Onderwerp: Alevitisme
Hoofdvraag: Hoe heeft het Alevitisme zich sinds de 9e/10e eeuw tot het heden ontwikkeld?
Deelvraag 1: Waarom en hoe is het Alevitisme ontstaan?
Deelvraag 2: Wat zijn de kenmerken van het Alevitisme en in hoeverre wijken deze van het Soenniisme af?
Deelvraag 3: Worden de Alevieten en Soennieten gelijk behandeld in de Turkse samenleving?
Deelvraag 1:Waarom en hoe is het Alevitisme ontstaan?
Mohammed de profeet (leider van het volk) werd in 571 in Mekka geboren. Hij was 40 jaar toen de 1e verzen van de Koran aan hem geopenbaard werden. De Koran (heilige boek) is de maatstaf van de Islam. Daarin staat wat er van de moslims verwacht wordt en hoe ze ‘moeten’ leven. Toen hij 63 was overleed hij en werd in Medina begraven. Mohammed had een neef: Heilige Ali. Hij noemde zichzelf de kennis, omdat hij ervoor zorgde dat de Koran werd verspreid en noemde Ali de poort, omdat het de laatste enige mannelijke familie lid van Mohammed was. Als je Mohammed wilde bereiken moest je langs Ali gaan. Na de dood van Mohammed werd er veel gediscussieerd over wie hem zou opvolgen. Er waren rijke mensen die aan de machten wilden komen. Velen vonden dat Ali de opvolger moest worden, maar de rijken zoals Abubakr, Omar en Osman wilden de macht. Abubakr had er voor gezorgd dat hij veel aanhangers kreeg en hij werd tot Kalief (opvolger van de profeet) benoemd. Abubakr heerste van 632 tot 634 en benoemde Omar tot zijn opvolger. De opvolger van Omar werd Osman. Tenslotte werd Ali Kalief. Ali is vermoord toen hij naar de moskee liep door een giftige pijl die door Yezid naar hem toe is geschoten en het duurde 3 dagen voordat hij dood ging. Het haten van elkaar komt voorname om de macht en het geld. De aanhangers van Ali (Sjiieten) vonden dat dit Kalifatenschap op een oneerlijke wijze werd genummerd. Volgens hen moest Ali de eerste Kalief worden omdat hij de enige mannelijke familielid van Mohammed was en zij beweerden dat Mohammed dit vele malen heeft gezegd. Dit hebben de Sjiieten nooit kunnen bewijzen omdat de testament van Mohammed nooit is geopenbaard. Diegene die aan de kant van Ali stonden werden Sjiieten genoemd dat komt door het woord Sji’at Ali ( partij van Ali ). Alevitisme stamt van het Sji’isme af. De grootste Shi\'itische richting erkent een reeks van twaalf rechtmatige imams (opvolgers in de lijn van Mohammed), waarvan Ali de eerste is en zijn zonen Hassan en Huseyin de tweede en derde zijn. De twaalf imams zijn ook voor de Alevieten heel belangrijk. De zesde imam, imam Cafer-i Sadik, heeft voor de Alevieten een speciale betekenis, omdat hij als eerste het Alevitisme in een boek heeft geschreven.
Deelvraag 2:Wat zijn de kenmerken van het Alevitisme en in hoeverre wijken deze van het Soenniisme af?
De Soennieten (de aanhangers van Abubakr) hechten veel waarde aan wat er in de Koran staat geschreven, en leven daar heel strikt naar. Ze zijn minder georganiseerd, en maken gebruik van imams die het vrijdagse gebed in de moskee leiden. Deze imams hebben een adviserende rol. De sjiieten zijn veel meer georganiseerd en hebben een vergelijkbaar systeem met dat van de Christenen. Er is één ayatollah (Iranese geestelijke leider), vergelijkbaar met de paus, die iets goed of afkeurt. Daarnaast hebben de imams een belangrijkere rol: ze zijn meer betrokken bij het geloofsleven van moslims en hun oordeel is bindend. Ze verwoorden de wil van Allah op godsdienstig, sociaal en politiek gebied. Sjiieten leven dus niet alleen volgens de Koran, maar kijken ook naar andere zaken. Het Sji’isme kent een groep, de Alevieten, die heel gemakkelijk met allerlei zaken omgaan. Zo hechten zij minder waarde aan allerlei regels en wetten binnen de Islam en nemen elke persoon zoals hij/zij is.
