1. Voorwoord We hebben besloten om deze praktische opdracht over de breezercultuur te gaan houden. Als jongeren komen wij regelmatig met deze subcultuur in aanraking. Om eerlijk te zijn is dit niet zo heel positief, want we hebben namelijk een behoorlijke antipathie voor de breezercultuur. We drijven er dan ook regelmatig de spot mee en gaan een grapje hier een daar zeker niet uit de weg. Daarom leek het ons interessant om te onderzoeken wat deze breezercultuur precies inhoudt.
De breezercultuur heeft grotendeels te maken met het feit dat de grenzen van alcohol en seks vervagen bij jongeren. Aangezien wij ons ook enigszins in deze leeftijdsfase zitten, is het des te boeiender om hier meer over te weten. Dit wil trouwens niet zeggen dat wij onszelf als lid van de breezercultuur zien, sterker nog, wij distantiëren ons er van. De enige aanraking ermee zijn bekenden die er wel deel van uit maken en het bespotten van ‘breezersletjes’ en de breezercultuur.
Onlangs is trouwens bekend geworden dat men besloten heeft om de term ‘breezersletje’ in het Van Dale woordenboek op te nemen. Dit is volgens ons een duidelijke bevestiging van het feit dat deze term is ingeburgerd in de Nederlandse cultuur. Ook vinden we dat de breezercultuur duidelijk een plaats heeft ingenomen temidden van de andere subculturen.
Omdat de problemen in de breezercultuur vooral op het gebied van alcohol en seks liggen zijn deze onlosmakelijk met het hoofdonderwerp verbonden. De PO zal dan ook grotendeels over alcoholproblemen onder jongeren en hoe jongeren met seks omgaan.
2. Inleiding Het alcoholgebruik onder jongeren is de laatste paar jaar fors toegenomen. De jeugd van tegenwoordig krijgt steeds meer geld te besteden, en geeft dat maar al te graag uit aan alcoholische versnaperingen. In dit werkstuk wordt het alcoholprobleem onder de hedendaagse jeugd van verschillende kanten belicht. Zo wordt het alcoholbeleid van de regering onder de loep genomen en wordt er gekeken naar wat de ouders doen om hun kinderen te verhinderen om alcohol te nuttigen. Als hoofdonderwerp heeft dit werkstuk de Breezercultuur en alles wat daarmee te maken heeft. De Breezercultuur is een cultuur van een aparte soort groep jongeren die zo hun eigen alcoholproblemen e.d. hebben. Deze groep staat algemeen bekend als probleemgroep in de Nederlandse samenleving.In dit werkstuk geven wij antwoord op de vraag: In hoeverre moet de breezercultuur als een probleem worden gezien?
Naast de stukken informatieve tekst, zijn er enkele tabellen weergegeven die extra achtergrond informatie geven bij het stukje tekst. Deze tabellen zijn van nationale onderzoekssites gehaald, waardoor de geloofwaardigheid van de informatie zeer hoog is. Alle informatie die gebruikt is voor het werkstuk, en verkregen is door internetsites te bezoeken of naslagwerken te raadplegen, zijn overzichtelijk gerangschikt in een bronvermelding.
De deelvragen zijn:
· Wat is de breezercultuur precies? · Hoe is de breezercultuur ontstaan? · Hoe groot is het alcoholprobleem onder jongeren? · Wat probeert de regering aan het alcoholprobleem te doen? · Hoe gaan jongeren in de breezercultuur om met seks? · Wat verstaan we precies onder breezertaal?
3. Wat is de breezercultuur precies?
De breezercultuur is een nieuwe subcultuur onder jongeren. Deze is pas sinds het begin van deze 21ste eeuw is ontstaan. Mogelijk dat de breezercultuur in de toekomst andere subculturen als alto’s, gothics en hippies doet vergeten. De breezercultuur is voornamelijk gebaseerd op de populairdere muziek, het gebruik van Windows Live Messenger (voorheen MSN Messenger), de bijbehorende spelling hierbij en alcoholische mixdrankje als bijvoorbeeld Bacardi Breezer. Vooral dames tussen de 12 en 18 jaar zijn aanhangers van deze cultuur. Uiteraard zijn er ook jongens die hiervan deel uitmaken, maar deze zijn duidelijk minder vertegenwoordigd dan het vrouwelijke geslacht. De breezercultuur dankt zijn naam aan het populaire alcoholische drankje Bacardi Breezer. Dit drankje was niet de basis van deze jeugdcultuur, maar het was er wel erg tekenend voor.
Zoals valt op te maken uit het voorgaande heeft de breezercultuur enkele kenmerken, die we nu zullen behandelen:
Alcoholgebruik
Veel jongeren uit de breezercultuur komen op jonge leeftijd voor het eerst in aanraking met alcohol. Vaak kennen ze hun grenzen nog niet, waardoor de grens vaak overschreden wordt. Algemeen is ook bekend dat uit onderzoek is gebleken dat Nederlandse jongeren het meeste drinken van alle jongeren in Europa. Door de jonge leeftijd en onervarenheid zijn veel jongeren al vaak voordat ze de leeftijd van zestien jaar bereikt hebben al regelmatig aangeschoten of dronken geweest. Verder op in deze praktische opdracht zullen verder ingaan op het alcoholgebruik
Bacardi Breezer Één van de populairste drankjes onder jongeren is Bacardi Breezer, waaraan de jeugdcultuur ook zijn naam ontleent. Bacardi Breezer is een mix van rum en frisdrank en bevat 5 tot 7% alcohol. Het heeft een zoete smaak en smaakt naar frisdrank. Vergelijkbare drankjes die veel genomen worden zijn bijvoorbeeld Smirnoff Ice, Flügel en Passoa. Mede door op het oog zwakke alcoholpercentage is de kans groot dat men er meer van drinkt dan men aankan. Dit levert de nodige kritieken op. Het is niet alleen slecht omdat er alcohol in zit, maar het bezorgt ook de tandarts overuren. Het drankje is namelijk een grote veroorzaker van tanderosie door de lage pH-waarde en de combinatie van katalyserende stoffen als koolzuur en alcohol. Tanderosie wordt meestal pas te laat ontdekt waardoor het een onomkeerbare aandoening wordt. Om het te voorkomen is belangrijk om op tijd je tanden te poetsen.
