Deelvraag 1,Wat is het kastenstelsel precies? Het kastenstelsel is de viervoudige onderverdeling in de Indiase samenleving. Het stelsel bestaat uit de volgende onderdelen: de Brahamen ( de priesterlijke en geleerde klasse), de Kshatriya´s (de strijders en de heersers), de Vaishya´s (de landbouwers en handelaars) en de Shudra´s ( de burgers en arbeiders). de Dalits vallen buiten het kastenstelsel. Zij doen het vuile werk in de maatschappij waar degenen van de andere kasten zich te goed voor voelen. De scheiding tussen de verschillende kasten is nu langzamerhand aan het verdwijnen onder de economische druk.
De overheid doet niet heel erg veel aan het verwijderen van het kastenstelsel. Er zijn nu wel zogenaamde reservations doorgevoerd. Die reservations zorgen ervoor dat de Dalits het beter krijgen. De Christen-Dalits hebben het helemaal moeilijk want daar doet de regering helemaal niets voor. Die verdienen het volgens hen want zij kiezen er zelf voor om Christen te zijn. Het gaat zelfs zover dat de kasten volgens de grondwet niet geaccepteerd maar in de praktijk bloeit het stelsel vandaag de dag.
Wanneer er gekeken wordt naar de huidige situatie van het kastenstelsel dan is er een duidelijk onderscheid te maken tussen twee verschillende gebieden. Aan de ene kant staan de steden, aan de andere kant staat het platteland. Dit is nodig omdat de steden een grotere ontwikkeling hebben doorgemaakt dan het platteland. In de stad is het kastenstelsel al veel verder teruggedrongen dan op het platteland. Dat komt deels doordat de stad al veel verder ontwikkelt is vergeleken met het de rest van het land. Maar de segregatie is daarentegen nog heel erg duidelijk te zien op het straatbeeld. Buiten de stad heerst de segregatie nog veel heviger. De Dalits doen het minste werk wat er is en doen dat zonder te protesteren. Ze hebben namelijk geen keus!
Deelvraag 2, waarom is het kastenstelsel een maatschappelijke hindernis en een belemmering voor de ontwikkeling van India in de toekomst?
Het kastenstelsel is zeker een belemmering en maatschappelijke hindernis voor India. Dit komt omdat de kastelozen bijna niks kunnen bereiken in de toekomst omdat ze overal altijd buiten vallen. Wel meer dan een kwart mensen in India zijn kasteloos, en hebben dus bijna geen toekomst. Als de kastelozen een baan hebben, zijn het altijd verschrikkelijke banen die niemand anders wil doen. Volgens de hindoes zijn de onaanraakbare onrein dus er wil ook bijna niemand met die mensen te maken hebben. Daarom komt het ook vaak voor dat de kastelozen of mensen die in een hele lage kast leven niet naar school gaan en dus niet veel leren dan is het ook logisch dat je in de toekomst een slechtere baan hebt. En het is ergste is dus dat die mensen er zelf helemaal niks aan kunnen doen , ze zijn alleen in de ‘verkeerde’ kaste geboren. Maar gelukkig is er in India nu ook positieve discriminatie, dus krijgen ze vaste plekken op scholen enz. Dit gebeurt wel veel meer in de stad dan op het platteland. Ook is het een sociale hindernis voor de kastenloze en lagere kasten. Maar door die positieve discriminatie hebben de kastenloze en lagere kasten toch meer hoop in de toekomst!
Deelvraag3, Kunnen de lage kasten door de Reservations ook een positieve toekomst krijgen?
Het kastensysteem is in 1947 wettelijk verboden. Eigenlijk zouden vanaf toen de problemen afgelopen moeten zijn. Maar is dat nou echt zo? Ja en nee. Ja, er komt langzamerhand verandering in de situatie. Het kastenstelsel is niet meer zo strikt als het was geweest. Vooral in de steden word het voor de dalits steeds beter en komen ze op voor zichzelf. Dalits zitten zelfs in de regering en er is op dit moment zelfs een dalit president. Maar dat is lang niet overal in India zo. Vooral op het platteland worden de dalits nog sterk gediscrimineerd. Daar moeten ze nog steeds alle vieze arbeid doen.
