Jongeren Subculturen

Beoordeling 5.1
Foto van een scholier
  • Praktische opdracht door een scholier
  • 5e klas havo | 8378 woorden
  • 19 mei 2003
  • 143 keer beoordeeld
Cijfer 5.1
143 keer beoordeeld

Inhoudsopgave

Inleiding
Werkwijze Onderzoeksvraag, interview vragen
Resultaten en conclusie
Logboek
Bronvermelding
Bijlage 1: Bekendste subculturen - Hardcore - House - Reggae - Hip-Hop
Bijlage 2: Voorbeeld foto’s
Bijlage 3: Interview Inleiding:

In deze PO maatschappijleer ga ik het hebben over jongeren subculturen. Je weet wel waar ik het over heb, groepen jongeren die zich kenmerken door bepaalde dingen: Gabbers, rappers, nerds etc. Je kan je afvragen hoe deze groepen zo zijn gekomen, volgens mij waren er vroeger geen of weinig van deze groepen te vinden. Ik vind het wel een interessant onderwerp omdat ik zelf misschien ook wel tot een of meer subculturen pas. Ik computer best veel, vooral spelletjes, maar ik luister naar rap nog veel meer. Het computeren kan je in verband brengen met een nerd, maar als je me een nerd zou noemen zou ik erg beledigd zijn. En het luisteren naar rap natuurlijk met rappers. Ik denk dat ik dit onderwerp heb gekozen om erachter te komen of ik tot een jongeren subcultuur behoor, en als dat zo is welke. Ook is het leuk om weten of iemand anders tot zo’n subcultuur behoort en daar feitelijk bewijzen voor hebt, als ik die kan vinden.

Werkwijze:

brainstorm van onderwerpen:

-televisiegeweld -socialisatie -discriminatie -(sub)culturen -vooroordelen -politieke ongehoorzaamheid -massamedia : -krant, -televisie, -radio, -internet, -bladen -nationalisme -vandalisme -nederlandse monarchie -Subculturen: - gabbers - rappers - alto’s - etc

Ik ga als volgt te werk, eerst zoek ik informatie op over wat nou precies jongeren sub culturen zijn en hoe ze ontstaan zijn. Dan ga ik kijken welke jongeren sub culturen in Nederland bekent zijn, en wie zij zijn. Doormiddel van interviews wil ik erachter komen of er een uitgesproken beeld bestaat over een of meer van deze sub culturen. De uitkomst hiervan vergelijk ik met wat de cultuur in werkelijkheid voorstelt en te beoordelen of het beeld wat men heeft juist is. Onderzoeksvraag:

Hoofdvraag: Klopt het uitgesproken beeld dat men heeft bij bepaalde jongeren subculturen?

Deelvragen: - wat zijn (jongeren) sub culturen?

- hoe ontstaan ze over het algemeen zijn hier verschillen in?

- welke jongeren sub culturen kent men in Nederland en waardoor kenmerken ze zich?

- over welke jongeren sub culturen heeft men een uitgesproken beeld?

- klopt dit beeld?

- zijn er verbanden, vriendschappen tussen verschillende groepen?

Interview vragen:

1. Ben je bekend met het begrip: jongeren sub cultuur. Zo niet: Het zijn er bepaalde groepen jongeren die verschillen van anderen doormiddel van uiterlijk, muzieksmaak, etc. (introductie vraag, introduceren van onderwerp) 2. Weet je er een paar te noemen? (de eerste die gemiddeld genoemd worden zullen de bekendste zijn) 3. Wat voor beeld heb je bij de volgende groepen jongeren en wat vind je van ze, bv. dom, intelligent, saai etc.? - Gabbers - Skaters - Alto’s - Nerds

4. Behoor je, of heb je bij een van deze groepen gehoord? Zo ja, vertel over ervaring.

Resultaten en conclusie:

Nadat ik deze P.O. heb gemaakt ben ik meer er achter gekomen over het begrip subcultuur. Ik denk dat ik meer erover heb geleerd omdat ik
zelfstandig alles moest gaan uitpluizen. Toen ik alle interviews binnen had en daarna had bestudeerd kon ik
antwoord geven op mijn onderzoeksvraag, mensen hebben toch een
Bepaalde beeld dat zich bij een bepaalde groep past.

Zoals het woord al zegt zijn het ‘onder’ culturen, ze zijn dus kleiner en verschillen van de hoofd-cultuur zeg maar. In een subcultuur heeft men andere normen en waarden waar men zich aan dient te houden wil je deel zijn van deze subcultuur. Je kan misschien zeggen dat (jongeren) subculturen allemaal kleine naties zijn. Een cultuur hoeft niet perse samen te gaan met een natie, maar als de cultuur zo klein is misschien wel? Binnen een subcultuur is toch een bepaald gevoel van samenhorigheid, ze delen dezelfde standpunten, hebben een eigen soort cultuurtje met elkaar. Een subcultuur wordt gevormd wanneer de grotere cultuur faalt om de behoeften van een bepaalde groep of soort mensen te volbrengen. Deze subcultuur biedt andere wegen en levenswaarden en normen, maar er is een afhankelijkheid van de grotere cultuur voor algemene doelen en richtingen (behalve tegen-culturen, zij willen de grotere cultuur weg hebben of veranderen). Subculturen willen de fouten van de grotere cultuur compenseren door het bieden van status, acceptatie en identiteit. In jongeren subcultuur komen jongeren hun leertijd behoeften tegen. Het is een weg-station in het leven van het individu, het is alsof de maatschappij het toelaat dat het individu een periode van jaren ‘weg valt’ en deze fase subsidieert. Maar voor sommige mensen wordt dit weg-station een permanente stop. Dit gebeurt wanneer de groep begint om een tegen-cultuur te worden. Elk groepje (subcultuur) heeft ook zijn kenmerkende eigenschappen. Dat kun je ook zien, bijvoorbeeld, wat zijn de typerend kleren die gedragen wordt in die groep. Dat geeft de mensen een gevoel van
samenhorigheid juist doordat ze zich gaan scheiden van de rest.

In Nederland heeft men tal van jongeren subculturen, je hebt gabbers, skaters, alto’s, nerds, rappers etc. etc. etc. Ik denk dat de 4 bekendste
zijn Hardcore, Reggae, House en Hip-Hop.

Logboek:

Datum Wat ik gedaan heb Besteden tijd 14 mar ‘01 In de bibliotheek naar info gezocht 2 uur

16 mar ‘01 Op school in het studie- huis gezocht op het internet 1 uur

18 mar ‘01 Thuis op internet ge- 2 ½ uur zocht naar info

19 mar ’01 Alle informatie in een proefverslag gezet 3 uur

20 mar ‘01 Alles uitgewerkt tot dit resultaat 2 ½ uur Bronvermelding

Ik heb de informatie uit de volgende bronnen gehaald:

Internet en E-mail:

Deze sites heb ik gevonden door met een “Search engine” (Altavista, Ilse) op het internet te zoeken:

http://www.fag.org/fags/cultures/straigt-edge-fag
http://www.straight-edge.com/ http://www.skateboard.co.wk/project/music/sxe/ http://www.xs4all.be/~olvtddul/index.html
http://www.suburbia.com.au/loki/straight.htlm
http://www.geocities.com/sunsetstrip/towers/5633/str8-edge.htlm
http://members.tripool.com/sunsetstrip/stage/2610/essay.htlm
home2.htlm op www.creightom.edu
http.//hom.wxs.nl/ overm003/sxe.htlm
http:// www.angelfire.com/ny/pelm/sxe.htlm
http://www.isu.edu.edu./nolstheo/sxe.htlm
http://www.groene.nl/1996/51-52/jb-punk.htlm
http://insideWebnoize.com/issues/97-6/extras/st.punk/ http://www.waste.org/ferret
http://users.net-lynx.com/pbr9999/sxe/ http://www.bobmarley.com/life/rastafari/garvey.htlm
http://www.bobmarley.com.life/rastafari/rise.htlm
http://www.bobmarley.com.life/rastafari/visit.htlm
http://www.bobmarley.com.life/rastafari/part1.htlm
http://www.io.org/metword/may/feat.htlm
http://web.sys.edu/affelem/UM.htlm
http://www.well.com/user/siru/rastapaper.htlm
http:/www.ulyssis.student.kuleuven.ac.be/projects/vet/veto/2320/keunen.htlm
http://www.nrc.nl.w2/lab/profiel/muziek/techno.htlm

Boeken:

Maatschappijleer boek Delphi HAVO/VWO

Overigen:

Kennis die ik al had over het onderwerp.