Windows Live Messenger
Ook kenmerkend voor de breezercultuur is het chatprogramma Windows Live Messenger, dat voorheen MSN Messenger heette. Dit programma werd in 1999 voor het eerst uitgebracht en bereikte in enkele jaren een ongekende populariteit. Tegenwoordig is er haast geen jongere meer die niet een MSN emailadres heeft. Door het chatprogramma, waarbij je zelf personen kan toevoegen en verwijderen uit een vriendenlijst, worden vaak vele intieme gesprekken gevoerd over internet. Doordat je chat via twee computers kun je de ander vaak niet in de ogen aankijken. Hierdoor is het makkelijker om intieme gesprekken met elkaar te voren over bijvoorbeeld liefde en seksualiteit. Dit is onder meer de basis van de breezercultuur. Naast MSN zijn er ook de nodige andere online projecten waarop jongeren een eigen profiel kunnen aanmaken en ook met elkaar in contact kunnen komen.
Muziek
Er zijn enkele muziekstijlen die ook kenmerkend zijn voor de breezercultuur. Één belangrijke daarvan is de hiphop, die ook zijstromen heeft als urban, R&B en bubbling. De jongeren zijn vaak vooral geïnspireerd door de zogenoemde ganstarappers als 50 Cent. Zijn kledingstijl en gouden sieraden (de bling bling-cultuur) trekt nog steeds veel bekijks bij de jeugd. In de hiphopclips zijn de vrouwen vaak schaars gekleed en worden meestal op seksistische wijze behandeld. Dit is een mede een oorzaak van het vervagen van de seksuele grenzen van jongeren, waar we later verder op in zullen gaan. Er is ook nog een gedeelte dat niet met hiphop geassocieerd wil worden. Dit gedeelte is de elektronische kant van de muziek opgegaan en luistert vooral naar hardstyle en hardcore.
Kleding
Ook de kleding is voor jongeren een belangrijk middel om zichzelf te uiten. Jongeren in de breezercultuur hebben verschillende kledingsstijlen. Zoals gezegd is er de hiphopstyle met wijde broeken, basketbalshirts en gouden sieraden. Hardcore-aanhangers dragen vaak bekendere sportmerken als Nike en Adidas, maar ook recentere merken als Lonsdale, Pittbul en Hooligan. Bij anderen zijn de meer mode-merken als G-Star, Gsus, Replay en Only (alleen dames) populair. De dames dragen vaak strakke en uitdagende kleding. Ook hebben ze af en toe een piercing of een tatoeage. Over het algemeen wordt er erg vele make-up gebruikt door het vrouwelijke geslacht van de breezercultuur.
Breezertaal
Populair is ook de breezertaal. Dit is een onofficiële schrijftaal die in Nederland en België wordt gebruikt door jongeren op internet. De breezertaal wordt vaak gebruikt op MSN, chatsites en met sms’en. Deze taal kenmerkt zich door het om en om gebruiken van hoofdletters en kleine letters en een fonetische spelling. Ook worden letters soms vervangen door cijfers.
Seksualiteit
Bij jongeren is seksualiteit een erg belangrijk onderwerp. Op jonge leeftijd komen ze hier voor het eerst in aanraking mee en zoeken soms al op jonge leeftijd de grens er van op. Soms zijn ze nog niet altijd goed op de hoogte van het feit wat veilig vrijen precies inhoudt, dus zijn er regelmatig tienerzwangerschappen en worden er de nodige campagnes gevoerd over veilig vrijen. Verder op zullen we ook dieper ingaan op de seksualiteit in de breezercultuur.
In de breezercultuur heerst er over het algemeen niet een bepaalde ideologie. Die is in tegenstelling tot andere jeugdculturen, die vaak wel een eigen ideologie hebben. Waarschijnlijk komt het doordat de Nederlandse politiek steeds meer internationaal aan het worden is. Het landelijke niveau waarop gesproken wordt ligt meestal te hoog voor breezerjongeren, waardoor deze afhaken. We kunnen dus wel concluderen dat de breezercultuur een geheel eigen subcultuur is onder jongeren die zo zijn eigen kenmerken heeft.
4. Hoe is de breezercultuur ontstaan?
De oorzaak van het ontstaan van de breezercultuur, is de begeerte van de vrouwelijke pubers naar luxeartikelen, die ze zelf niet kunnen of willen betalen. In plaats van direct aan de verkoper te betalen in geld, stellen de zogenoemde breezersletjes hun lichaam ter beschikking aan een mannelijke tussenpersoon. Als “beloning” hiervoor betaalt deze tussenpersoon het desbetreffende luxeartikel voor ze. Omdat er vaak gevallen voor zijn gekomen waarbij een meisje seksuele handelingen verrichte voor een Bacardi breezer, worden dit soort meisjes breezersletjes genoemd. (kortweg breezer)
De tijdsperiode waarin deze cultuur zich heeft ontpopt, is het begin van de 21e eeuw. Rond de eeuwwisseling werden de zoete alcoholische drankjes zoals Bacardi breezer erg populair onder de jongeren, en gingen de eerste verschijnselen van breezergedrag zich vertonen. Hiervoor waren er al gevallen bekend over vrouwen die hun lichaam aan mannen gaven voor een luxeartikel, maar het had nog geen naam gekregen. Omdat de verhalen over breezersletjes op een gegeven moment zo actueel geworden waren, kreeg elk meisje dat met een jongen zoende (of een andere lichamelijke handeling) voor een luxeartikel de naam Breezerslet.
