My Immortal
Evanescence
T: Evanescence/ M: Evanescence / A: Evanescence
1. Eerste indruk: waarom koos je dit werk?
In het begin van het stuk, begint het heel sober met enkele een stem en wat pianobegeleiding. Maar op het einde is het een volledig kunstwerk. Hoewel je nooit het gevoel krijgt dat er te weinig in zit. De teksten zijn ook aangrijpend en herkennend. De eenvoudigheid siert dit stuk zodanig, dat het bijna onmogelijk is om niet van My Immortal te houden.
2.Tekst:
2.1: Uitgeschreven tekst:
I’m so tired of being here
Suppressed by all of my childish fears.
And if you have to leave
I wish that you would just leave.
Because your presence still lingers here
And it won’t leave me alone.
Prechorus:
These wounds won’t seem to heal.
This pain is just too real.
There’s just too much that time cannot erase.
Chorus: When you cried I’d wipe away all of your tears. When you’d scream, I’d fight away all of your fears. And I’ve held your hand through all of these years. But you still have all of me.
You used to captivate me
By your resonating light.
But now I’m bound by the life you left behind.
Your face it haunts my once pleasant dreams.
Your voice it chased away all the sanity in me.
Prechorus:
These wounds won’t seem to heal.
This pain is just too real.
There’s just too much that time cannot erase.
Chorus:
When you cried I’d wipe away all of your tears.
When you’d scream, I’d fight away all of your fears.
And I’ve held your hand through all of these years.
But you still have all of me.
I’ve tried so hard to tell myself that you’re gone
And though you’re still with me.
I’ve been alone all along.
Chorus:
When you cried I’d wipe away all of your tears.
When you’d scream, I’d fight away all of your fears.
And I’ve held your hand through all of these years.
But you still have all of me.
2.2: Vertaling:
M’n onsterfelijke
Ik ben het zo beu hier te zijn
Onderdrukt door al m’n kinderachtige angsten
En als je moet weggaan
Wens ik dat je gewoon zou weggaan.
Want je aanwezigheid hangt hier nog altijd rond
En het laat me niet met rust.
Prechorus:
Deze wonden lijken niet te genezen
Deze pijn is gewoon te echt.
Er is toch zoveel dat tijd niet kan uitvegen.
Chorus:
Wanneer je huilde, heb ik je tranen afgedroogd.
Wanneer je schreeuwde, verjaagde ik al je angsten.
En ik heb je hand vastgehouden door al die jaren heen
Maar je hebt me nog altijd helemaal
Je hebt geprobeerd me te vangen
Met je terugkaatsend licht.
Maar nu ben ik gebonden aan het leven dat je hebt achtergelaten.
Je gezicht jaagt door m’n ooit aangename dromen.
Je stem heeft alle zinnigheid uit me verdreven.
[Prechorus]
[chorus]
‘k heb zo hard geprobeerd om mezelf te vertellen dat je weg bent
en nog bij me bent.
‘k was toen toch alleen geweest.
[chorus] 2.3: Duid aan waar de tekst door de muziek onderstreept wordt. Ik heb in het paars in de Engelse tekst aangeduid waar de muziek de tekst onderstreept. · And it won’t leave me alone. Þ De piano begint luider te spelen en de cello’s komen binnen. · This wounds won’t seem to heal. This pain is just too real. There’s just too much that time cannot erase. Þ De piano begint een ander riff te spelen en bij ‘…that time cannot erase.’ Komen de violen binnen. · When you cried, I’d wipe away all of your tears. When you’d scream, I’d fight away all of your fears. And I’ve held your hand through all of these years. But you still have all of me. Þ De piano speelt nu de begeleiding gebonden, terwijl de violen nu de hoofdbegeleiding bepalen. · …that time cannot erase (tweede keer prechorus) Þ Er is tweestemmigheid. · …me (tweede chorus) Þ melodie is anders dan in de andere chorus and wordt ook langer aangehouden. · I’ve tried so hard to tell myself that you’re gone and though you’re still with me. I’ve been alone all along. Þ De stem is duidelijk luider evenals de muzikale begeleiding. 3.Melodie: 3.1: Is er een melodie (of wordt de tekst geroepen, gerapt ...)? Ja, er is een heel duidelijk melodielijn. 3.2: Is het een eenvoudige melodie of is ze moeilijk na te zingen? Het is tamelijk eenvoudig om na te zingen. 3.3: Zou je de noten (vereenvoudigd) kunnen noteren om ze op een instrument te spelen? Nee 3.4: Is de melodie mooi, zangerig, grillig, erg hoog en/of laag, veel rond dezelfde tonen ...? Het is een mooie, zangerig melodie. In de stemmelodie is duidelijk wat verdriet, wat geklaag te horen. Vooral in de chorus.
4.Ritme, maat, tempo:
4.1: Geef de maatsoort aan. (Is ze overal dezelfde?)
C – 4/4
4.2: Is er een (ostinaat) ritme dat (steeds of) vaak voorkomt? (Kan je het (vereenvoudigd) noteren?)
Er is het veel voorkomende ritme dat in zowel het voorspel als in de strofes wordt gespeeld door de piano.
4.3: Komen de ritme-instrumenten duidelijk naar voor?