Hardcore subcultuur: geschiedenis Hardcore loopt door zowat alle subculturen heen. Je vindt het bij house en techno (= gabbers die sterk opgaan in de muziek, maar ook bij hiphop. Wellicht bedoelt men met de naam ‘hardcore’ het extreme van de muziek. Een andere mogelijke verklaring is ‘harde kern’ van de muziekaanhangers. In dit project wordt vooral hardcore in de punk en metal bestudeerd. In deze genres is hardcore niet alleen een muziekstijl maar ook een ‘way of life’. Hardcore heeft zijn roots in de punk, een beweging die midden de jaren 70 ontstaan is in Groot-Brittannië. Dit is een duidelijke reactie op de hippiebeweging. Door de oliecrisis en de daarop volgende werkloosheid en afkeer voor school ontstond een groep jongeren de zich agressief tegen de maatschappij opstelde. Een uitlaatklep vonden ze in de harde muziek. Hun uiterlijk straalde ook hardheid uit. Voor hun kledij vonden ze inspiratie in de sex-shops waar veel rubber gebruikt wordt. Dit alles geeft een verklaring voor de naam van de bekende groep ‘de SEX PISTOLS’ Door deze opstelling haalden de punkers de krant. Uiteindelijk was dit hun bedoeling : opvallen, besproken worden om hun mening te kunnen uiten. In ‘77-’78 gingen de Sex Pistols op tournee in Amerika. Na een tijdje ging men daar die Punk harder en sneller te spelen en met Henry Rollins is de opmars naar de Hardcore begonnen. In ‘86 is België in de ban van dat soort muziek.

stromingen

straight-edge
Binnen de Hardcore blijft Staight-Edge de belangrijkste beweging. De basisregels van de sXe vallen niet in 1-2-3 samen te vatten. Volgende regels nemen de bovenhand : geen drugs, geen losbandige sex, geen alcohol... Buiten deze standpunten gelden ook normen zoals veganisme en vegetarisme. Binnen de sXe onderscheiden we ook nog sXe en hardline-sXe.

de naam: Volgens de legende lanceerde de drummer van Minor Threat, een van de eerste bands die de term \"stay punk stay clean\" preekte, de term. Hij vond dat ‘straight edge’ (zijkant van de lat) een metafoor was voor hun eigen aparte levensstijl. Een andere legende vertelt dat de zanger van Minor Threat zijn groep eerst Straight Edge wou noemen.. betekenis van de term: Straight Edge is een levensstijl waarbij persoonlijke ontwikkeling en welzijn centraal staan en waarbij plezier en samenzijn sterk aangemoedigd worden. Iedereen bepaalt individueel of hij sXer wil worden. Het draait dus vooral om de persoonlijk vrijheid en keuze. Ze kiezen voor een leven zonder alcohol, drugs en vrije sex en respecteren een gezond lichaam en geest. De nieuwe interpretatie voegt er nog iets aan toe. Ze schrijft ook nog een vegetarisch dieet voor en een altijd verhogende inzet van de leden in politieke - en milieukwesties. Door hun kritisch gedrag tegenover de gevestigde orde en moderne leven shockeren ze de grote massa. Straight Edge is en blijft toch in de eerste plaats een door hardcore muziek geregeerde jeugdcultuur.

religie: We kunnen 3 groepen onderscheiden : Zij die tegen het Christendom zijn. Je kunt enkel geloven wat bewezen is. Bovendien is geloof iets persoonlijks. Het Christendom is een georganiseerde religie. Sommigen gebruiken zelfs de woorden van Marx ‘religie is opium voor het volk’ Zij die genuanceerder denken. Christenen die tot doel hebben een oprecht leven te leiden kunnen ook echte Straight Edgers zijn. Zij die voor het Christendom zijn. God kan ook helpen om clean te blijven. sXers gebruiken vaak tekens die Satan voorstellen.

sexualiteit: sXers willen wachten tot ze denken de ware liefde te hebben gevonden. Ongewenste zwangerschap en overdracht van geslachtsziekten zijn de redenen waarom de mensen afhankelijk worden, wat tegen de principes is van sXe. Ze zijn voor pro-choice. Dit houdt in dat ze zelf de kans moeten krijgen voor het al danniet kiezen voor abortus. politiek : Zij doen niet als zodanig aan politiek. Eens ze controle hebben over hun eigen leven sluiten ze wel aan bij Greenpeace, Syudents Against Drunk Drivers e.d.

uiterlijke kenmerken: Hun kledij en haar: T-shirts: vele van de T-shirts vertonen sXe slogans, vaak ironisch. broeken: in de zomer de short, in de winter de pants
de short: deze heeft vaak zijzakken
de pant: is eerder gecentreerd, maar dan ook weer niet te smal. Ze worden gedragen tot half het kontje zodat een randje onderbroek merkbaar is. dikwijls is de broek onderaan opgerold. Blauwe jeans of militaire broek zijn het meest frequent. schoenen: Adidas is zeer in trek. Meest wordt de AIR Jordans gedragen. jas: volgens de meeste sXers is dit een zeer balangrijk iets. Trainingsvesten zijn het meest voorkomend. haar: zeer kort, soms afgebleekt
tatoeages: sXers tatoeëren slogans en groepen op allerhande delen van het lichaam om zo hun eeuwige band met de sXe aan te tonen; een band met de idealen, voor het leven. Hun buitenkant is door de tattoo meer in harmonie met hun binnenkant. Verder hebben we ook nog halsbandjes, polsbandjes, horloges die allemaal hat symbool X vertonen Hardline Hardline is een zeer kleine beweging. Ze propageert een levenswijze met discipline en respect als sleutelwoorden: geen alcohol, geen drugs, geen losbandige sex en zo weinig mogelijk dierlijke producten innemen (veganisme). Respect moet er zijn voor de mensen die niet dezelfde mening hebben. Alleen een afgesplitste beweging in Memphis interpreteerde respect als ‘iedereen moet en zal veganist worden en volledig clean zijn’. Desnoods zouden ze agressie gebruiken.