Maar naast de opkomst van de beroemde mixdrankjes, is de introductie van hip hop onder de Nederlandse jeugd een belangrijke factor geweest voor de evolutie van de breezercultuur. Hip hop is een muziekstijl waar de aanhangers zich in kenmerkende “rapper” outfits kleden. Vaak gaat deze kledingstijl gepaard met extravagante gouden sieraden. Vooral met de sieraden geven de mannelijke hip hoppers aan dat ze geld hebben er zich er niet voor schamen om het uit te geven. De vrouwen zien dit als een impuls om naar deze man toe te trekken en er contact mee te leggen. Nadat de man de vrouw een paar “gratis”drankjes heeft aangeboden, wil hij er wel iets voor terug. Aangezien de vrouw erg geniet van het geld van haar grote hip hopper, wil zij best haar lichaam voor een bepaalde tijd ter beschikking stellen aan haar rijke vriend. Dit doet zij slechts omdat zij wil genieten van het luxe leventje dat haar wordt aangeboden. In Amerika worden zulk soort vrouwen/meisjes “Gold diggers” genoemd. Dit slaat op het feit dat de vrouwen alleen uitgaan met de welgestelde van de samenleving. Precies hetzelfde verschijnsel vindt nu plaats onder de Nederlandse jeugd. Omdat Hip Hop zijn intrede heeft gedaan, gaan de jongens zich net zo kleden als de idolen van TV. Vervolgens zien de meisjes dat de desbetreffende jongen geld heeft en zoeken ze al snel contact, waarna de bekende cyclus weer wordt volbracht.
5. Hoe groot is het alcoholprobleem onder jongeren?
Het alcohol gebruik onder jongeren wordt met de tijd steeds groter. Het varieert van meters bier tot “shots” vol met sterke drank. Al deze soorten van alcoholische versnaperingen worden de jongeren boven de leeftijd van 16 jaar op een presenteerblaadje aangeboden. Dit komt doordat de fabrikant deze doelgroep ziet als het beste afzetgebied.
Er zijn een paar redenen te noemen waardoor het alcoholgebruik door jongeren een veel grotere omvang heeft dan vroeger. Ten eerste komt het doordat de ouders hun kinderen veel meer vrij laten in wat ze doen en laten. Vroeger was het zo dat de ouders hun kinderen strikt in de gaten hielden, want het was een schande voor het gezin als je zoon of dochter toen slecht bekend stond in de buurt. Anno 21e eeuw is het gevoel van schaamte als je kind iets uit haalt al een stuk minder. Daar komt nog bij dat door het feminisme de vrouw in het gezin steeds vaker een baan heeft naast het huishouden. Zo zijn de kinderen alleen thuis en kunnen ze doen wat ze willen, want pappa en mamma zien het toch niet. Mede hierdoor hebben de ouders minder behoefte en tijd om hun kinderen op een hun gedrag te controleren. Verder hebben de kinderen veel meer geld dan bijvoorbeeld 40 jaar geleden, omdat ze bijverdienen in een supermarkt of een andere werkgelegenheid. Hierdoor kunnen ze net die vijf extra drankjes in de bar kopen, die ze daarvoor moesten missen.
Mede door de eerder genoemde oorzaken hebben jongeren meer toegang tot alcohol dan vroeger. De fabrikant zorgt er voor dat hij lekkere drankjes produceert en zorgt er met aantrekkelijke reclame op zowel tv als billboards dat ze goed worden verkocht. De jongeren die voor het eerst in aanraking komen met alcohol kennen de grenzen niet en drinken dan, vaak ook door aansporing van vrienden, te snel en te veel in een keer. Dit heeft als gevolg dat de hersenen deze hoeveelheid niet aankunnen en dat ze de persoon dingen laten doen die niet door de beugel kunnen. De dronken jongeren vernielen hierdoor steeds vaker staats –en privaat eigendommen, bedreigen of beledigen mensen en zorgen voor een onveilige omgeving. Maar naast de relatieve kleine vergrijpen, kan alcohol ook zorgen voor zware misdrijven zoals vechtpartijen, verkrachtingen en soms zelfs doodslag.
Volgens het CBS is meer dan 5% van de mannen in de leeftijdsperiode van 12 tot 17 jaar zware drinkers, de meisjes in deze leeftijdscategorie doen niet onder aan het andere geslacht, want ook zij halen met gemak de 5%. Met de wat oudere garde 18-24 jaar is het nog een tikkeltje erger gesteld.
Volgens het CBS is 40% van de mannen in deze leeftijdscategorie een zware drinker. De jongeren die net in aanraking komen met alcohol kijkt het alcoholgebruik van de ouderen af en komt zo in dezelfde situatie terecht.
6. Wat probeert de regering aan het alcoholprobleem te doen?
Over het algemeen zijn de ouders verantwoordelijk voor de mate waarin hun kinderen alcohol nuttigen. De wet schrijft voor dat kinderen onder de leeftijdsgrens van 16 jaar geen alcohol mogen drinken. Als de jeugd deze leeftijd heeft, kan de overheid geen verbod meer op leggen. Aangezien het controleren van de hoeveelheid alcohol die deze jongeren binnen krijgen zeer moeilijk en prijzig is, zal het niet mogelijk zijn om een quote te stellen om zo het alcoholprobleem aan te pakken. Maar ook het controleren van het alcoholgebruik van jongeren onder de 16 jaar is zeer moeilijk om succesvol in uitvoering te brengen. Volgens STAP (stichting alcoholpreventie) begint de gemiddelde Nederlandse jongere op zijn/haar twaalfde levensjaar met het nuttigen van alcohol. Als de overheid en de uitvoerende ambtenaren dit tot in de puntjes gingen controleren, zouden ze er zoveel mensen zich er mee bezig moeten houden dat er geen plaats en geld meer is voor de aanpak van andere maatschappelijke problemen.
Het is echter niet zo dat de hoge mannen en vrouwen in Den Haag het alcoholprobleem onder zowel jongeren als ouderen aan zich voorbij laten gaan. Dit onderwerp is naast het ontslagrecht en integratiebeleid een “hot item” rond de verkiezingsstrijd. Zo staat er in de drank –en horecawet dat er een aantal mogelijkheden die de preventie van alcohol ondersteunen. Zo moet elke horecagelegenheid die alcohol wil schenken aan de klanten, voldoen aan een aantal strikte voorschriften. Zo moeten ze voldoen aan het feit dat alle leidinggevenden: ouder zijn dan 21 jaar, niet veroordeeld mogen zijn voor zwaardere delicten en moeten beschikken over genoeg inzicht over de mate van schenken e.d. (men volgt hiervoor een schriftelijke cursus Sociale Hygiëne). Een horecagelegenheid kan de alcoholvergunning worden ontnomen als er zich ernstige omstandigheden hebben voorgedaan die betrekking hadden op de verstoring van de openbare orde en veiligheid.
