Vrouwen in de tuin

Beoordeling 6.6
Foto van een scholier
  • Schilderijverslag door een scholier
  • 4e klas havo | 860 woorden
  • 30 oktober 2006
  • 9 keer beoordeeld
Cijfer 6.6
9 keer beoordeeld

Vrouwen in Tuin – Claude Monet

Biografie Claude Monet:

Claude Monet werd geboren in Parijs op 14 november 1840 en verhuisde toen hij ongeveer 5 jaar oud was met zijn familie naar Le Havre. Monet was in de jaren 1861-62 in militaire dienst in Algerije, hetgeen zijn latere keus om vooral landschappen te schilderen beïnvloed kan hebben.

Vanaf 1865 had Monet een relatie met Camille Doncieux. In 1867 werd hun eerste zoon, Jean, geboren in Parijs. Het paar trouwde in de zomer van 1870. Hun huwelijksreis vierden ze in Trouville, maar vanwege de oorlog tussen Frankrijk en Pruisen vluchtten ze naar Londen. Via Nederland kwamen ze terug naar Frankrijk, om zich in 1871 te vestigen in Argenteuil. Deze plaats was makkelijk bereikbaar vanuit het Parijse station Saint-Lazare, waar Monet diverse werken van heeft geschilderd. In deze periode werd Monet kortstondig welvarend, omdat zijn schilderijen goed verkochten.

In 1878 werd de tweede zoon geboren, Michel. In 1879 overleed Camille. Inmiddels leefde Monet ook samen met Alice Hoschedé en haar echtgenoot Ernest. In 1891 overleed Ernest, waarna Monet en Alice konden trouwen. Vanaf dat moment ontstond een welvarend huishouden. In 1911 overleed Alice, gevolgd in 1914 door Monets oudste zoon Jean. Jean was getrouwd met de tweede dochter van Alice, Blanche. Blanche zorgde als weduwe voor de ouder wordende schilder, die 87 jaar is geworden.

Werken: Na eerst vooral karikatuurtekeningen gemaakt te hebben, begon Monet op 24 jarige leeftijd met het schilderen van landschappen in de buitenlucht, op aanraden van de Normandische schilder Eugène Boudin.

Monet schilderde daarom vooral de landschappen uit de omgeving waar hij woonde. In Argenteuil het beroemde veld met klaprozen, en in Giverny scènes uit de beroemde tuin van Monet, die later een toeristisch trekpleister is geworden.

Het schilderij \"Impression, soleil levant\" uit 1874 werd oorspronkelijk geridiculiseerd door tijdgenoten, en gaf aanleiding tot de naam \'Impressionisme\'. Dit werk was tentoongesteld in het salon des refusés waar toen nog andere impressionistische werken hingen. Het is vrijwel onmogelijk om uit het enorme oeuvre van Monet een keuze te maken, maar ongetwijfeld werd hij zelf zeer gefascineerd door de Japanse brug in zijn tuin, die hij meerdere malen geschilderd heeft. De verschillende dieptelagen in het schilderij, bestaande uit de brug, de waterlelies, de bomen achter de brug, de weerspiegeling van die bomen en de brug in het water, met soms ook nog de weerspiegeling van de wolken, laat zien wat een meester Monet was in het weergeven van wat hij zag op het doek. Hieronder de versie uit 1899. Hiermee is Monet geslaagd in wat de impressionisten wilden doen: vastleggen van hetgeen zij zagen in de werkelijkheid, ondanks het weinige succes dat Monet bij aanvang had.

Wat is er te zijn op het schilderij:

Op het schilderij zijn links drie vrouwen en rechts een vrouw te zien. Deze vrouwen zijn onafhankelijk van elkaar bezig, zo is een van de vrouwen aan het zitten onder een boom met een boeket bloemen vast.

Vorm:

Het is een realistisch schilderij, want de personen op het schilderij zouden echte personen kunnen zijn. De personen zien er heel erg echt uit.Zo zie je bijvoorbeeld de schaduwwerking van de boom op de jurk van de vrouw die bij de boom staat. Het werk is tweedimensionaal en gemaakt van verf en doek.

Beeldende middelen: Licht: Naar mijn mening heeft Monet geprobeerd om de invalshoek van het licht (niet zichtbaar op het schilderij) van links onder te laten vallen; dit hier zie ik omdat ik de schaduw van de boom schuin op de paraplu van de vrouw onder de boom zie vallen. Dit hier zonder enige betekenis toe te voegen aan het schilderij. Kleur: Het schilderij is polychroom, want kijk maar eens naar het boeket die de vrouw die onder de boom zit vast houd. Ik zie daar bijvoorbeeld een rode bloem tussen zitten. Perspectiefwerking: Het is vanuit objectief perspectief geschilderd, want de schilder heeft alleen maar geschilderd wat er gebeurd. De ruimte is niet zo heel erg groot, want zoals te zien is speelt het zich maar in een klein tuintje af. Ruimte die het schilderij zelf in beslag neemt, is wel redelijk groot, namelijk 205 x 255 cm. Hoofdbestanddelen: De bestanddelen van het kunstwerk “Vrouwen in tuin” is organisch, samengesteld en het heeft duidelijke contouren. Textuur: De textuur van het schilderij is glad, want je ziet alles redelijk duidelijk; het is een redelijk precies werkstuk geweest voor Monet.

Inhoud:

Toen ik het schilderij voor het eerst zag op school bij de powerpoint-presentatie, dacht ik wat is dat een saai schilderij. Daarna, na het sprokkelen van informatie over het schilderij kwam ik erachter dat de stijl impressionisme was. Dat sprak me wel aan, want het lijkt me een interessant als je door middel van puntjes een zo’n groot schilderij kan maken. De titel sprak me totaal niet aan, maar deze is wel krachtig het zegt meteen waar het over gaat, namelijk Vrouwen in tuin.

Functie:

Het functie van het schilderij is volgens mij Decoratie, want het is een mooi schilderij zonder enige betekeningen; gewoon om dus van te genieten. Monet heeft het kunstwerk gemaakt, omdat hij toen hij in het leger zat geïnspireerd is geraakt door landschappen. Op het schilderij is een mooie combinatie van het landschap en de mens.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.