Crust Crust is een stroming die in 1985 als Stench-core opkwam. Eigenlijk gaan ze tegen de sXe in. Het vegetarisme is wel sterk aanwezig maar Crusts roken, drinken en zijn soms ook gebruikers van soft-drugs. uiterlijke kenmerken: Meestal hebben ze lang, slordig haar, vaak in dreadlocks. Hun kledij : alles kan, gescheurde jeans, oude T-shirts, hoe meer flarden, hoe beter
politiek: Ze zijn vaak politiek geëngageerd in het linkse kader. Ze zijn anarchistisch of communistisch ingesteld en dit kan je vaak zien aan de badges en tekeningen . muziek: De muziek van Crust heeft snellere ritmes dan sXe, met de stem laag. Het geheel komt agressiever over en de teksten zijn meestal politiek of sociaal geaard. Krishna De Hardcore krishna is een beweging apart. Volgens velen heeft deze beweging niets meer met Hardcore te maken omdat ze volledig indruist tegen alle oorspronkelijke ideeën van vooral de punkbeweging. Ze worden soms verweten dubieus te zijn inzake bv. de rechten van de vrouw. Dat sXers toch bij de Krishnabeweging aansluiten heeft vooral te maken met de waarden die aanhangen. Krishna zelf gebruikt de muziek en optredens om hun religieuze ideeën te verkondigen. uiterlijke kenmerken: kaalgeschoren en oranje gawaden
religie: Het is een georganiseerde godsdienst met dogma’s, een belangrijke reden waarom de Hardcore, die de persoonlijk mening als principe hanteert, hen niet direct tot hun richting bestempelt. Volgens de Krishna godsdienst zijn de dingen die in de wereld verkeerd lopen te wijten aan de verkeerde verlangens bij de mensen vb. uitbuiten. levensstijl: Krishna streeft ernaar zeer gezond te leven een drugvrij te zijn. Hiermee sluiten ze volledig aan bij sXe.

Substromingen Old Skool Dit subgenre is vanzelfsprekend \"oud\", \"back to the roots\". De muziek lijkt sterk op de punk. De zanger zingt vlug en natuurlijk (geen vervormde stem). Old Skool bands maken vaak gebruik van ‘sing alones’, dit is wanneer de zanger de micro in het publiek gooit en de persoon die de micro vangt alleen verder mag zingen. Technisch : er worden enkel akkoorden gebruikt. Het wordt vlug gespeeld. Tekstueel is dit genre sterk sociaal geëngageerd.

New Skool Er worden in dit genre nieuwe invloeden gebruikt. Er zijn ook sporen van metalinvloed. Op vocaal en instrumentaal vlak is New Skool moeilijker dan Old Skool. De zanger vervormt zijn stem, zingt vlug en traag en maakt gebruik van verschillende toonaarden. Technisch: de instrumenten spelen vlug en traag en klinken zwaarder dan in Old Skoolmuziek.

Metalcore In dit genre wordt opgekeken naar Slayer. De zanger maakt gebruik vaneen agressieve stem, en zingt brutaal. Er wordt vlug en traag gezongen. Instrumentaal is dit zer snel en gebaseerd op klassieke akkoorden. Technisch is het moeilijk en ingewikkeld.

We onderscheiden Black metal en Death metal. Black metal is mellodischer, met krijsende stem, satanische teksten. Death metal heeft een heel typisch stemgeluid. tekstueel herkennen we enkel dood en verminking. Het onderwerp van de teksten is anti-rechts, anti-populair, groot groepsgevoel, do it yourself en tegen de kapitalistische westerse maatschappij. Emocore
Dit subgenre lijkt een beetje op Old en New Skool. Er is een mengeling van HC, rock en pop. De liedjes zijn zacht en traag gezongen en er is geen stemvervorming. Instrumentaal is het meer gevarieerd en ingewikkelder dan gewone HC, het is zacht, minder agressief en er zijn meer akkoorden.

Reggae subcultuur: geschiedenis Voor het verhaal over het ontstaan van de reggeamuziek moeten we naar het eiland Jamaica in de Caraïben. De meeste inwoners zijn nazaten van uit Afrika geïmporteerde slaven. Voor hen is reggae muziek die uit armoede, ellende en onderdrukking voortkomt. De teksten gaan over hoop, heimwee en hun God Jah. Aanhangers van Jah noemen zich Rastas of Rastafari’s. De Rastabeweging begint met Marcus Garvey, een Jamaïcaanse predikant (°1887 St-Annsbay). Op zijn 15de verlaat hij zijn geboortedorp en trakt naar Kingston. daar komt hij in contact met de ‘terug naar Afrika-beweging’ In 1919 sticht hij in Amerika de \"Universal Negro Improvement Association\" (UNIA). Na een bewogen leven (faillissement, gevangenis wegens fraude..) komt hij op Jamaïca aan. Hij sterft er en is dus nooit in Afrika geweeest maar zijn boodschap kent een doorbraak in Afrika. Er ontstaan nationale bewegingen die op een dag Afrika zouden terug geven aan de Afrikanen. In 1930 benoemt Ras Tafari Makonnen zichzelf tot keizer van Ethiopië. De Jamaïcanen vragen zich af of dit de zwarte koning zou kunnen zijn waarover Garvey ooit sprak. Deze nieuwe keizer werd vereerd als een God en als de centrale figuur van Afrika’s bevrijding. De aanbidders noemden zichzelf Ras Tafari’s of Rastamen
De Rasta’s verhuizen in 1954, na een inval van de politie, naar Kingston en vanaf dan begint de verspreiding van de rastabeweging. Het EWF (Ethiopian World Federation) wordt opgericht met als doel alle zwarten in de Nieuwe Wereld te verenigen en aan te zetten tot internationale solidariteit.

levensvisie muziek
Reggae is de oorspronkelijke muziek van Jamaïca. Evenals bij de Amerikaanse zwarten was de rhytm en blues enorm populair in de jaren 50. Deze stijl is op Jamaïca zelfs nog langer blijven bestaan. De Rock’n roll verdrong in Amerika de blues. In Jamaïca verkoos men de eigen stijl. De rock ‘n roll speelden ze rustiger met een sterke klemtoon op de tweede en de vierde tel van de maat. Het geheel krijgt daardoor een heel swingend karakter. Vanaf 1986 werd de muziek reggae genoemd
De inhoud van de teksten was beïnvloed door de in Amerika opkomende Blackpowereweging die streed voor de rechten van de zwarten. De Rastafaribeweging adopteerde a.h.w. reggae, gaf er een religieuze inhoud aan en gebruikte de muziek als propagandamiddel. Hierdoor werd de stijl razend populair bij de bevolking. magie en christendom
De oorspronkelijke bevolking waren Anawak-indianen. De Spaanse kolonialisten maakten slaven van hen. Toen de Engelsen Jamaïca bestormden, konden een aantal slaven zich terugtrekken in het ontoegankelijk bergland. Daar ontstond een bevrijdingsbeweging. Ze slaagde erin de slavernij af te schaffen onder het bewind van de Engelsen. Als dank sloten veel Jamaicanen zich aan bij de Anglicaanse kerk of bij de Baptistenkerk. De meest voorkomende godsdienst was echter de Pocomania. Hierin werden voodoo-elementen, gezamenlijke zang, handgeklap en Afrikaanse percussie gebruikt. Tijdens de ceremonies vloeide de rhum rijkelijk en werd er marihuana gerookt. Magie, rituelen en mystiek, samen met de kruidenkennis waren overgebleven uit het Afrikaanse geloof. ¨Verder ontstond er ook eennieuwe vorm van het Christendom, sterk geënt op het Oude Testament.Vooral het ballingschap en de terugkeer naar het beloofde land was voor hen een raakpunt. politiek
Reggae is eigenlijk meer een godsdienststroming. De muziek werd gebruikt om de politieke en sociale situatie aan te klagen : onrechtvaardigheid en onderdrukking van Afrikanen die in Jamaïca als slaven terechtgekomen zijn. De Calypso-muziek, een voorgangeer van de Reggae was reeds politiek getint. In de dagen van slavernij werden de liederen als middel gebruikt om informatie te geven die op geen enkele andere manier kon verkregen worden. Dit was de mento-muziek. De Jamaïcanen ontwikkelden hieruit meer ritmische drummuziek, de Burru. Deze muziek smolt samen met de Amerikaanse soul en gospel en we verkregen een nieuwe stijl, de Ska. Dit was dansmuziek, maar met sterke sociale commentaar. Het ritme van de muziek vertraagde m rck steady te worden maar later werd het weer versneld en reggae genoemd.