Naast de landelijk voorgeschreven wetten, kunnen de gemeenten ieder een eigen alcoholbeleid voeren. Zo kan een gemeente de sluitingstijd van clubs en kroegen aanpassen om zo het alcoholgebruik te minderen tijdens het uitgaan. Ook kan de gemeenteraad beslissen om de hoeveelheid reclame voor alcohol in hun regio te verminderen, door bijvoorbeeld reclameborden in en rond scholen en openbare gelegenheden te verbieden. Op deze manier komen jongeren minder in aanraking met het “begrip” alcohol, en heeft als gevolg dat ze minder snel naar het biertje zullen grijpen. Reclame heeft als doel om de burger aan te sporen iets te doen, en als deze aansporing uitblijft, zal hij/zij er minder snel aan denken om deze geadverteerde handeling te verrichten.
“Als het aan de Kampen raad ligt, komen er op reclameborden in de gemeente geen wervende uitingen meer voor alcoholische dranken,” aldus STAP. Niet alleen de gemeente Kampen heeft preventieve beslissingen genomen die betrekking hebben op het alcoholgebruik in de gemeente. Een aantal voorbeelden van alcoholpreventies van andere gemeenten zijn:
- Algemene alcoholcontroles onder automobilisten hebben als gevolg dat vele bestuurders, zowel jong als oud, niet meer verder mogen rijden omdat ze te veel hebben gedronken. - Gemeente Oldenzaal heeft het project Happy Fris (Hep ie Fris) na een stemmenmeerderheid goedgekeurd. De voorschriften qua verkoop van alcohol worden verscherpt en er worden meer voorlichten gegeven over de gevolgen van alcohol.
Naast het tegengaan van alcoholgebruik per gemeente, zijn er ook voorbeelden te noemen waarin gemeenten zich verenigen om een gezamenlijk alcoholproject op te zetten. Een voorbeeld hiervan:
- Onder de kreet: “Zuidoost Brabant laat zich niet flessen”, hebben 21 gemeente in de regio Zuid oost Brabant het startschot gegeven voor een regionale alcoholpreventie. Aangezien 90% van de horecagelegenheden en supermarkten zich niet strikt genoeg houden aan de minimum leeftijd voor alcoholgebruik, wordt dit item strenger gecontroleerd. Verder wordt er veel tijd en geld besteed aan de voorlichting van ouders. Dit vierjarig project wordt gesteund door verschillende organisaties zoals: STAP, GGD Zuidoost Brabant en K2.
Om kort samen te vatten, stelt de regering allerlei wetten op die het alcoholgebruik onder de Nederlandse bevolking zo veel mogelijk te verhinderen. Aangezien het controleren van deze wetten tijd –en geldrovend is, is het niet mogelijk om het alcoholgebruik onder de jongeren jonger dan 16 jaar tegen te gaan. Mede hierdoor richten verschillende gemeenten in Nederland verscheidene projecten op die de reclame en nuttiging van alcohol willen verminderen. Deze projecten kunnen per gemeente worden gehouden, maar regio’s kunnen zich ook gaan verenigen en zo een groter gebied benaderen met hun preventieproject. Hiernaast zijn er ook voorbeelden te noemen van landelijke acties tegen alcohol.
7. Hoe gaan jongeren in de breezercultuur om met seks?
Een belangrijk onderdeel van de breezercultuur is ook de seksualiteit. De meeste mensen in de breezercultuur zijn nog op jonge leeftijd en komen in deze leeftijdsfase pas voor het eerst echt in aanraking met seks. Over het algemeen is dit een gevoelig onderwerp want jongeren kunnen op jonge leeftijd vaak al gekke dingen doen op seksueel gebied. De grenzen wat betreft seks zijn ook erg vervaagd bij jongeren. Vaak weten ze niet precies hoe ze veilig moeten vrijen, waardoor de kans op tienerzwangerschappen groot is. Ook gaan jongeren steeds jonger met elkaar naar bed toe, zeker in vergelijking met vroeger. Één van de nieuwste maatschappelijke problemen op het gebied van seks is het zogenaamde ‘seks voor een breezer’. Dit gebeurt met name in de breezercultuur. Jonge meiden gaan al naar bed met een jongen voor een bacardi breezer. Volgens ons is dit een verontrustende ontwikkenling, die de grenzen van seksualiteit nog meer vervaagt.
Cijfers over jongeren en seks
Op de site van het CBS hebben we enkele cijfers gevonden over jongeren en seks. Enige nadeel hier aan is dat ze wel van 2001 zijn, dus dat ze enigszins achterlopen en helaas is er geen recent onderzoek gedaan. Van de ondervraagde jongeren 64,9% wel eens naar bed geweest en de gemiddelde leeftijd van de eerste keer was 17,3. In de leeftijdsfase 0-14 is 3,3% wel eens naar bed geweest en in de categorie 12-17 17,3%. Uit deze cijfers blijkt duidelijk dat jongeren al op jonge leeftijd naar bed gaan. Deze is in vergelijking met bijvoorbeeld de jaren ’70 sterk gedaald de afgelopen decennia. De leeftijd van de eerste keer wordt steeds jonger en het percentage van jongeren dat seks heeft gehad stijgt steeds verder.
Tienerzwangerschappen
Rond 1970 was het aantal tienerzwangerschappen een groot probleem in Nederland. Ongeveer 12 duizend meiden onder de 20 was zwanger. Dit aantal is zoals uit de tabel valt af te lezen flink gedaald de laatste decennia. In de tweede helft van de jaren ’90 echt was er weer een forse stijging. Er moest ingegrepen worden, dus men is opnieuw een campagne voor preventie tegen tienerzwangerschappen gestart. Deze lijkt succes te hebben, want het aantal is weer aan het dalen. Het blijkt belangrijk te zijn om al vooral de jongste meiden voor te lichten over tienerzwangerschappen. In 2004 nam geboortecijfer van 19-jarigen af met 7 procent, dat van 17- en 18-jarigen met 10 procent, en dat van 15- en 16-jarigen met 17 procent.
