De Sioux indianen

Beoordeling 4.9
Foto van een scholier
  • Praktische opdracht door een scholier
  • 4e klas havo | 1481 woorden
  • 22 mei 2003
  • 172 keer beoordeeld
Cijfer 4.9
172 keer beoordeeld

Inleiding

Ik heb voor dit hoofdstuk gekozen omdat het leven van de Indianen mij zeer interesseert. Ik vind het een boeiend onderwerp omdat ik nieuwsgierig ben naar de oude Indiaanse gewoonten en hoe ze vroeger leefden, toen ze nog vrij waren. Ik vind het leuk om in het boek de paragrafen van dit hoofdstuk door te lezen. Het interesseert me gewoon. Dit hoofdstuk gaat over Volken van de vlakte. In 1993 vroegen de Verenigde Naties aandacht voor de vele inheemse volken over de hele wereld. Inheemse volken zijn de oorspronkelijke bewoners van een bepaald gebied, lang voor de komst van andere volken. Ze hebben een eigen cultuur, die anders is dan die van de hen omringde volken. Ze hebben meestal weinig economische of politieke macht; daar zijn ze niet op uit. Ze streven niet naar steeds meer industrie, groei en welvaart; ze willen in harmonie met de natuur leven. Indianen vormen de inheemse volken van Amerika. In de Verenigde Staten worden zij tegenwoordig `Native Americans´ genoemd. Dit hoofdstuk gaat over de volken van de vlakten van centraal Noord-Amerika: de prairie-indianen. Hoe heeft hun manier van leven in de loop der tijd zich ontwikkeld? Wat is er veranderd? Waardoor vonden deze veranderingen plaats? En wat is er niet, of nauwelijks veranderd? Deze vragen staan in dit hoofdstuk centraal.

Dan zal ik nu de hoofdvraag presenteren:

Hoe erg is het leven van de Sioux Indianen, die in het centrale deel van Noord Amerika leven, veranderd door de komst van de Europeanen sinds 1492?

Naar aanleiding van deze hoofdvraag heb ik een paar deelvragen bedacht. Hiermee zal het makkelijker voor mij zijn om de hoofdvraag te beantwoorden:

Deelvraag 1: Zijn er enige veranderingen opgetreden in de politiek van de Sioux tussen de 17e en de 18e eeuw?

Deelvraag 2: Wat was een belangrijke verandering voor de Sioux Indianen in de 19e eeuw?

Deelvraag 3: Was het in het voordeel van de Sioux dat in 1887 een wet werd aangenomen, waarbij collectief grondbezit in de VS werd afgeschaft?

In de conclusie zal ik deze vragen beantwoorden.

Chronologische volgorde

1492: Columbus ontdekt Amerika

Omstreeks 1850: Prairies worden bewoond door een klein aantal volken, zoals de Sioux -Indianen.

1868: Verdrag van Fort Laramie, verdrag dat werd gesloten tussen de VS en de Sioux stammen.

Omstreeks 1880: Politici, zogenaamde `Hervormers´, vonden dat het goed zou zijn voor de Indianen als ze zich wat meer persoonlijk ontwikkelden. Ze moesten zich dan ook aanpassen aan de westerse cultuur.

1887: Landverdelingwet wordt ingevoerd, mede dankzij de hervormers. Collectief grondbezit wordt in de VS afgeschaft. Indianen worden uit elkaar gehaald.

1890 – 1891: Op 29 december 1890 worden bij het plaatsje Wounded Knee in het Pine-Ridge reservaat meer dan 200 Sioux door Amerikaanse soldaten neergeschoten.

1973: Begin 1973 werd het plaatsje Wounded Knee door een groep Indianen bezet, als protest tegen de slechte bestuurders van het Pine-Ridge reservaat. De actie eindigt tragisch: het lijkt alsof de geschiedenis zich herhaalt. Er gebeurt bijna hetzelfde als de eerste keer in Wounded Knee.

1994: In oktober 1994 worden na een plechtige ceremonie de schedels van 24 Cheyennes Indianen in cederhouten dozen begraven in Montana, hun oorspronkelijke leefgebied. In 1878 waren zij gedood bij een ontsnappingspoging uit Fort Robinson, waar ze gevangen zaten wegens een ontvluchting uit een reservaat.

Tegenwoordig: De Sioux wonen nog steeds op de prairies, maar zij vormen een klein deel van de bevolking.

Conclusie

Ik zal voor de duidelijkheid bij deze conclusie nog even de hoofdvraag erbij halen:

In hoeverre is het leven van de Sioux indianen uit het centrale deel van Amerika veranderd, sinds de komst van de Europeanen in 1492?

Antwoord op deelvraag 1

Een belangrijke verandering voor de Sioux was het verdrag van Fort Laramie, een verdrag dat in 1868 werd gesloten tussen de VS en de Sioux stammen. Hierin stond onder meer:

`Vanaf deze dag zal er vrede zijn tussen de Verenigde Staten en de stammen van het volk der Sioux. Als een slechte blanke schade toebrengt aan indianen, zal deze door de VS worden gearresteerd en gestraft volgens de wetten van de VS. Als een slechte indiaan schade aan een ander toebrengt, zal deze door de indianen aan de VS worden uitgeleverd om gestraft te worden volgens de wetten van de VS.´ Antwoord op deelvraag 2

Ja, een paar. In 1902 schreef de Sioux Ohiyesa in het boek Indian Boyhood over zijn jeugd omstreeks 1860: In ons nomadische bestaan golden voor mijn volk enkele ongeschreven regels. Er was een raad, er was politie en er was een uitvoerend officier, die niet altijd de hoofdman was, maar een lid van de stam die in zo´n positie was aangewezen voor een bepaald aantal dagen. De raad van wijze oude mannen kwam voortdurend bij elkaar. Zij waren ook rechters in het geval van misdaad.