levenswijze In Jamaïca ligt de reggae op straat maar voor de roots moet je de bergen in. Daar merken we dat er 3 opsplitsingen zijn : Nyabinghi of Toronto House : zij wensen de dood aan de blanken en aan hun zwarte trawanten. The twelve tribes of Israël : tot deze groep behoorde Bob Marlay
The Ethiopian Orthodoxe Church
De Nyabinghi leven in communes, onder leiding van prins Emmanuel I,, ‘the father’ in rood-geel-groene huizen. rood: symbool van de I
geel: symbool van de kennis
groen: symbool van wijsheid
Wanneer je het dorp binnenkomt, verwijst de priester je, na een aantal vragen, door naar binnen. Bij de dames wordt eerst nog berekend op basis van de menstruatiecyclus of ze rein genoeg zijn. Zoniet worden ze ondergebracht in aparte units buiten het kamp. Na een gebed, het gezicht richting Oosten, en na de naam, Jahrastafar ondestreept te hebben, mag je het kamp binnen. algemene uiterlijke kenmerken Meestal hebben ze schouderlang haar, meestal in dreadlocks gewonden. Ze dragen vaak een zonnebril om de dagelijkse spot van anderen af te weren. de kledij: meisjes dragen witte hoofddoeken en witte jurken met gesloten kraagjes, lange mouwen en rokken tot de grond. Priesters dragen een witte tulband en witte kledij. Vrouwen bedekken hun dreadlocks met ruimvallende hoofddoeken. Armen en benen moeten bedekt worden. schoenen: meestal sandalen of gewone dagelijkse schoenen. De Nyabinghi verdient speciale aandacht. Ze wonen in rood-geel-groen geschilderde huizen, in communes. Bombodreads leven niet in communes. Je herkent ze aan de zwarte tulbanden die ze rond hun dreadlocks draaien.

drugs Rasta’s roken marihuana omdat ze hierdoor met hun God \"Jah\" kunnen communiceren. Officieel is het gebruik van verdovende middelen (inclusief softdrugs) verboden. De Cannabisplant wordt meestal illegaal in de bergen geteelt. Cannabis wordt gebruikt als een heilig sacrament. De bij ons gebruikte joint wordt bij hen \"spliff\" genoemd. Deze roken ze met pure marihuana. 13% van de bevolking is rastafari en beschouwt de drug aals heilig.

dans Dansen op Reggaemuziek is zeer gevarieerd naargelang de stijl van de muziek, deomgeving waar gedanst wordt (open lucht, binnen, op carnavals). Ter plaatse worden nieuwe danspasjes uitgevonden. dreadlocks
Dreadlocks zijn lange doordachtige lokken die verkregen worden door het haar niet te kammen of te knippen (maar wel te wassen). Rasta’s dragen hun dikke slierten als een uiterlijke expressie, om een diep gevoel van respect voor het natuurlijke leven te tonen. zij zien hun lokken dan ook als een uiterlijke connectie met God en ze geloven dat ze zo veel zuiverder denken en de gevaren rondom hen gemakkelijker kunnen opvangen. Het zijn als antennes die God opvangen als natuurlijke receptoren.

taal De taal verschilt van andere Jamaïcaanse dialecten zowel in stijl, woordkeuze en betekenis. Het is een ongewone mengeling van heet vroegere Brits, Bijbelse taal, en afro-Jamaïcaanse dialecten en Afrikaanse woorden. Bovendien hebben ze veranderingen aangebracht (vb de ipv the) of neologismen ingevoerd. Het belangrijkste verschil in de taal is het gebruik van de term ‘I and I\". Het vervangt het woord \"me\" omdat zij dat als een apart en slaafs woordje aanzien. I wordt ook gebruikt om een lettergreep in bepallde woorden te vervangen vb I-cient = ancient
Rasta’s gebruiken ook woorden met een negtieve betekenis en zetten deze om in positieve, zoals \"overstood\" (= understood) Om een gevoel van ontzag en dankbaarheid voor de wereld rondom hen te uiten, eindigen ze de zin met \"Give Thanks\" Wanneer ze elkaar ontmoeten, zeggen ze \"Peace and Love. Rasta’s beginnen na een tijd gemakkelijk te filosoferen en diepgaande gesprekken te voeren. Ze noemen elkaar \"Empress\", ePrince\", \"Prophet\", en \"Lord\". Dit zijn koninklijke benamingen want ze voelen zich koninklijk.

muziek De gebruikelijke bezetting bestaat uit: basgitaar
slaggitaar
sologitaar
keyboards
slagwerk
Het meest typerende is een strakke ritmische bas, die het motief voortdurend herhaalt. Hiertegen spelen slagwerk en akkoordinstrumenten een snelle afterbeat: dus met accenten op de lichte maatdelen. daaroverheen wordt meestal eenstemmig gezongen. De zang is vaak fragmentarisch en improviserend. Solo-instrumenten (piano of orgel of gitaar) geven hier en daar wat korte aanvullende riedeltjes, maar tredenniet op de voorgrond. Soms wordt de groep uitgebreid met blazers die enkel een begeleidende functie hebben. Het refrein wordt soms meegezongen door een dameskoortje. Op de plaat wordt Reggae vaak elektronisch vervormd en van echo-effecten voorzien. Dit geeft veel Reggae-platen een wat \"zwevend\" karakter. De Ska ontstond door een combinatie van Rhythm en blues die door het benadrukken van de afterbeat een heel eigen leven gaat leiden met blazers, bas en piano als hoekstenen. Raggamuffin is simpel gezegd een mix van hiphop en reggae; mer specifiek een digitale dance-hall variant waarbij hiphop-beats en reggae riddims soepel in elkaar schuiven en waaroverheen uitbundig getoast wordt.

House/Techno subcultuur:

geschiedenis House sluit aan bij de hippietijd van de jaren 60 nl. Housers willen net als de hippies niet meestappen in de maatschappij en ze trekken zich terug in hun eigen wereldje van communes (concreet voor house en techno : dancings), vrije liefde en drugs. Er is wel een verschil : Hippies geloofden in een betere wereld en wilden daaraan werken. House- en technofanaten zijn enkel geïnteresseerd in het NU en het weekend is een vorm van escapisme. We bespreken hier afzonderlijk het ontstaan van house en techno.

