Eros en de eenzame man
1. Inhoud
a. Samenvatting
Een verhaal over een eenzame man en zijn zieke perversiteit.
Het verhaal begint met een man die begint terug te denken aan het verleden. Hij begint te vertellen vanaf zijn geboorte. Zijn vader verliet hem enkele maanden na zijn geboorte. Hij leeft nu samen met zijn moeder die hard en grof tegen hem doet. De jongen (er word geen naam gebruikt voor depersoon) geraakt in contact met seksualiteit zoals enkel andere jongeren van zijn school maar gaat er met een rare manier mee om. Dit begint allemaal met als hij zich moet wassen, dat hij van zijn moeder niet aan zijn penis mag komen. De moeder houdt hem altijd goed in het oog als hij gaat slapen en ze zorgt dat ze altijd bij hem is, bij het wassen en het slapen gaan zodat hij niet aan zijn penis kan komen. Op school en buiten huis wordt hij ook constant geconfronteerd met seksualiteit. Zo laat zijn beste vriend zijn penis zien aaneen vriendinnetje en dan laat het vriendinnetje haar vagina zien aan zijn vriend. Hij vind dit allemaal zeer raar en ongemakkelijk maar tegelijkertijdook opwindend. De jongen heeft het gevoel dat deze soort dingen altijd gebeuren als hij in de buurt is. Uiteindelijk naarmate hij ouder wordt word hij geobsedeerd door seksualiteit en in het bijzonder door het vrouwelijke geslachtsdeel. Hij merkt dat oudere meisjes haar op hun vagina hebben en dat dat bij jongens ook het geval is. De jongen gaat meerdere keren op zwerftocht met zijn vriend Paul om zijn moeder te ontvluchten. Op deze zwerftochten komt hij plassende meisjes en andere dingen tegen dat hem interesseren. De jongen groeit, zijn penis groeit en hij ontdekt zelfbevrediging. Als volwassene wordt hij opruimer van zolders. Op deze zolders maakt hij ook weer vele pornografische dingen mee. Hij maakt nog altijd zwerftochten maar alleen. Op deze zwerftochten gaat hij de verkeerde weg op. Hij gaat aan exhibitionisme doen en zelfs een poging tot verkrachting. De man is nog altijd maagd en neemt zijn plezier aan het bespieden van meisjes en het exhibitionisme. Ondertussen sterft zijn moeder, wat hij niet erg vindt. Hij maakt pornografische schilderingen van beelden die hij zich herinnerd va zijn jeugd maar deze schilderijen hebben geen succes. In tegenstelling tot zijn vriend Paul Boonen die een bekend schrijver wordt. Hij geraakt seksueel gefrustreerd omdat geen enkel meisje iets van hem moet hebben en krijgt een grote nood aan seks. Dan op een dag gaat hij iets anders proberen. In de plaats van een meisje op een verlaten plek seksueel te benaderen gaat hij dit in het openbaar doen. Zo staat hij in een overvolle bus naast een meisje. Hij gaat subtiel te werk door zijn hand ongemerkt in het meisje haar onderbroek te laten verdwijnen en haar seksueel genot te geven. Tot zijn grote verbazing verschiet het meisje niet eens maar werkt ze mee en laat hem merken dat ze geniet van wat hij doet. Hij ziet de fout die hij altijd heeft gemaakt nu pas in. Er gebeurt ook nog iets heel bijzonder. Uiteindelijk heeft de man seks met zijn nicht maar hij heeft hier geen enkel genot van, hij geniet meer van het seksueel benaderen van meisjes die eigenlijk niet toegestaan is. Het boek eindigt dat de man bij zijn nicht gaat wonen.
b. Personages
Hoofdpersonage “ik”: “ik” is seksueel gefrustreerd en is onzeker. Als kind is hij wereldvreemd en onderzoekend. Als volwassenen is hij uit op seksueel genot en is hij eenzaam. Hij evolueert van een goed en onschuldig kind naar een slecht, pervers iemand. Als volwassenen geeft hij zich over aan voyeurisme en
exhibitionisme. De man heeft ook karakter wisselingen. Hij is meestal stil en
onzeker maar soms als hij zo seksueel geprikkeld is kan hij woede uitbarstingen
krijgen en is hij volmondig.
c. Motieven
- Als ik het kort omschrijf is het seks: “kut”, “zeikende kut”, “piemel”,
“aars”,... Op elke pagina vind je deze woorden terug.