Een vertaald stuk uit het boek The Sioux: Life and Customs of a Warrior Society, in 1964 geschreven door de Amerikaan R Hasserick:

`De Sioux waren een systematisch volk. Hun politieke systeem was zowel logisch als pragmatisch. Hun samenleving kende rangen en standen. Er waren verschillende wegen om status te werven: succes bij de jacht, faam als krijger, kracht door visioen, het uitvoeren van ceremonies of royaal en edelmoedig zijn ten opzichte van stamgenoten. De oude leiders zien de jonge mannen de toekomstige leiders en helpen hen hogerop te komen.´

De veranderingen zijn dat er in de 17e eeuw iedereen nog een vaste stand had. Je had politie, jagers, een raad, enz. het waren `vaste standen´. In de 18e eeuw waren er verschillende wegen om status te werven (lees bron). Je kon van alles worden, als je maar je best deed om hogerop te komen.

Antwoord op deelvraag 3

Nee, dat was het niet. De wet bepaalde dat elk indiaans gezin een stuk land van een bepaalde grootte op zijn reservaat kon uitzoeken. Omdat zij weinig voelden voor akkerbouw kozen de meesten een afgelegen en onvruchtbaar stuk land. Het overblijvende land werd aan blanken verkocht. Zo verloren de indianen het grootste deel van de reservaten. Door de onvoordelige verkaveling konden indianen nog moeilijker in hun eigen bestaan voorzien. Grote armoede en verpaupering waren het gevolg.

Het werd nog erger. De regering begon met een nieuwe campagne om indianen net als blanken te maken. Ze moesten hun rug keren naar alles wat indiaans was. De eerste stap om de indiaanse cultuur te vernietigen was verplichte bekering tot het christendom. Weinig Amerikanen hadden een idee hoe het lijden van de indianen doorging in de 20e eeuw. Het leek dat ze graag de blanke cultuur overnamen. Maar het was niet makkelijk om de indiaan te veranderen. Voor een assimilatiepakket was een nieuw schoolsysteem nodig. Om te voorkomen dat kinderen tradities van hun ouders leerden, werden ze vanaf hun zesde naar Amerikaanse kostscholen gestuurd, vaak honderden kilometers van hun familie. Bij ouders die weigerden hun kinderen te laten meenemen, werden de voedselrantsoenen gekort en werden de kinderen met geweld door de politie weggehaald. Zo werden de kinderen op de blanke manier opgevoed, ze moesten leren om aan de binnenkant blank te zijn. Veel kinderen hebben het niet gered op die scholen. Velen zijn omgekomen door de blanke ziektes zoals tuberculose, waar ze niet tegen bestand waren. Anderen kwijnden weg en stierven van de eenzaamheid. Het is dus niet bepaald goed afgelopen nadat die nieuwe wet werd ingevoerd. Het is zelfs steeds slechter gegaan.

Op 29 december 1890 werden bij het plaatsje Wounded Knee in het Pine Ridge-reservaat meer dan 200 Sioux door Amerikaanse soldaten doodgeschoten. Wat was er gebeurd? In de jaren 1880 ging een gerucht door de reservaten: ‘De doden zullen opstaan. De bizons zullen terugkeren op de prairies. We zullen weer gaan leven volgens onze eigen leefwijze. De blanken zullen vertrekken en gelukkige tijden zullen weer aanbreken.’ Om deze verandering te bespoedigen werden dagenlang ‘geestendansen’ gehouden. Ook werden er verborgen wapens te voorschijn gehaald. Toen de blanken bezorgd werden over de groeiende indiaanse vijandigheid werd het leger in paraatheid gebracht. Op 29 december 1890 steeg de spanning tot een dramatisch hoogtepunt.

Ik kan uit de deelvragen concluderen dat het leven van de Sioux drastisch is veranderd sinds de komst van de Europeanen. Zelfs zo erg, dat ze bijna geen beschaving meer hebben. Er zijn nog maar heel weinig Sioux over. Ze hadden in het begin een goed leven. Ze leefden in harmonie met de natuur. Zo wilden ze ook leven. Maar toen de Europeanen kwamen veranderde hun leven gelijk. De Amerikanen wilden hen in het begin wel een stukje land aanbieden en voor ze zorgen, maar daar kwam al gauw verandering in. De hervormers zorgden voor een nieuwe wet, waardoor de indianen al hun oude tradities moesten vergeten. De families werden uit elkaar gerukt, de indianen waren arm en hadden geen eten. Als de ouders weigerden hun kinderen weg te sturen naar Amerikaanse scholen, werden hun voedselrantsoenen gekort en werden de kinderen met geweld door de politie weggehaald. Zo eindigt het verhaal met een verdrietig einde. De moderne indianen proberen hun oude tradities en levensstijl nog wel een beetje in stand te houden. Zo herdenken ze hun voorouders die het zo moeilijk hebben gehad.

REACTIES

N.

N.

Weet gij misschien uitleg of een goede site over indianen die aan landbouw doen , waarvan ze leefden en waar ze in wonen...

dank Niels

17 jaar geleden

P.

P.

ben je misschien de bronnenvermelding vergeten? ik maak namelijk zelf ook een werkstuk over de Sioux en dan is het wel handig als de bronnenvermelding erbij staat!

8 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.