House House werd het eerst gebracht eind de jaren 70 voor een 3000-koppig zwart homo-publiek. Eén van de latere DJ’s van deze club is Frankie Knuckles die de \"garage\" style introduceerde in the Warehouse, een zwarte homoclub in Chicago. Hij bracht zijn publiek in haast religieuze extase met naadloze mixen van stukken soul en discosongs met moderne Europese synthesisermuziek.Hij gebruikte speeches van Martin Luther King en andere dominees. Het succes in Engeland zorgde ervoor dat house ook in België en Nederland bekend raakte. In 1988 ontstond acid house en varianten zoals techno en garage. Sinds de disco is house de populairste dansmuziek geworden. Het heeft echter geduurd tot het elementen van hiphop, reggae en rock integreerde om algemeen te kunnen doordringen. Bij house horen ook drugs. Dit was vooral de oorzaak van de negatieve berichtgeving over house in de media. In feite is het in de eerste plaats dansmuziek. begin de jaren 90 was house een soortnaam voor dansmuziek die langs electronische weg werd voortgebracht.Inmiddels is het een familienaam voor enkele 10-tallen genres.

techno Techno is ontstaan in de industriestad Detroit. Men ging bestaande Europese industriële muziek combineren met de nieuwe technologie, waarin alles computergestuurd werd. De bedoeling daarvan was de sfeer van de industrialiteit en aftakeling in de muziek weer te geven. Het principe waarop techno gebaseerd is, is dansen om in trance te geraken. Dit bestaat al meer dan 3000 jaar. Techno is dus teruggekeerd naar de primitieve muziek, het lichaam wordt ontdekt, en men is op zoek naar een vervullende totaalervaring. techno heeft als streefdoel een vooruitgang te boeken in het moderne uitgangsleven d.m.v. de nieuwe invloeden uit de house te combineren met de techno.

de stromingen House en Techno zijn 2 termen die vandaag de dag niet echt meer gebruikt worden. Toch huppelen ze nog altijd vrolijk rond in de vorm van een 25-tal subgenres. Deze hebben elk hun eigen typische kenmerken gaande van het aantal beats per minuut, de aanwezigheid van samples en de instrumentenkeuze waarbij de synthesizer een immense grote rol speelt. Bovendien hoort bij elke substroming ook een bepaalde levensstijl met een specifiek gedrag en uiterlijk voorkomen. We beperken ons hier tot een sumiere weergave van een 6-tal substromingen. Een uitgebreid overzicht staat in onze projectmap.

ambient Ambient is een soort sfeermuziek waarop niet echt kan gedanst worden, iets in de New Age trant. Ambient wordt vooral gedraaid in de chill-out rooms, ruimtes in dancings die dienen op tot rust te komen. Het wordt ook wel Intelligent Techno genoemd omdat vrij veel technomuzikanten die techno en aanverwanten moe zijn zich aan dit genre wagen. Een variante hierop is ‘Isolationism\" : muziek met donkere soundscapes die op smaak gebracht worden met dub- en reggaeritmes. Ambient-fans worden ‘Zippies’ naar analogie met hippies genoemd. Een Zippie kan je niet echt herkennen aan een bepaald uniform. Alles mag zolang het maar \"jezelf\" is. Als er drugs gebruikt worden, zijn het vooral hallucinerende middelen.

Hardcore
Hardcore is de overkoepelende naam voor
Gabber
Terror
Happy Hardcore
Oldschool
Het woord Gabber is afgeleid van het Hebreeuws ‘Chaver’, wat vriend betekent. Gabberhouse is hard, bewust onharmonieus, en vooral snel. De typische look van de nieuwe generatie gabbers in Nederland : een kaalgeschoren hoofd
een Australian trainingspak
Nike Air Max schoenen
Terror is de hardste vorm van Gabber. Er is geen limiet op het aantal beats per minuut. De muziek is duister, chaotisch en agressief. Oldschool heeft veel tragere tracks. Veel mensen hielden van die tragere house uit de beginjaren van de Gabber. Bij Happy Hardcore zijn de vele samples van bekende hits, piano’s en rap vocals op een harde, snelle beat kenmerkend. Acid
Acid is de Britse vorm van de hardste psychedelische variant op Chicagohouse. Het woord ‘Acid’ stat voor de populaire drugs als XTCen LSD en het radicale karakter van de muziek. Techno
Techno is beïnvloed door de elektromuziek van groepen als Kraftwerk en New Order. Zo was het ook de eerste zwarte dansmuziek die alle banden brak met het soulverleden en resoluut de industriële synthesizermuziek als inspiratiebron koos. Kenmerkend voor Techno zijn: nauwelijks enige melodie
abstract
hard en minimalistisch
Garage
Garage is ontstaan in New York en is genoemd naar de \"Paradise Garage\" club in Greenwich Village, een wijk in Manhattan gekend om zijn \"kleinere\" gebouwen. Dit genre heeft een bassline met wat keyboard en is versterkt door zanglijnen en vioolmuziek. Garage ligt wat dichter bij dico dan bij house. New Beat
New Beat was het Belgisch antwoord op de houserage van 1989.Het was een experiment van DJ’s die EBM (Electronic Body Music) draaiden aan een veel trager tempo. New Beat is verwant aan Acid. Verschillende New Beatnummers volgden elkaar in snel tempo op en werden in elkaar geknutseld door computerfreaks die het voorkomen net hadden om live op te treden.

levensvisie Muziek is een krachtige drug met vreemde eigenschappen. Ze doet je hart sneller kloppen, ze kan elke sfeer, stemming, emotie uitdrukken en oproepen. Muziek heeft een reeks magische eigenschappen : ze is ongrijpbaar, geeft je vleugels, is onzichtbaar. PLUR is een 4-letterwoord dat staat voor peace, love, unity en respect. Dit kan je beschouwen als de ideologie die achter house zit. Er moet direct bijgevoegd worden dat er nooit een explicitering van deze ideologie is geweest. Er zijn ook vele housers die geen enkele boodschap in house vinden. ideologie en politiek
De verschillende visies van de house- en technofans kunnen we onderverdelen in ongeveer 6 groepen : de Zippies, met daartegenover de isolationisten, en de extreem-rechtsen die tegenover de oorspronkelijke housers staan (Warehouse). Tenslotte is er ook nog een hele groep housers die geen visie hebben. Het is dus heel moeilijk om in deze postmoderne maatschappij, waarbij zo iedereen er zijn eigen visie op nahoudt, groepen te gaan onderscheiden.

Bij de Zippies vinden we de Zen-theorieën terug met ying en yang want een zippie slaat eigenlijk op iedereen die streeft naar een evenwicht tussen 2 hemisferen van zijn hersenen : de creatieve zijde die begrijpt dat visie en openheid van geest cruciaal zijn om iets te bereiken op het spirituele vlak. De pragmatische zijde die begrijpt dat langetemijnorganisatie, consistentie een hardnekkige noodzakelijkheid zijn om het materiële te bereiken. Anderzijds baseert de Zippie zich op de hippie-cultuur, de punk en de yuppie-cultuur. Ze ontberen het naïeve van de hippies, het doemdenken van de (cyber)punks en het absolute materialisme van de yuppies. Onder de housers is ook een extreem-rechtse groep. House wekt de luisteraars op tot het zich afzetten tegen mensen met andere huidskleur. Door de housemuziek wordt het bewustzijn onderuit gehaald en komt het onderbewuste weer boven, het afzetten tegen buitenlanders. Dan kun je kreten horen als: \"Joden, Joden\", \"buitenlanders eruit\". Ook worden pamfletten uitgedeeld met racistische teksten.