Seks voor een breezer
Een nieuw fenomeen op het gebied is het zogenaamde ‘seks voor een breezer’. Het verschijnsel is namelijk dat tienermeisjes in bijvoorbeeld Amsterdam seks als een ruilmiddel zien. De meiden zijn tussen de 12 en 17 jaar oud. Ze gebruiken seks vooral als ruilmiddel voor eenbeltegoedkaart, een taxirit, een drankje of een trek van een joint. De wat oudere dames (14 tot 16 jaar) krijgen wat duurdere vergoedingen als merkkleding en sieraden. Ook komt het af en toe voor dat meisjes die een relatie hebben met de vriendjes van hun vriend naar bed gaan. Dit doen ze om hun vriend te behagen.Seks voor een tegenprestatie komt steeds vaker voor onder tieners, zo blijkt uit een onderzoek van de GGD Amsterdam. Het aanbieden en werven van deze betaalde tienerseks is vaak in het uitgaansleven, dus feesten,bars en cafés. De plaats van de handeling zelf is vaak bij iemand thuis, in hotels en auto’s of in garages en kelderboxen. Ook vermoedt men dat er speciale afterparty’s en huisfeesten zijn waar seks een voorwaarde is.
De onderzoekers, die het onderzoek in opdracht van het B en W van Amsterdam voerde, hebben het in het rapport vooral over betaalde tienerseks en niet over tienerprostitutie. Zoals gezegd wordt de seks verricht in ruil voor goederen en diensten. Bovendien gebeurt het op vrijwillige dames door de meisjes. Van tienerprostitutie kan dus geen sprake zijn. Wel zou het een stap kunnen zijn naar prostitutie, dus dat baart wel zorgen. Het onderzoek is uitgevoerd door jongeren die makkelijk contact leggen met andere jongeren op straat. Er zijn geen precieze cijfers over betaalde tienerseks, maar de GGD geeft wel als conclusie dat het in Amsterdam Zuid-Oost ‘meer dan incidenteel’ voorkomt. Er zal een vervolgonderzoek komen naar hoe vaak dit verschijnsel voorkomt en wat de beweegredenen van de meiden zijn. Volgens projectleider Arnoud Verhoeff zullen de voorlichtingen aan jongeren geïntensiveerd worden. Ook Pieter Litjens, wethouder zorg en welzijn in stadsdeel Zuidoost, is niet blij met de recente ontwikkelingen. “Het is niet alleen een probleem van Zuidoost, maar van heel Amsterdam en andere grote steden, We moeten tieners duidelijk maken dat seks en liefde niet altijd hetzelfde zijn. Het getuigt niet van waardigheid als je je laat pakken voor een breezertje.” Een ander probleem is ook dat de seks regelmatig onveilig is. Hierover zegt Verhoeff het volgende: “Een 13- of 14-jarig meisje moet inzien dat het niet normaal is je lichaam te geven voor een breezer. En als ze het toch doet, moet ze leren een condoom te gebruiken.”
Cyberseks
Een ander verschijnsel onder jongeren op het gebied van seksualiteit is cyberseks. Dit is dus seks via internet. Cyberseks heb je in verschillende vormen. Het kan door bekijken van erotische foto’s en filmpjes of het lezen van erotische verhalen. Ook kan het door communicatie met andere internetgebruikers. Hier kan men elkaar met de webcam bekijken en erotische foto’s en filmpjes uitwisselen. Vaak gaan beide verschijnselen gepaard met masturbatie. Ook komt het wel eens voor dat contacten via internet vaak leiden tot een ontmoeting in ‘real life’, waarbij dan ook vaak seksueel contact plaatsvindt. De cyberseksers komen voornamelijk via chatboxen met elkaar in contact. Veel vrouwen en jongere chatters hebben geklaagd over ongewenste berichten met een seksuele inhoud. Zelfs de site van het Jeugdjournaal kwam in het nieuws wegens seksuele benaderingen van (jonge) chatters. Om de cyberseks te stoppen hebben chatsites als die van het Jeugdjournaal, TMF en MSN gebruik gemaakt van moderators en zeer strenge registratie-eisen. Desondanks zijn er op het internet nog genoeg plaatsen waar cyberseksers elkaar kunnen ontmoeten.
Cyberseks heeft zowel voordelen als risico’s. De voordelen zijn dat men gemakkelijk contact legt, er een zekere anonimiteit is waardoor men dingen kan doen waarvoor men zich in het dagelijkse leven schaamt en bovendien is er via internet geen risico van zwangerschap/HIV. Ook kleven er natuurlijk de nodige risico’s aan cyberseks. Jongeren moeten namelijk beseffen dat je je op het internet anders kan voordoen dan je in werkelijkheid. Dit is vooral een risico wanneer men een keertje in het echt met elkaar gaat afspreken. Ook kunnen de erotische foto’s en filmpjes makkelijk misbruikt worden. Dit kan men doen door ze op internet te plaatsen of dreigen dit te doen. Tot slot is de kans aanwezig dat mensen verslaafd raken aan het seksen via internet. In dat geval zou er sprake zijn van een zogenaamde cyberseksverslaving.
Stichting Mijn Kind Online heeft onderzoek gedaan naar cyberseks onder jongeren tussen de 12 en 18 jaar. Hieruit blijkt dat een op de vier jongens en een op de vijf meisjes wel eens cyberseks heeft gehad. Eenderde van de jongens eentiende van de dames is wel eens uit de kleren gegaan voor de webcam. De helft maakt zelfs een afspraakje in ‘real life’. Uit onderzoek onder 11.000 jongeren lijkt het erop dat er een nieuwe seksuele revolutie aan het ontstaan is. Er werd ook veel seksueel geflirt door jongeren onderling. Dit gebeurt met name door de contacten die men krijgt via profielsites. Een overgrote meerderheid van deze sites heeft afgelopen half jaar wel eens geflirt via het net. Het flirten gebruikt voornamelijk door het stellen van seksueel getinte vragen over uiterlijk (‘heb je grote borsten’) of seksleven (‘heb je het wel eens gedaan’). Ook wordt er regelmatig gevraagd over men iets wel uittrekken voor de cam of een seksuele handeling wil verrichten. Dit gebeurt bij 40 procent van de jongens en 57 procent bij het vrouwelijke geslacht.