Alevieten
Van deze groep Moslims zijn er zo’n 100.000 in Nederland. Ze kenmerken zich door een zekere verlichting in het denken, een soort van ‘vrijzinnigen’ onder de Moslims dus. Velen vinden hen geen Moslim maar iemand die Allah en zijn Koran accepteert en Mohammed als zijn profeet ziet is een Moslim.
Ze komen vooral uit Turkije en komen voort uit de Sjiietische stroming.
Bij het Alevitisme gaat het hen om het innerlijk aspect van religie.
Ze gaan niet naar een moskee, maar hebben zo hun eigen ruimten om met elkaar God te voelen als gemeenschap.
Daar dansen ze traditionele dansen, en zingen religieuze liederen over de liefde, de wanhoop, de natuur, e.d., en ze eten en drinken samen.
Voorschriften zijn voor hen dus niet van belang; “ je bidt voor jezelf en niet om anderen te tonen hoe gelovig je bent. Je hoeft niet richting Mekka te bidden of in een moskee. God is overal, net als lucht of water, je kan het niet zien of vasthouden, maar je voelt het wel\".
Alevitisme kenmerkt zich dus door een zeker pantheïsme (leer dat alles God is).
God is overal , de hele wereld is een manifestatie van God, en God zit dus ook in jezelf.
Daarom verdient, in hun ogen, ook ieder mens respect en moet hij worden geaccepteerd zoals hij is, ongeacht zijn afkomst, geloof of seksuele geaardheid. Zoals de leraar van het Alevitisme Haci Bektas Veli zegt: \"Beschaam niemand vanwege zijn natie of cultuur\". Ook zegt hij: \"Gelovige en ongelovige zijn beiden van dezelfde druppel geschapen, op het niveau van God zijn beiden van gelijke waarde\" en \'Wees de meester over je handen, tong en lusten\', dit is te verklaren als; blijf van dingen af die niet van jou zijn, roddel niet, en wees niet te hebberig.
Verder staan vooral ‘verdraagzaamheid’ en ‘tolerantie’ bij hen in een hoog vaandel.
Ze geloven dat Allah/God de wereld heeft geschapen, maar deze God legt geen absolute geopenbaarde leer aan de mensen op die ze slechts te volgen hebben.
Vrouwen en mannen zijn gelijk bij hen, een jong aangeleerd respect voor de menselijkheid van de ander (in plaats van de seksuele soort), zorgt voor een innig contact tussen mannen en vrouwen zonder ook maar iets van seksuele aard te hebben.
Meisjes lastig vallen past in het geheel niet bij de jonge Alevietische jongen b.v. Ze zijn in wezenlijk democratisch in politiek opzicht.
Het werkstuk gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
1 seconde geleden
S.
S.
Hoi,
Ik heb je stuk gelezen en vond het erg interressant. ik ben zelf een aleviet. Zelf weet ik ook veel af over het alevietisme, dat moet ook wel. Ik heb mijn kennis vergeleken met je stuk en ik viond het ook makkelijk om alles in het Nederlands te lezen. Zo kan ik dit makkelijker overbrengen aan anderen.
Succes met je verdere studie.
Grt Senay
20 jaar geleden
AntwoordenO.
O.
Ik vind dit echt een goede informatie, als de soennieten dit lezen, weten ze misschien iets meer over ons.
mvg
16 jaar geleden
AntwoordenS.
S.
mooi
15 jaar geleden
AntwoordenA.
A.
mooie tekst, heel interessant! zelf ben ik ook aleviet, maar wist er niet zo veel over.. ik kan en ga deze informatie gebruiken voor mijn betoog.
14 jaar geleden
AntwoordenM.
M.
mooie tekst en zeer informatief!!
13 jaar geleden
AntwoordenS.
S.
Bedankt voor dit stuk! Erg interessant.
13 jaar geleden
AntwoordenG.
G.
ik ben zelf soenniet en opvolger van aboe bakr,maar kvind dit goede informatie,toch is 90 % van de islam soenniet en 10% sjiiet
13 jaar geleden
AntwoordenH.
H.
Ikzelf ben ook aleviet.Ik hou me spreekbeurt erover,en dit info helpt me enorm.
Dankjewel!
12 jaar geleden
AntwoordenA.
A.
Wat is dit partijdig geschreven zeg, beetje anti-soenniet lijkt het wel.
steeds maar op wijzen dat de alevieten zo progressief zijn en helder, wat in de praktijk dus helemaal niet blijkt.
beetje medeleven creeeren door te zeggen dat de alevieten worden onderdrukt in turkije.
een beetje te veel van het goede denk ik zo, was het in de realiteit ook maar zo mooi.
mvg.
11 jaar geleden
Antwoorden