- Eenzaamheid is ook een motief. Je vond dit terug in de titel en er wordt wel
vaker beschreven hoe eenzaam hij wel niet is.
- Zijn vader is volgens mij ook een motief. Zijn moeder en andere personages
zeggen hem steeds opnieuw dat hij niet op zijn vader mag gaan trekken. Soms
wordt er ook gezegd dat hij op zijn vader lijkt. De vader was waarschijnlijk
ook eenzaam en een pervers iemand.
d. Thema
Het thema is duidelijk seksualiteit en de dingen die bij seksualiteit komen
kijken. Ik zie de boodschap in het verhaal dat de mannen zoals “ik”
(verkrachters ed.) ook mensen zijn die in de knoop liggen met zichzelf en dat
het personen zijn met problemen en gevoelens. Niet dat de schrijver deze
personen “goed wilt babbelen” maar dat hij er op wilt wijzen dat het ook
mensen zijn.
e. Titelbetekenis
Eros slaagt op de Griekse god Eros, de god van de liefde en het
schoonheidsverlangen. De drijvende kracht achter aantrekking en binding,
blinde passie voor iets of iemand, en voortplanting in de natuur. Dan heb je:
en de eenzame man. Eros is het tegenovergestelde van een eenzame man. Eros
IS de liefde en een eenzame man is iemand zonder liefde. Volgens mij kan het
ook anders zijn. Namelijk Plato, een Griekse filosoof vanuit de oudheid, zegt
dat de god Eros zelf de liefde ontbrak waardoor hij gericht was op de ander
om die liefde te verkrijgen. Dit verwijst wel helemaal bijna naar ons
hoofdpersonage.
f. Genre
Pornografische roman.
Vorm
a. structuur
Het is eigenlijk één grote tijdsprong, één grote herrinering. Heden – verleden
tot opnieuw heden.
b. Vertelperspectief
Heel het verhaal is in het vertellend en denkend ik-perspectief.
c. Tijd
1. Verleden – Heden
Het boek speelt zich af in rond de jaren 70 tot de jaren 20. Je merkt dat het
nog wat ouderwetser is in het begin. Wassen in een ton als kind, kaarsen,
oud-onderwijs,... Later zie je auto's, bussen, elektriciteit,...
2. Chronologie
Er is een logisch tijdverloop buiten de tijdsprong.
3. Tempo
Er is een zeer hoog tempo. Er wordt ongeveer 40 jaar in 187 pagina's verteld.
d. Ruimte
Het verhaal speelt zich af in straten, pakhuizen en zolders in een dorpje op het
platteland in Vlaanderen. Er worden vooral straatnamen (vb. De donkere
dagsteeg) gebruikt.
e. Stijl
In het boek wordt vulgaire taal gebruikt. Zo wordt vagina gewoon kut
genoemd of urinerende vagina wordt zeikende kut. Het is vooral dromerig en
zweverig geschreven op erotische momenten Het is niet poëtisch geschreven,
alleen licht poëtisch als het over seksuele dingen gaat. Vb: “Ik zag hoe het
meisje over de mollige barst streek, en ze hierdoor ook heel even opende. Het
is een mondje, dacht ik, een klein rozerode mond. Na een paar ogenblikken
met het topje van haar vinger in de mond rondgeroerd te hebben haalde ze
het er weer uit. … Ze sloeg de rand van haar hemdje tussen de dijen om haar
lichtblozende perzikje te verbergen.”