De isolationisten staan qua visie tegenover de zippies. Ze zijn ongelukkkig in de wereld, ze vinden de maatschappij met al haar problemen nl. werkloosheid, geweld,...niet nuttig.Door hun pessimisme gaan ze vluchten naar een andere wereld : de Techno en House. Hun boodschap is : de wereld kan verbeteren. Volgens isolationisten zitten de volwassenenvast in de maatschappij en kunnen ze niet meer genieten van het leven. Diegenen die er geen visie op nahouden willen gewoon dansen tot je erbij neervalt.

sexualiteit Op sommige house-party’s worden de sexuele driften aangewakkerd door het vertonen van een . erotische film in de zaal. Soms worden er op een groot bed in het midden van de ruimte allerlei sextoestanden opgevoerd. Het komt zelfs voor dat vrouwen in een kooi aan elkaar vastgeketend zitten. Bij het omhoog trekken van de kooi beginnenze hard te gillen, een imitatie vand e hel. Wanneer je moe bent van het dansen kun je naar aparte uitrustruimtes gaan, de zogenaamde chill-room, waar matrassen klaar liggen om te relaxen. Soms worden er zelfs gratis condooms verspreid. Housers menen echter dat dit fel overdreven is. \"Dat soort mensen zie je niet. iedereen is heel gewoon, spijkerbroek, T-shirts. Maar anderzijds zijn er ook strakke truitjes voor de meisjes\" Religie Hoewel verdrongen is er ook religie te vinden bij house en techno. Allen al de naam die men aan house-party’s geeft, verwijzen naar de bijbel: ‘Trip to Hell’ ‘Mystery land’ ‘Enjoy eternity’ De Dj staat centraal. Hij is de leider of hogepriester. de jeugd wordt klaargemaakt door de duivel voor het aanbidden van de antichrist. Om 2 uur ‘s nachts komen de betere disc-jockeys binnen met hun volgelingen. Iedereen wordt in extase gebracht en staat dus open voor manipulatie...Men gelooft dat Satan anwezig is. Er zijn zelfs jongeren die op de graven dansen. Satan wordt er Lucifer genoemd. Deze lichtdrager wordt aanzien als de zoon van God.

levenswijze kledij Het gabberuniform: Jongens hebben een geheel of gedeeltelijk kaalgeschoren hoofd, dragen merkschoenen en een trainingspak, vaak gecombineerd met een zwart bomberjack. Meisjes laten hun haar wat langer groeien en laten dat dan aan de zij- en achterkant afscheren. Verder dragen ze de kledij zoals bij de jongens. Het house-uniform: Er bestaat niet echt een house-uniform. In dancings vinden we meestal jeans en T-shirts met opdruk. Merken als Diesel en Mac en Maggie komen steevast terug. Meisjes dragen aansluitende broeken met korte strakke torpjes en lopen rond op plateauschoenen. In hun haar vind je vaak gekleurde dtrippen terug. Het techno-uniform: Er is niet echt een verschil met het house-uniform, alleen zijn de kleuren misschien wat feller. Men ziet meer kale hoofden. Wat piercing en tatoeages betreft, moet dit niet echt geassocieerd worden met gabber, house of techno. Ieder doet zijn zin. Een oorring vind je meer bij de house en technofanaten.

Omgang gabbers: Aanvankelijk waren gabbers echte ‘vrienden’. De sociale situatie maakte dat de groep waartoe ze behoorden als een vangnet was. De onderlingen solidariteit was groot. Er was een tolerantie t.o.v. allochtonen en asielzoekers. Het wij-gevoel vonden de gabbers terug op de raves. Er was een speciale gabbergroet. Zoenen deden ze niet veel, ook al omdat XTC en andere drugs een droge mond geven zodat het een plakkerige toestand werd.

Wat het meest opviel was hun enorme burgerlijkheid: een auto, vrouw kinderen, mooi huis enz...bezitten was een streefdoel. Over de sexuele relaties bestonden vroeger nogal wat misverstanden. Men dacht dat gabberinnetjes er alleen maar op uit waren om zoveel mogelijk jongens in bed te krijgen. Ondertussen is er veel veranderd. Van tolerantie en respect is er bijna geen sprake meer. Ze zijn vaak geweldig en agressief, mede te wijten aan het druggebruik. Op gabberfeesten is er strenge controle op wapenbezit. Toch zijn niet alle gabbergroepen slecht. house- en techno: house-en technofanaten manifesteren zich niet zoveel in groep. ze zijn ook minder agressief. Hun hoofddoel is: dansen en zich goed amuseren. Taal Jongerentaal is vluchtig. Jongeren gebruiken een taaltje om op te vallen. Van zodra iedereen het overneemt, val je niet meer op. enkele voorbeelden: Ecogriet: een meisje dat geen make-up gebruikt en geen nylons draagt
Bieke Illegems: vervangt nu de vroegere ‘Marina’ : een meisje dat niet veel zinnigs heeft te vertellen. Raveteven of pepsletjes: meisjes die tot de gabbercultuur behoren. Vette rave: toffe, wijze rave
Rete-strak draaien: meisjes die sensueel en erotisch dansen
Meest opvallend is het gebruik van het Engels en het veelvuldig gebruik van cijfers in o.a. namen van housegroepen vb fifty-five. Drugs Het moto van de house en technojongeren is: dansen tot je erbij neervalt. En daarvoor heb je pepmiddelen nodig. Er bestaan de redelijk ongevaarlijke Energiedrinks zoals Red Bull en Black Dog, XTC Drinks, etc... Maar de jongeren gebruiken ook drugs zoals XTC, speed en LSD. Bij gebruik van pepmiddelen ervaren jongeren een derde dimensie aan het hele housegebeuren. XTC bestaat in minstens 1300 soorten. De meeste pillen hebben een bepaalde afbeelding en dragen verwijsnamen als fisherman, Love... Speed neem je om wakker te blijven en energie te hebben. Speedgebruikers nemen vaak de poederstof omdat die zowat onmiddellijk in werking treedt. Onderzoek wijst uit dat ongeveer een derde van alle jongeren drugs gebruikt. dans en muziek

instrumenten de sequencer is een elektronisch instrument met voorgeprogrammeerde klanken (vb. drums, viool, piano, orgel, high-hats...)Zo kun je de klanken op allerlei manieren laten afspelen. Een nadeel is dat je alleen maar de vastgestelde klanken kan gebruiken. de sampler heeft geen klanken. Je moet ze er zelf in progrmmeren. Met een sampler kun je klanken ook vertragen, versnellen, bewerken ... Met een mengpaneel kun je verschillende klanken mengen. Een effectmodule wordt gebruikt om echo’s in te voegen. Muziek Met elektronische instrumenten proberen artiesten de nodige basisingrediënten samen te brengen om tot een goed stukje muziek te komen. Deze muziek moet ook aangenaam zijn om op te dansen. Dit verkrijgt men door muziek met 120 beats per minuut te maken : dit stemt overeen met de menselijke hartslag (120 slagen/min). Elke stroming heeft zo zijn eigen manier om tot het gewenste resultaat te komen. Enkele andere kenmerken: scratchen van platen, een terugspoeleffect geven, klanken rekken tot meer geflipte klanken (= timestretching), ... Dancings Megadancing is een soort ‘containerbegrip’ waarbij een onderscheid dient gemaakt te worden tussen 5 verschillende categorieën volgens bepaalde criteria: commerciële megadiscotheek: mainstream
underground megadiscotheek: niet-commerciële house
de cultclub: \"dance\" muziek
de jumpers: beluisteren house omdat de discotheek niet meer draait
de Waalse megadiscotheken: aparte categorie omwille van het geringe aantal. Het uitbaten is in de eerste plaats een buiseness. De dancingbazen draaien vaak house omdat hun publiek het vraagt, als het maar opbrengt. Houseparty De house-party of rave staan bekend onder de noemer sex en drugs. Dit is de mening van ouders, tijdschriften, verslaggevers. Een house-party is een feest, uitsluitend gericht op dansen, muziek en genot, dat door middel van trance mensen de dagelijkse sleur van het leven wil laten vergeten. De dansvloer is in verschillende niveau’s gebouwd en de DJ staat in het midden. Soms is er een life-act door dansers en danseressen. Soms tref je er standjes aan waar je T-shirts, kettingen ...kunt kopen. dansstijlen
De trance dance is ontwikkeld door Jean-Luc Rude, choreograaf, die alle dansstijlen over de hele wereld bestudeerd heeft om er een nieuwe danstaal uit te ontwikkelen. Het principe is: dansen is bewegen met het lichaam, communiceren met je lichaam. De techniek van Jean-Luc berust op een aantal modules die elk één of meerdere bewegingen bevatten. Deze modules zijn eenvoudig en toegankelijk voor iedereen. Voor techno-dance is een definitie onmogelijk. Op evenementen wordt gabber vooral geassocieerd met intense energie. Hun gabberdans - het \"hakken\"- bestaat uit korte, razendsnelle huppelpasjes en armbewegingen met houterige bewegingen van armen en benen. Hip-Hop subcultuur:

geschiedenis In de jaren 70 stichtte Afrika Bambaataa, een lid van de Black Spader in New York, Zulu Nation op. Het werd een alternatief voor e jeugd in de getto’s (Bronx en Harlem). De Hiërarchische,, territoriale bendestructuren moesten vreedzame groepen worden. Het straatgeweld werd vervangen door dans-, rap- en mixwedstrijden en graffiticompetities. De nieuwe situatie maakte een eind aan de black hustler (overleven in getto’s via drugshandel en prostitutie). Het doel hiervan was sociaal zichtbaar te worden. Het was een uiting van woede, een symbolische doodsteek aan de wereld van de volwassenen. Levensstijl De verschillende criteria binnen de levensstijl zijn ten eerste de kledij, die voornamelijk blauw en zo wijd mogelijk is. Ten tweede is er de houding en het gedrag van de jongelui, zowel op straat als in het onderwijs. Een derde punt is de taal, die de hiphopper gebruikt, ook wel het lexicon genoemd. En als laatste punt willen we bekijken hoe het leven van een hiphopper er uit ziet. Kledij Standaardelementen inzake de kledij zijn het petje en de hoogpolige Nikes 2. Andere opvallende kledingstukken zijn wijde broeken, slobbershirts, een strakke soul-jack en trainingsbroeken, als het maar duur is. Wat tegenwoordig in is, is het vissershoedje. Ook glimmende kettingen; hoe dikker, hoe beter! de kledij van de sportstijl is vergelijkbaar met die van de muziekstijl. skaters: baseballpetje, klep opzij of naar achter gericht, wijde broek of bermuda. T-shirts met lange mouwen onder een wijd T-shirt met korte mouwen, in contrasterende kleuren. Als schoeisel baskets in canvas of leer. Een essentieel accessoire is de ‘hip bag’: een opbergtasje als buideltje. Andere gadgets zijn een zonnebril en een uurwerk. omgangsvormen Vooral de samenhorigheid onder de gang-leden is zeer belangrijk. Goed gewapend, voor niemand bang, bakenen ze hun territorium af met graffiti.In de beruchte wijken worden crews gevormd, die vaak in conflict geraken met andere bendes en zo ook met de politie. Ze kiezen bewust voor de misdaad. De relatie tussen misdaad en rap is hecht. Je maakt een carrière of als drugdealer of als rapper. Geld is uitermate belangrijk. Gold chains en dure auto’s zijn statussymbolen. Hun houding tegenover vrouwen is eerder onvriendelijk.

onderwijs Door discriminatie worden blanke kinderen naar een goede scholl, zwarte naar een slechte school gestuurd. Hiphoppers gaan niet meer naar de kerk of naar school. ze luisteren veel liever naar muziek en kijken naar MTV. Opmerkelijk is dat sommige jongeren op school wapens dragen. Zo gebeuren er ‘ongelukken’ vb. dat in de rugzak plots een pistool afgaat in een drukke schoolcafetaria. Taal In deze taal, de taal van de straat, worden veel krachttermen, schuttingswoorden en vrouwonvriendelijke uitdrukkingen gebruikt. Enkele toepasselijke voorbeelden: 1. Het vakjargon
dope: heel goed
to clock: tellen, verdienen, in de gaten houden
gat: pistool
loot: geld, buit ... 2. de rap
gang: straatbende
sampling: techniek waarmee breakbeats aan de hand van technologische middelen worden gereproduceerd. to toast : rappen op instrumentale muziek ... 3. de graffiti
crew: groep samenwerkende graffitischrijvers
to bomb: graffiti aanbrengen
piece: complete tekening in verschillende kleuren .. 4. Het skaten
ramp: U-vormig koker, met gebogen wanden van meer dan 3 meter hoog
downhill: het aan een hoge snelheid bergaf rijden
ollie: dient om het niveauverschil te overbruggen ... 5. de lifestyle
fly-girl: vrouwelijke hiphopfan
to chill: zich ontspannen
yo: verwelkoming

7. de kledij
hipbag: buideltasje ... leven Het leven van een hiphopper is vaak een vicieuze cirkel. Ze leven in een arm, onhygiënisch milieu in achterbuurten van grote steden. Ze studeren niet, geraken aan geen diploma, dus geen job. Zo komen ze als volwassenen vaak in het criminele milieu terecht waar ze in contact komen met drugs en prostitutie. Door jongeren te ontmoeten die in hetzelfde schuitje zitten vormen ze crews. Levensvisie Er is niet echt sprake van een algemene levensvisie bij hiphoppers. Daarom zijn we genoodzaakt een onderscheid te maken tussen Amerika en Europa, blank en zwart en tussen de verschillende muziekstromingen binnen de hiphop cultuur.