Nee, er zijn geen ritme-instrumenten.
4.4: Ligt het accent meer op het ritme dan op de melodie?
Het accent ligt vooral op de melodie
4.5: Is het tempo (= de snelheid) constant?
Ja
5.Begeleiding:
5.1: Kan je de begeleiding onderscheiden van de melodie?
Ja
5.2: Welke instrumenten zorgen voor de begeleiding?
Piano, cello, violen, begeleidende stemmen.
5.3: Is er iets bijzonders/opvallends aan de begeleiding?
De piano vormt de meeste accenten in de muziek. De ene keer is het luid en staccato de andere keer is het gebonden en stil.
6.Vorm:
6.1: Bestaat de vorm uit een strofe en een refrein?
Ja
6.2: Rangschik de strofen en de refreinen (v.b. Str.1 - Str. 2 - Refr. - Str.3 - Tussenspel of Solo - Refr.)
Zie volgende vraag
6.3: Heeft het werk een andere vorm? Tracht de vorm te noteren.
voorspel, strofe 1, prechorus, chorus, strofe 2, prechorus, chorus, brug, chorus
6.4: Eindigt het werk met een slotakkoord of met een fade-out?
De stem en de violen vervagen, maar de piano blijft hoewel stilletjes verder spelen en vormt op het einde een slotakkoord, maar een soort gepiep dat op morse lijkt, klinkt nog een seconde of zo.
7.Uitvoerder(s):
7.1: Door wie wordt het werk uitgevoerd? (welke persoon of personen? / welke groep?)
Het stuk werd uitgevoerd door Evanescence, dat bestaat uit hoofdzakelijk twee personen. Amy Lee die voor het stemwerk en de piano zorgt en Ben Moody neemt de lead gitaren in zo’n armen. De personen die je op de covers, posters, etc… op de achtergrond ziet staan zijn geen echte bandleden, maar de mensen die meestal de andere instrumenten, zoals basgitaar, drums en zo voor hun rekening nemen. Zo speelt John Lecompt de gitaren die Ben niet speelt en doet Rocky Gray de drums daveren.
7.2: Kan je iets vertellen over (het leven van) de uitvoerder(s)?
Er is niet veel te vinden over de aparte levens van de bandleden, omdat Amy en Ben het grootste deel van hun jeugd samen hebben doorgebracht. Ze hebben elkaar ontmoet op een christelijke jeugdkamp, toen Ben Amy “I Would Do Anything For Love” van Meat Loaf hoorde spelen op de piano, ging hij onmiddellijk naar haar toe met de vraag of ze geen band met hem wilde maken. Sinds die dag is hun muzikale relatie heel sterk gebleken. Want zo zegt Ben. “\"We have the same exact vision regarding what we love about music, when it comes to songwriting, we finish each other\'s thoughts.\" We hebben exact dezelfde visie over welke muziek we graag horen. En wanneer het over songwriting gaat maken we elkaars gedachten af. En dat belooft voor in de toekomst.
7.3: Is er een bepaalde aanleiding geweest tot het schrijven van dit nummer?
Nee. Maar heel het album ‘Fallen’ geeft wel een boodschap mee, die ook hoorbaar is in deze song.
Zo zegt Amy op de officiële site (evanescence.com) “Het doel van deze plaat en deze band is mensen te laten weten dat ze niet alleen zijn met heel slechte gevoelens of pijn of iets anders waar ze door moeten gaan. Dat is het leven en dat is mens zijn. Ze zijn niet alleen en we maken het allemaal wel eens mee.”
7.4: Kan je iets vertellen over (het succes van) het nummer?
Het staat nog niet in de hitlijsten. Maar zal binnenkort z’n intro maken. Lichtjes anders dan op het album (de versie die ik heb laten horen). Zo zullen in het midden van het stuk een paar stevige gitaarriffs binnenkomen. Een klein stukje ervan, is de horen op de officiële site (evanescence.com/music/index.html).
8. Stijl:
8.1: Tot welke (pop)stijl behoort het nummer?
Hoewel Evanescence meestal de paden van Gothic-Rock bewandelt, springt die nummer er wel tussen uit. Deze rustige ballade met iet wat rockige hoekjes aan is tamelijk moeilijk om in een vakje te duwen. Sommigen zeggen Gothic, anderen rock, anderen een ballade. Ik heb zelfs grindcore gehoord.
8.2: Waaraan hoor je dat?
De pianomelodie doet vooral de ballade z’n eer aan. De laatste brug laat dan de rock naar de bodem komen. De Gothic kun je vooral vinden in de stem.
9.Besluit:
9.1: Vond je het leuk om je lievelingswerk te analyseren?
Er waren leuke en wat minder leuke dingen aan. Zo vond ik de vertaling maken van de lyrics wel interessant en de informatie die ik moest zoeken was ook wel aangenaam.
9.2: Kijk je er nu anders tegen aan? (Leg uit.)
Niet echt. Misschien dat ik het nu helemaal vanbuiten ken.
REACTIES
1 seconde geleden
A.
A.
Er was wél een aanleiding om dat nummer te scrhijven. Waar My Immortal over gaat, is het overleden zusje van Amy Lynn Lee.
17 jaar geleden
Antwoorden