Ballet

Beoordeling 6.4
Foto van een scholier
  • Spreekbeurt door een scholier
  • 3e klas vwo | 1342 woorden
  • 18 januari 2004
  • 226 keer beoordeeld
Cijfer 6.4
226 keer beoordeeld

De oorsprong van ballet. Eerst zal ik vertellen waar het woord ballet vandaan komt. Het stamt af van het Italiaanse woord ballare. Ballet kan drie dingen betekenen: - een gezelschap beroepsdansers, -een klassieke westerse theaterdans, of een dans kunstwerk. In mijn spreekbeurt ga ik er van uit dat ballet een danskunstwerk is, in elkaar gezet door een choreograaf (iemand die de passen verzint).

Oorsprong JAZZBALLET. Afrikaanse negerslaven hebben het jazzballet overgebracht naar Amerika. In de loop van de 20e eeuw, ontstonden zogenaamde minstreelshows, waarin in zwarte mensen jazzballetten uitvoerden voor publiek. Eerst gebeurde dit alleen door zwarte mensen, later namen ook blanken het over. De ontwikkeling van jazzballet hangt samen met de ontwikkeling van popmuziek. Tot de jaren 60 werd jazzballet alleen uitgevoerd op jazzmuziek,toen in de jaren 70 disco en soul muziek hip werd, veranderde jazzballet mee met de muziek. Daarom klopt de term jazzballet eigenlijk niet meer. Het is een vorm van dans die uitgevoerd kan worden op alle soorten muziek. Van girls alloud tot de beatles. Oorsprong KLASSIEK BALLET. Klassiek ballet is een kunstvorm met een hele lange traditie. Deze begon in frankrijk aan het hof van lodewijk de veertiende. Daar werden in 1661 al balletlessen gegeven. De stukken die toen werden opgevoerd, waren voor veel mensen een inspiratie om ook balletlessen te nemen. Hierdoor komt het ook dat de meeste ballettermen uit het Frans komen. Tot 1830 was ballet heel technisch. Daar kreeg men genoeg van en vanaf toen is er steeds meer fantasie in de balletstukken gekomen. Zo hebben de pasjes hun vorm gekregen zoals ze nu zijn. Klassiek ballet wordt tot op de dag van vandaag uitgevoerd op klassieke muziek, en is een dansvorm die je dwingt rechtop te staan en je helpt bij een goede houding.

Zoals ik net heb verteld, waren er vroeger al bepaalde gebruiken bij zowel jazzballet als bij klassiek ballet. Dat brengt mij bij het volgende onderwerp:

De gebruiken bij ballet. De gebruiken bij klassiek ballet verschillen nogal met die van jazzballet. Zo is het bij klassiek ballet de bedoeling dat je mooi rechtop staat en gedisciplineerd over komt, bij jazzballet mag alles wat stoerder en hipper. Bij klassiek ballet is het de bedoeling dat je je handen zo houdt: (gebogen en sierlijk), terwijl bij jazzballet de handen vaak in spreidstand staan: (spreidstand.). Wel is het zo dat men bij jazzballet en bij klassiek ballet uitgaat van een vast aantal tellen om op te dansen. Je telt tot acht. Ook is het zo dat zowel jazzballet als klassiek ballet een aantal belangrijke passen hebben die vaak voorkomen. Bij KLASSIEK BALLET zijn dat: De vijf posities: (doe zelf) Er zijn vijf basis posities voorde voeten en de armen in de ballet. Elke pas begint en eindigt met een van de posities. Als je een serie passen met elkaar verbindt noem je dat een enchainements, de arabes: (doe poppetje) ,de pliée (doe poppetje), en de pirouette (doe zelf). Ook JAZZBALLET heeft een aantal belangrijke passen: de paddebourée (doe zelf), de sjazzée (doe zelf), de snake (doe zelf), en de scoop (doe zelf).

Je zult begrijpen dat je met zoveel verschillen in deze twee dansvormen, je ook verschillende kleren nodig hebt. De kleren bij klassiek ballet en jazzballet.

KlASSIEK BALLET. Bij klassiek ballet draagt men meestal een balletpakje en een maillot. De maillot is om de spieren warm te houden. Ook heeft men over het pakje meestal een tutu. Dit is een rokje van doorschijnende stof die grotendeels voor de sier dient. Ook hebben de meeste mensen die ballet beoefenen beenwarmers aan. Dit om de spieren van de enkels warm te houden. DIT IS EEN PAAR BEENWARMERS. En natuurlijk heb je schoentjes nodig. Deze zijn meestal roze of zwart en zijn een beetje slap. (LAAT ZIEN). Als je oud genoeg bent en je spieren stevig genoeg zijn mag je spitzen. Spitzen zijn balletschoenen met een stevige neus, zodat je goed op je tenen kan dansen en dus mooiere pirouettes kan draaien. Als je een professionele ballerina bent heb je zo`n 6 paar spitzen per dag nodig. Je moet ze vaak omwisselen en de spitzen die je niet nodig hebt worden op de verwarming gelegd zodat ze weer klaar zijn voor gebruik. Bij klassiek ballet lessen mag het haar nooit los gedragen worden. Als je een snelle pirouette draait en je haar komt tegen iemand aan, kan dit onherstelbaar letsel tot gevolg hebben. Verder geeft een knot of staart ook een elegante hoofdlijn.