hiphop in Amerika Na een geschiedenis van onderdrukkng loopt de nieuwe generatie zwarte jongeren verdwaald, lijken ze nergens toe te behoren. Hun verzet hiertegen uit zich in een eigen levensstijl en muziek waarvan hun religieuze en culturele ideeën aan de oorsprong liggen. Met rap, graffiti en breakdance trekken ze de aandacht op de onderdrukking, de miskenning, de kansarmoede die spreekt uit de gettosituatie waarin veel zwarten verkeren. ‘The Black Muslims’ Volgens sommigen is rap de voorbije jaren een drager van een radicaal politiek gedachtegoed geworden. Aanleiding daartoe was professor Griff, een lid van Public Enemy, die in een interview de joden een verdorven volk noemt en hen ervan beschuldigt de slavenhandel gefinancierd te hebben. Zo ontstonden controverses rond de rapmuziek. Doch, de hiphoppers waren hiermee niet akkoord : een hiphopper hoort gewoon pro-zwart te zijn. In het kader hiervan dient Louis Farrakhan te worden vermeld, een lid van de Nation of Islam die vrijheid, gelijkheid en breoderlijkheid predikt. hiphop in Europa 1. migranten-blanken
Bij de migranten, die \"verstaan\" wat onderdrukking is, leven er verschillende meningen al dan niet extreem afhankelijk van de gradaties van racisme die ze ondervinden in de verschillende landen. Bij de blanken zijn er groepen die voor de verzoening met de zwarten zijn; anderen dan weer houden liever een totale scheiding. De meeste blanke hiphoppers houden zich niet met raciale kwesties bezeig. Voor hen is hiphop de taal van de straat. Zij rappen dan vooral over sociale thema’s zoals overmatig drank- en druggebruik, werkloosheid. 2. grote en kleine steden
De grote droom van arme hiphoppers is rijk te worden zoals de grote rappers van Amerika. Dat kan alleen als je internationale bekendheid verwerft, en dit kan enkel in het Engels. Ook van het principe ‘hiphop is de taal van de straat’ stappen ze af. Hun teksten worden meer poëzie. Het ritme en het aangenaam klinken van de muziek krijgt veel aandacht. Dit is vooral de droom van hiphoppers uit de grotere steden. Die van de kleinere steden steven niet eerst naar vercommercialisering van de muziek maar naar het afdwingen van respect voor hun muziek en voor onderling respect. Juiste kledij, juiste lexicon, juiste houding zijn belangrijk. graffiti-kunstenaars Sommige graffitischrijvers schrijven wel eens op de muur omdat ze het mooi vinden, anderen omdat ze het leuk vinden, een derde groep als reactie tegen de politie. Ook wordt er gespoten om je eigen identiteit te laten zien: taggen. Straatbendes bakenen hun gebied ermee af. Ze verwerven symbolisch een stukje onbekend terrein. Ze werken in groep of alleen, in de illegale of commerciële sfeer. Aanvankelijk meest ‘s nachts, nu ook meer overdag. Onder pseudoniem om verborgen te blijven, maar van langs om meer is deze wereld toch iets meer toegankelijk geworden. Zowel psychologen als kunstcritici hebben zich over het fenomeen gebogen. Drugs Het is vrij logisch dat een hiphopper veel drugs gebruikt. Aangezien ze dromen van dure auto’s, mooie meisjes en mooie kleren hebben ze geld nodig. Vooral het dealen van cocaïne en crack is interessant omdat het gemakkelijk kan versneden worden. Bovendien werkt crack ook zeer verslavend. De klanten blijven dus komen. Wie niet betaalt, heeft kans om vermoord te worden. In Europa, meer bepaald in België, wordt hiphop niet onmiddellijk geassociëerd met drugs. Cannabis is wel erg typerend voor Belgische hiphoppers. Het highlife festival (een legaal festival n Nederland dat Canabis promoot) is een festival met veel hiphopgroepen op het programma.

Stromingen

rap
Rap is een snelvuur van straattaal, meestal rijmend, tussen zang en spraak in, gereciteerd op een achtergrond van minimale muzikale begeleiding. Op basis van stijl, techniek en inhoud zijn verschillende soorten rap te onderscheiden. We beperken ons tot 1 voorbeeld van elk.

de Doggystyle: de stijl van Snoop doggy Dogg. Deze stijl werd naar hen genoemd omdat zij aan de basis stonden. Spinback: de techniek waarbij eenzelfde muziekfragment wordt gereproduceerd aan de hand van 2 draaitafels. de niet-geocentrische rap: Dit genre refereert naar de Black Panthers van de jaren 60. De rappers dragen sobere kledij, eenvoudig zwart met militaire camouflage-uniformen en zwarte baretten. Andere vermeldenswaardige voorbeelden: Dead homies is een rap geschreven als ode aan een vriend, een homi, die het slachtoffer werd van het dagelijkse, bijna arbitraire geweld. Tricking is verhalen, een soort fabels creëren die de wrede werkelijkheid hoop moeten geven. De fabels vertellen over een betere wereld die weerstand biedt.

graffiti
Weinig verschijnselen als graffiti werden in zo’n ruime mate op gemengde gevoelens onthaald. Voor het merendeel van de mensen blijft graffiti, en voornamelijk de tag, een exhibitionistische smet. Nochtans zijn graffiti de oudste uitingen van menselijke aanwezigheid op Aarde, denken we maar aan de rotstekeningen. In Pompeï en Herculaneum vinden we politieke slogans, karikaturen en aankondigingen van gladiatorenspelen op de muren. De vooroorlogse graffiti van de 20ste eeuw waren een middel om verkiezingscampagnes op de muren uit te vechten. Het werd gebruikt als een vorm van verzet aangezien het illegaal was. Het is merkwaardig dat in deze hoogtechnologische wereld, tweede helft van de 20ste eeuw, de graffiti een nooit eerder geziene levendigheid kennen. Rond het midden van de jaren 70 kwam er een nieuwe generatie. Men begint te spreken van ‘graffiti-art.’ Begin 80 gaan er verschillende galerijen open. Er is vooral sprake van vandalisme omdat graffiteurs zich alle ruimten zonder onderscheid, toeëigenen die naar hun gevoel tot publiek domein behoren.

enkele stijlen en soorten: de bubble stijl : Dit is een eenvoudige, bobbelige letter, die een ‘worstachtige’ aanblik biedt. de computerstijl : dit is een digitaal-achtig aandoende letter
telefoongraffiti : de krabbels die demensen tijdens een telefoongesprek maken
Een nieuwe rage komt op gang doordat er een strenge controle op spuitbussenverkoop gekomen is : krassen in ramen. Dit betekent een nieuwe trend : ‘krassiti’ of ‘windowcratching’.

breakdance
Bij breakdance worden alle bewegingen dicht bij de vloer uitgevoerd en gecombineerd met sprongen en salto’s. Veel bewegingen zijn rechtstreeks ontleend aan gevechtssporten en kickboxen. Backspin, headspin, windmill en handglide zijn een paar van de belangrijkste vloertechnieken. De breakdancer begint met \"inwarmpassen\" (up rock) om snelheid en timing in overeenstemming te brengen met de beat van de muziek. De danser eindigt in een freeze, een \"bevroeren\" positie, zittend of liggend op de vloer. Electric boogie wordt staande uitgevoerd. Voorbeelden zijn bodywave, robot, vibraties en stops in geïsoleerde lichaamsdelen, popping, chain. Het browndansen is afgeleid van zanger, danser en performer James Brown die op het podium snelle glijdende, schuivende en stotende voetbewegingen en passenreeksen liet zien.

skaten
Skaten is meer dan op een plank met wieltjes rijden. Het is een levensstijl die van Californië is overgewaaid. Kleding, muziek, omgang met andere aanhangers is belangrijk. Skaten wordt bijna altijd in groep gedaan. Je kunt eens babbelen, trucjes aan elkaar leren en kijken naar anderen die vallen. Goede skaters gaan zich afzonderen van minder goede. Dit is wel elitair. Ze kunnen echt geen meelopertjes of ‘watjes’ verdragen.

Skaten is vrijheid. Je moet niet aangesloten zijn bij een club. Je leert het in denatuur. Skaters dragen zeer dure en aangepaste merken, dit om zich te onderscheiden van de gewone streetwear. Skaters vinden meestal van bladers (skeerlers) dat ze ‘sucken’. Reden : skaters voelen zich gediscrimineerd omdat skeeleren, wat nog maar zeer recent is op straat mag en skaten niet. 20.

Hardcore: Reggae:

21. House/Techno:

Hip-Hop:

Bijlage: (Interview)

1. Ben je bekend met het begrip: jongeren sub cultuur. Zo niet: Het zijn er bepaalde groepen jongeren die verschillen van anderen doormiddel van uiterlijk, muzieksmaak, etc. (introductie vraag, introduceren van onderwerp)

………………………………………………………………………………………………………………

2. Weet je er een paar te noemen? (de eerste die gemiddeld genoemd worden zullen de bekendste zijn)

………………………………………………………………………………………………………………

3. Wat voor beeld heb je bij de volgende groepen jongeren en wat vind je van ze, bv. dom, intelligent, saai etc.? - Gabbers - Skaters - Alto’s - Nerds ………………………………………………………………………………………………………………

4. Behoor je, of heb je bij een van deze groepen gehoord? Zo ja, vertel over ervaring.

………………………………………………………………………………………………………………

23.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.