8. Wat verstaan we precies onder breezertaal?
Breezertaal. Net zoals vele andere stromingen en culturen, heeft de breezercultuur haar eigen taaltje ontwikkeld. Het is op het Nederlands gebaseerd, maar veel woorden worden in korte versies geschreven. Er zijn woorden waarbij een heel woord wordt ingekort tot slechts één letter. Deze taal is ontstaan op msn-messenger. Dit is een chat programma dat zeer populair is onder de jeugd van tegenwoordig. Niet alleen jongeren uit de breezercultuur gebruiken het, maar ook vele andere kinderen uit alle landen van de wereld. Omdat de jongeren uit de breezercultuur een bericht willen typen aan een vriend(in) willen ze het graag zo kort mogelijk zeggen. Zodoende korten ze de normale Nederlandse woorden af tot slechts een paar letters of minder. Ook is het mogelijk om bij de getypte tekst zogenoemde emoticons te voegen. Dit zijn kleine afbeeldingen van gele hoofdjes die een emotie uitdrukken of tekens zoals hartjes, bloemetjes enz. Naast de zo kort mogelijk gehouden tekst, vullen deze jongeren het scherm verder op met de meest uiteenlopende emoticons. Alles bij elkaar maakt dat de breezer-cultuur met name op msn een eigen taal heeft ontwikkeld.
Naast de taal die gebruikt wordt tijdens het chatten, gebruiken de jongeren sommige eigen gemaakte uitdrukkingen in het hedendaagse leven. Het is natuurlijk niet zo dat ze met elkaar praten door enkel een paar letters per zin te zeggen, maar de uitspraak van de woorden wijken toch erg sterk af van het originele Nederlands. Ook zijn er veel uitspraken letterlijk overgenomen uit andere talen. Zo zijn er voorbeelden te noemen uit Duits,Engels en Frans.
Hieronder is een overzicht weergegeven met daarin enkele voorbeelden uit de breezertaal. (incl. vertaling)
MSN-TAALGEBRUIK
BrEzAhslTJE * Breezersletje
WJNMK Ik wil je nooit meer kwijt
HSSVVJS Ik houd zo super veel van je schatje
NTB Niet te breken (onverwoestbare relatie)
BEAVJ (ik) ben er altijd voor je
Ltr Later (wordt gebruikt om doet te zeggen)
AiGhT Oké (afgeleid uit Engels)
Ng Niet gedroomd (echt waar)
* gebruik van hoofd -en kleine letters is gebruikelijk tijdens de chat.
STRAATTAAL
Später Later (oftewel doei)
Niet gedroomd Echt waar
Je weettog (correcte spelling) Je weet toch (wat bedoeld word)
Yha wat jij? Wat moet je nou?
Yo mamma Je moeder
Ey yo nigger Hé jij neger (aanspraak onder getinte jongeren)
Bitch Meisje
Naast hun eigen gemaakte internettaal, maakt de breezerjeugd ook gebruik van de reeds bestaande leet speak. Dit is een vorm van internettaal die door hackers is uitgevonden. Het is een combinatie van letters en cijfers die samen een woord vormen. Zo betekend het cijfer 4 de letter A, en het cijfer 3 staat voor de letter E. Omdat het moeilijk te typen/lezen is, wordt het minder gebruikt dan de populaire msn-taal, maar is toch een belangrijk onderdeel van de breezer-taal. Een aantal voorbeelden van leet speak zijn onder weergegeven .
I 4m 3lit3 I am elite
H3ll0 Hello
L33tsp34k Leetspeak
1 4m my53lf I am myself
9. Beantwoording Hoofdvraag: In hoeverre moet de breezercultuur als een probleem worden gezien?
Deze hoofdvraag is lastig te beantwoorden. Hij is namelijk van meerde factoren afhankelijk. Desondanks zullen wij ons best doen om zo goed mogelijk ‘het probleem’ van de breezercultuur duidelijk te maken. Één van de problemen is natuurlijk wel dat de hoofdvraag meningsgebonden is. Mensen die de breezercultuur bestudeerd hebben zullen zeggen dat er sprake is van een maatschappelijk probleem bij de jeugd, maar anderen zullen zeggen dat het niet overdreven moet worden. Weer anderen houden er ook niet van om mensen in hokjes te plaatsen, dus willen niet spreken over culturen.
Een lastige vraag is natuurlijk wanneer iemand precies tot de breezercultuur behoort. Er wordt veel gezeurd over het overmatige alcoholgebruik onder de Nederlandse jeugd. Dit is ook één van de kenmerken van de breezercultuur. Maar behoort iemand die veel alcohol drinkt in het weekend nou meteen tot de breezercultuur? Nee is het antwoord, want het voert te ver door om iemand om één kenmerk meteen tot een bepaalde subcultuur te rekenen. Om iemand tot de breezercultuur te rekenen moet er aan meerdere kenmerken voldaan worden. Een groot aantal hiervan hebben we beschreven in hoofdstuk 3. Als er aan meerdere van die kenmerken voldaan worden zou je diegene tot de breezercultuur kunnen rekenen. Van de term ‘breezercultuur’ is het woord ‘breezerslet’ afgeleid. Dit duidt er al enigszins op dat het vrouwelijke geslacht de bovenhand heeft in deze cultuur. Uiteraard kunnen er ook makkelijk toe worden gerekend, maar men spreekt voornamelijk over het vrouwelijke deel. Deze man-vrouw-kwestie heeft ook te maken met het feit wanneer je iemand tot de breezercultuur bestempeld.