Reservations
De Reservations zijn door de overheid ingesteld om de dalits nog een beetje te beschermen. Op een school zijn er plaatsen voor dalits gereserveerd zodat de dalits toch naar school kunnen gaan. Maar daar zitten ze wel op de minst comfortabele plaatsen, en worden ze gediscrimineerd door de kinderen van een hogere kasten. De Reservations worden in de stad veel meer doorgevoerd dan op het platteland. Op het platteland worden de dalits nog heel erg verdrukt en elke 20 minuten wordt er wel een dalit vermoordt of verkracht. ook niet elke dalit profiteert van de Reservations. Je hebt verschillende soorten dalits: de hindoe –dalits, de sikh –dalits, christen -dalits en de boeddhistische -dalits . India heeft bepaald dat de hindoe –dalits, de sikh –dalits en de boeddhistische –dalits wel recht hebben op de Reservations. De christen –dalits geloven in Christus en niet in het kastensysteem. Dus zegt de overheid:’Jullie zijn geen dalits dus jullie hebben ook geen recht op de Reservations’. Dus voor de christen –dalits hebben het nog moeilijker dan de andere dalits. Ze worden ook meer gediscrimineerd door de brahmanen en andere hogere kasten, en soms zelfs nog door de andere dalits.
Misleidend
Veel mensen zijn blij met het kastenstelsel ze vinden dat het de identiteit bevestigd van mensen. Sommige mensen denken dat opkomst van de lagere kasten door de reservations door de regering een stille revolutie is. Sommige prijzen de kasten omdat het niet religieus is.
Uitwerking
De Reservations hebben niet voor elke dalit een positieve uitwerking, maar het lijkt erop dat het met de meeste dalits in India beter gaat, en dat voor hen wel een betere toekomst is weggelegd. Maar het zal nog lang gaan duren voordat de dalits niet meer achtergesteld worden en dat ze niet meer gediscrimineerd worden.
Het is een mooi stuk tekst al zaten er wat spelfoutjes in. Maar die heb ik zelf al verbeterd voor je. Inhoudelijk is het wel goed denk ik. Alleen het stukje van ‘Misleidend’ is een beetje vaag vind ik.
Deelvraag 4, Is de reservations politiek ook door de hogere kastden geaccepteerd?
Conclusie,
We zijn tot de conclusie gekomen dat het kastenstel een echt belemmering is in India vooral voor de lage kasten en de kastenloze. Voor hen is het moeilijk om een goede toekomst voor ogen te zien. Omdat de hogere kasten niet met ze in aanraking willen komen en dus meestal ook niet naar school gaan. Maar gelukkig heeft de overheid ingegrepen en zorgt nu voor reservations. Zo komen ze toch op school terecht maar daar hebben ze dan echt geen goede plek. Zo kunnen ze in waarschijnlijk in de toekomst betere banen krijgen. Op het platteland werken de reservations wel een stuk minder goed dan in de stad.
Evalutie,
Rozemarijn:
Het samen werken ging niet echt geweldig we lieten alles nogal op het laatste aankomen.
Het zoeken van informatie ging op zich wel want er staat best veel over het onderwerp op internet, alleen was het voor deelvraag 2 best moeilijk. De informatie die ik gebruikt is denk ik best betrouwbaar want heb vooral de informatie gebruikt uit de les en de informatie die ik van internet gebruikt heb ik ook redelijk betrouwbaar omdat ik voor de informatie gekozen die op heel veel site’s terug kwamen.
Brondvermelding,
http://www.indianet.nl/vv_f_n.html
http://www.kampie.info/reisverslagen/verslag_zuidindia/onaanraakbaren.htm
http://www.indymedia.be/en/node/31218
http://www.charityhands.com/india_info_kastenstelsel
http://www.geoclopedie.nl/Overige/Kastenstelsel.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kastenstelsel
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=36202
http://www.krachtvancultuur.nl/actueel/2006/april/kastenstelsel.html
REACTIES
1 seconde geleden