JAZZBALLET Bij jazzballet heb je een lange broek en een shirtje nodig, en ook beenwarmers om je enkels warm te houden. Ook zijn er speciale schoentjes voor jazzballet (LAAT ZIEN). Zoals je ziet hebben deze wel een hakje. Dit is voor dat je beter kan draaien. (bij jazzballet draai je meer op de hak dan op de tenen). Als je heel goed wilt worden in ballet en een echte professional wilt zijn, kan je (als je ook echt zo goed bent als je denkt) een ballet opleiding volgen. Dat brengt me bij bijna het laatste hoofdstuk: opleidingen in nederland. Als je een heel professionele ballerina wilt worden, moet je zo vroeg mogelijk met aan dansopleiding beginnen (het liefst al als je 8 jaar bent). Om toegelaten te worden tot een dansopleiding, moet je eerst een aantal audities doen. Een goede dansopleiding in Nederland is de Amsterdamse balletacademie. Die is opgericht door lucia marthas in 1983. Als je goed door de audities heen bent gekomen, mag je naar haar school. Daar combineer je haar balletopleiding met je normale school. Je krijgt allerlei vakken extra: klassiek ballet showdance jazzballet tapdans zang en nog veel meer. Tijdens die opleiding kan je al gevraagd worden om op te treden in tv-shows of musicals, maar je kan er ook voor kiezen om dat niet te doen en je opleiding af te maken zodat je door kan naar andere scholen zoals bijvoorbeeld het nationale ballet. Dit is een heel hoge (klassiek) balletopleiding waarin de mensen zijn onderverdeeld in een aantal rangen. Onderaan staan de stagiaires, de aspiranten en des eleves. Dit zijn de mensen die net van een dansopleiding afkomen of nog weinig ervaring hebben. Het nationaal ballet geeft hen de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen als professioneel danser. Boven des eleves staan de grand-sujets en het corps de ballet. Zij vormen de grootste groep binnen het Nationaal ballet, en mogen soms zelfs solistische rollen in de balletstukken dansen. Helemaal bovenaan staan de solisten. (De naam zegt het eigenlijk al, zij spelen de hoofdrollen in de balletstukken die et Nationaal ballet opvoert.) Een van de voorstellingen die het nationaal ballet opvoert, is de Notenkraker. Bijna bij het einde gekomen ga ik nu wat over deze voorstelling vertellen.

De balletvoorstelling de notenkraker. De notenkraker is een heel oude klassiekballet voorstelling die sinds 1892 gespeeld wordt door de beste ballerina`s. In 1892 vroeg een russiche koning aan Marius Petipa of hij een balletvoorstelling wilde componeren, omdat hij 2 jaar geleden al een grote balletvoorstelling had gecomponeerd, de Schone Slaapster. Petipa wilde dit wel, maar kon dit niet zonder hulp van Lev Ivanof, ook een belangrijke choreograaf uit die tijd. Het vrolijke verhaal van de notenkraker gaat ongeveer zo. Het is 5 december 1815 en in een herenhuis aan de Amsterdamse grachten wordt Clara mooi aangekleed voor het Sinterklaasfeest. Familie, vrienden en kennissen komen op bezoek, met hun kinderen. Clara is erg blij met haar notenkraker in de vorm van een pop die ze gekregen heeft van een geheimzinnige meneer Drosselmeijer die trucs doet met een toverlantaarn. Na het feest valt Clara in slaap en in haar dromen beleeft ze spannende avonturen. De notenkraker komt tot leven en verandert in een prins. Clara en haar prins worden belaagd door een angstaanjagend leger van muizen en ratten, onder aanvoering van de griezelige Muizenkoning. Ze komen in een sneeuwstorm terecht en belanden uiteindelijk in de toverlantaarn van meneer Drosselmeijer. Voor deze voorstelling zijn een paar honderd kostuums nodig, meer dan negentig verschillende tutu`s, vijftig verschillende hoofdtooien, en een ontelbaar aantal spitzen nodig. Deze en nog veel meer balletvoorstellingen worden nog heel veel bekeken, over de hele wereld.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.