Problemen
De jongeren in de breezercultuur hebben vaak verscheidene problemen. Hier zijn ook een aantal oorzaken voor te vinden. We zullen eerst de problemen bespreken alvorens we de oorzaken doornemen. We kunnen onder meer de volgende problemen onderscheiden:
· Overmatig alcoholgebruik. Jongeren drinken te veel in het weekend waardoor ze regelmatig dronken zijn en er af en toe zelfs een alcoholvergiftiging voorkomt. Veel van deze alcoholdrinkende jeugd heeft bovendien nog niet de legale leeftijd van 16 jaar bereikt. · Jongeren kennen grenzen op gebied van seksualiteit niet meer. Jongeren denken steeds makkelijker over seks en zien het soms gewoon als een ruilmiddel. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen liefde en seks. Nadelige gevolgen hierdoor zijn: tienerzwangerschappen, soa’s en het slachtoffer van een loverboy kunnen zijn. · Door de alcohol zijn jongeren aan het begin van de week vaak nog oververmoeid waardoor er minder gepresteerd wordt op school. Door veel aspecten van de breezercultuur is men nog weinig op school gericht, waardoor er slechte prestaties komen en het opleidingsniveau niet hoog is. Dit zou in de toekomst kunnen leiden tot het probleem dat er te weinig hoog opgeleide mensen zijn. · Ook vandalisme en in lichtere mate criminaliteit is een probleem. Door alcohol gaan jongeren sneller over hun grens heen, waardoor er regelmatig vandalisme kan plaatsvinden. Ook hebben ze soms te weinig geld om bijvoorbeeld drank te kopen, waardoor ze het gaan stelen. · Sommigen meiden zijn doordat ze in de puberteit zitten nog al eens onzeker. Er wordt dan nog al eens gezegd dat ze dood willen, dit gebeurt meestal niet. Wat echter wel af en toe voorkomt is dat meisjes zichzelf in de polsen snijden, ze weten in zo’n situatie niet precies wat ze moeten doen. · Het taalgebruik wordt steeds slechter. Door het gebruik van breezertaal, waarin de spelling en grammatica vaak niet correct worden toegepast, weten ze vaak niet meer hoe ze normaal Nederlands moeten schrijven. Hierover komen regelmatig klachten van docenten in het onderwijs.
Oorzaken problemen
We hebben nu enkele problemen onder jongeren in de breezercultuur opgenoemd. Deze zijn er natuurlijk niet zomaar, want ze zijn op een bepaalde wijze ontstaan. We zullen nu de oorzaken van de problemen doornemen:
· Een actueel onderwerp in de politiek zijn natuurlijk de normen en waarden. Deze zijn namelijk vaak niet goed aangeleerd waardoor men kan doen wat men wilt. Veel ouderen klagen hierover, waardoor het ook de nummer één reden is waarom mensen op een bepaalde politieke partij hebben gestemd tijdens de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen. Jongeren hebben vaak geen besef van normen en waarden, sterker nog de meeste weten zelfs niet eens wat het betekent.
· Één van de veroorzakers is de opvoeding. Vaak worden er door de ouders te veel vrijheden gegeven aan de kinderen zonder dat ze nog veel gecontroleerd worden. Hierdoor kunnen kinderen, omdat ze nog makkelijk beïnvloedbaar zijn, snel een verkeerde kant op gaan. Als een meisje op haar 14de al regelmatig uit mag en dronken is, ligt dit vaak toch aan de opvoeding. Ouders moeten in sommige gevallen strenger optreden. · Ook de media is een belangrijke factor. Jongeren zijn makkelijk beïnvloedbaar en zien niet altijd meer het verschil tussen fictie en non-fictie. Ze worden dus snel beïnvloed door een reclame van Bacardi breezer en willen daardoor het drankje ook proberen. Ook kijken ze veel TMF, MTV en The Box waarop regelmatig seksistische clips te zien zijn. Hierdoor krijgen de jongeren het beeld dat dit heel normaal is hoe er in die clips met vrouwen wordt omgegaan. Meisjes zien dit ook en gaan zich hierdoor ook op hoerige wijze gedragen. Jongens denken dat het normaal is dat je vrouwen altijd op seksistische wijze moet behandelen. Onder de media valt natuurlijk ook internet. Via MSN, chatboxen en andere internetsites wordt er ook veel invloed uitgeoefend op de jeugd. · Ook de leeftijd is belangrijk. We moeten niet vergeten dat we spreken over jongeren die vaak nog een leeftijd hebben tussen de 12 en 17 jaar. Ze zijn nog niet volwassen dus en vaak ook nog niet verstandig genoeg om alles te begrijpen. Bovendien zijn ze ook makkelijk beïnvloedbaar, waardoor ze al gauw verkeerde beslissingen kunnen nemen. Ook zitten ze nog in de puberteit waardoor ze voor het eerst in aanraking komen met alcohol en seks. Ze gaan experimenten op deze gebieden, wat vaak te ver doorgevoerd kan worden. Ook voelen ze zich vaak onzeker over zichzelf, waardoor ze bepaalde acties ondernemen waar ze later spijt van kunnen krijgen.
Oplossingen problemen
We hebben nu de problemen en de oorzaken hiervan geanalyseerd. Om de problemen aan te pakken moet je vaak bij de oorzaken hiervan beginnen. We dragen de volgende mogelijke oplossingen voor. Deze hoeven niet perse worden uitgevoerd, maar zijn maar ideeën wat er gedaan kan worden:
· De overheid moet een strenger beleid voeren wat media betreft. Er moet voor gezorgd worden dat de jongeren minder makkelijk door de media beïnvloed worden. Dit kan door bepaalde videoclips niet meer uit te zenden op muziekzenders, maar ook door minder reclame te maken op tv voor een drankje als Bacardi breezer. · Jongeren moeten op school meer voorlichting krijgen over seks en alcohol. Ze moeten de gevolgen ervan weten, zodat ze beter nadenken voordat ze wat doen op dat gebied. Ook drugs zijn vaak een probleem onder jongeren, maar in de breezercultuur komen drugs niet heel vaak voor. · Het is misschien lastig om uit te voeren, maar er moet voor gezorgd worden dat de ouders meer verantwoordelijkheid nemen en de kinderen op een juiste wijze opvoeden. Bij de opvoeding moeten vaak dan de juiste normen en waarden al worden bijgebracht. Door een goede opvoeding voorkom je de kans dat de jeugd ‘het verkeerde pas’ opgaat.
· Jongeren moeten minder makkelijk aan alcohol kunnen komen. Er moet dus nog strenger worden opgetreden op het gebied van minimale leeftijd dat je alcohol mag drinken. Ook moet er strenger worden gecontroleerd dat je 16 jaar moet zijn om een kroeg of discotheek binnen te kunnen komen. Ook zal er zoveel mogelijk alcohol uit de supermarkt moeten verdwijnen, zodat de jeugd hier niet meer zo eenvoudig aan kan komen.