3. Biografie
Louis Paul Boon werd in 1912 geboren in Aalst als zoon van Jef Boon en
Stella Verbessel. Zijn jongere zus Jeanneke werd elf jaar later geboren. Zijn
jongste broer heette Frans Herman. Kenmerkend voor Boon was zijn volkse
aard. Hij liep tot zijn 16de school en moest vader helpen als gevel- en
pistoolschilder. Hij werd van school gestuurd wegens het bezit van verbode n
boeken. In zijn vrije tijd kon hij nog wat lessen aan de Aalsterse Academie
voor Schone Kunsten volgen, maar door geldgebrek was ook dit van korte
duur. In 1936 trouwde hij met Jeanneke De Wolf. Drie jaar later kregen zij
een zoon, Jozef. Zijn eerste roman is: “De voorstad groeit”, die in 1942 met
de Leo J. Krynprijs werd bekroond. Boons dubbeltalent zou in zijn gehele
carrière als schrijver (vooral) en schilder tot een geweldige productie leiden,
met name in de jaren vijftig en zeventig (qua schrijfwerk), en de jaren zestig
en zeventig (qua schilder- en beeldhouwwerk). Aangezien zijn boeken in
Vlaanderen slecht werden ontvangen en slecht verkochten, werd zijn
meesterwerk De Kapellekensbaan door uitgeverij Monteau geweigerd. Mijn
kleine oorlog (1946) was het laatste boek dat Boon bij Manteau publiceerde.
In dit boek verwerkte hij zijn oorlogservaringen van de meidagen van 1940.
In 1952 verscheen zijn eerste uitgave in Nederland, Twee spoken bij de
Arbeiderspers; nieuwe uitgaven volgden elkaar in razend tempo op. De
Kapellekensbaan en Menuet zijn Boons meest vertaalde romans. In de jaren
zestig werden door Boon nauwelijks nieuwe boeken gepubliceerd. In de jaren
zeventig publiceerde Boon enkele historisch georiënteerde romans. Later
verschenen onder andere Het Geuzenboek (1979) en Eros en de eenzame man
(1980) dat Boon op zijn 67ste verjaardag voltooide, iets minder dan twee
maanden voor zijn dood. Op 10 november 1979 overleed Boon in zijn huis in
Erembodegem.
4. Eigen mening
Het is een zeer speciaal boek. Of het nu goed is of slecht weet ik niet. Ik was
blij dat het verhaal eindigde maar vond het spijtig dat het boek uit was. Zeer
gemengde gevoelens dus. Ik vind het boek bijzonder geschreven. Je bouwt zo'n
medeleven en medelijden voor de man op en dan opeens begon ik te walgen
van mijn medeleven voor dit zielig figuur! Dat een schrijver dat kan
veroorzaken vind ik enorm mooi! Ik vond het boek in het begin puur een
onschuldig. De mooie kinderjaren van onderzoek en ontdekking. Naarmate het
personage ouder wordt begint hij meer choquerende dingen te doen wat het
boek steeds zwaarder maakt om te lezen . Ik vind dat het boek naar het einde
toe bijna een constant déjà vu effect heeft. Steeds het op tocht gaan en een
meisje laten verschieten en daarna de zelfbevrediging als hij thuis was en
daarna de afschuw die de man van zich zelf had. In de inleiding van het boek
staat te lezen dat als je niet klaar bent voor het boek, dat je het niet moet
lezen. Dit klopt volledig. Het is een afschuwelijke man, een “ranzig”, vies
verhaal waar je van begint te blozen en je ongemakkelijk begint te voelen bij
het lezen er van. Toch heb ik het boek gefascineerd gelezen, er van genoten
kan ik niet zeggen maar het verhaal hield me wel dusdanig bezig
REACTIES
1 seconde geleden
M.
M.
Mijn excuses voor de slordige opmaak.
10 jaar geleden
Antwoorden