ook omdat alle elementen in het schilderij echt bestaan. Er zijn geen dingen toegevoegd die niet waar zouden kunnen zijn. De herder en de dieren zijn erg geloofwaardig geschilderd. Ik vind dat het schilderij goed is geschilderd. Het komt erg geloofwaardig over. Ik vind alleen het onderwerp niet echt interessant. Er staat een man met wat dieren. Daar is niet echt veel aan te beleven. Ik vind het wel mooi hoe de schilder diepte aan het schilderij heeft gegeven. Ook vind ik het kleurgebruik wel mooi. Het donkere op de voorgrond en het lichte op de achtergrond geeft goed aan hoe de zon op dat moment stond.

REACTIES

P.

P.

in de inleiding staat onzin. er zijn geen twee stieren.

10 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.