Conclusie
We hebben nu het nodige besproken over de problemen van de breezercultuur, maar er valt natuurlijk niet altijd wat aan te doen. Een ieder heeft ook zijn eigen visie op dit onderwerp. We hebben enkele problemen doorbesproken, waarvan sommigen zullen zeggen dat ze als een maatschappelijk probleem moeten worden gezien, terwijl anderen het weer sterk overdreven vinden. Als er mensen klagen over jongeren uit de breezercultuur moeten deze problemen worden aangepakt. Aan de andere kant moet je de jeugd ook enige vrijheden krijgen in hun ontwikkeling. Er worden wel eens fouten gemaakt, maar hier kan ook van geleerd worden. Het is afwachten hoe de breezercultuur zich verder gaat ontwikkelen, maar als er steeds meer roep komt vanuit de maatschappij dat er wat aangedaan moet worden, zal er toch serieus naar gekeken moeten worden. De jongeren van nu zijn namelijk de ouderen van later en dienen er in de toekomst er natuurlijk geen puinzooi van te maken, omdat ze in hun jeugd veel problemen hebben gehad.
In onze visie zien wij de breezercultuur als een probleem. Er zal dan ook moeten worden opgetreden. We kunnen ons soms mateloos irriteren aan breezergedrag en bepaalde aspecten moeten dus worden aangepakt. Uiteraard kun je niet alles aanpakken, want je spreekt ook over de vrijheid van personen zelf. Maar problemen die schadelijk voor de gezondheid over voor de toekomst van jongeren zijn, moet beter naar gekeken worden. Een ieder heeft zijn eigen mening of hij of zij de breezercultuur wel of niet als een probleem beschouwt.
10. Evaluatie
Jos
Met het uiteindelijke resultaat ben ik redelijk tevreden. Ik denk dat we diep genoeg zijn ingegaan op het onderwerp, dat soms best lastig is, omdat het vrijwel nieuw is. Ik vond het ook een interessant onderwerp, omdat ik op deze wijze meer te weten ben gekomen over de breezercultuur. Zo krijg je meer inzicht in het leven van de jongeren die tot deze cultuur behoren. Aangezien wij ook nog jongeren zijn hebben wij dus ook te maken met enkele fenomenen die wij in deze PO aanbod hebben laten komen. Dit is op zich ook wel interessant, want zo beschrijf je als het ware ook iets van jezelf. Ik stond voor deze opdracht niet positief tegenover de breezercultuur in het algemeen, omdat ik het niet echt heb op de zogenaamde breezersletjes, maar juist hierdoor vonden we het ook grappig om het over dit onderwerp te doen. Om er zo nog meer over te weten te komen, waardoor ik me nu ook een beter beeld erover kan vormen. Over de samenwerking ben ik ook wel tevreden. Op sommige punten had het misschien wat beter gekund, maar zoiets heb je natuurlijk altijd. Gelukkig is het uiteindelijk allemaal goed gekomen met onze praktische opdracht. Aangezien ik er de nodige tijd in heb gestoken, hoop ik dan ook op een mooi resultaat!
Jelte
Mijn beleving die ik aan het werken aan deze Maatschappijleer PO is overwegend positief. Ik had al wel wat voorkennis over dit onderwerp, maar na extra resource op zowel internet als andere bronnen, ben ik toch nog anders naar dit onderwerp gaan kijken. De reden dat ik deze voorkennis had, is dat er op het Corderius College ook dit soort mensen rondlopen.
Mijn mening over de breezercultuur was nogal honend, omdat ik de jongeren die aan deze levenstijl deelnemen een beetje triest vind overkomen. Ze doen zich stukken stoerder overkomen dan dat ze in werkelijkheid zijn. De jongens gedragen zich veel te agressief om indruk te maken op de meisjes. De meisjes op hun beurt zoeken alleen contact met deze jongens omdat ze dan van een luxe leventje kunnen genieten. Omdat ik eerst niet wist waarom deze jongeren zich zo gedroegen, begreep ik hun gedrag ook niet. Echter nadat ik het werkstuk had afgerond ben ik de breezercultuur gaan begrijpen en min of meer gaan accepteren. Mijn gevoel over deze jongeren is door dit werkstuk omgevormd van honend naar begrijpend negatief.
De samenwerking met mijn PO-partner Jos Meijer is vooral via de mail gegaan. Omdat wij in dezelfde klas zitten, hebben wij ook op school erover gepraat en eraan gewerkt, maar het grootste deel is apart thuis gedaan. Vooraf is er een taakverdeling gemaakt, waaraan we ons allebei aan moesten houden. Na afronding zijn de stukken naar elkander gemaild en goedgekeurd. Deze manier van werken ligt mij erg goed omdat je het onderzoek zelf doet, maar toch kan overleggen over eventuele verbeteringen en toevoegingen.
Kort samengevat heb ik na het maken van deze PO een goed beeld gekregen van het betreffende onderwerp. Mede dankzij de vlotte samenwerking met mijn groepslid en het interessante onderwerp, is deze praktische opdracht tot een goed eindresultaat gekomen.
11. Bronvermelding
Voor onze praktische opdracht hebben we natuurlijk gebruik gemaakt van verschillende bronnen. Omdat de breezercultuur vrij recent is hebben we voornamelijk van het internet gebruik gemaakt. Ook hebben we wel van kranten artikelen gebruik gemaakt, maar deze hebben we wel opgeroepen via het internet.
Krantenartikelen, opgeroepen via internet, van de volgende kranten: · De Volkskrant · Het Algemeen Dagblad
Internetbronnen · Wikipedia, de vrije encyclopedie (www.wikipedia.nl) · Centraal Bureau voor de Statistiek (www.cbs.nl) · www.alcoholinfo.nl · www.alcoholpreventie.nl · www.stap.nl · www.google.nl voor het opsporen van enkele afbeeldingen
REACTIES
1 seconde geleden
J.
J.
wow, super guys!
ik moet een werkstuk maken over jeugdculturen, hier kan ik super veel goede en nuttige informstie vandaan halen. THNX!
13 jaar geleden
Antwoorden